Seuraa 
Viestejä415

Poikkesin Islannin kautta Kanadassa. Aikaero Ontarion ja Suomen välillä 7 h. Sekä meno- että tulomatkalla olin Islannissa 2 yötä, mikä pehmensi aikaerorasitusta niin paljon, että yhtään päivää ei mennyt nukkuessa tai edes tokkurassa. Samalla tuli tutustuttua hieman Islannin maahan. Perillä Kanadassa olin 7 vrk.

Pikkuisen oli välillä kuitenkin havaittavissa älynjuoksun kankeutta. Länteen päin mentäessä tilanne on helpompi kuin itäänpäin tultaessa.

Kommentit (6)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Oon aika monta reissua tehnyt Atlantin yli. Amerikkaan lennettäessä ei aikaero juuri tunnu, mutta kotiin palatessa menee väistämättä vähintään viikko, ennen kuin oppii nukkumaan. Ihan eka kerralla muistan, kun koko sakki (meitä oli reissussa neljä) pamahti hereille joskus neljältä tai viideltä aamulla pilkkopimeässä täysin virkeinä. Muilla reissuilla sopeutuminen on tapahtunut oikeastaan heti. Toisaalta tässä auttaa, kun en muutenkaan ole mikään yökukkuja, vaan tykkään mennä aikaisin nukkumaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

MooM
Seuraa 
Viestejä7538

Mulla on yleensä toisin päin. Ongelmana on se nukahtaminen ja/tai unessa pysyminen Amerikan mantereella. Nukahtamisen ongelma liittyy varmaan yliväsymykseen ja siihen, että yleensäkin vieraassa paikassa unen tulo kestää muutenkin. Sitten bonuksena herää aamuyöllä ja loppuyö menee torkahdellen ja angstaten. Iltapäivällä kahden jälkeen on täysin pysähdyksissä kaikki aivotoiminta (mikä työreissulla tai konferenssissa on loistohomma). Melatoniini n. viisinkertaisena annoksena auttaa vähän nukkumaan pitempään.

Kotiin päin tullessa koneessa saa yleensä nukuttua vähäsen (muutaman tunnin, jos hyvin käy) ja seuraava päivä on lyhyt. Silloin illalla väsyttää kunnolla ja pystyy nukkumaan koko yön ihan hyvin. Pointti on se, että ei ota torkkuja päivällä, vaikka väsyttää.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
MooM

Kotiin päin tullessa koneessa saa yleensä nukuttua vähäsen (muutaman tunnin, jos hyvin käy) ja seuraava päivä on lyhyt. Silloin illalla väsyttää kunnolla ja pystyy nukkumaan koko yön ihan hyvin. Pointti on se, että ei ota torkkuja päivällä, vaikka väsyttää.

Mulla menee keho siinä määrin sekaisin, etten moneen vuorokauteen pysty nukkumaan kuin muutamia tunteja, vaikka väsyttäisi kuinka paljon tahansa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

No Meksikossa kävi kerran silleen, että oltiin oltu perillä jo pari päivää, ja ihan hyvin olin nukkunutkin, mutta sitten join itseni aika tuhtiin humalaan yhdessä rantapaikassa, ja koko seuraava päivä meni niin, että joka kerta kun yritin nousta pystyyn nukahdin käytännössä istualleni. Kävin kerran uimassa, muttei mitään apua. Kuumekin nousi. Nukuin koko päivän ja seuraavan yön, eli käytännössä melkein puolitoista vuorokautta, ja tämän jälkeen olin kunnossa. Päättelin, että tuo oli seurausta matkustamisen ja aikaeron aiheuttamasta uupumuksesta. Tuolloin matka erilaisten rahaa säästävien kiemuroiden kautta kesti parikymmentä tuntia, joiden aikana ei tullut uni silmään.

ID10T
Seuraa 
Viestejä3319
Aweb

No Meksikossa kävi kerran silleen...

Kävin itsekin kerran Meksikossa alta kolmikymppisenä ja paluulento Nykin kautta meni kuin pikakelauksella. Lento saapui Helsinki-Vantaalle myöhään illalla Suomen aikaa ja taisin mennä peräti seuraavana aamuna töihin. Olo oli yllättävän pirteä, mutta eniten rassasi totaalinen muutos sääoloissa, sillä Meksikossa oli lähtiessä n. 35 astetta lämmintä ja Suomessa pakkanen huiteli -15 asteen tuntumassa (elettiin tammikuuta).

faq1
Seuraa 
Viestejä415

Liikemiehet, poliitikot ym jotka vaan käyvät jossakin kokouksessa pituuspiirien yli jossakin kauempana, niin säilyttävät visusti oman maansa rytmin ja käyvät vaan hereillään sen kokouksen ajan, jos se on oman maansa mukaan yöllä. Samoin nukkuvat koneessa, sikäli kun mahdollista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat