Seuraa 
Viestejä2644

Kannattaako itseään psykologisesti rääkätä? Muitten takia ei ainakaan kandee. Maailma ei ole mulle velkaa mitään - enkä minä maailmalle.

Näillä eväillä on hyvä jatkaa.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (16)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
karahka

MItä tarkoitat psykologisella rääkkäämisellä?

Se voi olla mitä tahansa sellaista jossa yrität muokata persoonallisuuttasi joksikin muuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28211

Sinällään on ihan hyvä lähtökohta antaa itsensä olla sellainen kuin on, mutta jos sairastuu esimerkiksi narsismiin, olisi ehkä ihan hyvä hieman rääkätä itseään psykologisesti.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Narsismi aiheuttaa lähinnä muille ihmisille murhetta ja hammastenkiristystä. 

Muista persoonallisuushäiriöistä sitä vastoin voi olla ihmiselle itselleen haittaa, sillä ne voivat mm. altistaa ahdistuneisuudelle, masennukselle, pakko-oireiselle häiriölle jne..

Tiedä sitten, kuinka paljon noista voi parantua itseään rääkkäämälllä, tai edes terapialla. Ehkä jonkin verran, mutta narsismin osalta olen epävarmempi kuin muiden persoonallisuushäiriöiden. Muistelen nimittäin lukeneeni, että terapiasta voi olla jopa haittaa muille ihmisille, jos narsisti oppii manipuloimaan muita vielä paremmin.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28211

^Hyvä huomio. Olen samassa käsityksessä, että terapiasta voi olla haittaa narsisteille (tai oikeammin narsistin ympäristölle), mainitsemastasi syystä. Tosin olen pohtinut, että ehkäpä tämä on ongelmallista enempi narsisteilla, joilla on pohjalla hieman antisosiaalista persoonallisuushäiriötä kuin narsisteilla, jotka ovat oppineet narsisminsa tavallaan vain ulkoisesti selviytymismekanismikseen niitä suosivissa olosuhteissa. Muistelisin nimittäin lukeneeni myös, että kun narsismi diagnostisoidaan, se toisinaan diagnostisoidaan ihmisiltä, jotka ovat lähteneet hakemaan apua muihin ongelmiin. Tyypillisesti tarina menee muistaakseni niin, että ihminen hakeutuu lääkäriin sen vuoksi, että kärsii masennuksesta. Kun sitten selvitellään syitä sille, miksi masentaa, selviää, että ihmissuhteet eivät ole kunnossa. Kun sitten selvitellään syitä, miksi ihmissuhteet eivät ole kunnossa, selviää, että asianosainen ei osaa niitä ylläpitää narsisminsa vuoksi.

En tosin tiedä voivatko antisosiaalisesta persoonalisuushäiriöstä kärsivät masentua sen vuoksi, ettei ihmissuhteet ole kunnossa, mutta oletan, ettei se olisi kovin yleistä. Voin olla myös väärässä. En ole riittävästi lukenut aiheesta, jotta uskaltaisin näitä pohdintojani faktana väittää, kunhan vain spekuloin.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14239
deep'n'dark
karahka

Se voi olla mitä tahansa sellaista jossa yrität muokata persoonallisuuttasi joksikin muuksi.

Tämä on minusta ihan turhaa metaa ja jaskanpauhantaa.

Maailma nyt vaan vaatii meitä mukautumaan ihan koko ajan ja sietämään erilaista paskaa paljonkin. Ihmisen persoonallisuus ei ole mikään mittatilaustuote, joka säilyy sellaisenaan läpi elämän.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Neonomide
deep'n'dark
karahka

Maailma nyt vaan vaatii meitä mukautumaan ihan koko ajan ja sietämään erilaista paskaa paljonkin. Ihmisen persoonallisuus ei ole mikään mittatilaustuote, joka säilyy sellaisenaan läpi elämän.

Ei tämä mitään paskanjauhantaa ole. Buddhalaisetkin tekee viisaasti kun eivät sotkeudu turhiin henkisiin draamoihin.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535
Neonomide
deep'n'dark
karahka

Siinä mielessä olen Deepin kanssa samaa mieltä, että jos joku piirre ei haittaa itseä eikä läheisiä, sitä on turha ryhtyä muokkaamaan. Mutta jos haittaa riittävästi, kannattaa yrittää. EIkä terapia muuta persoonaa, vaan tarjoaa keinoja käsitellä ongelmaa ja erilaisia tilanteita. Jos ongelma katoaa prosessissa fine, mutta sekin on hyvä, jos sen kanssa oppii elämään paremmin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644

Jep, ei tästä ole haittaa kenellekään muulle. Mutta, miksi minun pitäisi muuttua, koska niinkuin sanoin en ole maailmalle mitään velkaa. Kuinka moni edes pystyy muuttumaan ja miksi hän sitä haluaa? On kaksi eri asiaa: Sinä ja Maailma - ne on hyvä pitää mielestäni erillään.

Vierailija
deep'n'dark
Jep, ei tästä ole haittaa kenellekään muulle. Mutta, miksi minun pitäisi muuttua, koska niinkuin sanoin en ole maailmalle mitään velkaa. Kuinka moni edes pystyy muuttumaan ja miksi hän sitä haluaa? On kaksi eri asiaa: Sinä ja Maailma - ne on hyvä pitää mielestäni erillään.

Minä näen tuon niin, että oman toiminnan ymmärtäminen on se avain. Eli jos itse toimii jollain tietyllä tapaa niin tiedostaa todelisen syyn tekohinsa tai sanomisiinsa. Mielestäni tuolla avaa ovia itselleen kuin myös alkaa nähdä muita ihmisiä ja maailmaa hieman toisessa valossa. Omien solmujen avaaminen on hyödyllistä, koska silloin on helpompi ymmärtää muidenkin ongelmia. Se että onko tuolla oman käsityskykynsä "laajentamisella" sitten mitään varsinaista hyötyä on toinen juttu. Uskon että se saattaa olla joissain tapauksissa myös vahingollista jos kuva itsestä on hyvin horjuva. En tiedä mitä se esimerkiksi tekee skitsofreniassa ym.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44705
Neonomide
deep'n'dark
karahka

Tuo myös mielestäni jaskanjauhantaa. Ei tarkoita samaa se että mukautuu ja se että persoonallisuus muuttuu. Ihminen voi opetella tiettyjä käyttytymiskuvioita esim ympäristön vaatimuksesta. Mutta ei se "pohjalla olevaa" persoonallisuusrakennetta muuta. Persoonallisupiirteet säilyy hyvinkin läpi elämän. 

kasvisruoka
Seuraa 
Viestejä453

Kerron miten persoonallisuutta voi muuttaa aika helpollakin.

1. aloita runsas alkoholin käyttö.

2. Vältä sellaisia ruokia, josta voisi syntyä glutamaattia

Tiedätte kyllä kuka.

loppe
Seuraa 
Viestejä143
SamikoKu
deep'n'dark

Minä näen tuon niin, että oman toiminnan ymmärtäminen on se avain. Eli jos itse toimii jollain tietyllä tapaa niin tiedostaa todelisen syyn tekohinsa tai sanomisiinsa. Mielestäni tuolla avaa ovia itselleen kuin myös alkaa nähdä muita ihmisiä ja maailmaa hieman toisessa valossa. Omien solmujen avaaminen on hyödyllistä, koska silloin on helpompi ymmärtää muidenkin ongelmia. Se että onko tuolla oman käsityskykynsä "laajentamisella" sitten mitään varsinaista hyötyä on toinen juttu. Uskon että se saattaa olla joissain tapauksissa myös vahingollista jos kuva itsestä on hyvin horjuva. En tiedä mitä se esimerkiksi tekee skitsofreniassa ym.

SamikoKu sanoikin tuossa olennaisen. Eihän kenenkään ole pakko muuttua, se on ihan selvä.

Mutta psyykkistä kipua on monenlaista, se on laaja käsite, ihmismielikin on laaja. Jos on vaikkapa ollut p*ska lapsuus, ja yrittää vain sinnitellä huonojen muistojen kanssa, psykologisesta tuesta on hyötyä. Tai on kokenut vaikean kriisin, kuten rankan avioeron tai läheisen kuoleman. Tilannetta on hyvä pystyä käsittelemään, ja asioiden teemoilta löyttyy hyvää kirjallisuutta, taikka sitten terapiaakin. Tai jos kärsii liiallisesta mustasukkaisuudesta, tai läheisriippuvuudesta jne. On ihmisiä jotka ovat tutkineet näitä tiloja vuosikausia, miksei kääntyisi osaavien puoleen? Kysehän ei ole persoonallisuuden muuttamisesta, vaan määrätyn sisäisen olotilan käsittelemisestä. Ja oivallukset ovat aina myönteistä, mielestäni.

Minusta psykologia ja ehkä psykiatria ovat tieteenaloista antoisimpia.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
SamikoKu

En tiedä mitä se esimerkiksi tekee skitsofreniassa ym.

Skitsofreenikon näkökulmasta varmaan on parasta eritellä maailma itsestään erilliseksi. Mulla se on just niin ja se tekee hyvää mun tietoisuudelle. Varmaan harhat ja realimaailma ovat sekoittunut keskenään joten maailmankuva on likaantunut hathojen takia.

Edit: Ei me olla yhtä pataa muutenkaan tällä planeetalla, mulla on oma reviiri - en halua kuulua maailmaan koska en kaikesta ja kaikista edes tykkää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535
deep'n'dark

Ei me olla yhtä pataa muutenkaan tällä planeetalla, mulla on oma reviiri - en halua kuulua maailmaan koska en kaikesta ja kaikista edes tykkää.

No tuolla kriteerillä kukaan ei voi haluta kuulua maailmaan. Eikä se kuuluminen ole omasta halusta kiinni. Kovessa omavaraisesti elävä erakkokin kuuluu maailmaan, vaikka kontaktit muhin ihmisiin olisivat hyvin vähäiset.

Reviiri on kaikilla, mutta eri kokoinen. Eikä sinne normaalisti tarvitse päästää muita kuin ne, jotka haluaa.  

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat