Seuraa 
Viestejä16844

En enää edes muista koska olen saanut kermasta aikaiseksi aitoa, tukevahkoa vaahtoa. Harvemmin sitä tai muutakaan vatkailen, joten tajusin vasta tänään että ei helvetti, en tosiaan muista. Jotain lössöä mössöä siitä aina tulee, ja tänään oli sitten kaiken huippu kun kerma jäi täysin litkuksi. Käytän jääkaappikylmää kuohu- tms. kermaa, en mitään ruokakermoja, enkä lämmintä kermaa.

Voisiko vika olla vatkaimessa jonka ostin joskus 80-luvulla? Kierrokset eivät enää riitä? Munat saa kyllä edelleen vatkattua ongelmitta.

Sivut

Kommentit (76)

MooM
Seuraa 
Viestejä8595

Saa sen vaahdoksi käsinkin, kestää vaan kauemmin. Eli tuskin on koneen vika. Vatkaimet On ainakin minulla hajonneet kertalaakista, kun laakeri menee, kuumeneminen alkaa ja ääni on hirveä. Kaksi hajonnut vuosien varrella.

mutta olipahan otsikko :D. Ihan kuin iltalehden lööpistä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä48840
Rousseau

En enää edes muista koska olen saanut kermasta aikaiseksi aitoa, tukevahkoa vaahtoa. Harvemmin sitä tai muutakaan vatkailen, joten tajusin vasta tänään että ei helvetti, en tosiaan muista. Jotain lössöä mössöä siitä aina tulee, ja tänään oli sitten kaiken huippu kun kerma jäi täysin litkuksi. Käytän jääkaappikylmää kuohu- tms. kermaa, en mitään ruokakermoja, enkä lämmintä kermaa.

Voisiko vika olla vatkaimessa jonka ostin joskus 80-luvulla? Kierrokset eivät enää riitä? Munat saa kyllä edelleen vatkattua ongelmitta.

Metallikulho pakastimeen hetkesi ja ne metallit siitä vatkaimesta. Kylmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Oon vatkannu aina käsin pienellä vispilällä. Loppusäätö on helpoin. Haluan tehdä kireän kermavaahdon juuri ja juuri ennen voiksi muuttumista. Ei onnistu koneella. Mikään ei pilaa jälkiruokatunnelmaa enempää kuin lössö sokeriton ja suolaton kermavaahto.

Niin. Suolaa kannattaa lisätä kaikkeen vähän. Menee vedenmaku pois.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Itse vatkasin juhannuksena marjarahkaan jääkaappikylmää vispikermaa + vähän sokeria ihan käsipelillä ja laajassa muovikulhossa (salaattikulho). Ei mennyt monta minuuttia. Juhannusvieraani yritti auttaa, muttei siitä oikein tullut mitään. Luulen, että käsin vispatessa on tärkeää vähän "paiskoa"/lyödä sitä kermaa, niin että sen sisään menee ilmaa. Tiedä sitten, miten tuota voisi konevispaukseen soveltaa, tai tarvitseeko edes. 

En tiedä, onko kulhon muodolla väliä, mutta tämän muotoinen:  http://www.designlasi.com/myydaan/posliini/vanha-iso-arabia-kulho-keltainen

Eräs ystäväni vatkaa aina koneella, ja korkeassa kapeassa kulhossa (ei roisku niin paljon).

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
tiäremiäs

jos on tarpeeksi laajahkokulho ja hyvä käsivispilä, niin käsin vatkaamalla saa nopeammin kun koneella. myöskin ei tuu niin tökköö siitä, sopii paremmin letun päälle.  kovaa kermavaahtoa tarvii vain kakun koristeluun. 

Älä kuule viitsi. Äijät tekevät äijävaahtoa. Lätty vaahdon päällä on makee juttu. Ja kovaan vaahtoon sekoitetaan myös kananmunan keltuainen. Ja sokerin on oltava vaniljasokeria.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

MooM
Seuraa 
Viestejä8595
tiäremiäs

jos on tarpeeksi laajahkokulho ja hyvä käsivispilä, niin käsin vatkaamalla saa nopeammin kun koneella. myöskin ei tuu niin tökköö siitä, sopii paremmin letun päälle.  kovaa kermavaahtoa tarvii vain kakun koristeluun. 

Riippuu ihan koneesta ja kädestä. Ja tökkö tulee ajan/mekaanisen työn kanssa, ei se kone siihen mitään magiikkaa tuo.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä12608

Koneella menee aina yli. Kuten muissakin käsitöissä, käsi antaa näppituntuman.

Pseudohippi

Tarkista onko vatkaimesi CE-hyväksyttyä mallia 

Tämä oli hyvä!

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Ostin uuden vatkaimen kun ei maltaita maksanut. Vertailin vatkainten pörinöitä ja selvästikin näyttäisi uusi vatkain käyvän kiihkeämmillä kierroksilla.

Pyöritellessäni vanhaa vatkainta huomasin sitten vihdoin viimein että sen tuuletusaukoista pilkistää jotain mikä näyttää lähinnä ruskealta sammalelta. Eli sinne on kertynyt jotain paskaa vajaan 30 v aikana, ja näyttäisi siltä ettei sitä kaikkea saa pois ronkkimatta koko vatkainta auki. Ja minähän en ala sähkökoneita aukomaan. Ehkä se moska on tukkinut sieltä jotain ja moottori ei jaksa pyörittää  tarpeeksi lujaa, tai jotain tällaista.

Uusi vatkain on vielä tositoimissa testaamatta, raportoin sitten että saako sillä sen saakutin kerman vaahdoksi. Oli sen kanssa miten oli, niin en tuollaista saastapesäkettä olisi kyllä käytellyt jos olisin sitä yhtään tarkemmin vilkaissut. Käsinvatkaamisesta minulle on aina tullut kädet kipeiksi, joten sitä välttelen viimeiseen asti.

Eipä tule juurikaan leivottua, joten saattaa mennä pitkiäkin aikoja etten koko värkkiin koske. Mutta nyt hommasin jäätelökoneen ja sitä varten pitää esivatkailla ainekset. Syy miksi moisen aparaatin ostin johtuu siitä että en ikinä pääse kaupasta kotiin asti ilman että ostojäätelöt sulavat osittain matkalla, enkä minä kotiinpäästyäni jaksa alkaa ensimmäiseksi ahtaa kitusiini jäätelösulaa (jotta kylmänä säilyneen osan sitten sen jälkeen tunkisi pakastimeen - sulanut osahan menee siellä pilalle). Onhan niitä kaikenlaisia kylmäkasseja ja -laukkuja, mutta kun käyn päivän aikana muuallakin kuin kaupassa, ei niitä viitsi pyöritellä mukana. Eikä nekään välttämättä auta kun nuo bussit jumittavat matkalla.

Lisäksi havaitsin että itse tekemällä voi saada halvempaa. Vaikkei se kerma vatkaantunutkaan taannoin, sain aikaiseksi vaniljajäätelöä kuitenkin (ei priimaa, mutta jonninmoista) ja sen litrahinnaksi tuli n. 1,40 e. Ei paha ostojäätelöihin verrattuna. Mutta kuka sitä nyt pelkkää vaniljajäätelöä, jatkossa kokeilen erilaisia makuja.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Rousseau

Lisäksi havaitsin että itse tekemällä voi saada halvempaa. Vaikkei se kerma vatkaantunutkaan taannoin, sain aikaiseksi vaniljajäätelöä kuitenkin (ei priimaa, mutta jonninmoista) ja sen litrahinnaksi tuli n. 1,40 e. Ei paha ostojäätelöihin verrattuna. Mutta kuka sitä nyt pelkkää vaniljajäätelöä, jatkossa kokeilen erilaisia makuja.

Oletko laskenut jäätelökoneen takaisinmaksuaikaa? Muistanko oikein, että vaniljajäätelö olisi ollut tarjouksessa 1,90 €? Siinä tapauksessa jos säästäisi 0,50 € per litra, ja jos kone maksaa esim. 100 €, niin 200 litran jäätelön jälkeen kone on maksanut itsensä takaisin. Paitsi, että sähköä kuluu kyllä jonkin verran (hihasta arvioituna vaikka 0,05 € /litra?), joten vähän enemmän kuin tuo 200 l on raja. Itselläni menee ehkä 5-10 litraa tms. jääätelöä vuodessa, joten takaisunmaksuaika olisi ehkä 20-40 vuotta tai vähän yli.

Kotitekoisesta jäätelöstä voi kyllä tulla maukkaampaa ja terveellisempääkin, kun siihen ei tule varmaan laittaneeksi kaikkia niitä lisäaineita, joita elintarviketeollisuus laittaa. Varsinkin jos käyttää oikeita hedelmiä ja marjoja, eikä mitään esansseja. Vaniljajäätelöä voi kokeilla tehdä vaniljasokerin sijaan oikeasta vaniljasta.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Rousseau

No ei kyllä ole vatkaimessa vika niin kauan kuin vatkain pyörii. Vaahtohan muodostuu, kun kermaan sekoitetaan ilmaa ja se onnistuu ihan vispilälläkin.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Rousseau
Vaniljakermajäätelö maksaa ABC:llä 1,55€, tai halpamerkin 1,39€. Parempia makuja saa varmasti aikaiseksi ja terveellisemmän lopputuloksen, jos tietää mitä tekee, mutta halvemmaksi tuskin tulee ellei sitten lopeta käymästä kaupassa kokonaan. Keskitetty tuotanto on aina halvempaa kuin pientuotanto johtuen ihan siitä, että suurempia eriä mitä tahansa saa huomattavasti halvemmalla kuin pienempiä eriä mitä tahansa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Tannu Hanskanen
Rousseau
Vaniljakermajäätelö maksaa ABC:llä 1,55€, tai halpamerkin 1,39€. 

Pics or didn't happen! Tarkistapa onko kermajäätelöä, kasvisrasvaa mahtaa olla ja onko edes litran paketti? Ei voi olla nuin halpaa kun sokerivero nousi.

Hämmentää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Nythän tulee muistaa että en suinkaan aio rajoittua vaniljakermajäätelöön. Sopii myös vilkaista muiden sortimenttien hintoja, ne on aika messeviä. Kolmosella ne taitaa usein alkaa. Tai sitten myynnissä oleva purnukka on niin jumalattoman minimaalisen kokoinen että se litrahinta olisikin sitten suorastaan järkyttävä, jos sen laskee.

Itse, jos nyt jaksan tätä ähellystä, voin syödä jäätelöä vaikka melkeinpä joka päivä. Sellaiset 1/3 litrasta on tavannut mennä kerralla kun olen kaupan paketin ostanut(*. Kun on pakastin, voin pakastaa valmiista satsista osan. Joka päivä on tarvis saada "jotain hyvää" ja olenkin varsin kyllästynyt yksiin ja samoihin tiettyihin keskimerkkeihin joita pääasiassa olen kitaani temponut (yleensä koko paketin kerralla, tai sitten tietenkin vaikkapa puolet jos laatikossa on kaksi pötköä). Erityisen hyväksi eivät liene olleet myöskään irtokarkit joihin olen myös haksahtanut, vaikken niistä yleensä niin kauheasti perusta. Sipsit olivat viimeisin vikatikka, sillä niistä minulla tulee suorastaan paska olo. Jopa seuraavaksi päiväksi.

Onhan jäätelössä toki kermaa ja sokeria, joita kammota, mutta saisi edes viljojen käyttöä vähän vähemmälle jos alkaa pitämään jäätelöä perusherkkunaan. Suurin ongelma siinä tietysti on kyllä se että keuhkoni eivät aina oikein pidä kylmän eineksen syömisestä.

Vaniljajäätelö ei ole tosiaankaan ensisijainen suosikkini, se vain tuntui sellaiselta peruslaadulta josta oli hyvä aloittaa että saa verrattua tuntumaa kaupan kamaan.

*) Olisikos se sitten yhteensä sata litraa per vuosi jos joka päivä söisin...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Tietysti se oman jäätelön hinta nousee sitä mukaa mitä kummallisempia aineksia sinne änkee. Mutta jos käyttää jotain sellaista mitä ostaisi jokatapauksessa muutenkin, niin ei kai se niin hulvattoman tyyriiksi voi tulla. Usein ostan esim. jokusen banaanin. Ja sitten jos en muista syödä niitä, ehtivät ne pehmetä ja lössö banaani on niin ällöttävä ettei sitä enää viitsi syödä kuin mikrossa päräytettynä. Lössön banaanin voisi mainiosti heittää jäätelökoneeseen.

Siis täh?!

http://umami.fi/ruoka-juoma/mervi/jaatelokoneella-suussa-sulavat-herkut/

De’ Longhi ICK 6000 -jäätelökoneen kulhoon mahtuu kerralla 1,2 litraa aineksia, joista valmistuu 700 g ihanaa jäätelöä.

Hinta noin 379 euroa. De’ Longhi ICK 6000 -jäätelökonetta myyvät kaikki Stockmann-tavaratalot.

Minä ostin aparaattini Lidlistä, se valmistaa litran jäätelöä ja maksoi noin 20 e.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1775

Massatuontanto on saatu niin halvaksi, että juuri missään asiassa ei enää nykyään voi säästää rahaa tekemällä itse niitä asioita. Eli sen itse tekemisen arvo on joka tapauksessa pakko laskea jotenkin muuten kuin rahallisesti.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä48840
Rousseau

Minä ostin aparaattini Lidlistä, se valmistaa litran jäätelöä ja maksoi noin 20 e.

Näyttää fiksulta hankinnalta tulee edullista, hienoa ja herkullista jäätelöä. 

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Kun testailet sitä konetta, niin kallista hieman sekoittimia siten, että ilmaa pakottautuu tavaraan. Sen verran vaan ettei roisku yli laidan.

Ja sitten resepti. Vatkaa tiukka kermavaahto. Melkein voiksi. Sekoita sekaan rahkapurkki, mutta valuta ensin vähäinenkin neste pois siitä. Sekoita sekaan keltuainen tai pari. Puoli teelusikallista suolaa. Sokeria epäterveellinen määrä. Vaniljaa jossain muodossa.

Tuohan on se rahkapohja mihin vain vaikka kakun täytteeksi. Jos siihen viipaloi muutaman banaanin ja ananasrenkaista paloja, niin on juhlaruokaa yllätysvieraille. Jos jäätelö on mielessä niin pakastimeen. On muuten aika mukava jäätelön korvike siinä.

Ylimääräiset nesteet todellakin pois niin rahkasta kuin ananaksesta. Vaikka makuasiahan tämä on. Toiset tykkää tiukasta ja toiset löllöstä.

Niin ja suklaajäätelö tulee kun siihen konstailee kaakaojauhetta sekaan. En kerro miten kun en kerkiä, mutta harjoitellessa huomaa siihen tulevan kitkeriä kaakaokokkareita.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat