Seuraa 
Viestejä2644

Se on mun viimeisin uus-sanonta.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (63)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Ronron

Kyllä maito vanhenee, oltiin sitä tyhmiä tai ei. 

Tämä on psykologian foorumi, ei maatalous foorumi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä ymmärrän sen niin, että ihmiset tekee samat virheet sukupolvesta toiseen. Tietoa ja ohjeistusta on älyttömästi saatavilla, mutta silti ihmiset lankee samoihin sudenkuoppiin ja hölmöilee just niinkuin aikasemmatkin. Jopa niinkin, että ihminen ei opi edes omista virheistään vaan toistaa samaa kaavaa yhä uudestaan ja uudestaan.

Aloittajan tarkoitus voi toki olla joku muukin.

Ymmärrän näin koska haluan ymmärtää, enkä pyri asettelemaan ansoja.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44718
SamikoKu

Minä ymmärrän sen niin, että ihmiset tekee samat virheet sukupolvesta toiseen. Tietoa ja ohjeistusta on älyttömästi saatavilla, mutta silti ihmiset lankee samoihin sudenkuoppiin ja hölmöilee just niinkuin aikasemmatkin. Jopa niinkin, että ihminen ei opi edes omista virheistään vaan toistaa samaa kaavaa yhä uudestaan ja uudestaan.

Miksi ihminen on eri kuin sinä? Kokeileppa laittaa ihmisen paikalle minä. Olisi jäänyt kirjoittamatta. Mikä tekee minästä niin ihmeellisen, erinomaisen ja ihmisistä niin onnettomia?

asdf
Seuraa 
Viestejä11901
jussipussi

Miksi ihminen on eri kuin sinä? Kokeileppa laittaa ihmisen paikalle minä. Olisi jäänyt kirjoittamatta. Mikä tekee minästä niin ihmeellisen, erinomaisen ja ihmisistä niin onnettomia?

Liittyisikö jotenkin siihen, että otsikossa puhuttiin ihmisistä? Aika luontevaa vastata puhumalla otsikon kanssa yhteneväistä kieltä.

Minullekin tuli mieleen ensimmäisenä SamokoKun tulkinta otsikosta, ja jos olisi kirjoittanut siitä, olisin kirjoittanut lähes samoilla sanoilla. Se ei silti olisi tarkoittanut, että olisin ihmeellinen tai immuuni ihmisten yleisille virheille. Mutta koska otsikko oli ihmisen tyhmyydestä, olisin keskustellut ihmisen tyhmyydestä, ihan tiedostaen, että olen yksi noista ihmisistä.

kasvisruoka
Seuraa 
Viestejä453

Ihmiset on muuten aika tavattoman epärationaalisia... Tietyissä asioissa.

ajattelu hitaasti ja nopeasti on mielenkiintoinen ja yleistajuinen katsaus aiheeseen. Muutenkin käyttäytymistaloustieteet ovat nousemassa taloustieteissä, hitaasti mutta varmasti.

Ja minä ainakin uskon, että me hyödytään siitä, että "ihminen" ei ole pelkkä hyötyfunktio kaavoissa, joka toimii totaalisen ennustettavan taloudellisrationaalisesti.

Maahanmuuttokritiikki on monilta osin hyvä esimerkki ihmisen epärationaalisuudesta. Ei siksi etteikö pojjaat joskus osuisi kultasuoneen ja faktanpoikaseen, vaan koska asioita katsellaan lähesyksinomaan sellaisista näkökulmista, jotka paisuttelee ongelmia yli äyräiden. Paras esimerkki on nämä shokkiraiskaukset. Jos me vertaillaan kantasuomalaisiin, niin Afrikasta ja Lähi-idästä tulleet raiskaavat 17 kertaa todennäköisemmin kuin supisuomalainen...

...Eikös ole raflaavaa? Tämän lisäksi kulttuuri vaikuttanee lähes varmasti taustalla... Tuplaraflaavaa, eikös? Koko pannukakku lässähtää, kun ajattelee asiaa näin päin. Noista yliedustus ryhmistä vain promille syyllistyy raiskauksiin, joka tarkoittaa sitä, että 99,9 % ei ole raiskaaja, jos ei ekstrapoloida mihinkään piiloraiskailuun...

Tämän lisäksi lopulta tämän ryhmän raiskauksen uhreja on kantiksissa todella vähän (ja aina sekin on liikaa) ja koska nekään, jotka raiskaa ei raiskaa koko aikaa, niin sinulla itselläsi todennäköisyys joutua muslimin raiskaamaksi on jo jotain luokkaa 0,00001. Toisin sanoen ET joudu yliedustajan raiskaamaksi n. 99.999... jotain % todennäköisyydellä.

Sen sijaan mm. Kreikan tilanne vaikuttanee paljon välittömämmin jokaisen elämään ja ilmasto- sekä ekokatastrofit tuntuvat takuulla ei vain anhoissa vaan myös kukkarossa. Ja mitä pidempään viivytellään, sitä kovemmin. Tämän lisäksi ääritapauksissa voidaan lopulta vaikka laittaa se atomipommi Isiksen päälle ja ajaa muslimit niin kauas kuin jaksetaan (en kannata, mutta voidaan), mutta nuo esittämäni ongelmat on sellaisia, joiden kanssa ei neuvotella, ei ammuta aseilla kuoliaaksi jne... Kai snaijasitte?

Tiedätte kyllä kuka.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644

Otsikkoni tarkoitti sitä että ihmiset toistuvasti joutuu tietoisuuden tilanteisiin, joissa löytää itsensä samanalisista psykologisista tilanteista uudestaan. Samikoku sen ymmärsi ihan oikein. Tyhmyys sana otsikossa voi tavallaan tuntua epä-korrektilta, mutta ajattelin että kyllä ihmiset tajuaa mitä tarkoitin.

lokki
Seuraa 
Viestejä5013
deep'n'dark

Otsikkoni tarkoitti sitä että ihmiset toistuvasti joutuu tietoisuuden tilanteisiin, joissa löytää itsensä samanalisista psykologisista tilanteista uudestaan. Samikoku sen ymmärsi ihan oikein. Tyhmyys sana otsikossa voi tavallaan tuntua epä-korrektilta, mutta ajattelin että kyllä ihmiset tajuaa mitä tarkoitin.

Harjoitus tekee mestarin. Toisella kerralla siitä selviää paremmin, ja kolmannella vieläkin paremmin. Aikansa kun harjoittelee, omaa jo hyvän repertuaarin keinoja selvitä itse aiheuttamastaan pulasta, johon ei ulkopuolisloogisesti olisi pitänyt joutua uudelleen. Kehitystä se on tuokin. Rohkeasti vain, viimeeksikin selvisit. 

asdf
Seuraa 
Viestejä11901
deep'n'dark

Otsikkoni tarkoitti sitä että ihmiset toistuvasti joutuu tietoisuuden tilanteisiin, joissa löytää itsensä samanalisista psykologisista tilanteista uudestaan.

Minäkin ymmärsin aloituksen niin, että uudet sukupolvet toistavat vanhojen virheet, mutta tämä viimeisin viestisi meni ihan ohi. En ymmärrä mitä ovat tietoisuuden tilanteet ja psykologiset tilanteetkin ovat minulle hieman kysymysmerkki. Tarkoitan, että mikä tekee tilanteesta psykologisen ja toisaalta, miten tietoisuuden tilanne eroaa muista tilanteista?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44718
asdf

Mutta koska otsikko oli ihmisen tyhmyydestä, olisin keskustellut ihmisen tyhmyydestä, ihan tiedostaen, että olen yksi noista ihmisistä.

Tiedostammeko? Minä muodossa samoja lauseita ei saada kirjoitettua?

"Tyhmä maailma ympärilläni"

MooM
Seuraa 
Viestejä7536
jussipussi
asdf

Mutta koska otsikko oli ihmisen tyhmyydestä, olisin keskustellut ihmisen tyhmyydestä, ihan tiedostaen, että olen yksi noista ihmisistä.

no ainakin minusta tuntuisi lievästi omituiselta kirjoittaa muodossa "minä teen samoja virheitä sukupolvesta toiseen" (ei ole sanatarkka lainaus Samikokulta, mutta sinne päin).

Mutta joo, kyllä itsekin huomaa olevansa taas kerran samalla tavalla hankaluuksissa tai muuten huomannut tehneensä virheen. Mutta useimmiten se tie sinne on ollut vähän erilainen, vaikka jälkikäteen miettien samoja peruspiirteitä siinä oli ollu aikaisempien juttujen kanssa. Mutta kun tilanne on päällä, sitä ei tunnista ja toisaalta mielihalu tms. jyrää sen pienen kritiikin äänen. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44718
MooM
jussipussi
asdf

no ainakin minusta tuntuisi lievästi omituiselta kirjoittaa muodossa "minä teen samoja virheitä sukupolvesta toiseen" (ei ole sanatarkka lainaus Samikokulta, mutta sinne päin).

Joo olisi omituista kirjoittaa tarkalleen noin. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44718
MooM

Mutta joo, kyllä itsekin huomaa olevansa taas kerran samalla tavalla hankaluuksissa tai muuten huomannut tehneensä virheen. 

Iso asia kun huomaa ja tunnustaa tehneensä virheen, itselleen. Montako löydät täältä palstalta sellaisia tunnustuksia. Esim tuhansia sivuja pitkiä keskusteluja joissa ei tunnusteta virheitä tehdyiksi, mutta maailman virheet/ihmisten virheet löytyy tosi helposti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat