Seuraa 
Viestejä9265

Haluaisin keskustella ihmisen moraalisesta velvollisuudesta osallistua maanpuolustukseen. Pitäisi tehdä ratkaisu siitä, jäänkö reserviin vai menenkö hakemaan sivarileiman. En osaa muodostaa lopullista kantaa asiaan, mikä olisi oikein. Mietitääs:

Jos on suomalainen ja pitää Suomesta yhteiskuntana, ja kokee, että se on yhteiskuntana maailman oikeudenmukaisimpia ja parhaita paikkoja elää, olisi jotenkin loogisen tuntuista, että sitä pitäisi myös puolustaa, tarvittaessa keinolla millä hyvänsä, mikäli joku kurja ulkopuolinen taho yrittäisi tunkeutua sinne ja ottaa sitä haltuunsa ja pilata kaiken sen hyvän mitä siinä on. Sehän on hätävarjelua, samaa mitä poliisikin käyttää rikollisia vastaan tai yksilö ylipäätään puolustaessaan henkeään tai koskemattomuuttaan yms. Tämän luulisi olevan ihan oikeutettua ja moraalista toimintaa. Mutta onko se? Olemmeko vain aivopestyjä, emmekä kykene tarkastelemaan asiaa objektiivisesti? Olemmeko niin kasvatettuja siihen käsitykseen, että jonkun sinänsä hengettömän ja keinotekoisen idean (valtio) puolustaminen olisi arvokkaampaa kuin satojen tuhansien ihmisten henki? En sano mitään, kunhan pohdin. Toisaalta jos tämä idea mahdollistaa paljon hyvää, ja tuhoutuessaan (tullessaan vallatuksi) suuri osa siitä hyvästä todennäköisesti katoaisi ja ihmisten elämä muuttuisi kurjemmaksi, on silläkin tietysti suuri merkitys..

Samaan aikaan tuntuu jotenkin absurdilta, että olisi velvollisuus tarttua tappoaseeseen ja ampua ihmisiä, yhtään minkään asian vuoksi. Jos ei koe, että mikään on sen arvoista, että pitäisi lähteä tappamaan ja tulla itse kuolluksi. Tai siis toki jotain sellaista on suurimmalla osalla ihmisistä, kuten läheiset ja oma henki, mutta jos ei koe, että joku valtio olisi keinotekoisena hengettömänä luomuksena sen arvoinen, sen enempää kuin joku oma koti tai auto. Jos ei ole ihan niin isänmaallinen, marttyyripatriootti.

En tosiaan tiedä mitä tästä pitäisi kokonaisuudessaan ajatella, muita argumentteja? Minulle Suomi on hyvä ja mukava valtio jossa on hyvä asua, osallistua sen pystyssä pitämiseen jne. Mutta toisaalta se on vain valtio, nimi, jonka alla vaikuttaa tiettyjä asioita. Voisin asua jossain muuallakin. Tavallaan ajattelen, että siinä vaiheessa kun leikki menee niin vakavaksi että pitäisi alkaa ampumaan toisia ihmisiä, haluaisin sanoa että "im out." Onko se yksikäsitteisesti pelkuruutta, vai ihan ok? Onhan siinä muutakin, esim vähän vituttaa, että sinne sotaan kuolemaan laitetaan ne, jotka ei liity siihen sotaan oikein mitenkään, ja ne, jotka siitä sodasta ja sen syttymisestä päättävät, jäävät jonnekin turvabunkkeriin tarkkailemaan tilannetta. Menisivät itse hoitamaan keskenään sotkunsa. Jotenkin koko homma on niin mielipuolista ja absurdia ettei oikein nappaisi. Sen lisäksi olisin varmaan lähinnä vaaraksi omilleni, koska sotapeleissäkin ammun vahingossa aina kaikki omat. Minulla on joitain hahmotus- ja arviointihäiriöitä. Ehkä pelkästään tuon takia kannattaisi vaan hakea ne sivaripaperit.. olisi enemmän hyötyä ja vähemmän haittaa ihan kaikkien kannalta. Mutta ei siinä, haluaisin silti tästä asiasta keskustelua. 

Nyt joku varmaan huomauttaa, että sivaritkin osallistuvat maanpuolustukseen, mutta aseetta. Onhan se niin, kyllä. Mutta jos kaikki olisivat sivareita, ei maanpuolustus oikein pelittäisi. En kyllä ole varma tuon argumentin toimivuudesta, taitaa olla argumentointivirhe. Mutta entäs nämä, jotka lähtevät maanpakoon sodan syttyessä, tai suunnittelevat tekevänsä niin? Onko se hyväksyttävää?

くそっ!

Sivut

Kommentit (120)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Minulla ei ole pienintäkään aikomusta ruveta sivariksi. Jos joku muu tulee rettelöimään, niin ihan takuulla puolustan omaa. Jos olisimme aloittava osapuoli, niin tilanne olisi aivan toinen.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Ihminen, jolla moraali on ei liity asevoimien palvelukseen.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10764

Kyllä se vaatii tietynlaista aivopesua, ennen kuin normaalisti tunteva ihminen olisi valmis uhraamaan henkensä ja tappaa muita esim maansa puolesta.

En osaa millään tasolla sanoa miten itse toimisin ns tositilanteessa - menisinkö ns lukkoon, vai pääsisikö peto minussa peto (Jussipussille terveisiä) irti, vai jotain siltä väliltä.

Viimeiseen saakka yrittäisin varmaan välttää sotimasta, koska ei minusta ole mikään sellainen ratkaisu joka voisi tuottaa mitään hyvää.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Minä olen kuulemma osani jo tehnyt. Soon nuorempien vuoro pitää demokratiaa pystyssä. Meikä saa kuin saakin maata palmun alla, vaikka kriisiä ja poikkeustilaa, tai sotatilaa pukkaisi Suomessa. Se oli mukava kuulla. Aikansa kutakin.

- Ubi bene, ibi patria -

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
taucalm

Ihminen, jolla moraali on ei liity asevoimien palvelukseen.

Mutta perusteluita? 

Mietin sitäkin, että voiko valtion puolustamista verrata mitenkään ihmisen puolustamiseen? Koen että viattoman ihmisyksilön puolustaminen vaikka hyökkääjän hengenlähdön hinnalla on moraalisesti täysin hyväksyttävää pakkotilanteessa ja jopa eräänlainen velvollisuus. Mutta entä valtio, en saa siihen samanlaista yhteyttä. Pitäisikö?

Onko kukaan muu yhtä epävarma kannastaan? Kaikilla tuntuu olevan voimakas mielipide heti valmiina. 

くそっ!

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Eipä sieltä tainnut rintamalta kovin moni terveenä kotiin palata, mutta kukkiako heille olisi pitänyt heitellä? Sota on niin paha tilanne, että sitä pitää välttää viimeiseen asti, mutta maailma ei ole täydellinen. Jos naapuri ei usko hyvällä, niin sitten pahalla.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Marssilainen

Eipä sieltä tainnut rintamalta kovin moni terveenä kotiin palata, mutta kukkiako heille olisi pitänyt heitellä? Sota on niin paha tilanne, että sitä pitää välttää viimeiseen asti, mutta maailma ei ole täydellinen. Jos naapuri ei usko hyvällä, niin sitten pahalla.

Niin, ei sille mitään mahda jos naapuri vain tulee, sitten se vain tulee, ja siihen pitää reagoida jotenkin. Joko antautumalla tai ampumalla. Kumpi johtaa pienempään pahaan kokonaisuuden kannalta ja paljonko painoarvoa on sillä mikä on oikeutettua ja mikä ei? Tästä voisi kehittää jonkin yhtälön ja antaa jotkin kertoimet oikeudelle ja vääryydelle jossa puolustaminen olisi tietenkin oikeutta ja hyökkääminen vääryyttä, sitten arvottaa menetettyjen ihmishenkien määrä noiden kertoimien avulla jotenkin ja mahdollisen antautumisen tuottama mielipaha ja mielihyvä molempien osapuolten ihmisten kannalta samoilla periaatteilla muodostettujen painotus kertoimien avulla tai jotain siihen suuntaan, ideana kuitenkin laskea, mikä toiminta tuottaisi vähiten pahuus-hyvyys-asteikolla positiivisimman lopputuloksen. Jos antautuminen suosiolla, niin en tiedä kannattaisiko siltikään luopua puolustusvoimista, koska se lisää kynnystä kenellekään hyökätä. Jos sitä ei olisi, joku tulisi heti ottamaan Suomen haltuunsa. 

くそっ!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Ite en ole menossa sinne puolustamaan valtiota vaan omia läheisiäni ja siinä sivussa muita kansalaisia.

Toissijaisesti menen sinne puolustamaan suomalaista elämäntapaa, jota arvostan niin paljon että mielestäni sen vuoksi kannattaa kuolla.

Jos läheisenni ja tämä elämäntapa olisivatkin Eritreassa, niin sitten puolustaisin Eritreaa. Tarkoitan siis, että valtiolla ei ole väliä vaan minulle tärkeillä asioilla, jotka nyt sattuvat sijaitsemaan tässä valtiossa.

Hyökkäyssotaan en itsekään halua osallistua mutta puolustusvoimissa voin olla mukana.

Mitä sitten tulee sivariuteen, niin näin rauhan aikana tämä meidän elämäntapamme mahdollistaa sen, että jokainen voi omalla kohdallaan tehdä ne itselle oikealta tuntuvat ratkaisut, oli ne sitten mitä tahansa. Sitten jos syttyy sota, niin asian voi arvioida uudelleen. Jos sitten tunteekin haluavansa puolustaa maataan ase kädessä, niin onnistunee sittenkin mutta jos se tuntuu se siviilitehtävä silloin edelleen oikealta niin mikäs siinä. Ohan sitä sivareille ihan sotilaallisiakin tehtäviä kuten ilmavalvonta ja -puolustus, linnoitustyöt yms.

Hämmentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä3336

Yhteiskunnan jäsenenä ihminen joutuu tekemään sellaisiakin asioita, joista ei välttämättä itse pidä. Pakollisia näistä taitavat olla lähinnä peruskoulun oppimäärän hyväksyttävästi suorittaminen ja verojen maksaminen.

Lähes pakollisina velvollisuuksina pitäisin työntekoa (sikäli kun töitä on ja työntekoon kykenee) ja maanpuolustukseen osallistumista.

Jos Suomeen hyökättäisiin (muuten kuin ydinaseilla, koska silloin olisi ihan sama kuinka moni lähtee livohkaan ja kuinka moni jää), niin pelkät palveluksessa olevat asevoimat (varusmiehet + kantahenkilöstö) eivät millään riittäisi koko maan turvallisuuden takaamiseen. Jos reserviin kuuluvat alkaisivat arpomaan omaa osallistumistaan konfliktin hoitoon, niin silloin mielestäni niille, jotka eivät osallistuisi sotatoimiin, voisi saman tien "näyttää ovea", sillä muiden aikaansaaman torjuntavoiton jälkeen he olisivat yhtälailla vapaamatkustajia kuin työnteosta perusteettomasti kieltäytyvät ovat tällä hetkellä. Ei kukaan aja luvatta minun autollanikaan, jonka olen itse maksanut, eikä syö minun ruokiani, jotka olen itse kaupasta kotiin kantanut.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401

Voihan tuota aatella sitä kautta, että jos nyt ruottalaiset tänne hyökis, niin olishan se toki erikoinen tilanne, mutta tuskin kauheasti asiat muutuisi. Eliniänodote vois nousta ja BKT/lärvi hiukka kohota. 

Mutta jos vanja tulis rajan yli ja pistäis lukemat uusiksi, niin eliniänodote laskis 10 vuotta ja BKT/lärvästä katoaisi yli puolet. Että miten sitä niinko suhtautuis siihen, että joku tulee ja ryöstää sun jälkeläisiltä 10 vuotta elämästä noin vain ja humps, niin sitä ehkä kannattaa pohtia. 

Ja vissiin muutama muukin ongelma olis ovella samalla, mutta jos ihan vaan parilla muuttujalla pohtis tuota yhtälöä yhteiskuntatasolla, kun kerran kysyttiin, että miksi Suomea kannattas puolustaa. 

Eliniänodote vuotta (2012) / BKT/henk. (2012)

Suomi 80,63  / 47243,74 USD

Ruotsi 81,70 / 57134,08 USD

Venäjä 70,46 / 14090,65 USD

Tämä on vain yksi näkökulma. Henkilökohtaisella tasolla on sitten erilaisia muuttujia, toki. Terveydenhoidon taso, eläkkeet, koulutus, kieli, valuutta, korruptiotaso, kulttuuri, turvallisuus, vapaus, työllisyys, sosiaaliturva jne.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14305

Jokaisen joka haluaa kannattaa pohdiskella asiaa ja jos päätyy pohdinnoissaan siihen ettei halua Suomea puolustaa niin hakekoon sitten sivaripassin.

Onneksi tästä maasta kuitenkin löytyy suuri joukko niitä jotka ovat valmiita aseeellisestikin puolustamaan ihmisten oikeutta vapaasti näitä asioita pohdiskella ja sivarpasseja hakea.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

wisti
Seuraa 
Viestejä13774
DedMoroz

Voihan tuota aatella sitä kautta, että jos nyt ruottalaiset tänne hyökis, niin olishan se toki erikoinen tilanne, mutta tuskin kauheasti asiat muutuisi. Eliniänodote vois nousta ja BKT/lärvi hiukka kohota. 

Mutta jos vanja tulis rajan yli ja pistäis lukemat uusiksi, niin eliniänodote laskis 10 vuotta ja BKT/lärvästä katoaisi yli puolet. Että miten sitä niinko suhtautuis siihen, että joku tulee ja ryöstää sun jälkeläisiltä 10 vuotta elämästä noin vain ja humps, niin sitä ehkä kannattaa pohtia. 

Ja vissiin muutama muukin ongelma olis ovella samalla, mutta jos ihan vaan parilla muuttujalla pohtis tuota yhtälöä yhteiskuntatasolla, kun kerran kysyttiin, että miksi Suomea kannattas puolustaa. 

Eliniänodote vuotta (2012) / BKT/henk. (2012)

Suomi 80,63  / 47243,74 USD

Ruotsi 81,70 / 57134,08 USD

Venäjä 70,46 / 14090,65 USD

Tämä on vain yksi näkökulma. Henkilökohtaisella tasolla on sitten erilaisia muuttujia, toki. Terveydenhoidon taso, eläkkeet, koulutus, kieli, valuutta, korruptiotaso, kulttuuri, turvallisuus, vapaus, työllisyys, sosiaaliturva jne.

Miksi eliniänodote laskisi 10 vuotta?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Pseudohippi

Jokaisen joka haluaa kannattaa pohdiskella asiaa ja jos päätyy pohdinnoissaan siihen ettei halua Suomea puolustaa niin hakekoon sitten sivaripassin.

Onneksi tästä maasta kuitenkin löytyy suuri joukko niitä jotka ovat valmiita aseeellisestikin puolustamaan ihmisten oikeutta vapaasti näitä asioita pohdiskella ja sivarpasseja hakea.

On se sivariuskin maanpuolustamista vaikkakaan ei aseelllista. Jos ei halua puolustaa niin maasta pois tai linnatuomiota lusimaan, nehän ne on niitä vellareita.

Hämmentää.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401
wisti

Miksi eliniänodote laskisi 10 vuotta?

Mä en nyt hahmota sun kysymystä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat