Seuraa 
Viestejä54

On vanha sanonta että "ihminen tunne itsesi" mutta voiko ihminen oppia itsenä tuntemaan itseään ?

Mitä tarkoitaa itsetuntemus ja mikä on se olemus ihmisessä joka voisi tuntea  ihmisen itsen ja onko itseä todella olemassa muista ihmisistä erilisenä olemassakaan ?

On olemassa näkemys että ihminen on itsen ja jonkun muun olemuksen yhdistelmä ja niin kauan kun ihmisen itse tutkii itseä se ei koskaan opi sitä tuntemaan koska itse on pelkä harha

On olemassa myös sellainen näkemys että vain itse on kiinostunut tuntemaan itsensä ja se mikä ihminen sisäiseltä todellisuudeltaan on ei ole sitä edes kinostunut

Miksi ihmisen olisi hyvä oppia ymmärtämään omaa todellista olemustaan eikä vain itseään joka on harha kuvitelma ?

Fyyysinen elämä on täynnä ongelmia joita itsekukin yritää ratkaista omalta osaltaan  kykyjensä mukaa mutta mikä on se olento joka todellisesti on olemssa tuskin se pelkä itse on ?

Kumpi mahtaa olla parempi tuntea itsensä vai ymmärtää oma todellisuutensa ?

Kommentit (2)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5333

ilman itsensä pohdiskelua ihminen on pelkkä biologinen kone. Ilman tutkiskelua ei ymmärrä oman toimintansa vaikuttimia, vaan reagoi eri ärsykkeisiin.

Avaus noin muutoin on vähän ympäripyöreää sanakikkailua.

Per se

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Mttikalevi

...                   

Olet aloittanut useita säikeitä päällisin puolin likimain samoin kysymyksin, ja lukijat ovat valittaneet osin ei-ymmärtävänsa niitä. Ja sinäkin totesit ainakin yhdessä niistä, ettei kukaan ymmärtänyt.

Haluaisitko muotoilla aloituksen kokeeksi niin, että kuvittelet 7-10 -vuotiaille lapsille kirjoittavasi?

Esimerkkien avulla.

Lupaan olla loukkaantumatta, jos alustus on silloin "liian helposti ymmärrettävä".

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat