Seuraa 
Viestejä2630

Eikö Räikkösen Ferrari saa pienen pusun tuossa 2:10 jälkeen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9jOQVi195Bo

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Kommentit (10)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701
Diam

Eikö Räikkösen Ferrari saa pienen pusun tuossa 2:10 jälkeen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9jOQVi195Bo

Voihan yllättävä moottorin tehopiikki myös näyttää töytäisyltä?

Vuoden 2015 tekniset määräykset nimittäin sanovat, että jokaisessa autossa on oltava toimiva kamera.

Mutta säännöt eivät sano, että kameran olisi oltava yhteydessä kansainväliseen televisiosignaaliin. Lähetystä hallinnoiva FOM (Formula One Management) jakaa televisioyhtiöille vain muutaman autokameran korkealaatuista HD-signaalia ja kaikissa muissa autoissa on kamera, jonka kuva tallentaa tapahtumat vain mahdollista onnettomuustutkintaa varten.

Tämä tekijä selittää sen, miksi tähän päivään mennessä Fernando Alonsonja Kimi Räikkösen kolarista ei olla vielä nähty kuvaa Alonson autoperspektiivistä. Hyvin suurella todennäköisyydellä se on kuitenkin kaikkien saatavilla viimeistään, kun FOM julkaisee oman kauden kooste-dvd:n viimeisen osakilpailun jälkeen.

Jo nyt voidaan olla varmoja, ettei Alonson McLaren osunut Räikkösen Ferrariin ennen kuin suomalainen menetti autonsa hallinnan, koska kaikki FOM:n hallussa ollut materiaali oli käytössä Itävallan GP:n tuomaristolla.

Se totesi molempien kisan päättäneen kolarin tavalliseksi kilpailutilanteeksi. Jos syy olisi ollut Alonso, espanjalainen olisi saanut siitä varmasti rangaistuksen.

http://www.iltalehti.fi/formulat/2015062419922606_fo.shtml

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701
jussipussi
Diam

Eikö Räikkösen Ferrari saa pienen pusun tuossa 2:10 jälkeen.

https://www.youtube.com/watch?v=9jOQVi195Bo

Voihan yllättävä moottorin tehopiikki myös näyttää töytäisyltä?

”Räikkösen Ferrarin voiman ulostulossa näkyy datatiedoissa selvä, äkillinen piikki, jonka seurauksena auto lähtee sutimaan. Tämä kuului selvästi myös TV-lähetyksessä. Renkaiden sutiessa auton pito on myös sivuttaissuuntaan täysin olematonta ja näin ollen jopa huomaamattoman pieni osuma voisi aiheuttaa ulosajon.”, MTV:n uutisessa kerrotaan. 
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1435196403450.html

Tällaista yllättävää tehopiikkiähän Räikkönen valitteli myös Montrealin spinnauksessa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2630

Näin se menee, perä kevenee jostain syystä, mikä lie efekti, mutta jokainen näkee, miten lähellä autot olivat (5m välimatka on hätävale).

 

”Räikkösen Ferrarin voiman ulostulossa näkyy datatiedoissa selvä, äkillinen piikki, jonka seurauksena auto lähtee sutimaan. Tämä kuului selvästi myös TV-lähetyksessä. Renkaiden sutiessa auton pito on myös sivuttaissuuntaan täysin olematonta ja näin ollen jopa huomaamattoman pieni osuma voisi aiheuttaa ulosajon.”, MTV:n uutisessa kerrotaan. 

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2630

Voi tuhma Nando, minkä teit.

 

MTV Sportin sisäpiirilähteen mukaan autojen datatiedoista on pääteltävissä, että Alonson auton keulan todennäköisesti hipaisi Räikkösen auton takaosaa juuri kriittisellä hetkellä. Myöhemmin Alonson auton keulassa näkyi myös pieni punainen jälki.

Fernando Alonso väitti olleensa noin viiden tai kuuden metrin päässä Räikkösestä, mikä vaillinaistenkin TV-kuvien perusteella on heikko arvio. Räikkönen puolestaan ei väittänyt Alonson osuneen häneen. Tilanteen huomioiden on täysin mahdollista, ettei hän olisi osumaa edes tuntenut.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701
Diam

Voi tuhma Nando, minkä teit.

MTV Sportin sisäpiirilähteen mukaan autojen datatiedoista on pääteltävissä, että Alonson auton keulan todennäköisesti hipaisi Räikkösen auton takaosaa juuri kriittisellä hetkellä. Myöhemmin Alonson auton keulassa näkyi myös pieni punainen jälki.

Fernando Alonso väitti olleensa noin viiden tai kuuden metrin päässä Räikkösestä, mikä vaillinaistenkin TV-kuvien perusteella on heikko arvio. Räikkönen puolestaan ei väittänyt Alonson osuneen häneen. Tilanteen huomioiden on täysin mahdollista, ettei hän olisi osumaa edes tuntenut.

Kyllä se ongelma on Ferrarilla itsellään, 2 kisaa mennyt Räikkösellä mönkään yllättävän moottorin tehopiikin takia. Veikkaisin softa/ohjelmointibugia moottorin ohjausjärjestelmissä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2630

Ferrarihan lähtee lapsesta vasta mutkan jälkeen, jos se olisi lentänyt mutkasta ulos, niin sitten olisi hanikan vääntäjässä vikaa. Ilmeistä on, että tällainen hybridivieteriveto ei ole Kimin mieleen.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44701
Diam

 Ilmeistä on, että tällainen hybridivieteriveto ei ole Kimin mieleen.

Siltä se vaikuttaa. Ja jos Kimi vetää niin rajoilla että pienikin yllättävä tehonlisäys moottorista vetää överiksi...

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228

Huolellisesti tutkittuani saatavilla olevaa materiaalia, Alonso osui Kimin Ferrariin, mikä johti molempien ulosajoon ja kolariin. Tapahtumaa kuitenkin edelsi Ferrarin sutiminen ja sitä seurannut pieni perän vaeltelu, jonka Kimi sai pidettyä kurissa ja vakautettua Ferrarin menon hetkeksi. Ilmeisesti juuri tästä syystä syntyneen pienen nopeuseron vuoksi Alonso sai kurottua sen 5-6 metrin eronsa Kimiin kiinni sekunnin kymmenyksissä ja yritti ohittaa Kimiä imusta, mutta epäonnekseen ei siinä onnistunut vaan törmäsi Kimin autoon. Tämä puolestaan sai Ferrarin perän irtoamaan tiestä uudelleen ja nyt Alonson törmäyksen aiheuttama vääntömomentti aiheutti hallitsemattoman sivuluisun (parin vastaohjausliikkeen jälkeen rinnalle kiertäneen Alonson kylkeen).

Ferrarin orhin vikuroinnilla oli siis osansa tapahtumaketjussa, mutta se ei ollut tuhoisan ja vaarallisen kolarin syy. Oheen tarvittiin kuumapäisen ja McLareninsa totaalisurkeuteen turhautuneen espanjalaisen (ei mitään menetettävää, odottamaton mahdollisuus näyttää Ferrarille joka potki hänet ulos turhauttavien vuosien päätteeksi) apu, vieläpä kahdesti; ensin tökkäisy perään, sitten ajautuminen sinne Kimin tangentin suuntaan törmäysvyöhykkeeksi. Tosin Kimi olisi mahdollisesti tuossa vaiheessa syöksynyt kaiteeseen yksinkin, mutta ainakin säilyttäen hallittavuuden loppuun asti jos McLaren ei olisi ollut rouhimassa Ferrarin kupeesta osia irti ennen kaiteeseen menoa. Ja paljon vähemmällä vaaralla.

Kimi olisi ehkä menettänyt sijan tai kaksi jos Alonso ei olisi ekaa pusuaan antanut, vaan onnistunut ohittamaan Kimin. Kimi olisi ehkä rimpuillut nurmikon kautta tai spinnannut jääden letkan viimeiseksi mutta jatkaen kisaa, jos Alonso ei olisi päätynyt Kimin vasemmalle puolelle kylkeen. Ainakin Alonso itse olisi saanut mahdollisuuden taistella maaliinpääsystä.

Mutta sinänsä tuo on kuitenkin osa Formulakilpaa, aina sattuu ja tapahtuu kun rajoilla mennään ja tosissaan kisataan - osumaa ei toisinaan voi välttää tilanteiden nopeuden ja yllättävyyden vuoksi ilman että kukaan varsinaisesti tekisi virhettä tai rikkoisi sääntöjä. Joskus käy hassummin, toisinaan selvitään renkaan tai etusiiven vaihdolla ehjään. Onni onnettomuudessa oli että kuskeille ei käynyt mitään vaikka potentiaalia kauheuksiin olikin tässä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12450

Minulle alaa intohimoisesti seuraava henkilö loihti kertomaan, että autoissa on ratakartat joilla moottorin tehoja ohjaillaan mutkakohtaisesti. Ts mutkasta laatta lattiaan optimitehot pyörille löytyy aina, jos kartta on kohdillaan. Tehopiiikki vaikuttaa siis siltä että kartta ei ole kohdillaan.

No, kohta kuskin voi heivata pois turhana kulunkina, tahi kisa ajankin voi kirjoitella nimmareita ohjaamossa.

Kotan siis sanoa etta parikymmentä vuotta taaksepäin formuloissa kiitos, kartat ja muut ajoavut helvettiin, leveää rengasta alle ja suuria tehoja, sladeja, ohituksia, taloudellisuusajonkin voisi unohtaa, muistelee vain Keke Rosbergin viimeistä kisaa kun ei säästelty polttoainetta, maalia ei päästy lähellekään menoveden loppuessa mutta meno maittoi..

Minun mielestä noin.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat