Seuraa 
Viestejä426

Nyt ne on saaneet metallivaahdon kehitettyä siihen malliin että uppoamattomia laivoja voi kohta alkaa valmistaa. Myös uppoamaton auto olisi mukava, jos sattuu ajamaan vaikka järveen.

New Yorkin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet syntaktisen vaahdon, josta voidaan tehdä tulevaisuudessa uppoamattomia laivoja.

fafajhlg

Jos vaahtoveneet kaatuvat, ne kelluvat silti visusti vedenpinnalla. Metalliseos kestää paineen, joka vallitsee noin puolentoista kilometrin syvyydessä merenpinnan alla.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/kelluva+metalli+tekee+laivoista+uppoamattomia/a1063227

Their magnesium alloy matrix composite is reinforced with silicon carbide hollow particles and has a density of only 0.92g/cm3, compared with 1.0g/cc of water. Not only does it have a density lower than that of water, it is strong enough to withstand the rigorous conditions faced in the marine environment.

 

http://www.theengineer.co.uk/news/floating-metal-composite-holds-promise-for-marine-applications/1020353.article

Kommentit (13)

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Eusa

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Ne voisi laittaa jonkin tuollaisen vaahdokkeen sisälle ilmaa kevyempää kaasua, heliumia vaikka. 

くそっ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Eusa

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Nii-in. Kuuhun tai Marsiin asti jopa ;)

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195
Ronron
Eusa

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Ne voisi laittaa jonkin tuollaisen vaahdokkeen sisälle ilmaa kevyempää kaasua, heliumia vaikka. 

Ehkä tehokkaampi olisi jonkinlainen typpi-happi-hylkimiskenttä, joka mahdollistaisi rakenteen läheisyydessä ja siihen sitoutuen vain lähinnä vedyn, joka sitten kannattelisi rakenteita, esim. aluksen ulkopuolella typpi- ja happimolekyylit pois puhaltavaa efektiivistä kenttää 10m etäisyyten asti tuottaisi jo kohtuu hyvän nosteen.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Eusa
Ronron
Eusa

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Ne voisi laittaa jonkin tuollaisen vaahdokkeen sisälle ilmaa kevyempää kaasua, heliumia vaikka. 

Ehkä tehokkaampi olisi jonkinlainen typpi-happi-hylkimiskenttä, joka mahdollistaisi rakenteen läheisyydessä ja siihen sitoutuen vain lähinnä vedyn, joka sitten kannattelisi rakenteita, esim. aluksen ulkopuolella typpi- ja happimolekyylit pois puhaltavaa efektiivistä kenttää 10m etäisyyten asti tuottaisi jo kohtuu hyvän nosteen.

Kuulostaa aika scifiltä. Kuluttaako energiaa?

くそっ!

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195
Ronron
Eusa
Ronron
Eusa

Puuttuu enää ilmaa kevyempi rakennemateriaali. 

Mitä suuremman rakenteen siitä valmistaisi, sitä enemmän kuormaa voisi lastata tai sitä korkeammalla voisi lentää...

Ne voisi laittaa jonkin tuollaisen vaahdokkeen sisälle ilmaa kevyempää kaasua, heliumia vaikka. 

Ehkä tehokkaampi olisi jonkinlainen typpi-happi-hylkimiskenttä, joka mahdollistaisi rakenteen läheisyydessä ja siihen sitoutuen vain lähinnä vedyn, joka sitten kannattelisi rakenteita, esim. aluksen ulkopuolella typpi- ja happimolekyylit pois puhaltavaa efektiivistä kenttää 10m etäisyyten asti tuottaisi jo kohtuu hyvän nosteen.

Kuulostaa aika scifiltä. Kuluttaako energiaa?

Varmasti, mutta tuolla tekniikalla voisi tietysti saada puskun aikaan myös sivusuunnassa eli nopeuden ja ohjauksen. Jokin vedyn resonointiin vaikuttava ja typen ja hapen liikkeelle saava äänitekniikka voisi olla... Vedyllä tosin kevyempänä on vaikeampi potkia raskaampia molekyylejä, mutta, jos lämmittäisi.. No, happi pitäisi ehkä ensin ajaa typpiresonoinnilla pois, ettei räjähdä, kun alkaa seuravaksi kuumentamaan vetymolekyylejä. Mitä kuumempi vety sitä parempi noste tietysti. Vaikea pitää yksittäisiä atomeja ehkä paikallaan suhteessa rakenteeseen, ellei turvaudu taas kuitenkin johonkin palloviritykseen... Jos saisi nostopalloon kerrostettua happea ulkokuorelle, välivyöhyke typpeä ja vetyä kuumana keskelle...

Tää nyt lipsahti etäälle vesialuksista, hydro ja aero ovat kuitenkin kovasti samoin periaattein.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

JPI
Seuraa 
Viestejä26806

Nyt puuttuu enää, että lastistakin tehdään uppoamatonta, nimittän jos uppoamattoman laivan lastina on vaikkapa terästä, niin kyllä se laiva uppoaa sen teräksen mukana vaikka onkin uppoamaton. No onhan tosin hienoa jo sekin, että tyhjä tai vettä kevyemmällä tavaralla lastattu alus ei uppoa.

3³+4³+5³=6³

JPI
Seuraa 
Viestejä26806
Eusa

Ehkä tehokkaampi olisi jonkinlainen typpi-happi-hylkimiskenttä, joka mahdollistaisi rakenteen läheisyydessä ja siihen sitoutuen vain lähinnä vedyn, joka sitten kannattelisi rakenteita, esim. aluksen ulkopuolella typpi- ja happimolekyylit pois puhaltavaa efektiivistä kenttää 10m etäisyyten asti tuottaisi jo kohtuu hyvän nosteen.

Mistä ihmeestä tuollaisen kentän kehittelet?, kyllä on scifiä tuo..10 m typpi- ja happimiolekyylejä puhaltava kenttä, niinpä niin. Entäs jos siihen typpi- ja happiseinämän ja sen vetyseinämän väliin luiskahtaa ilmaa? Laiva putoaa ilmakuplaan ja menee pojaan kuin kivi. Vai paatkos linkin moisesta kenttästä?

3³+4³+5³=6³

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
JPI

Nyt puuttuu enää, että lastistakin tehdään uppoamatonta, nimittän jos uppoamattoman laivan lastina on vaikkapa terästä, niin kyllä se laiva uppoaa sen teräksen mukana vaikka onkin uppoamaton. No onhan tosin hienoa jo sekin, että tyhjä tai vettä kevyemmällä tavaralla lastattu alus ei uppoa.

Tulee olemaan sellaisia uppoamisturvamääräyksiä, vähän niinkuin nykyään on paloturvallisuusmääräyksiä. Laivoissa lasti pitää olla osastoitu kokonaisuuksiin jotka ovat uppoamattomia, jotta nämä kokonaisuudet eivät upota laivaa. Ne olisi jotain vesitiiviitä kontteja esim. 

くそっ!

JPI
Seuraa 
Viestejä26806
Ronron
JPI

Nyt puuttuu enää, että lastistakin tehdään uppoamatonta, nimittän jos uppoamattoman laivan lastina on vaikkapa terästä, niin kyllä se laiva uppoaa sen teräksen mukana vaikka onkin uppoamaton. No onhan tosin hienoa jo sekin, että tyhjä tai vettä kevyemmällä tavaralla lastattu alus ei uppoa.

Tulee olemaan sellaisia uppoamisturvamääräyksiä, vähän niinkuin nykyään on paloturvallisuusmääräyksiä. Laivoissa lasti pitää olla osastoitu kokonaisuuksiin jotka ovat uppoamattomia, jotta nämä kokonaisuudet eivät upota laivaa. Ne olisi jotain vesitiiviitä kontteja esim. 

"Ne olisi jotain vesitiiviitä kontteja esim. " Jep, kontteja joiden keskitiheys < 1000 kg/m^3.

3³+4³+5³=6³

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat