Sivut

Kommentit (202)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Testasin joulukuussa olutta. Ei onnistu. Ajattelin, että puoli litraa - litran päivässä voi juoda, mutta ei voinut. Ei edes, vaikka kolminkertaisten allopuriiniannoksen.

Seuraavaksi tuli mieleen, että onkohan kaikissa olutlaaduissa yhtä paljon puriineja, vai löytyyköhän jokin vähäpuriinisempi laatu? Ja mistä ne puriinit siihen kaljaan oikein tulevat? Miksi kaljassa on puriineita ja esim. siiderissä ei?

Ja vielä semmoistakin olen joutunut pohtimaan, että onkohan mustekala vastaavanlainen puriinikertymä kuin katkaravut? Eli voikohan kihtiä sairastava syödä niitä vaiko ei? Toistaiseksi olen jättänyt syömättä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Käyttäjä19660
Seuraa 
Viestejä2

Hei BCK  :-) 

Kun olet kiinnostunut proteiinilähteistä, niin ylivoimainen, luonnosta suoraan saatava lähde on kananmunan valkuainen. Kas proteiinit eivät ole samanarvoisia ihmisen aminohappojen (niistä proteiinit koostuvat) ravintotarpeen tyydyttäjinä.  Toisin sanoen emme voi purkin kyljestä lukea, että sisältää esm 15% proteiinia 100 grammassa. Ihmisen tulisi, liikuntaharrastuskin huomioiden, saada pyöreästi gramma proteiinia painokiloaan kohti. Läskikiloja ei kuuluisi laskea oman massan tarpeeseen.  Helpoin tapa arvioida "oikea" paino (massa) on kurkkasta painoindeksistä, minkä painoinen, tällä pituudellani varustettuna minun kuuluisi  olla.  Esm 180senttinen voisi painaa öpaut 75 kiloa (en lunttaa taulukosta, joten voi olla käyrässä vähän (!)pielessä, ei paljoa) . Siten Sinun tulisi saada vain 75 grammaa proteiinia, mutta huomaa: hyötysuhteeltaan sataprosenttista.  Kaikki ylimääräinen menee vain omaan polttokennoon energianlähteeksi, kuten rasvat ja hiilihydraatitkin (siis ylimääräiset napostellut). Mitä et polta, muuntuu läskiksi.  Proteiinien sisältämät aminohapot koostuvat n. paristakymmenestä erilaisesta. Osan ihminen pystyy muuntamaan tarpeensa mukaan limistössä toisiksi, proteiinien rakenneosiksi, mutta välttämättömiä (essentiellejä) aminohappoja emme voi itse tuottaa, vaan ne on saatava ravinnosta. Kananmunan valkuainen on hyötysuhteeltaan ylivoimainen, syntyyhän munasta kokonainen tipu höyhenineen. Koska me emme sulkia tarvitse (paitsi hattuun ;-)) , niin munan valkuaista tarvitaan vain 10% enemmän kuin elimistö tarvitsee kokonaosvalkuaista, toisin sanoen 75 kiloinen, sopusuhtaisen ruumiinrakenteen omaava tarvitsee 82 grammaa munanvalkuaista (hyötysuhde siis 90%) . Esm punaisen lihan hyötysuhde on pyöreästi 70% , joten pihvin pitää olla vastaavasti 50% suurempi, eli 40grammaa + tuo 75g= 115g. Vain tuo on oikeasti elimistön tarvitsema annos, muu menee mahalaukkuun ja kielen pinnalla herkuttelun piikkiin.

Minua niukasti haittaa tässä kihtikeskustelussa jonkun antama Jumalan sana siitä,  mitä voi syödä ja sitten taas ei.... Äh  kun en kirjoittaessani näe tuon englannin kielisen kaverin nimeä - hän taisi ansiokkaasti esittää tosi fiksusti ruokapäiväkirjan pitoa. Jees ja hyvä. Ravintoanamneesiin pitäisi laadun, eli mitä söit, lisätä myös määrät. Järkeen käypä neuvo, mihin tahansa on, että liikanautiskelu on huonosta. Koskee siis myös vettä (!).  Kun päiväkirjaa pitää, voipi hyvinkin löytää kihtikohtauksen laukaisevan tekijän. skallan väittää, että se harvemmin on HIRVEN liha, joka täällä on saanut merkitystään suuremman painon, höh. Tottahan tietenkin on, että riistaötököitä kukaan ei ehdi seurata ja katsoa, että ne syövät ravinto-opillisesti oikein... siksi jollain yksilöllä saattaa puriinipitoisuus olla korkeampi kuin pihatossa ja navetassa täyshoidossa olevalla mullikalla.  Rehujen sisältöön pitäisi myös kiinnittää huomiota ja kieltää Brasiliasta soijan tuonti Suomeen. Ajatuskin tuollaisesta, maapallon toiselta puolelta rahtaamisesta on aivan naurettava ja päätön. Lisäksi soijaa runsaasti sisältävä rehu tekee mullin lihan, kihdin kanssa kamppailevalle, syönnin mutkikkaaksi. Kyse ei siis ole itse mullikasta,  sen punainen liha on terveellistä, vaan sen syömästä ravinnosta. Kaljakeskustelu ja näkkäri ovat oman juttunsa arvoisia :-) . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat