Sivut

Kommentit (202)

kariluoto
Seuraa 
Viestejä165

On se kumma, kuinka kahvi muka ehkäisee kihtiä, mutta kun jättää laillistetun ravitsemusasiantuntijan neuvosta kahvin pois kihtikohtauksen aikana, kivut hellittävät. Te ette vieläkään näköjään tajua, mikä ero on kihdillä ja sen akuutilla aktivoitumisella, jota kofeiini estää, koska se sitoo virtsahapot kudoksiin, jolloin kihti sattaa pysytellä subkliinisenä.

In alimentum sanitas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Onko muuten kukaan tutkinut suoliston bakteerien vaikutusta, vaikka esim. kihtiin? Minulla oli aikoinaan mykoplasma, mikä kesti kauan ja lyhyen antibioottikuurin jälkeen oireet tulivat takaisin. Lääkäri ei ollut oikein halukas määräämään antibiootteja, vaikka esim. ripulia kesti viikkoja. Sain pidettyä ripulia kurissa maitohappobakteereilla. Imusolmukkeet turposivat ja oli pientä kuumetta ainakin pari kuukautta. Sitten luin netistä pelottelua, että mykoplasma voi jäädä krooniseksi ja voi vaikka aiheuttaa syöpää. Sitten hommasin antibiootteja itse ja otin niitä liikaa. Mykoplasma lähti, mutta lähti myös suoliston bakteerit.

Minulla on ollut vähän aina ongelmaa vasemmassa nilkassa, mutta sitten siihen, ja oikeaan nilkkaan myös vähän, kipu lisääntyi huomattavasti. Aloin jo pitää itseäni invalidina. Noudatin vuosia ruokavaliota ja otin maitohappobakteereja suoilstoon. Kuitenkin huomasin, kun olin juonut olutta etenkin, niin minun nenä alkoi vuotamaan, saman huomasin runsassokerisella ruokavaliolla. Hiiva tykkää sokerista ja alkoholista. Hiivalääkkeet ovat auttaneet. Olo on ok ja kunto, mutta jos ottaa liikaa olutta, niin nenä alkaa vuotamaan. Nilkan kipukin on vaivannut.

Nyt sitten jätin alkoholin pois, jo viisi viikkoa raittiutta. Ostin erilaisia maitohappobakteereja ym. paljon ja otin niitä paljon. Esim. sellaista tuotetta kuin Vivomix, missä on yhdessä pussissa 450 miljardia maitohappobakteeria. Saccharomyces boulardii ja monia muita lisäksi. En suosittele kenellekään, kokeilen itselläni. Otin aluksi esim. tuota Vivomixiä yli tuhat miljardia päivässä, annosteluohjeen mukaan. Nilkan kipu on lähes kadonnut alle viikossa, tuntuu omituiselta, kun pystyy kävelemään normaalisti. Kipu ei ollut pelkästään nilkassa vaan sitä oli jalkapöydässä ja varpaissa. Nyt ei ole missään. Nyt kun ajattelen. niin kipu alkoi pahenemaan tuon liian antibioottien syömisen jälkeen. Olen käyttänyt alkoholia myös säännöllisesti, tekeekö se hyvää suoliston bakteereille yleensä myös?

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

^ Jos tuota lähestyisi semitieteellisesti, voisi pitää oirepäiväkirjaa, oireina jalkakivut ja nenän vuotaminen, ripuli tms.. Oirepäiväkirjaan sitten myös merkkaisi alkoholin nautintakerrat, maitohappobakteerit, antibiootit, ja muut muuttujat, joita haluaa tutkia.

Kuitenkin niiin, että kokeilisi muuttaa vain yhtä muuttujaa kerrallaan. Eli JOKO alko (yksi alkoholaji kerrallaan), TAI maitohappobakteerit (yksi valmiste kerrallaan, yksi annostus kerrallaan), antibiootit (yksi laji ja annoskoko kerrallaan) TAi muu seikka, jonka arvelee vaikuttavan oireisiin. Muutaman viikon "kuurin" jälkeen lopettaisi kuurin ja katsoisi, lisääntyivätkö oireet kuurin aikana tai sen jälkeen. (Paitsi antibioottien kohdalla, niitä kannattaa ottaa juuri sen verran ja sen pituisen kuurin, kuin lääkäri määrää.)

Jos olut ja sokeri aiheuttavat nivelkipua, kyllähän se kihdiltä kuulostaa, vaikka voisihan se olla jokin muukin niveltulehdus, esimerkiksi reuamaattinen? Labrakokeista selviää, onko reuma-vasta-aineet koholla kohtauksen aikana (ja kihtiarvoistakin voinee jollain varmuudella muodostaa kihtidiagnoosin).

Ihan mielenkiintoinen ajatus, että suolistobakteerit voisivat olla välittävänä tekijänä. Myös reumaan on kokeiltu ruokavaliohoitoja, joillakin ne toimivat, esimerkiksi kasvisruokavalio, tai sokerin välttäminen. Siitä syystä tulin ajatelleeksi myös reumasairauksia.

Sokeri ja alkoholi sinällään kyllä heikentävät immuunipuolustusta, joten voi olla, että jalassasi on ollut jokin tavallinen (=ei kihti-) tulehduskin, joka on hävinnyt kun lopetit niiden käytön. Ihminen tulee vallan mainiosti toimeen ilman molempia (paitsi jos on addiktoitunut), joten mitää haittaa niiden ruokavaliosta poistamisesta ei ole (jos ei laske sitten sosiaalista aspektia plussapuoliin).

Alkoholi kyllä aiheuttaa mm. mahahaavoja, suolistosyöpiä yms., mutta en ole kuullut, että se olisi hyödyllinen suolistobakteereille.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289
Vomies

Nyt sitten jätin alkoholin pois, jo viisi viikkoa raittiutta. Ostin erilaisia maitohappobakteereja ym. paljon ja otin niitä paljon. Esim. sellaista tuotetta kuin Vivomix, missä on yhdessä pussissa 450 miljardia maitohappobakteeria. Saccharomyces boulardii ja monia muita lisäksi. En suosittele kenellekään, kokeilen itselläni. Otin aluksi esim. tuota Vivomixiä yli tuhat miljardia päivässä, annosteluohjeen mukaan. Nilkan kipu on lähes kadonnut alle viikossa, tuntuu omituiselta, kun pystyy kävelemään normaalisti. Kipu ei ollut pelkästään nilkassa vaan sitä oli jalkapöydässä ja varpaissa. Nyt ei ole missään. Nyt kun ajattelen. niin kipu alkoi pahenemaan tuon liian antibioottien syömisen jälkeen. Olen käyttänyt alkoholia myös säännöllisesti, tekeekö se hyvää suoliston bakteereille yleensä myös?

Kannattaa rauhassa odotella pysyykkö kipu pois , jos tulee takaisin saattoi olla plasebo vaikutusta. Muiden muutosten samanaikainen tekeminen vaikeuttaa tietenkin arviointia. Asiasta tiedetään niin vähän ettei tuosta varmaan kukaan lääkäri pysty sanomaan juuta eikä jaata tällä hetkellä. Muutaman vuoden päästä ovat jo viisaampia. 

Jos pitää arvata niin veikkaisin alkoholin pois jättöä syyksi siihen että kivut vähenivät.

Äläkä mene halvaan.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Minä mokasin, mutta netissä on vastuutonta tietoa. Oli jotain sellaista, että mykoplasma voi jäädä krooniseksi ja aiheuttaa vaikka syöpää. Sitten ei puhuttu tuskin mitään suoliston bakteereista, kerrottiin vain antibioottihoidoista. On tuosta tapahtumasta jo yli 5 vuotta. Nyt on massiivinen pro- ja prebiootti jakso yhdistetynä muuhun ravitsemukseen. En suosittele tätä, teen itselleni. Alkoholi on ollut nyt poissa 6 viikkoa. Jokin tässä on tuonut parannusta nilkan, jalkapöydän ja varpaiden kipuun vasemmassa jalassa. Olen miinä käynyt jalan takia lääkärissäkin. Vasen nilkka tapui vähemmän kuin oikea nilkka, lääkäri käski venyttämään, puhui jänteestä. Röntgenissä nilkan nivelten pinnat hyvät. Sain paperit magneettikuvaukseen, en ole vielä mennyt. Ensimmäisen kerran kipua vasemmassa nilkassa tuntui jo nuoruudessa, kun kasvoin nopeasti muutamassa vuodessa. Kipu tuntui samassa pisteessä nilkan sivulla #pallukan" alla. Siinä menee pari jännettä. Olen minä urheillut, esim. juossut 40-vuotta, mutta nyt sitä kipua oli jalkapöydässä ja varpaissa. Nyt kun lähden kävelemään, niin kipua ei oikeastaan tunnu missään, eikä tunnu yhtään, kun juuri kokeilin. Jatkan nyt tätä probiootti ja alkoholiton jaksoa.

Kysyin tuolla kääntäen, että aiheuttaako alkoholi vahinkoa suoliston bakteereille? Etanooliahan käytetään puhdistukseen.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289
Vomies

Kysyin tuolla kääntäen, että aiheuttaako alkoholi vahinkoa suoliston bakteereille? Etanooliahan käytetään puhdistukseen.

Katsotaan mitä löytyy...

Tässä hieman alustusta.

Tutkimus: Ruokavalion muutos keikauttaa suoliston mikrobit päivässä

...Tulokset osoittivat, miten ruokavalion muutos järjestää mikrobien hierarkian suolistossa uudelleen. Kun ihmiset söivät pelkkää lihaa, munaa tai maitoa, suolistossa lisääntyivät proteiineja hajottavat bakteerit. Vastaavasti kasvisruokavalio lisäsi bakteereja, jotka auttavat sulattamaan hiilihydraatteja.

Hämmästyttävintä oli muutoksen nopeus. Jopa henkilöllä, joka oli ollut vuosia vegetaarisella ruokavaliolla, suolistomikrobiston koostumus muuttui lihansyöjän mikrobistoksi yhdessä vuorokaudessa.

Yksittäisistä havainnoista huomionarvoisin oli lihansyöjillä valtavasti lisääntynyt Bilophila wadsworthia. Bakteeri saa energiansa sappinesteistä, joiden eritystä liharuokavalio lisää, ja se on yhdistetty myös suoliston tulehdussairauksiin.

Vastaavasti kasvisruokavaliosta lisäpotkua kasvuunsa saivat bakteerit, jotka tuottavat butyraatteja, ja niiden tiedetään lievittävän tulehdusta.

Tutkimus myös osoitti, että jos ruokavaliolla halutaan pysyvästi muuttaa suolistomikrobistoa terveempään suuntaan, terveellisessä ruokavaliossa on pysyttävä uskollisesti.

Heti kun koe oli loppunut ja koehenkilöt palasivat normaaliin ruokavalioonsa, heidän mikrobistonsa palasi yhdessä yössä entiselleen.

http://www.hs.fi/tiede/a1387170183454

Vastaisku vatsassa

Viime vuonna Yhdysvalloissa kerrottiin tutkimuksesta, jossa pyrittiin selvittämään mitä ryypiskely tekee vatsan mikrobeille. 25 tervettä vapaaehtoista, jotka eivät muuten käyttäneet alkoholia säännöllisesti, joivat kokonaisen lasillisen votkaa. Olotilat tämän annoksen jälkeen vaihtelivat suuresti.

Kaameimmista oireista kärsivillä havaittiin elimistössä olevan kaikkein eniten sellaisia myrkkyjä, jotka olivat suoliston mikrobeista vapautuneita. Yksinkertaistettuna suoliston mikrobeille alkoholi suolessa oli poikkeustila, johon piti reagoida. Siksi mikrobit tuottivat myrkkyjä hyökkäystä vastaan. Ihminen tunsi tämän niin, että hän oli mielestään kuin sairas.

Krapulasta voi siis tavallaan syyttää vatsan mikrobistoa.

Hyvin kohtuullinen alkoholinkäyttö voi kasvattaa hieman suoliston mikrobistoa hyvää suuntaan. Sen sijaan runsas alkoholinkäyttö saa mikrobeja vapauttamaan myrkkyjä ja se saa myös aikaan alkoholista pitävien mikrobien lisääntymistä. Tästä voi seurata kasvanutta viinanhimoa.

Hiirikokeiden perusteella vatsan kannalta ryypiskelyiltana kannattaa pitää huolta siitä, että viinin kanssa nautitaan rasvaista juustoa tai jotain muuta sellaista ruokaa, jossa on paljon tyydyttynyttä rasvaa. Tällainen ruoka ei tee viinaa vaarattomaksi, mutta seuraavan päivän krapulaa se voi ehkäistä piirun verran.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015062219910551_tr.shtml

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
jussipussi

Hiirikokeiden perusteella vatsan kannalta ryypiskelyiltana kannattaa pitää huolta siitä, että viinin kanssa nautitaan rasvaista juustoa tai jotain muuta sellaista ruokaa, jossa on paljon tyydyttynyttä rasvaa. Tällainen ruoka ei tee viinaa vaarattomaksi, mutta seuraavan päivän krapulaa se voi ehkäistä piirun verran.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015062219910551_tr.shtml

[/quote]

Haa, mättöruoan himo jurrissa tai krapulassa saa siis selityksen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Söin allopurinolia n. viikon, vähän Viron reissun alle ja sitten sen aikana. Pysyin edelleen erossa oluesta ja kielletyistä ruoka-aineista, mutta join kosolti muuta alkoholia ja söin punaista lihaa varmaan n. 2-3 kertaa päiväsuosituksen per päivä. Jalka oli paremmassa kunnossa kuin kuukauteen, pystyin kävelemäänkin ihan normaalisti. Sitten palasin Suomeen ja siirryin taas noudattamaan vähäpuriinista dieettiä enkä enää juonut alkoholia, ja jätin allopurinolin pois. Nilkka kipeytyi heti ja parin päivän päästä (toissapäivänä) oli täysi tulehdus päällä.

Söin välittömästi allopurinolin ja tulehduskipulääkkeen. Nyt pahin kipu ja tulehdus ovat ohi ja taas pystyy kävelemään. Vaikuttaa siltä, että allopurinoli nopeutti kihtikohtauksen paranemista, koska aiemmin paranemiseen pelkkien tulehduskipulääkkeiden avulla on mennyt n. viikko.

Nyt inusin lääkäriltä lisää allopurinolia ja ensi kuussa on soittoaika. Ajattelin pyytää pysyvän lääkityksen n. vuodeksi. Sen jälkeen voisi kokeilla uudelleen, pystyykö elämään ilman. Ruokarajoitteista en aio luopua, joskin haluan vähän vapautta siihenkin. Saa nähdä suostuuko lääkäri tähän suunnitelmaan, koska viimeksi oli sitä mieltä, etten puriiniarvojen perusteella tarvitse lääkitystä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289
Aweb

Kahvin kihtiä hillitsevä ainesosa muuten ei välttämättä ole kofeiini. Tässä tutkimuksessa ehdotetaan fenolikloorihappoa:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-509.html?genre=terveys&osannimi=ajassa_tutkittua&jutunid=8685

Sinulle on tämä indikaatio laitettu jo aiemmin tässä ketjussa toisen tutkimuksen indikoimana. Parhaimmillan kahteen kertaan, muistaakseni. 

Anjuska
Seuraa 
Viestejä3

Täällä kohtalon toveri. Noin vuosi sitten todettiin limapussin tulehdus vasemmassa jalassa lonkan kohdalla. Ja nyt todettiin kihti;perk.... Kipu kamala,sain lääkityksen. Nyt olen katellut netistä mitä saa syödä ja juoda. Ja tuntuu että ei sitten yhtään mitään. Olen lihan ja oluen ystävä. Viikonloppuna kiva istuskella mökillä ja nauttia olutta terassilla. Onko todellakin että alkoholi on kokonaan " pannassa ? "  Kun seuraa näitä keskusteluja,niin toinen sanoo yhtä ja toinen toista.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

^ Kiinnostavaa, että lonkan limapussin tulehduskin (bursiitti) voisi olla kihdin oire. Minulla on semmoinen ollut.

Mitä tulee alkoholin välttämiseen tai muihin kihdin hoito-ohjeisiin, niin varmaan kannattaa enemmin luottaa ammattilaisten antamiin virallisiin hoitosuosituksiin kuin keskustelupalstoihin. (Henk. kohtaisesti arvelen, että kirkas viina voisi olla kihdin kannalta vähemmän haitallista kuin olut.)

Anjuska
Seuraa 
Viestejä3

Heips! Sairastuin eka kertaa elämässäni kihtiin,sain lääkityksen ja nyt 5 päivän päästä alkoi helpottamaan. Olen seurannut nyt näitä kihti keskusteluja. Toinen sanoo toista jne. Voisiko joku kertoa " selko kielellä? "  Kun tuntuu että ei voi syödä ja juoda yhtään mitään. Toivoopi lihan ja oluen ystävä.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Duodecim eli suomalainen lääkäriseura sanoo mielestäni selkokielisesti näin:

Kihti (olisin kopsannut tänne, mutta tekstin formatointi meni pieleen)

Kannattaa tarkkailla, mistä ruoka-aineista kihti innostuu itsellä. Minä esim. saan oireita parsakaalista ja kukkakaalista. Paasto lienee haitallista, ja liian nopea laihdutuskin.

Yoken Suru
Seuraa 
Viestejä426

Arvoisat kihtiläiset, hyviä uutisia!

Veren uraattipitoisuus sekä tupakointi ja runsas kahvinjuonti saattavat pienentää riskiä saada Parkinsonin tauti.

Tietyt elämäntapatekijät, kuten tupakointi ja kahvinjuonti, sekä veren uraattipitoisuus ovat yhteydessä alentuneeseen riskiin saada Parkinsonin tauti, Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessaan.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tupakointi_kahvi_parkinson-38469

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Anjuska

Täällä kohtalon toveri. Noin vuosi sitten todettiin limapussin tulehdus vasemmassa jalassa lonkan kohdalla. Ja nyt todettiin kihti;perk.... Kipu kamala,sain lääkityksen. Nyt olen katellut netistä mitä saa syödä ja juoda. Ja tuntuu että ei sitten yhtään mitään. Olen lihan ja oluen ystävä. Viikonloppuna kiva istuskella mökillä ja nauttia olutta terassilla. Onko todellakin että alkoholi on kokonaan " pannassa ? "  Kun seuraa näitä keskusteluja,niin toinen sanoo yhtä ja toinen toista.

Jos haluat, että kihti ei suurella varmuudella iske, et voi syödä juuri mitään etkä juoda alkoholia. Niin se vaan on. Mutta koska itse en ainakaan aio elämää lopettaa, olen ottanut riskin sairastua silloin tällöin kihtikohtaukseen, ja tällä hetkellä se on tuottanut tulosta siten, että kihdin toteamisesta (kts. milloin olen aloittanut tämän keskustelun) tähän hetkeen olen onnistunut hankkimaan itselleni jo viisi kohtausta, joista kaksi viimeisintä tuhdin allopurinolikuurin aikana. Allopurinolista on kuitenkin ollut sellainen suunnaton hyöty, että sen ansiosta kaksi viimeisintä kohtausta ovat olleet jokseenkin mietoja.

Esim. viime lauantaina olin kylässä, ja ruuaksi oli erilaisia kaloja (muikkuihin en koskenut) ja poron potkaa ja niskaa ja runsain mitoin viinaa ja viiniä. Heitin napaan kaksi 300 mg:n allopurinolitablettia ja söin hyvin kohtuullisen annoksen ruokaa ja join (minuksi) kohtuullisen määrän alkoholia. Sunnuntaina alkoi jalkaa kolottaa ja sunnuntain ja maanantain välisenä yönä jomotti jo kunnolla. Otin tulehduskipulääkkeen ja tiistaina seuraavan, ja nyt tuo kohtaus on oikeastaan jo ohi, eikä edes äitynyt kovin pahaksi. Suosittelen siis allopurinoli-reseptin hankkimista, koska sen avulla kihti pysyy paremmin hallinnassa ja kohtauksista pääsee nopeammin eroon.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Kihti ja alkoholi lyhyellä kokemuksella

Hillitysti alkoholia, esim. eilen 1 pullo valkoviiniä, n. 1,5 dl leijonaviinaa, lasi punaviiniä ja tuopillinen lonkeroa. Allopurinolia 450 mg. Ei erityisen puriinipitoisia ruokia koko päivänä. Ei liikuntaa. Ei kohtausta.

Enemmän alkoholia, esim. lauantaina n. pullo tai puolitoista punaviiniä ja 3,5 dl leijonaviinaa. Allopurinolia 600 mg. Puriinipitoisten ruoka-ainesten määrä n. kaksinkertaisesti yli suositusten. Ei liikuntaa. Mieto kohtaus (kesto n. vuorokauden).

Hillitysti alkoholia, mutta joukossa yksi olut. Ei allopurinolia. Hillitysti puriinipitoisia ruokia. Kohtalaisesti liikuntaa (niveleen kohdistunutta rasitusta) Helvetinmoinen, monta päivää kestänyt kohtaus.

Hillitysti alkoholia useina päivinä peräkkäin, kohtuullinen ruokavalio, 300-450 mg allopurinolia. Hillitysti liikuntaa. Ei kohtausta.

Enemmän alkoholia useina päivinä peräkkäin (tissuttelua iltapäivästä alkaen), kohtuullinen ruokavalio, 300 mg allopurinolia. Paljon kävelyä. Pari päivää ontumista ja särkylääkkeitä.

---

Olen päätynyt siihen, että ei olutta lainkaan, ja että alkoholin nauttiminen kannattaa aloittaa vasta illalla, eikä silloinkaan kannata tinata liikaa. Alkoholin kanssa ei kannata syödä puriinipitoista sapuskaa, ja allopurinolin määrää kannattaa lisätä. Minulla ainakin jalkaan kohdistuva rasitus vaikuttaa selvästi noihin kohtauksiin. Jos olen kävellyt paljon alkoholin nauttimisen lisäksi, kohtausta voi odottaa. Veikkaan tämän johtuvan kohdallani siitä, että pari ensimmäistä tulehdusta olivat sen verran rajuja, että nivel vahingoittui vähän pysyvämmin. Ehkä se siitä vielä paranee.

Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä alkoholia enemmän se, kuinka kihti reagoi Aasiassa käytettävään kalakastikkeeseen, jota joissakin Aasian maissa on lisätty melkein joka ruokaan. Nimim. Vietnamin matka varattu. Veikkaan, että edessä voi olla ongelmia... Eikös tuo kyseinen kastike ole lähes sama asia kuin anjovikset nestemäisessä muodossa? Yksi suurimmista herkuistani, ja paljon suurempi menetys kuin olut. Pari kertaa olen toistaiseksi syönyt, ja molemmilla kerroilla on tullut kohtaus, mutta toisaalta noina kertoina olen nauttinut runsaasti alkoholiakin, joten vaikea sanoa kumpi oli suurempi paha.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Niin ja vielä sellainen huomio kihdistä ja alkoholista, että näköjään kohtauksen aikana voi nauttia alkoholia ilman että se pitkittää tai pahentaa kohtausta. Sen verran on vituttanut jokainen kohtaus, että viiniä on tehnyt aina mieli. Siitä ei ole seurannut ongelmia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Nyt on näköjään allopurinolit alkaneet toimia, kun on jo pari viikkoa pystynyt elämään jokseenkin kuten ennenkin. Ilman olutta tosin. Ilmeisesti tuossa lääkkeessä on sellainen ominaisuus, että sitä täytyy syödä jonkin aikaa, näköjään likemmäs pari kuukautta, ennen kuin se alkaa pitää taudin kurissa.

Täytyy tässä jossain vaiheessa testata myös olutta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat