Seuraa 
Viestejä1441

Oletko työtön tai uhan alla piakkoin?

Ansiosidonnainen pian syöty ja asuntolaina painaa päälle?

Perheellinen vailla elatuskykyä?

Energiajuomilla käyvä insomnia-nörtti joka elää nettipokerilla?

Ihan tutkimusmielessäkin kiinnostaa kuulla ne syyt, jotka johtivat tilanteeseen kuin myös näkymäsi uuden työpaikan suhteen yms.

- taloustilanne syynä?

- esimies ja johtaminen/rahoituksenhankinta?

- kokonaiskustannusmalli?

- akatemian/tekesin/rahoittajien toiminta tai toimimattomuus

- julkinen sektori menee kiinni

- vienti ei vedä

- laitoksen johto/linja

- hallituksen T&K linja

- ministeriön linja

- kerro sinä!

Kesä tulee ja ainakin kalja myy kohta hyvin !!!

Sivut

Kommentit (115)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228

En ole ikinä ollut työtön enkä luultavasti tule olemaankaan. Rahan kanssa on joskus haasteita mutta työtä on aina piisannut enemmän kuin ehtii tekemään. Omia valintoja nämä. 

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Mulla akateeminen työttömyys häämöttää opiskeluiden jälkeen. En usko historian maisterilla olevan pahemmin hommia. Toisaalta koko työura mulla on pätkinä, välissä työttömyyskausia, osa-aikasuuksia, määräaikasuuksia yms. joten ei mitään uutta.

Toisaalta koulutus on antanut semmosia lisävalmiuksia, mitä mulla ei ennen ollut niin että itseni (osa)työllistäminen tuntuu helpommalta. Voin alkaa vetämään erilaisia harrastepiirejä, tyrkyttäytyä tekemään historiikkeja kunnille ja yhdistyksille, jatkaa lupaavasti alkanutta freelancer-toimittajan uraa jne. Eli omasta viitseliäisyydestä on tulevaisuus kiinni.

Laiha sänssi tässä vaiheessa työllistyä pätkään jatkotutkimuksen tekijäksi mutta sänssi kumminkin. Lisäksi erilaiset arkistopuolen pätkähommat saattaa avautua ja jos jaksais lukea vielä museologian sivuaineen niin vois silläkin puolella hantteja tehdä. Tosin näillä aloilla on jo tekijöitä, pl. tuo arkistopuoli, jonka tekijöistä on eritoten Lapin alueella pulaa kohta.

Mutta eipä jaksa stressata. Aikuinen akka ilman lapsia ja lainoja niin katellaan mihin elämä kuljettaa. 

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261
Kosh
En ole ikinä ollut työtön enkä luultavasti tule olemaankaan. Rahan kanssa on joskus haasteita mutta työtä on aina piisannut enemmän kuin ehtii tekemään. Omia valintoja nämä.

Varmaan kyllä, mutta sikäli armottomia, että muutama väärä valinta opiskeluaikana ja työuran alussa voi romuttaa koko työuran. Ja se valinta pitää tehdä täysin ilman tietoa tulevasta. Ei ainakaan meille vuosituhannen vaihteessa kukaan sanonut, että teknologiateollisuus siirtää seuraavan 15 vuoden aikana ison osan tuotekehityksestä pois Suomesta.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Neutroni
Kosh

Varmaan kyllä, mutta sikäli armottomia, että muutama väärä valinta opiskeluaikana ja työuran alussa voi romuttaa koko työuran. Ja se valinta pitää tehdä täysin ilman tietoa tulevasta. Ei ainakaan meille vuosituhannen vaihteessa kukaan sanonut, että teknologiateollisuus siirtää seuraavan 15 vuoden aikana ison osan tuotekehityksestä pois Suomesta.

Niinno, ainahan odottamattomia muutoksia voi tapahtua. Sekä henkilökohtaisella tasolla että isommassa mitassa. Itse lähinnä tarkoitin sitä, että olen tehnyt sellaisia horisontaalisia siirtymiä alan sisällä ja alalta toiselle, että olen oikein keksimällä keksinyt itselleni lisää töitä. Olisi kai minullakin ollut vaihtoehtona "urautua" tuolle samalle teknologiateollisuuden haipuvalle polulle ja sitten odotella vain passiivisesti hetkeä jona pääsen nauttimaan ansiosidonnaisesta 500 päivän lepolomasta. Mutta tein toisenlaisia valintoja jotka tämän vaihtoehdon poistivat. En mitenkään tietoisesti tai suunnitelmallisesti vaan "lennossa". Kuvittelin itsekin eri vaiheissa ihan erilaisia "urapolkuja" mutta kuvitelmiinsa nyt on turha rakentaa mitään pysyvää IMHO. Eli siis tarkoitan, että ei mitään pysyviä kohtalonomaisia valintoja ole olemassakaan. Jos kerran valitsee tyhjän arvan, niin turha siihen on lopettaa. Jos ei halua ja ole tilanteeseen täysin tyytyväinen, tietenkin. 

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Vatkain

Mutta eipä jaksa stressata. Aikuinen akka ilman lapsia ja lainoja niin katellaan mihin elämä kuljettaa. 

Niin, tuo on etu, mutta lapsellisena ja talolainallisena en ole itsekään kauheasti rajoittanut itseäni. Olen hypännyt tuntemattomaan pari kertaa ja vielä on edessä lisähyppyjä. Nuo velvoitteet ja sidokset vaan pakottavat miettimään tarkemmin ja suunnittelemaan kunnolla niin ettei tule tehtyä tyhmyyksiä. Ja silti - onneksi elämme maassa jossa kukaan ei jää heitteille epäonnistumisten tai epäonnen seurauksena. Jos ei ole mitään hävittävää niin voi vain voittaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Kosh
Vatkain

Niin, tuo on etu, mutta lapsellisena ja talolainallisena en ole itsekään kauheasti rajoittanut itseäni. Olen hypännyt tuntemattomaan pari kertaa ja vielä on edessä lisähyppyjä. Nuo velvoitteet ja sidokset vaan pakottavat miettimään tarkemmin ja suunnittelemaan kunnolla niin ettei tule tehtyä tyhmyyksiä. Ja silti - onneksi elämme maassa jossa kukaan ei jää heitteille epäonnistumisten tai epäonnen seurauksena. Jos ei ole mitään hävittävää niin voi vain voittaa.

Ite ehkä tarkotin ennemmin sitä, että kun eipä ole täyskättä mulle jaettu alunperinkään niin nyt vaikka maisterin paperit saankin ja vaikka tämmönen ajopuuelämä jatkuu, niin sen puolesta ihan sama että ei tarte huolehtia kuin itestään. Eli ei tarte stressata. Koska kuvittelisin, että perheellisellä varmasti sitä stressiä on ihan eri mittakaavassa ku tämmösellä lapsettomalla ja lainattomalla. En tarkottanu että lapsellisuus (pun!) jotenkin tarkottas autom. sitä, että alkais jotenkin varmistelemaan. Mikä on meikästä kyllä nykymaailmassa mahdottomuus ellei ole hoitoalalla, jossa leipä on varma, joskin tiukassa.

FM ja humannisti niin leipä eiku kapenee mutta mieluummin oon sen alan työtön mitä rakastan ku sen alan työtön mitä vihaan.

Hämmentää.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Kosh

Ja silti - onneksi elämme maassa jossa kukaan ei jää heitteille epäonnistumisten tai epäonnen seurauksena. Jos ei ole mitään hävittävää niin voi vain voittaa.

No tuo nyt ei sentään aivan pidä paikkaansa. Ruoka ja asunto toki järjestyy aina, mutta vapauden päättää omasta ja perheensä elämästä ja mahdollisuudet elämänlaadun kohentamiseen voi menettää pysyvästikin.

We're all mad here.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6668

Akateeminen työtätekemätön ilmottautuu. Työtön en ole, koska en korvuksia ota enkä tule ottamaan.

Suosittelen kaikille lopettamista, joilla siihen on taloudellinen mahdollisuus.

Itse näin jo nuorena miten feikkiä suomalainen yhteiskunta ja mukamukatyökulttuuri on. Toki lapsuudessa läheltä nähty miten Suomi hoitaa talousasiat, eli 90-luvun lama on muokannut näkemystä todellisempaan suuntaan myös. Suomi muka aina maailman paras kaikessa, katin kilkit sanon minä.

Shiva
Seuraa 
Viestejä33
CE-hyväksytty

Jos akateeminen työttömyys vaivaa, downgradettakaa. Aikuiskoulutuskeskustyöttömänä on vahvempi ote puteliin.

Mitä alaa suosittelisit?

"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."
― Friedrich Schiller

syytinki
Seuraa 
Viestejä9390

Ei vaivaa työttömyys eikä työt.

Se vaivaa, että haisee nokkaa epäilys. Onko vetäisty överiksi. Eläkeläisten jatkoksi koulutettu liikaa tyhjän tekijöitä. Suomi on esimerkiksi täynnä kaikenmaailman opistoa, yhdistystä ja seuraa ynnä järjestöä. Museo ja taidenäyttely on joka niemennokassa. Kaikki ovat taiteilijoita jollain alalla. Kunnollista, vähän paskalle haisevaa työmiestä ei tahdo löytyä enää ollenkaan.

Jos teet jotain, on takana jonossa ELY keskuksen tai muun viraston virkailijoita antamassa neuvoja ja sakkoja. Jos näyttää lapselle tai oopperatähdelle sahan ja lapion, ovat kovasti ihmeissään, että onpa outo juustoraastin ja suuri lusikka, jne.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
syytinki

Ei vaivaa työttömyys eikä työt.

Se vaivaa, että haisee nokkaa epäilys. Onko vetäisty överiksi. Eläkeläisten jatkoksi koulutettu liikaa tyhjän tekijöitä. Suomi on esimerkiksi täynnä kaikenmaailman opistoa, yhdistystä ja seuraa ynnä järjestöä. Museo ja taidenäyttely on joka niemennokassa. Kaikki ovat taiteilijoita jollain alalla. Kunnollista, vähän paskalle haisevaa työmiestä ei tahdo löytyä enää ollenkaan.

Jos teet jotain, on takana jonossa ELY keskuksen tai muun viraston virkailijoita antamassa neuvoja ja sakkoja. Jos näyttää lapselle tai oopperatähdelle sahan ja lapion, ovat kovasti ihmeissään, että onpa outo juustoraastin ja suuri lusikka, jne.

Ei voi muuta kuin kompata

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Vatkain

Mulla akateeminen työttömyys häämöttää opiskeluiden jälkeen. En usko historian maisterilla olevan pahemmin hommia. Toisaalta koko työura mulla on pätkinä, välissä työttömyyskausia, osa-aikasuuksia, määräaikasuuksia yms. joten ei mitään uutta.

Toisaalta koulutus on antanut semmosia lisävalmiuksia, mitä mulla ei ennen ollut niin että itseni (osa)työllistäminen tuntuu helpommalta. Voin alkaa vetämään erilaisia harrastepiirejä, tyrkyttäytyä tekemään historiikkeja kunnille ja yhdistyksille, jatkaa lupaavasti alkanutta freelancer-toimittajan uraa jne. Eli omasta viitseliäisyydestä on tulevaisuus kiinni.

Laiha sänssi tässä vaiheessa työllistyä pätkään jatkotutkimuksen tekijäksi mutta sänssi kumminkin. Lisäksi erilaiset arkistopuolen pätkähommat saattaa avautua ja jos jaksais lukea vielä museologian sivuaineen niin vois silläkin puolella hantteja tehdä. Tosin näillä aloilla on jo tekijöitä, pl. tuo arkistopuoli, jonka tekijöistä on eritoten Lapin alueella pulaa kohta.

Ootko harkinnut opettajan työtä, tuohon koulutuksesi päälle opettajanopinnot (tutuilta kuultuna varsin kevyet systeemit toki riippuen opinahjosta, ainakin mm ammattikoulussa ei mikään paha) ja vaikkapa peruskouluun historiaa opettamaan?

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772
Kosh
Omia valintoja nämä.

Nyt kyllä Kosh mokasit. Jokainen ihminen joka on sitä mieltä että työttömyys on henkilön _valinta_ on auttamattomasti idiootti. Tai kusipää. En kyllä muista osallistuitko vuosikausia sitten siihen ketjuun jossa mietittiin miten tuo valinta määritellään, mutta osallistuit tai et niin tuollainen ylimielinen tuomitseminen ja oman valintansa elvistely on pelkästään typerää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Shiva
CE-hyväksytty

Jos akateeminen työttömyys vaivaa, downgradettakaa. Aikuiskoulutuskeskustyöttömänä on vahvempi ote puteliin.

Mitä alaa suosittelisit?

Paperi ja prosessi tai metalli. 

Niiltä pohjin kun lähtee työttömäksi niin tulee hyvä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat