Seuraa 
Viestejä222

Suomen teillä nähtäneen vielä tänä vuonna autoja, joissa on 600 metrin päähän kantavat laservalot. Valojen lähitulevaisuus on silti ledeissä.

Auto rullailee pitkin pikatietä. Kaukovalot lakaisevat tietä yli puolen kilometrin päähän.

Kun vastaan tulee autoja, valokeila kutistuu keskiviivan puolella kohti konepeltiä kasvaakseen heti ohituksen jälkeen ennalleen. Pientareen puolella valokeila ei ole muuttunut miksikään.

Mullistavin keksinto valoihin sitten öljyvaloista sähköihin.

Kylläpä on luihakka ajella yön hiljaisina tunteina pitkältä työreissuta, ei rasitu silmät.

http://www.hs.fi/autot/a1395370467075

SDP on yhteiskunnan versio tietokoneviruksesta.

Kommentit (15)

Pauli
Seuraa 
Viestejä221

Katsotaan asiaa käytännössä. "Laserauton" anturit kun saavat sopivasti paskaa päällensä, niin vastaan tulijat saavat sitten laseria silmään, ihan kiva. Täytyy varmaan itsellekin asentaa nyt nuo lisäpitkät että voi tarvittaessa lävästä nekin päälle lähestyvää laserautoa ikään kuin kunnioittaen.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Autojen valojen tehot ovat nousseet kovasti xenonien yms. huuhaan johdosta. Suurin ongelma on siinä, että Suomessa joka kolmas vastaantulija unohtaa, että ne pitkät pitäisi vaihtaa lyhyisiin vastaantulijoita varten.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alex
Seuraa 
Viestejä486
Pauli
Katsotaan asiaa käytännössä. "Laserauton" anturit kun saavat sopivasti paskaa päällensä, niin vastaan tulijat saavat sitten laseria silmään, ihan kiva.

Minulla on nyt ollut autossa kuusi vuotta (liki 200 000 kilometriä) pitkien valojen vaihtoautomatiikka. Se käyttää apunaan tuulilasin yläreunassa, taustapeilin kiinnikkeen kohdalla olevaa kameraa.

En ole kertaakaan havainnut järjestelmän vaihtavan väärin, siis siten, että olisi läväyttänyt väärällä hetkellä pitkät päälle. Järjestelmä vaihtaa tunnollisesti pitkät pois kun lähestyn edellä menevää auto, kun joku auto tulee vastaan tai kun saavun riittävästi valaistulle tien osuudelle.

Ehdoton peli, toimii paljon luotettavammin, ennustettavammin ja varmemmin kuin ihminen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Alex

En ole kertaakaan havainnut järjestelmän vaihtavan väärin, siis siten, että olisi läväyttänyt väärällä hetkellä pitkät päälle. Järjestelmä vaihtaa tunnollisesti pitkät pois kun lähestyn edellä menevää auto, kun joku auto tulee vastaan tai kun saavun riittävästi valaistulle tien osuudelle.

Ehdoton peli, toimii paljon luotettavammin, ennustettavammin ja varmemmin kuin ihminen.

 

Osaako se vaihtaa oikein siis myös esim. mäennyppylän takaakin lähestyvän ajoneuvon tullessa kohti? Eli kun nyppylän takaa auto tulee kohden niin tuleekin nopeasti välillä tarve ennakoiden vaihtaa valot lyhkäsille sen mukaan onko vastaantuleva henkilöauto tai korkeampi ajoneuvo.

Alex
Seuraa 
Viestejä486
Volitans
Alex

En ole kertaakaan havainnut järjestelmän vaihtavan väärin, siis siten, että olisi läväyttänyt väärällä hetkellä pitkät päälle. Järjestelmä vaihtaa tunnollisesti pitkät pois kun lähestyn edellä menevää auto, kun joku auto tulee vastaan tai kun saavun riittävästi valaistulle tien osuudelle.

Ehdoton peli, toimii paljon luotettavammin, ennustettavammin ja varmemmin kuin ihminen.

Osaako se vaihtaa oikein siis myös esim. mäennyppylän takaakin lähestyvän ajoneuvon tullessa kohti? Eli kun nyppylän takaa auto tulee kohden niin tuleekin nopeasti välillä tarve ennakoiden vaihtaa valot lyhkäsille sen mukaan onko vastaantuleva henkilöauto tai korkeampi ajoneuvo.

Kuten totesin, en ole koko aikana havainnut järjestelmän tekevän virhettä. Itse olisin samana aikana tehnyt kymmeniä/satoja unohduksia. Hämmentävintä on ollut se, kun lähestyessäni edellä ajavaa osaa järjestelmä vaihtaa lyhyille juuri oikealla etäisyydellä. Veikkaan, että kuluneiden kuuden vuoden aikana ollaan menty vielä paljon pidemmälle, joten en pahemmin epäile laservalojen automaattijärjestelmän tekevän paljoa virheitä. ei ainakaan niin, että läväyttää supervalot toisen naamalle.

Teen työssäni turvaluokitettuja SIL-järjestelmiä (http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_integrity_level) ja luulen (ehkä virheellisesti) olevani keskimääräistä parempi ymmärtämään ja arvioimaan tällaisia järjestelmiä. Ihminen on oikeasti se heikko lenkki.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
T Hanskanen

Suomen teillä nähtäneen vielä tänä vuonna autoja, joissa on 600 metrin päähän kantavat laservalot. Valojen lähitulevaisuus on silti ledeissä.

Onkohan tässä 600 m heitossa unohtunut tutkayhtälö ?

Tutkayhtälön mukaan lähettimen tehontarve kasvaa etäisyyden neljännen potenssin suhteen (neliön suhteen niin menosuunnassa kuin heijastuksen osalta). Vaadittavilla tehotasoilla sokaistaisiin pysyvästi esim. jalankulkijat.

 

Algoth Naama
Seuraa 
Viestejä51
pmk
T Hanskanen

Suomen teillä nähtäneen vielä tänä vuonna autoja, joissa on 600 metrin päähän kantavat laservalot. Valojen lähitulevaisuus on silti ledeissä.

Onkohan tässä 600 m heitossa unohtunut tutkayhtälö ?

Tutkayhtälön mukaan lähettimen tehontarve kasvaa etäisyyden neljännen potenssin suhteen (neliön suhteen niin menosuunnassa kuin heijastuksen osalta). Vaadittavilla tehotasoilla sokaistaisiin pysyvästi esim. jalankulkijat.

 

Ehkäpä kesyt tuota ongelmaa valojen lanseeraajalta/valmistajalta?

Pikaveneellä käy nopsaan Virossa!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31264
Alex
Teen työssäni turvaluokitettuja SIL-järjestelmiä (http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_integrity_level) ja luulen (ehkä virheellisesti) olevani keskimääräistä parempi ymmärtämään ja arvioimaan tällaisia järjestelmiä. Ihminen on oikeasti se heikko lenkki.

Se riippuu tapauksesta. Vaihtaako tuo automaatti lyhyille myös, jos vastaan tulee koiraa ulkoiluttava naapuri, valoton pyöräilijä tai joku muu kohde, jota sitä ei ehkä ole tehty tunnistamaan?

Ero on myös siinä, että jos puikoissa on ihminen ja valona 55 W halogeeni, unohdus ei aiheuta kuin vähän vitutusta. Jos taas valona on joku 7 kW:n megalaser, se yksikin tietokoneen moka ennalta-arvaamattomassa tapauksessa tekee paljon pahempaa tuhoa.

Sekin kannattaa muistaa, että autot tehdään maksimissaan neljän vuoden käyttöä varten leudoissa sääoloissa. Keski-Euroopassa ja Jenkeissä autot pannaan paaliin niillä kilometreillä kun ne katsotaan Suomessa vasta kunnolla sisäänajetuiksi. Mitenköhän se laserin turvajärjestelmä toimii kärsittyään 15 vuotta suomalaisista maailman mittakaavassa äärimmäisen rankoista sääoloista. Vai mennäänkö siihen, että persaukisen ei tarvitse autoilla.

Alex
Seuraa 
Viestejä486

Toiminta perustuu kameran kuvaan, ei tutkaan.

pmk
T Hanskanen

Suomen teillä nähtäneen vielä tänä vuonna autoja, joissa on 600 metrin päähän kantavat laservalot. Valojen lähitulevaisuus on silti ledeissä.

Onkohan tässä 600 m heitossa unohtunut tutkayhtälö ?

Tutkayhtälön mukaan lähettimen tehontarve kasvaa etäisyyden neljännen potenssin suhteen (neliön suhteen niin menosuunnassa kuin heijastuksen osalta). Vaadittavilla tehotasoilla sokaistaisiin pysyvästi esim. jalankulkijat.

Toiminta perustuu kameran kuvan analyysiin, ei tutkaan.

Apuna saatetaan käyttää karttatietoa.

Alex
Seuraa 
Viestejä486
Neutroni

Se riippuu tapauksesta. Vaihtaako tuo automaatti lyhyille myös, jos vastaan tulee koiraa ulkoiluttava naapuri, valoton pyöräilijä tai joku muu kohde, jota sitä ei ehkä ole tehty tunnistamaan?

Ero on myös siinä, että jos puikoissa on ihminen ja valona 55 W halogeeni...

Sekin kannattaa muistaa, että autot tehdään maksimissaan neljän vuoden käyttöä varten...

 

Entä jos koiran ulkoiluttaja ei ole naapuri, vaan musta maahanmuuttaja?
Valojen tarkoitus on juurikin havaita se koiran ulkoiluttaja.

Aina on ihmisiä, jotka epäilevät kaikkea uutta ja keksivät vaikka mitä skenaarioita ollakseen muita "viksumpia". Tosiasiassa näitä tuotteita tehtäessä keksitään paljon sinun esimerkkejäsi hankalampia ja harvinaisempia tapauksia, joissa järjestelmän tulee toimia määrittelyjen mukaan.

Noita järjestelmiä testaan aika paljon ennen markkinoille tuomista, toiminta perustuu aina "safety side" periaatteeseen, jolloin vähänkin epäselvissä tapauksissa valitaan turvallisempi toiminto.

Eivätkä esimerkiksi jarrut kestä 15 vuotta ilman osien vaihtoa, miksi valojärjestelmän tulisi kestää (en tiedä kestääkö).

Note:
Kannattaa lisäksi muistaa, että virheetöntä järjestelmää ei ole (paitsi uskonnoissa). kaikkien tällaisten suunnittelu lähtee siitä, montako virheellistä toimintoa tiettyä käyttötuntimäärää kohden sallitaan. Nolla ei ole edes optio, vaan vaativin luokka on yksi virhetoiminto sataa miljooonaa - miljardia käyttötuntia kohden. Jos autoja on liikenteessä Suomessa vaikkapa sata tuhatta, niin virhetoiminto tapahtuu keskimäärin puolentoista kuukauden välein (mikäli on tuo kokrein luokitus), valoilla on varmaankin pykälää tai kahta matalampi turvaluokitus, jolloin Suomen teillä tapahtuisi muutama virhetoiminto joka päivä. Turvaluokituksen nosto yhdellä tasolla maksaa dekadin enemmän kuin alempi taso, loppujen lopuksijhan kyse on aina rahasta.

 

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Minun LED-taskulamppuni valo kantaa avaruuteen asti. Tuosta vain pyyhkäisen, niin valo kulkee ylivalonnopeudella Aldebaranista Alderaaniin.

 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

JPI
Seuraa 
Viestejä26806
o_turunen

Minun LED-taskulamppuni valo kantaa avaruuteen asti. Tuosta vain pyyhkäisen, niin valo kulkee ylivalonnopeudella Aldebaranista Alderaaniin.

 

kulkeeko?

3³+4³+5³=6³

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

No ainakin valoläikkä kulkee tuhatta ja sataa. Tuo todistaa ylivalonnopeuden olevan saavutettavissa.

Mikä on Alderaanin etäisyys auinkokunnastamme?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat