Seuraa 
Viestejä41238

Tuli elämäntaparemontti. Jalka kipeytyi (siis aika megalomaanisesti) ja verikokeissa todettiin kihti. Tiedän, että 100 prosenttinen varmuus syntyisi vain suoraan tulehtuneesta nivelestä otetun näytteen perusteella, mutta lääkärin mielestä juttu on niin selvä, ettei moista tarvita. Olen samaa mieltä.

Noh, onni onnettomuudessa on se, että useamman vuoden ajan olen jo toivonutkin, että pystyisin ottamaan itseäni niskasta kiinni ja järkeistämään tapojani. Tämä vaivahan ei tarkoita sitä, että minkään ruuan tai juoman nauttimista tarvitsisi kokonaan lopettaa, mutta kaikkea täytyy kohtuullistaa. Ruokalistaan tulee aika paljon rajoituksia, annosmäärät (liha, kala, ym.) putoavat, ja tolkuton kaljanlitkiminen pitää lopettaa kokonaan. Tarkoittaa sitä, että viikonloput eivät enää mene kestotuhnussa, mikä on pelkästään hyvä.

No niin. Löytyykö kohtalontovereita? Millaisia kokemuksia on? Paljonko kestää juopotella ennen kuin nivelet tulehtuvat? Tästähän tietty otan jatkossa itse selvää, ja tietty löytyy yksilökohtaisia eroavaisuuksia, mutta olisi mukava kuulla, jos joku tietää. Ilmeisesti alkoholeista viini ja kirkkaat viinat eivät ole niin pahoja kuin muut. Entäpä ruoka-aineet, millaisella vakavuudella rajoituksiin kannattaa suhtautua? Missään tapauksessa en lopeta kokonaan yhtään minkään aineen nauttimista, ja jos kovin herkäksi vetää, sitten kokeillaan lääkitystä ennemmin kuin täydellisiä rajoituksia. Mutta tällä hetkellä suhtaudun elämäntaparemonttiin enemmänkin avoimin mielin, ja jopa positiivisesti.

Ajattelen, että paino putoaa väkisinkin, tulee lisää toimintakykyistä aikaa, säästyy rahaa, ehkä jopa elinvuosia lisää. Tietty pinttyneenä nautiskelijana myös jossain määrin vituttaa. Ensimmäinen ns. pysyvä tauti minulla. Muistutus kuolevaisuudesta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (201)

asdf
Seuraa 
Viestejä11899

Minulla on epäilty monesti, muttei muistaakseni kolmesta kokeilusta huolimatta ole saatu nivelnestenäytettä otettua. Niveleen on noilla kerroilla ruiskutettu kortisonia, joka on helpottanut.

Kukaan ei siis tiedä oikeaa diagnoosia, mutta kun vähensin juopottelua todella huomattavasti, jalkakivut ovat miltei lakanneet. Ne hyvin lievät ja harvinaiset, joita on jäljellä selittynevät lenkkeilyllä. Voisi kuvitella, että jokin syy-seuraus-suhde sillä törpöttelyllä ja kivuilla on ollut.

Lihaa syön suosituksiin nähden paljon, kalaa en juuri ollenkaan ja äyriäisiä satunnaisestai. Ruokavalioon en siis ole tehnyt muutoksia. Olutta en juo juuri koskaan ja alkoholina, silloin harvakseltaan kuin juon, juon viinejä ja kirkasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Jokin tommoinen se minunkin suunnitelmani seuraaville vuosille on. Paitsi ettei ole tarvetta syödä lihaa paljon. Mutta saapa nähdä. Jos onnistun lopettamaan oluen lipittelyn, niin jo pelkästään se on minun elimistölleni semmoinen muutos, että luulisi jossain näkyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
asdf
Seuraa 
Viestejä11899

^Sen verran tuohon vielä, että minä en juonut olutta juurikaan myöskään ennen noiden kipujen ilmaantumista. Juomatottumuksiinkaan en siis ole tehnyt mitään muita muutoksia kuin radikaalin vähentämisen. Eikä sekään johtunut satunnaisista kovistakin kivuista, vaan ihan siitä, että tuntui, että eihän tässä ole oikein tolkkua ja että kannattaa vähentää vielä ns. hyvän sään aikana.

salai
Seuraa 
Viestejä7650

Minulla kihti todettiin joskus 25 vuotta sitten. Isovarpaan tyvinivel turposi niin kipeäksi, että oli pakko mennä keskellä yötä päivystykseen (siihen aikaan vielä Tuusulassakin mahdollista).

Lääkäri tyrkkäsi ensimmäisenä ison neulan nivelen sisään niin nopeasti, etten kerinnyt lyödä turpaan. Kummallista kyllä se ei sattunut lainkaan, vaikka muuten koski joka asennossa aivan kamalasti. Otti ensin näytteen nivelestä, katsoi sitä mikroskoopilla ja työnsi kortisoonia tilalle. Hyvin nopeasti kipu lieveni.

Sittemmin on kihti vaivannut ehkä 1 - 2 kertaa vuodessa. En ole jatkuvasti syönyt apuriiniakaan, kun sekin meni alkuvuosien jälkeen maksulliseksi. Oireiden ilmaantuessa Indometin auttaa parissa päivässä yleensä, joten sen reseptin uusin tarvittaessa.

Ruokavaliota en ole muuttanut kai juuri ollenkaan; lihaa syön paljon ja kaljaa juon runsaasti kuten ennenkin - punaviinin juontiakin olen lisännyt. Oireet pysyisivät ehkä kokonaan poissa, jos muistaisi juoda vettä tarpeeksi - ja ehkä söisi apuriinia ennen kaljoittelua.

Laihdutuskuurit näyttävät melkein aina aiheuttavan kohtauksen, valitettavasti.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Salain viesti kuulostaa lohdulliselta. En ole ajatellut turvautua apuriiniin, ellei ole pakko. Sehän rasittaa maksaa. Sille elimelle mulla on tarpeeksi rasitusta ollut muutenkin. Mulla tuo kihti ei iskenyt varpaaseen vaan nilkkaan, ja se on vienyt kävelykyvyn melkein kokonaan, joten ei huvita kyllä ehdoin tahdoin aiheuttaa uusia kohtauksia. Tämä lääke, Arcoxia, vaikuttaa kyllä aika tehokkaalta. Kivut lähti heti ja paraneminenkin on jo tainnut alkaa. Onko tuo Indometin parempi? Onko se kortisonia vai mitä? Ei kyllä ainakaan ulkomaille enää uskalla lähteä ilman että on kattavasti lääkettä mukana...

Keka45
Seuraa 
Viestejä15

On se aika jännä juttu tuo kihti. Apurin purkki on minullekin tutuksi tullut. Apu löytyi kuitenkin kun tarkkailin ravinnon ja kihdin yhteyttä. Syylliseksi minulla löytyi kala jota intohimoisesti söin. Luovuttuani kalan syönnistä homehtui Apurin purkkikin kaapin kätköihin.

Suosittelen siis tarkkailemaan ravinnon ja kihdin yhteyttä. Aikaa se ottaa, mutta kyllä kannattaa. Toimi ainakin minulla.

salai
Seuraa 
Viestejä7650

Tuo Indometin :: Terveyskirjasto on tulehduskipulääke, joka tuntuu olevan ainoa, joka minulla tepsii kihtikohtaukseen. Joskus määrättiin jotain toista (olisiko ollut tuo Arcoxia?), jolla ei ollut mitään vaikutusta. Mitkään muut reseptittä saatavat särkylääkkeet eivät auta. Tietysti tuollaisia kannattaa syödä mahdollisimman harvoin ja yrittää pitää kihti muuten kurissa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Tapaan viikonloppuna tutun lääkärin, täytyy kysellä häneltä noista lääkkeistä ja pyytää pari reseptiä varuiksi.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Kihti on nerojen tauti. Meikäläisen sairastuminen viimeistään todistaa...

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kannattaa tosiaan kokeilla josko saisi ruokavalio ja "juomavalio"-muutoksilla kihdin kuriin, koska kihtilääkkeillä on omat mahdolliset sivuvaikutuksensa, pahatkin (mm. munuaisvauriot tai paha, jopa potentiaalisesti hengenvaarallinen ihotulehdeus (Steven-Johnsonin syndrooma) mahdollisia  http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/100107.pdf ).

Kannattaa ottaa selvää kihtiruokavaliosta, ja miten oma keho reagoi: luulen, että on aika yksilöllistä. Itselläni on vain subkliininen kihti, eli saan oireita vaikka labra-arvot ovat vielä raja-arvojen sisällä. Olettaisin, että syynä on alhainen kipukynnys, mikä saattaa nimenomaan tässä tapauksessa olla hyväkin juttu - hoitamaton kihtihän voi pahimmillaan tuhota niveliä pahastikin. Nämä ulkomuistista:

- broilerin nahka ja kalannahka ja siis pienet kalat kokonaan kielletty (muikku, silakka, silli, sardiini) (itse fuskaan joskus ja syön silti silliä)

- sisäelimet kokonaan kielletty (muistaakseni)

- kalan mäti kuuluu vältettäviin ainakin isoina annoksina

- kalaa max 120 g/vrk TAI  lihaa max 100g/vrk TAI  sama määrä papuja tai herneitä tai tofua tai sieniä - tää on noin korttipakan kokoinen annos vuorokaudessa (vars. tämä viimemainittu ottaa päähän, söisin mielelläni kasvisproteiinia enemmän)

- sokerista monet saavat oireita

- (itse saan oireita kukkakaalista ja parsakaalista isompina annoksina, mutta tämä ehkä epätavallista)

- aika neutraaleja proteiininlähteitä ovat ainakin itselleni: kananmunat, maitotuotteet, viljatuotteet

- alkoholeista pahimmasta päästä on portviini ja olut (ja punaviinikin?), mutta kaikki alkoholi on pahasta. Itse voin saada oireita jo 1-2 olutpullollisesta.

Vettä kannattaa juoda paljon, ja jos pystyy, kannattaa laihduttaa. Diureetitkin eli nesteenpoistolääkkeet voivat aiheuttaa kihtiä.

virallisehkoa tietoa kihdistäm (Duodecim)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701

Maallikon mielipiteenä; kannattaa seurata suolan käyttöä ja verenpainetta ettei nouse ajan kanssa....Tuolta alla olevalta ajalta periytyy mahdollisesti ihmisen herkkyys /syyt kihtiin...

Kihtihän on yksinkertaistettuna "liiallisen" virtsahapon kiteytymistä kuodoksissa ja siitä kiteiden "kudoshankauksesta" aiheutuvaa kipua ja tulehdusta.

Hypothesis Paper

Uric Acid, Hominoid Evolution, and the Pathogenesis of Salt-Sensitivity

Humans have elevated serum uric acid as a result of a mutation in the urate oxidase (uricase) gene that occurred during the Miocene. We hypothesize that the mutation provided a survival advantage because of the ability of hyperuricemia to maintain blood pressure under low-salt dietary conditions, such as prevailed during that period. Mild hyperuricemia in rats acutely increases blood pressure by a renin-dependent mechanism that is most manifest under low-salt dietary conditions. Chronic hyperuricemia also causes salt sensitivity, in part by inducing preglomerular vascular disease. The vascular disease is mediated in part by uric acid-induced smooth muscle cell proliferation with activation of mitogen-activated protein kinases and stimulation of cyclooxygenase-2 and platelet-derived growth factor. Although it provided a survival advantage to early hominoids, hyperuricemia may have a major role in the current cardiovascular disease epidemic.

http://hyper.ahajournals.org/content/40/3/355.full

The Miocene /ˈmɵsn/ (symbol MI[1]) is the first geological epoch of the NeogenePeriod and extends from about 23.03 to 5.332 million years ago (Ma).
https://en.wikipedia.org/wiki/Miocene

Niin ja virtsahappo toimii myös antioksidanttina kehon prosesseissa joten on sillä hyödyllisiäkin ominaisuuksia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
BCK

- broilerin nahka ja kalannahka ja siis pienet kalat kokonaan kielletty (muikku, silakka, silli, sardiini) (itse fuskaan joskus ja syön silti silliä)

Pienet kalat on käsittääkseni kielletty juurikin nahan vuoksi. Mutta jos nahka on poistettu, niin ei kai siitä sitten ole väliä? Esim. rasvasillistä (joka on herkkuni) voi helposti kuoria nahan pois.

BCK

- kalaa max 120 g/vrk TAI  lihaa max 100g/vrk TAI  sama määrä papuja tai herneitä tai tofua tai sieniä - tää on noin korttipakan kokoinen annos vuorokaudessa (vars. tämä viimemainittu ottaa päähän, söisin mielelläni kasvisproteiinia enemmän)

Jostain luin ohjeen, että noita voisi syödä kaikkia n. 150 g vuorokaudessa?

--

En aio kyllä ainakaan heti aluksi mitenkään älyttömän tarkka olla. Pitää katsoa, mitä kroppa sietää. Ajattelin seuraavaa:

- Oluen juonti vähenee yli 90 prosenttisesti

- Kaikki alkoholin kulutus vähenee paljon, mutta:

- Votkan kulutus lisääntyy

- Lihan ja kalan syöminen kohtuullistuu.

- Äyriäisiä ja simpukoita täytynee vältellä, sisäelinherkuista luopua

- Kasviksia enemmän. Samoin kananmunia ja juustoa.

- Pitää yrittää juoda vettä enemmän.

- Tuolla kuurilla pudonnee painokin 5-10 kiloa, senkin pitäisi auttaa.

Ja jos tuo kuuri ei auta, sitten pitää miettiä uusiksi.

---

Se mitä noissa virallisissa ohjeissa en tajua on hiivan välttäminen. Niinku missä muodossa? Eikö saa syödä kohotetusta taikinasta tehtyjä tuotteita, kuten leipää ja pizzapohjaa, vai mitä tuo tarkoittaa?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701

Ja laitetaan tämä että linja pysyy.

Effect of oral vitamin C supplementation on serum uric acid: a meta-analysis of randomized controlled trials.

Abstract

OBJECTIVE:

To assess the effect of vitamin C supplementation on serum uric acid (SUA) by pooling the findings from published randomized controlled trials (RCTs).

METHODS:

A total of 2,082 publications identified through systematic search were subjected to the following inclusion criteria: 1) RCTs conducted on human subjects, 2) reported end-trial SUA means and variance, 3) study design with oral vitamin C supplementation and concurrent control groups, and 4) trial duration of at least 1 week. Trials that enrolled children or patients receiving dialysis were excluded. Two investigators independently abstracted trial and participant characteristics. SUA effects were pooled by random-effects models and weighted by inverse variance.

RESULTS:

Thirteen RCTs were identified in the Medline, EMBase, and Cochrane Central Register of Controlled Trials databases. The total number of participants was 556, the median dosage of vitamin C was 500 mg/day, trial size ranged from 8-184 participants, and the median study duration was 30 days. Pretreatment SUA values ranged from 2.9-7.0 mg/dl (Système International d'Unités [SI units]: 172.5-416.4 μmoles/liter). The combined effect of these trials was a significant reduction in SUA of -0.35 mg/dl (95% confidence interval -0.66, -0.03 [P = 0.032]; SI units: -20.8 μmoles/liter). Trial heterogeneity was significant (I(2) = 77%, P < 0.01). Subgroup analyses based on trial characteristics indicated larger reductions in uric acid in trials that were placebo controlled.

CONCLUSIONS:

In aggregate, vitamin C supplementation significantly lowered SUA. Future trials are needed to determine whethervitamin C supplementation can reduce hyperuricemia or prevent incident and recurrent gout.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21671418

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Aweb

Se mitä noissa virallisissa ohjeissa en tajua on hiivan välttäminen. Niinku missä muodossa? Eikö saa syödä kohotetusta taikinasta tehtyjä tuotteita, kuten leipää ja pizzapohjaa, vai mitä tuo tarkoittaa?

En tiedä, mutta kannattanee tsekata, onko elintarvikkeessa hiivauutetta: ainakin lihaliemi yms. kuutioissa sitä on.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat