Seuraa 
Viestejä13878

http://www.satunetti.fi/sadut/satu12.mp3

Tuossa ensiksi pohjustuksena kaikille tuttu satu "Jaakko ja pavunvarsi". Kuunelkaa, se on aikuisille.

Tarinan voi käsittää kuvauksena yhteiskuntaluokkien taistelusta (Jaakko ja jättiläinen) ja välillä olevasta suuresta kuilusta (pavunvarsi). Laiska pohjasakka ja alaluokka lopulta kyllästyy yläluokan riistoon ja ryöstää väkivalloin valtaapitävien omaisuutta ja jopa tappaa. Rahakasat tasoitellaan ja sama ilmiö toistaa itseään uudestaan.

Nykyihmiset ovat tuudittautuneita siihen, että vastaavaa ei voi koskaan enää tapahtua. Historia kuitenkin on todistanut, että noita asioita kuitenkin tapahtuu vaikka rauhallisempiakin ajanjaksoja olisi.

Kysymys ei välttämättä ole siitä kuinka rikasta rahvas on vaan siitä kuinka kaukana taivas (pavunvarsi) on. Siinä vaiheessa kun laiska rahvas tuntee eron kasvaneen liian pitkäksi ja riiston olevan liian epäoikeudenmukaista ja itselleen jaossa liian pienen palan kakkua, purkautuu se väkivaltana. Näin on tapahtunut aikaisemminkin.

Esim. Thaimassa sotilashallitus yrittää pitää rahvasta kurissa.

Eli mitäs luulette?
Kuinka tapahtuu jatkossa ja seuraako väkivaltaa ja jos seuraa niin minkälaisia muutoksia tulee tapahtumaan?

Kommentit (13)

Vierailija

Mitä jos  Keith Silverangin maalaama uhkakuva toteutuu?
Veikkaan että siinä vaihessa saattaa palaa muutama auto Helsingissäkin. 

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337011262.html

 

Technopoliksen toimitusjohtaja: Teollisuus loppuu Suomesta viidessä vuodessa
Technopolis-yhtiön toimitusjohtaja Keith Silverang varoittaa, että teollisuuden murros voi viedä Suomen nopeasti ennennäkemättömään kriisiin.

 
Suomen suurimman teknologiakeskusketjun Technopoliksen toimitusjohtaja Keith Silverangin mukaan maan edessä on muutaman vuoden sisällä valtava kriisi, jonka vakavuutta ei ole tajuttu.

Silverangin mukaan Suomessa ei enää viiden vuoden kuluttua ole perinteistä metsä-, paperi-, prosessi- tai muuta teollisuutta.

Hän pelkää myös matkapuhelinten ja muun korkean teknologian menetystä kustannustehokkaampiin maihin.

Se voi hänen mukaansa tapahtua 3-5 vuodessa, jos Nokian asema maailmalla alkaa horjua.

Nykyisestä hyvinvointi-Suomesta sosiaaliturvajärjestelmineen ei silloin jäisi juuri mitään jäljelle.

- Pelkään aivan oikeasti, että monista syistä tämä tapahtuu hyvin nopeasti. Tarvittaisiin herätystä. Mutta ihmiset odottavat, että asiat menevät jotenkin eteenpäin kuten tähän asti, Keith Silverang toteaa IS:lle.

- On velvollisuus rikkoa sitä kuvitelmaa. Tarvittaisiin laaja yhteisymmärrys siitä, että nyt ollaan umpikujassa. Tarvittaisiin sotamentaliteettia ja toimia, hän sanoo.

Silverangin mukaan Nokian suuret markkinaosuudet eivät tietenkään katoa hetkessä. Suomessa tehtävän kehitystyön, tuotekehityksen ja tuotannon laita voi kuitenkin olla toisin.

- Nokia on kerännyt osaajapoolin ja pitänyt muut poissa täältä. Mutta siinä voi piillä myös karhunpalvelus. Jos se pooli poistuu, niin missä me silloin olemme?

"Kilpailukykyinen
tai kuollut"

- Jos Suomella ei ole jotain todella kovaa kilpailuetua, joka ei nojaa hintaan, niin pelkään tämän toteutuvan. Silloin olemme tyhjän päällä, Keith Silverang sanoo.

- Sosiaaliturvajärjestelmän vuoksi iskua ei tulla tuntemaan heti. Turvaverkosto kestää pari vuotta, jolloin se estää myös hätätoimia, koska tuntuu turvalliselta, vaikka se onkin illuusio.

Silverang on asunut Suomessa 23 vuotta. Hän puhui karuja sanoja Suomen tulevaisuudesta äsken myös Keski-Suomen Foorumissa.

- Globaali talouskriisi on nopeasti nostanut tarvetta lopettaa kilpailukyvyttömät alat - joko olet kilpailukykyinen tai kuollut, Silverang huomauttaa.

Hänen mukaansa mahdollisuus piilee tietointensiivisen palvelusektorin yrittäjyydessä, korkean teknologian kasvuyrityksissä. Niitä pitää tukea ja niiden pitää antaa vaurastua.

- En oikein hyväksy foorumissa sanottua, että jo nyt kasvuyritykset saavat niin hienoja etuja, että se riittäisi. Meidän tulisi tehdä kasvuyrittäjyydestä niin houkutteleva mahdollisuus, että parhaat ihmiset tarttuvat siihen.

- Kaikki panokset ja keinot pitäisi laittaa sinne, myös veroase. Sitä kautta pitää päästä menestymään ja myös helpommin kuin muilla alueilla, hän toteaa.

Juha-Pekka Tikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei toteutunut ei.
Oikeston puoleltahan on aina pyritty uhkakuvailemaan ja uhkailemaan, että sitten tapahtuu sitä ja tätä. Vaikuttaminen perustuu lähes kokonaisuudessaa pelotteluun. Eli jos vaaditte niin sitten teiltä häviää loputkin vähä, kun samaan aikaan oma pussi lihoo.

Eli pelkoa käytetään aseena.
Pelkoa käytetään aseena myös duunariluokassa, mutta siinä vaiheessa kun siihen ryhdytään onkin hiukka kovemmat toimet kyseessä.

Kuuntelitko tuon sadun?

Vierailija

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gulliverin_retket

Gulliverin retket on myös hyvä kuvaus politiikasta. Pätee edelleenkin ja sitä voi yhdistellä jopa amerikan nykyiseen siirtomaapolitiikkaan ja paikallishallinnon manipulointiin, missä "jättiläinen auttaa" paikallishallintoa, mutta "syö" samalla valtakunnan resursseja ja lopulta kusee palatsiin...

Mikä on sinun mielisatusi kuvaamaan valtapolitiikkaa ja miksi?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
SamikoKu

http://www.satunetti.fi/sadut/satu12.mp3

Tuossa ensiksi pohjustuksena kaikille tuttu satu "Jaakko ja pavunvarsi". Kuunelkaa, se on aikuisille.

Tarinan voi käsittää kuvauksena yhteiskuntaluokkien taistelusta (Jaakko ja jättiläinen) ja välillä olevasta suuresta kuilusta (pavunvarsi). Laiska pohjasakka ja alaluokka lopulta kyllästyy yläluokan riistoon ja ryöstää väkivalloin valtaapitävien omaisuutta ja jopa tappaa. Rahakasat tasoitellaan ja sama ilmiö toistaa itseään uudestaan.

Nykyihmiset ovat tuudittautuneita siihen, että vastaavaa ei voi koskaan enää tapahtua. Historia kuitenkin on todistanut, että noita asioita kuitenkin tapahtuu vaikka rauhallisempiakin ajanjaksoja olisi.

Kysymys ei välttämättä ole siitä kuinka rikasta rahvas on vaan siitä kuinka kaukana taivas (pavunvarsi) on. Siinä vaiheessa kun laiska rahvas tuntee eron kasvaneen liian pitkäksi ja riiston olevan liian epäoikeudenmukaista ja itselleen jaossa liian pienen palan kakkua, purkautuu se väkivaltana. Näin on tapahtunut aikaisemminkin.

Esim. Thaimassa sotilashallitus yrittää pitää rahvasta kurissa.

Eli mitäs luulette?
Kuinka tapahtuu jatkossa ja seuraako väkivaltaa ja jos seuraa niin minkälaisia muutoksia tulee tapahtumaan?

Sadussa Jaakko "ei kyllästy yläluokan riistoon", vaan näkee tilaisuuden varastaa jättiläisen ihmisiltä varastamaa omaisuutta. Tuossa sadussa Jaako on laiska ja köyhä. Ryöstettyään jättiläisen aarteita kolme kertaa hänestä tulee lopulta ei-laiska (ahkera) ja rikas. Satu ei kerro millä tavalla ei-laiska. Aika jännä yleistys sadussa: köyhät ovat köyhiä siksi, että ovat laiskoja, ja rikkaat ovat jotenkin automaattisesti ahkeria. Vähän pieleen menee kyllä tuo yleistys, sillä jättiläinenhän oli rikas siksi, että oli varastanut ihmisten aarteita (ja syönyt ihmiset suuhunsa), eikä siksi, että olisi tehnyt ahkerasti työtä, ja Jaakko taas oli ahkera siksi, että oli varastanut jättiläisen rylstösaaliita. Ehkä sadun siis opetus on, että varas = ahkera?

"Kysymys ei välttämättä ole siitä kuinka rikasta rahvas on vaan siitä kuinka kaukana taivas (pavunvarsi) on. Siinä vaiheessa kun laiska rahvas tuntee eron kasvaneen liian pitkäksi ja riiston olevan liian epäoikeudenmukaista ja itselleen jaossa liian pienen palan kakkua, purkautuu se väkivaltana. Näin on tapahtunut aikaisemminkin."

Tuo taitaa pitää paikkansa pääpiirteittäin, vaikka väitteen rahvaan laiskuudesta kyllä kyseenalaistan, jos siitä ei ole näyttöä.

Yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja suurten tuloerojen on kai osoitettu lietsovan väkivaltaisuuksia ja epäjärjestystä yhteiskunnassa. Tämä liittynee ihmisen peruspsykologiaan, jossa on oikeudenmukaisuuden taju jopa niin vahvana, että yksilö saattaa ottaa vastaan raskaitakin taloudellisia tappioita vain, jotta oikeudenmukaisuus toteutuisi. Tätä on testattu koejärjestelmillä, joissa pelataan rahapeliä ja testataan yhteistyökykyä ja luottamusta, ja toisaalta sitä, paljonko ihminen on valmis taloudellisesti ottamaan takkiin siitä hyvästä, että saa rankaista luottamuksen pettänyttä tai epärehellisesti pelannutta.

Aivan samanlainen psyyken rakenne on oikeudenmukaisuuden osalta myös karvaisilla serkuillamme simpansseilla ja bonoboilla, jolla on saatu vastaavanlaisia koetuloksia kuin ihmiselläkin.

Vierailija
BCK

Sadussa Jaakko "ei kyllästy yläluokan riistoon", vaan näkee tilaisuuden varastaa jättiläisen ihmisiltä varastamaa omaisuutta. Tuossa sadussa Jaako on laiska ja köyhä. Ryöstettyään jättiläisen aarteita kolme kertaa hänestä tulee lopulta ei-laiska (ahkera) ja rikas. Satu ei kerro millä tavalla ei-laiska. Aika jännä yleistys sadussa: köyhät ovat köyhiä siksi, että ovat laiskoja, ja rikkaat ovat jotenkin automaattisesti ahkeria. Vähän pieleen menee kyllä tuo yleistys, sillä jättiläinenhän oli rikas siksi, että oli varastanut ihmisten aarteita (ja syönyt ihmiset suuhunsa), eikä siksi, että olisi tehnyt ahkerasti työtä, ja Jaakko taas oli ahkera siksi, että oli varastanut jättiläisen rylstösaaliita. Ehkä sadun siis opetus on, että varas = ahkera?

Kiinitin huomiota samaan kohtaan. Kaikki köyhät ei ole laiskoja, eikä kaikki ahkerat rikkaita. Ahkeruus ja säästäväisyys kuitenkin usein mahdollistaa paremman elintason. Nykyään on olemassa sosiaalinen luokka jotka on kaiken toivonsa pois heittäneitä. Eli elävät kädestä suuhun sillä mitä yhteiskunnalta saavat. Varmaan näin on ollut vuosisatoja erilaisina variaatioina. Missä sitten on syy? Mielestäni myös yhteiskunnassa jossa ei ole sellaisia töitä mitä kaikki pystyvät tekemään. Liiallinen atomatisointi, itsepalvelu ja bittiraha karsii tehtäviä jotka loisi työpaikkoja joita ehkä vähemmällä koulutuksella ja kyvyillä pystyisi tekemään.

Olen tähän ottanut pari satua jotka minun mielestäni ovat poliittisia ja yhteiskunnallisia. Muitakin tulkintoja varmasti löytyy.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Totta, varmaan on paljon semmoisia ammatteja hävinnyt, joihin ei tarvitse erityistä koulutusta tai osaamista. Esimerkiksi paperitehdasta pyörittää automaation ansiosta nykyään muutama hassu ihminen, kun aiemmin siellä oli pilvin pimein väkeä. Kadunlakaisijoita ei juurikaan enää näe, ei kengänkiillottajia, ei maatyöläisiä isoina joukkoina pelloilla, eikä lumenluojia, koneet tekevät kaikki nuo. Elintarviketeollisuus investoi myös koneisiin, ja varmaan jokainen teollisuudenala, missä se vain on mahdollista, tai varsinkin taloudellisesti kannattavaa. Jossain Kaukoidässä tai muilla köyhillä alueilla ehkä vieläkin on paikkoja, joissa vettä pumpataan ihmisvoimin, jossa käsin korjataan rikkaruohot pellolta (eikä ruiskuteta torjunta-aineita lentokoneesta tms.), jossa baarissa ja ravintolassa palvelu pelaa (eikä ole itsepalvelutiskiä), jossa on kantajia hotellissa, ja kengänkillottajia, hierojia, halpoja eli surkeapalkkaisia kotiapulaisia.

Voisiko tuo liittyä myös yhteiskunnan arvostuksiin? Täällä muiden palvelemista nähdään jotenkin häpeällisenä, ihmisen arvoa ehkä alentavana? Jossain Ranskassa esimerkiksi on aivan toisenlainen suhtautuminen esimerkiksi baarissa, siellä baarimikolla voi olla hyvinkin paljon omanarvontuntoa, ja hän voi palvella menettämättä unssiakaan omanarvontunnostaan, ja keskustella tasavertaisesti asiakkaiden kanssa. Ainakin semmoisia kokemuksia minulla on sieltä.

Köyhyyden sanotaan myös periytyvän Suomessa, eli köyhien perheiden lapset todennäköisemmin päätyvät köyhiksi. Liekö sitten kyse mallioppimisesta, tai arvostuksista, tai siis koulutuksen arvostuksen puutteesta?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6668
SamikoKu

Siinä vaiheessa kun laiska rahvas tuntee eron kasvaneen liian pitkäksi ja riiston olevan liian epäoikeudenmukaista ja itselleen jaossa liian pienen palan kakkua, purkautuu se väkivaltana. Näin on tapahtunut aikaisemminkin.

Miten laiskaa ihmistä muka voi riistää? Siis jos se laiska ei tee mitään, tai ottaa omaa panostaan suuremman palan kakusta, niin miten sitä voi sitten vielä riistää?

Suomessa arviolta 80% ihmisistä on niitä jotka jäävät voittopuolelle tulonjaossa. Ainoa riisto on riisto niiltä jotka Suomessa töytä tekevät tekevät. Eli siltä 10%:lta, joka aidosti tekee tuottavaa työtä, perustaa yrityksiä ja jaksaa olla kansan sylkykuppina.

Pankkiirit, poliitikot jne. kusettajat eivät todellakaan riistä missään maassa laiskalta väestönosalta. Eivät voi, koska heiltä ei ole mitään riistettävää.

Vierailija

Minä ainakin kaipaan ravintolassa palvelua, sitä ettei tarvitse anella tarjoilijan katsetta ja huomiota. On myös hienoa, että kaupan kassalla pakataan tavarat pusseihin ilman, että tarvitsee niihin itse koskea. On hienoa että missä tahansa liikkeessä saa palvelua myyjältä vakkapa vain kysyessä missä jokin tuote on. Bensa-asemalla palvelushenkiökunta laittaa bensaa tankkiin ja rahastaa. Itse voit istua autossa. Mielummin minä maksaisin lisähintaa palveluissa ja tuotteissa kuin työttömyyskorvauksia korkeampina veroina.

Ainakin nuo työt suomesta puuttuu.

Yoken Suru
Seuraa 
Viestejä426
SamikoKu

Minä ainakin kaipaan ravintolassa palvelua, sitä ettei tarvitse anella tarjoilijan katsetta ja huomiota. On myös hienoa, että kaupan kassalla pakataan tavarat pusseihin ilman, että tarvitsee niihin itse koskea. On hienoa että missä tahansa liikkeessä saa palvelua myyjältä vakkapa vain kysyessä missä jokin tuote on. Bensa-asemalla palvelushenkiökunta laittaa bensaa tankkiin ja rahastaa. Itse voit istua autossa. Mielummin minä maksaisin lisähintaa palveluissa ja tuotteissa kuin työttömyyskorvauksia korkeampina veroina.

Ainakin nuo työt suomesta puuttuu.

Uhkaskenaarion mukaan joudumme maksamaan duunien puutteen ensin korkeampina veroina, sitten kasvavina turvallisuuskustannuksina ja vielä kapinan torjumisen ja jälkien siivoamisen kustannuksina.

Olisiko jo aika keksiä jokin ratkaisu?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6668

Osa ihmisistä nauttii noista laitan työssäni tavarat asiakkaalle kassiin töistä. Suomessa noitakin ihmisiä vihataan. Suurin osa heistä on työttöminä. Heille tärkeää on siis palvella ihmisiä ja ilo tulee siitä jos saa luotua muihin hyvää oloa. Heidät syyllistetään ja lyödään lyttyyn, koska ei työstään Suomessa saa pitää muuta kuin joku keskushallinnon kusettaja korkeintaan.

Thaimaa esimerkiksi on tuolta osaltaan paljon Suomea terveempi yhteiskunta. Mikä sieltä puuttuu on monessa kohtaa työntekijöiden koulutus siihen, että työntekijä osaa hyvällä tasolla työnsä tehdä. Tuossa luonnollisesti Suomi on Thaimaata edellä. Pitkässä  juoksussa kuitenkin on aikalailla yhdentekevää, koska koulutustaso nousee kaikkialla, ja tietyn perustason jälkeen on pitkälti se ja sama lukuunottamatta nörttien töitä (ja nörtit eivät ole palvelualojen työntekijöitä luonnostaan).

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2283

Henkinen väkivalta:  "Henkisellä väkivallalla viitataan toisen ihmisen loukkaamiseen tai pelotteluun esimerkiksi sanallisesti. Henkiseen väkivaltaan kuuluu myös esimerkiksi uhkaava ruumiinkieli (äkkinäiset liikkeet, äänen korotus, epämiellyttävä lähestyminen) jonka uhri voi kokea erittäin pelottavana, vaikkei varsinaista fyysistä kontaktia tapahtuisikaan." (wikipedia).

Tuota voi harjoittaa myös netitse somettaen ? "Nyt tiedän missä asut..".

 

 

 

 

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14305
SamikoKu

Minä ainakin kaipaan ravintolassa palvelua, sitä ettei tarvitse anella tarjoilijan katsetta ja huomiota. On myös hienoa, että kaupan kassalla pakataan tavarat pusseihin ilman, että tarvitsee niihin itse koskea. On hienoa että missä tahansa liikkeessä saa palvelua myyjältä vakkapa vain kysyessä missä jokin tuote on. Bensa-asemalla palvelushenkiökunta laittaa bensaa tankkiin ja rahastaa. Itse voit istua autossa. Mielummin minä maksaisin lisähintaa palveluissa ja tuotteissa kuin työttömyyskorvauksia korkeampina veroina.

Ainakin nuo työt suomesta puuttuu.

Tuossa lähibensa-asemalla vauraassa etelähenlsinkiläisessä kaupunginosassa on kokeiltu palvelutankkausta. Suurin osa asiakkaista ei edes täällä sitä halua, ja kokeilu on lopetettu kannattamattomana.

Minä muuten en kaipaa tuotteiden pakkaamista kassalla vaan lyhyempiä jonotusaikoja. Paras tietämäni vaihtoehto tähän on Brysselissä Carrefoureissa käytössä oleva "self scan", joka mahdollistaa ostosten pakkaamisen omiin ostoskasseihin jo niitä valittaessa. Tämä nopeuttaa huomattavasti maksamistapahtumaa (annetaan vain skanneri kassalle joka purkaa sen ja laskuttaa tuloksen mukaisesti) ja tekee valitettavasti taas muutaman kassatyöntekijän työttömäksi.

 

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat