Seuraa 
Viestejä2652

Olen henkisesti saastainen, jota aiheutuu yleisimmin ihmisten kanssa tekemisen yhteydessä.

Elämä kolhii ja likaa minun sielua. Ylensä päädyn syyttämään likaisuuden aiheuttamisesta muita ihmisiä, koska olen perfektionistisyyden takia aika "puhdas" itse.

Mietin sitä, miten huolimatonta joittenkin käytös on. Sellaiset ihmiset eivät ole kovinkaan Universaalisia. Se on just universaalisuus, joka ihmistä opettaa. Jotkut ei opi universaalisuutta koko läpi elämän. Taitaa olla niin että minä lopetan liiallisen kiltteyden ja annan tuta, mistä kana pissii.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (21)

MooM
Seuraa 
Viestejä9385

Ihan uteliaisuudesta: anna joku esimerkki tilanteesta, jossa joku tavallisessa arkisessa kanssakäymisessä on sutannut sieluasi. Ehkä me muut matalaotsat sitten osaamme paremmin varoa jatkossa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

deepndark
Seuraa 
Viestejä2652
MooM

Ihan uteliaisuudesta: anna joku esimerkki tilanteesta, jossa joku tavallisessa arkisessa kanssakäymisessä on sutannut sieluasi. Ehkä me muut matalaotsat sitten osaamme paremmin varoa jatkossa.

No esim. naapuri toisessa rivarin päädyssä (jo vanha ukko) soitti poliisin kun luuli minun omanneen huumeita. Vein tiskausaine-pulveria varastoon, ja heti soitti kytät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä9385
deep'n'dark
MooM

No esim. naapuri toisessa rivarin päädyssä (jo vanha ukko) soitti poliisin kun luuli minun omanneen huumeita. Vein tiskausaine-pulveria varastoon, ja heti soitti kytät.

Miten toisen tyhmyys likaa sinun sieluasi?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija
MooM

Kysymyshän ei ollut minulle, mutta ite pidän "saastumisena" sitä että jonkun ihmisen toiminta aiheuttaa itsessä ajatuksia tai tunteija joita ei haluaisi pitää esillä. Eli oma mieli alkaa tuottaa ajatuksia kostosta, vihasta, ylipäätään teoista ja tunteista jotka on "epäeettisiä tai likaisia". Eli negatiivisia tunteita stimuloiva ympäristö ja ihmiset.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2652
SamikoKu
MooM

Kysymyshän ei ollut minulle, mutta ite pidän "saastumisena" sitä että jonkun ihmisen toiminta aiheuttaa itsessä ajatuksia tai tunteija joita ei haluaisi pitää esillä. Eli oma mieli alkaa tuottaa ajatuksia kostosta, vihasta, ylipäätään teoista ja tunteista jotka on "epäeettisiä tai likaisia". Eli negatiivisia tunteita stimuloiva ympäristö ja ihmiset.

Bravo! En osaisi itse sen paremmin kiteyttää!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52320

Näyttely likaa minäkuvaa omaatuntoa...

Käsien peseminenkin voi auttaa hetkellisesti.

The advice, whether from Shakespeare or a modern self-help guru, is common: Be true to yourself. New research suggests that this drive for authenticity—living in accordance with our sense of self, emotions, and values—may be so fundamental that we actually feel immoral and impure when we violate our true sense of self. This sense of impurity, in turn, may lead us to engage in cleansing or charitable behaviors as a way of clearing our conscience.

To ease our conscience, we may be tempted to wash these feelings of moral impurity away—almost literally.

The researchers found that participants who wrote about inauthenticity were more likely to fill in missing letters to spell out cleansing-related words—for example, completing w _ _ h as "wash" instead of "wish"—than those who wrote about authenticity. The inauthentic participants also reported a greater desire to use cleansing-related products (but not other products) and engage in cleansing behaviors (but not other behaviors) than the authentic participants.

Additional data indicate that performing good deeds may be another strategy by which we try to shore up our tainted moral character.

The researchers found that participants who were prompted to think about a time when they felt inauthentic were more likely to help the experimenter with an extra 15-minute survey than those who either thought about a time when they failed a test or what they had done the previous day. As the researchers hypothesized, participants' helping behavior seemed to be driven by their feelings of impurity.

Interestingly, inauthentic participants showed less charitable behavior when they had the opportunity to test a hand sanitizer for a supposedly unrelated study. These results suggest that using the hand sanitizer successfully assuaged participants' feelings of impurity, reducing the drive to compensate through charitable deeds.

While the psychological consequences of inauthenticity are likely to emerge in various social situations, they may be especially relevant to people who find themselves constantly "performing" in the workplace, the researchers say:

http://medicalxpress.com/news/2015-05-true-morally-tainted.html

MooM
Seuraa 
Viestejä9385
SamikoKu
MooM

Eikö tuo ole enemmänkin osoitus siitä, että oma kontrolli ei ole vielä kovin hyvä ja että voisi kiittää sitä naapuria, että tämä tarjoaa tilaisuuden treenata omaa asennetta ja ajatusten hillintää? (tähän hymiö)

Mutta joo, jatkuvana tilanteena negatiivisia ajatuksia herättävien ihmisten kanssa toimiminen on väsyttävää ja saa olla tarkkana, että ei itse lähde ruokkimaan negatiivista fiilistä omassa päässä. 

Vierailija
MooM
SamikoKu
MooM

Eikö tuo ole enemmänkin osoitus siitä, että oma kontrolli ei ole vielä kovin hyvä ja että voisi kiittää sitä naapuria, että tämä tarjoaa tilaisuuden treenata omaa asennetta ja ajatusten hillintää? (tähän hymiö)

Mutta joo, jatkuvana tilanteena negatiivisia ajatuksia herättävien ihmisten kanssa toimiminen on väsyttävää ja saa olla tarkkana, että ei itse lähde ruokkimaan negatiivista fiilistä omassa päässä. 

Heh, joo.

Mä katon kontrolliks sen mikä ei pääse ulos. Eli ulos tulee aina suodatettua kamaa ja se on sorvattu kyseiseen tilanteeseen sopivaksi. Se mitä ajatuksia sisällä herää on sitten syvemmällä.
Se että ylipäätään herää jotain negatiivisia ajatuksia, kun vaan vois tiedostaa kylmän rauhallisesti, että pappa pitää "hevaria" huumehörhönä, viempä sille huomenna kahvipaketin ja dominokeksejä, ehkä se on yksinäinen, ties kuinka hyvän kaverin saa.

MooM
Seuraa 
Viestejä9385
SamikoKu

Mä katon kontrolliks sen mikä ei pääse ulos. Eli ulos tulee aina suodatettua kamaa ja se on sorvattu kyseiseen tilanteeseen sopivaksi. Se mitä ajatuksia sisällä herää on sitten syvemmällä.

Se että ylipäätään herää jotain negatiivisia ajatuksia, kun vaan vois tiedostaa kylmän rauhallisesti, että pappa pitää "hevaria" huumehörhönä, viempä sille huomenna kahvipaketin ja dominokeksejä, ehkä se on yksinäinen, ties kuinka hyvän kaverin saa.

Mä ajattelin enemmän vain sitä omaa ajatustavan kontrollia (mutta kyllä tuo kahvipaketti olisi aika virkistävän uusi tapa suhtautua sekin). Se kai on selvä, että kontrolli siihen, mitä tulee ulos on huomattavasti helpompi. Paitsi ehkä niillä "ihanan spontaaneilla luonnonlapsilla, jotka sanovat aina, mitä ajattelevat".

Tässä oli joku aika sitten tilanne, että oli pakko olla päivittäin tekemisissä ihmisen kanssa, joka oli (minusta) kaksinaamainen paskiainen, joka esitti hyvin fiksua ja suvaitsevaista ja sitten vähänkin tiukemmassa tilanteessa alta pilkahteli sovinistinen ja ennakkoluuloinen (ja hölmö) kusipää. Lisäksi kaveri tunki vielä fyysisesti liian lähelle, vaikkei varmaan mitenkään omasta mielestään ahdistellut tms. Mutta toisaalta pintapuolisesti oli ihan mukava tyyppi.

Siinä oli oikeasti tekemistä, ettei antanut oman pään mennä liian negatiiviseen asentoon. Huomasin esimerkiksi, että oikein hain tilanteita, joissa pääsin huomaamaan, miten se taas teki noin ja noin, vaikka joltain toiselta tulevana en olisi edes huomannut. Eli tulkitsin kaiken negatiivisesti ja olin senkin vuoksi ärtynyt ison osan aikaa, vaikkei mitään varsinaisesti tapahtunut juuri silloin. Ei hyvä, ja piti ihan tietoisesti ravistella omaa ajatusta pois tuosta kuviosta. No, nyt tilanne on selvinnyt itsestään.

Vierailija
MooM
SamikoKu

Mä ajattelin enemmän vain sitä omaa ajatustavan kontrollia (mutta kyllä tuo kahvipaketti olisi aika virkistävän uusi tapa suhtautua sekin). Se kai on selvä, että kontrolli siihen, mitä tulee ulos on huomattavasti helpompi. Paitsi ehkä niillä "ihanan spontaaneilla luonnonlapsilla, jotka sanovat aina, mitä ajattelevat".

Tässä oli joku aika sitten tilanne, että oli pakko olla päivittäin tekemisissä ihmisen kanssa, joka oli (minusta) kaksinaamainen paskiainen, joka esitti hyvin fiksua ja suvaitsevaista ja sitten vähänkin tiukemmassa tilanteessa alta pilkahteli sovinistinen ja ennakkoluuloinen (ja hölmö) kusipää. Lisäksi kaveri tunki vielä fyysisesti liian lähelle, vaikkei varmaan mitenkään omasta mielestään ahdistellut tms. Mutta toisaalta pintapuolisesti oli ihan mukava tyyppi.

Siinä oli oikeasti tekemistä, ettei antanut oman pään mennä liian negatiiviseen asentoon. Huomasin esimerkiksi, että oikein hain tilanteita, joissa pääsin huomaamaan, miten se taas teki noin ja noin, vaikka joltain toiselta tulevana en olisi edes huomannut. Eli tulkitsin kaiken negatiivisesti ja olin senkin vuoksi ärtynyt ison osan aikaa, vaikkei mitään varsinaisesti tapahtunut juuri silloin. Ei hyvä, ja piti ihan tietoisesti ravistella omaa ajatusta pois tuosta kuviosta. No, nyt tilanne on selvinnyt itsestään.

Musta tuntuu, että osa ihmisistä rakentaa julkisuuskuvansa "moduleista". Siis valitsevat sellaisia palikoita siihen jotka on yleisesti hyväksytettyjä. Eli tämä on se kuva minkä ne kuvittelevat olevan käyttökelposin. Se varmaan toimiikin jos ei tartte kovin syvälle mennä. Sitten vaihtavat niitä "modueita" tilanteesta ja ympäristöstä riippuen. Se on semmosta opittua persoonan rakentelua josta jää kiinni ennenpitkää.

Liian lähelle tunkeminen on kyllä usein tarkoituksellista. Toisen iholle tai henkilökohtaiselle alueelle ei tungeta jos vastapuolella ei ole imua. Tulkitsikohan kaveri eleitä väärin tai yritti saada "imua" aikaseks?

Ehkä se vaan piti sinusta...?

kasvisruoka
Seuraa 
Viestejä453
SamikoKu
MooM
SamikoKu

Musta tuntuu, että osa ihmisistä rakentaa julkisuuskuvansa "moduleista". Siis valitsevat sellaisia palikoita siihen jotka on yleisesti hyväksytettyjä. Eli tämä on se kuva minkä ne kuvittelevat olevan käyttökelposin. Se varmaan toimiikin jos ei tartte kovin syvälle mennä. Sitten vaihtavat niitä "modueita" tilanteesta ja ympäristöstä riippuen. Se on semmosta opittua persoonan rakentelua josta jää kiinni ennenpitkää.

Liian lähelle tunkeminen on kyllä usein tarkoituksellista. Toisen iholle tai henkilökohtaiselle alueelle ei tungeta jos vastapuolella ei ole imua. Tulkitsikohan kaveri eleitä väärin tai yritti saada "imua" aikaseks?

Moduuliajatus on kuin käsikirjoitus italialaistutkimuksesta, jossa ruodittiin syitä miksi luottamus ihmisiin vähenee nimenomaan netissä. Lopultakin kaikki netissä on niin kontrlloitavissa, että ei tiedä mikä kaveri se siellä toisessa päässä kirjoittelee. Tämän lisäksi facebookissa on helppo rusinapullatekniikalla typistää elämä ihanaksi perhe-elämäksi, rajaten kuvia ja rajaten tilapäivitykset oikein. Koko aika sitten epäillään, että pitääkö tuo paikkaansa, se taas tuottaa stressiä, jäytää jopa yleistä luottamusta ihmisiin, koska niin moni huijaa netissä jne.

Tiedätte kyllä kuka.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
deep'n'dark
MooM

Tuntuuko asia helpommalta, jos ajattelet sitä laajemmassa mielessä etkä takerru omaan egoosi ja siihen miten sen toisen ihmisen ego "vihaa" sinua ja sinun egosi häntä?

Voi olla että soittelija on omahyväinen ihminen joka pyrki kiillottamaan omaa kilpeään sillä että hän toimii yhteiskunnallisesti oikein. Mutta voi olla myös että hän huolestui siitä mitä muille ihmisille voisi tapahtua. Huumeiden kanssa touhuava ihminenhän saattaisi olla diileri joka jakaa huumetta lähialueen nuorille, ja täten aiheuttaa kenties monen elämän tuhoutumisen ja jopa ennenaikaisia kuolemia.

Itselleni on toisinaan käynyt niin että jos teen jotain minkä koen voimakkaasti olevan oikein, minulle tulee itsesyytöksiä että luuletko nyt olevasi erinomainen ämmä kun menit ja teit ja kaikki huomasivat että teit. Mutta minun on pakko tehdä jos pelkään että muuten ihmiset vahingoittuvat, jos en puutu asiaan. Onneksi noita pakkotilanteita ei ole usein. Joka kerta tulee aina häpeä ja syyllisyydentunteet koska koen että tein niin tai näin, niin aina teen väärinpäin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Saastaisin hetki mitä äkkiseltään tulee itselleni mieleen on se kun se yksi ukko kävi kiinni vuonna 1990. Saastaisinta siinä oli että hänellä seisoi. Ja vihaan sitä että hänen piti aiheuttaa tämä muistikuva mieleeni. Mietin tietysti sitäkin että kun toistan toistamistani tätä tapahtumaa muille ihmisille, että "saastutanko" heidänkin mielensä. Mutta lienee aika merkityksetöntä muille ihmisille mitä minulle joskus on tapahtunut ja miten olen siitä suuttunut ja pelästynyt.

En tiedä lisäsikö asiaan vielä lisää saastaa se että eräs nainen tapahtumasta kuultuaan alkoi selittämään sen miehen puolesta että "ehkä se oli yksinäinen". Näinhän minulle taas kertyi syyllisyydentunnetta että tunnenko väärin kun en halunnut tulla jonkun ukon ja seisokkinsa likistelemäksi. Ja kai se oli minun syyni että hän likisteli, kun olin antautunut juttelemaan hänen kanssaan (hänen aloitteestaan). Olisi pitänyt vaan yrmyttää niin vihaisenoloisena että kääkkä olisi tajunnut olla tekemättä tuttavuutta. Mutta mistäpä minä mitään tiesin 21-vuotiaana.

Sitten on tietysti kaikenlaisia kohtaamisia bussipysäkeillä jne. hullujen ja humalaisten kanssa. Kaikkea sitä voi tavallaan pitää saastaisuutena. Kun joku tulee haastamaan riitaa tai pelottaa minua käytöksellään, niin kyllähän se tavallaan jonkinlaista "likaantumista" on, jotain omassa itsessä ikäänkuin samenee.

Vierailija
Rousseau

Saastaisin hetki mitä äkkiseltään tulee itselleni mieleen on se kun se yksi ukko kävi kiinni vuonna 1990. Saastaisinta siinä oli että hänellä seisoi. 

Oliko vanha?

Isomunasilla miehillä on tapana esitellä vehkeitään.

Ei tainnu sitten ihan pieni olla kun huomasit housun läpi että seisoo.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2652
Rousseau
deep'n'dark
MooM

Tuntuuko asia helpommalta, jos ajattelet sitä laajemmassa mielessä etkä takerru omaan egoosi ja siihen miten sen toisen ihmisen ego "vihaa" sinua ja sinun egosi häntä?

Voi olla että soittelija on omahyväinen ihminen joka pyrki kiillottamaan omaa kilpeään sillä että hän toimii yhteiskunnallisesti oikein. Mutta voi olla myös että hän huolestui siitä mitä muille ihmisille voisi tapahtua. Huumeiden kanssa touhuava ihminenhän saattaisi olla diileri joka jakaa huumetta lähialueen nuorille, ja täten aiheuttaa kenties monen elämän tuhoutumisen ja jopa ennenaikaisia kuolemia.

Itselleni on toisinaan käynyt niin että jos teen jotain minkä koen voimakkaasti olevan oikein, minulle tulee itsesyytöksiä että luuletko nyt olevasi erinomainen ämmä kun menit ja teit ja kaikki huomasivat että teit. Mutta minun on pakko tehdä jos pelkään että muuten ihmiset vahingoittuvat, jos en puutu asiaan. Onneksi noita pakkotilanteita ei ole usein. Joka kerta tulee aina häpeä ja syyllisyydentunteet koska koen että tein niin tai näin, niin aina teen väärinpäin.

Ei naapurisuhteen pilaaminen ole kovinkaan fiksua yhteiskunnallisesti, jos vielä lisäksi ei ole mitään syytä edes olettaa, että minulla on huumeita. Jos totta puhutaan, niin tämä keissi ei mua paljon hämää. Minä tulen kyseisen naapurin kanssa juttuun tämänkin jälkeen. Enemmän mua saastuttaa muut asiat.

frigid cat
Seuraa 
Viestejä9
SamikoKu
Rousseau

Saastaisin hetki mitä äkkiseltään tulee itselleni mieleen on se kun se yksi ukko kävi kiinni vuonna 1990. Saastaisinta siinä oli että hänellä seisoi. 

Oliko vanha?

Sulla on kyllä aikamoinen fiksaatio mitä munien kokoon tulee. Tai missio. Kenties molempia.

Ihan kiinnostavia kommentteja sulla aiemmin ketjussa, mutta tähänhän se aina ennen pitkää palaa. 

Nykästä mukaillen, niin isot munathan ne on aina mielessä. Kanojen pyllyjen jaksaminen joskus mietityttää mutta onneks se menee aina ohi. 

Eihän sitä toki kukaan tiedä, mutta voimme olettaa.

MooM
Seuraa 
Viestejä9385
SamikoKu

Joo, varmaan. Kai tuota tekee jokainen jossain määrin, mutta toisilla se ero joskus paljastuvaan spontaanimpaan persoonaan on iso. Tällä kaverilla se tavoiteltu persoona oli joviaali, reilu, hauska ja suvaitsevainen kaveri, joka filosofoi syvällisiäkin ja ymmärtää aina kaikkia, kun niillä on vaikeaa. 

Kyllä minä mielestäni aika hyvin haistan, minkäsorttisesta lähestymisestä on kyse. Eikä taatusti tuo mies ollut kiinnostunut itseään huomattavasti pitemmästä ja mielipiteitään kertovatsa naistyypistä. Ainakin minulle jaksoi alussa mouruta, miten se ja se nainen aina puhuu päälle, eikä kuuntele muita. 

Luulen, että sillä oli vaan suomalaiseksi huomattavan lähellä itseään se henkilökohtaisen reviirin rajaviiva. Mulla taas on melko iso se matka, jota lähemmäs haluan päästää vieraita noin vaan lman järkevää syytä. 

Vierailija
frigid cat
SamikoKu
Rousseau

Oliko vanha?

Sulla on kyllä aikamoinen fiksaatio mitä munien kokoon tulee. Tai missio. Kenties molempia.

Ihan kiinnostavia kommentteja sulla aiemmin ketjussa, mutta tähänhän se aina ennen pitkää palaa. 

Nykästä mukaillen, niin isot munathan ne on aina mielessä. Kanojen pyllyjen jaksaminen joskus mietityttää mutta onneks se menee aina ohi. 

Noo, elähän kimpaannu. Seittemän viestiä frigidillä kissalla ja hyvin on historia hallussa.

Vaan ei se mitään. Jatketaan puhtaalta pöydältä mun puolesta.

Kiitos aikasemmista kommenteista ja taitaa mulla joku "munafiksaatiokin" olla ja kanojen pyllytkin  käy väliillä mielessä.

Kiitos kuitenkin alkupään palutteesta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
SamikoKu
Rousseau

Oliko vanha?

No tämä keissi meni tarkalleen niin, että olin menossa uimaan erääseen syrjäiseen paikkaan, poukamaan, kun ukko (50+ ja itse olin siis 21-vuotias) pyöri siellä puskissa (kusella?) Kun sain kuorittua vaatteet yltäni ja jäljellä oli uimapuku ja menin järveen, se mies tuli sinne juttelemaan niitä näitä ja tuli itsekin uimaan (miesten uimahousut yllä). Kai oli puhuttu lähinnä uimisesta, mies kertoi että hän on omistanut alueella aiemmin asunnon ja tietää siksi ne paikat. Pitkän vuorottaisen uimisen ja juttelun päälle olin ehkä jo lähtemään päin ja seisoin järvessä kun se mies tuli siihen ja ojensi kättä ja sanoi nimensä, tartuin käteen kun kuvittelin että tässä niin kuin esitellään toisensa, ja sitten se kiskaisi minut itseään ja seisokkiaan vasten. Uimahousuista sen huomasi kyllä vaikkei tainnut olla mikään jättimela.

Jähmetyin ihan liikkumattomaksi ja sitten tämä päästi irti, jolloinka nousin järvestä pois, kiskoin vaatteet päälle ja menin kotiin itkemään säikähdystäni. Ukko vielä jotain jutteli perään, ja alkoi sen jälkeen hyppäämään kotiovellani päissään sönköttämässä (en tiedä mistä tiesi minun asuntoni, kun en ollut osoitettani kertonut, mutta kai hänelle sitten neuvottiin vaikka se). Pahimmillaan tämä oli kerran samassa bussissa ja kaupassakin lähes 40 km päässä, joten alkoi tuntumaan että se on kaikkialla enkä saa missään olla rauhassa. Mikä osaltaan tietysti pahensi raivoani.

Tottakai sitä on miettinyt että jos olisi kaartanut kotiin heti kun sen siellä metsässä näki. Tai ettei olisi jutellut. Ei olisi sitä eikä tätä, mutta olin todella mistään mitään tietämätön ihminen siinä iässä, vaikka olin kyllä jo kerran seurustellutkin. Mutta eihän seurusteleminen anna kokemusta puskaukoista.

Tämä sitten katosi onneksi kuvioista, mutta tuli 6 v myöhemmin vastaan sillä polulla naisen ja pikkulapsen kanssa. Katseli oikein korostuneesti eri suuntaan kuin minuun päin, että ehkä häntä sitten kumminkin hävetti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Sisäiset ristiriidat aiheuttaa itselle pahinta saastumisen tunnetta, silloin tuntuu ettei tunne itseään tai ei ole mitään selkeää minäkuvaa, pelkkä solmurykelmä. Kognitiiviseksi dissonanssiksi sitä kutsutaan, olen sitä täynnä. On periaatteita ja sitten rikon niitä vahingossa tai tietoisestikin. Sanon yhtä ja teen toista. Syyllistän muita sellaisesta mitä itsekin teen. Sitten välillä takertuu pohtimaan omaa ajatuksen kulkua liian analyyttisesti, siitä ei seuraa ikinä mitään rakentavaa. Eihän se ole ulkopuolelta tullutta saastumista, mutta ikään kuin saastaisuuden tunnetta. Oma mieli saastuttaa minua.

くそっ!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat