Seuraa 
Viestejä338

Minua on aina ihmetyttänyt, että jos kaksi 8 Ω kaiutinta kytketään rinnan tuloksena on 4 Ω. Jos kaiuttimet laittaa sarjaan, saadaan puolestaan 16 Ω pläjäys.

Mitä tuo rinnan tai sarjaan kytkentä erovat toisistaan, jos kriteerinä on hyvä äänentoisto?

---Mielestäni seksuaalisesta suuntautumisesta ei ole kysymys vaan Randin taustasta.Toisen maailmansodan aikana Randi tuli persraiskatuksi natsien toimesta jonka seurauksen Randi traumatisoitui ja lähti myöhemmin siitä selvittyään omalle "kostoretkelle" harjoittamalla samanlaista toimintaa alaisiinsa ja lähipiiriin. Randi miljoonan taalan "kostoretki"

---Paljastan matemaattiset valheesi!

Kommentit (9)

wisti
Seuraa 
Viestejä13774
Pelle Svenson

Minua on aina ihmetyttänyt, että jos kaksi 8 Ω kaiutinta kytketään rinnan tuloksena on 4 Ω. Jos kaiuttimet laittaa sarjaan, saadaan puolestaan 16 Ω pläjäys.

Mitä tuo rinnan tai sarjaan kytkentä erovat toisistaan, jos kriteerinä on hyvä äänentoisto?

Vastus on ahdistuksen paikka virralle. Ohut putki on sitä vedelle. Kahdesta rinnakkaisesta vesiputkesta menee vettä 2-kertainen määrä yhteen verrattuna. Niinpä ahdistus on pudonnut puoleen. Peräkkäin taas putkista tulee vaivaa vaivan perään ja ahdistus 2-kertaistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
salai
Seuraa 
Viestejä7650

Ohmin lakia ei kannata käyttää Rellun virtapiireissä, koska se laskee tehoja, jolloin kiven vetäminen mökkitieltä voi epäonnistua.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Tulkuri.
Seuraa 
Viestejä478
Pelle Svenson

:)

Pääteaste jos kykenee hoitamaan molemmat kytkennät ja kaikuttimet kestää niin äänentoiston kannalta ei liene eroa onko kaiuttimet sarjassa vai rinnan,,siis normaalisti pientehoilla eikä niin hifi-hifi-hifi--maailmassa. 

Toki jos mennään tehokaiuttimiin yms,,isotehoisiin vehkeisiin sitten pääteaste-kaiutin muodostaa parin ja äänentoiston kannalta se alkaa näkymään. Isoilla tehoilla kun kytkentään liittyy usein virranrajoittimia, suodattimia ,yms. Puhumattakaan bändi-orkesterikamoista.

Niin se vaan on, jos ei ole toisin. :)

James Randi
Seuraa 
Viestejä338
filosofi

Toki jos mennään tehokaiuttimiin yms,,isotehoisiin vehkeisiin sitten pääteaste-kaiutin muodostaa parin ja äänentoiston kannalta se alkaa näkymään. Isoilla tehoilla kun kytkentään liittyy usein virranrajoittimia, suodattimia ,yms. Puhumattakaan bändi-orkesterikamoista.

No, minulla on neljä 18" subbaria ja neljä 2-tie yläpäätä 15" elementeillä. Päätevahvistimia on neljä 2x1000W - siis kilowatti per ämyri.

Päätevahvistimen voi laittaa siltaan, jolloin käytössä on 2000W.

Mutta edelleen on kysymysmerkkinä, että miten sarjaan- tai rinnan kytkentä vaikuttaa äänentoiston laatuun?

---Mielestäni seksuaalisesta suuntautumisesta ei ole kysymys vaan Randin taustasta.Toisen maailmansodan aikana Randi tuli persraiskatuksi natsien toimesta jonka seurauksen Randi traumatisoitui ja lähti myöhemmin siitä selvittyään omalle "kostoretkelle" harjoittamalla samanlaista toimintaa alaisiinsa ja lähipiiriin. Randi miljoonan taalan "kostoretki"

---Paljastan matemaattiset valheesi!

käyttäjä-3758
Seuraa 
Viestejä81
Pelle Svenson
filosofi

No, minulla on neljä 18" subbaria ja neljä 2-tie yläpäätä 15" elementeillä. Päätevahvistimia on neljä 2x1000W - siis kilowatti per ämyri.

Mutta edelleen on kysymysmerkkinä, että miten sarjaan- tai rinnan kytkentä vaikuttaa äänentoiston laatuun?

Ei kai mitenkään kunhan kaiuttimet on kytketty samanvaiheisesti.? Eli tarkoitan sitä, että molempien rinnan/sarjaankytkettyjen elementtien kartiot liikkuvat samaan suuntaan, helppo testata vaikka 1.5V paristolla.

Tulkuri.
Seuraa 
Viestejä478
Pelle Svenson
filosofi

:)

Kaiuttimen kela on induktiivinen,,ja kokonaisinduksantti on eri sillion kun on peräkkäin tai rinnakkain,,eli se voi aiheuttaa vaihesiirtoa joka vaikuttaa äänentoistoon,, eli päätevahvistimen anto-ominaisuudet voi muuttua kun induktanssi muuttuu,,ja sitä kautta äänen siniaalto säröytyy,,mutta luulen että tämä on ehkä teoreettista,,ja käytännössä ei välttämättä eroa huomaa. Voi olla että vaikuttaa,,pitäisi kokeilla.

Oskiloskoopilla voisi asiaa tutkia eri kaiutinkytkennällä,,vaikka laittamalla tulemaan vakioaaltoa jos on pulssigeneraattori millä syöttää vahvistimen sisääntuloon,,,,esim. kokeilemalla 500, 1500, 15000, hz taajuuksia ja miksei matalia ja korkeampiakin.

Niin se vaan on, jos ei ole toisin. :)

Max Kalba
Seuraa 
Viestejä995
Pelle Svenson

Hyvä äänentoisto edellyttää aina riittäviä tehoresevejä. Rinnankytkemällä saadaan enemmän tehoa ulos. Jos vahvistin antaa 100 W 8 ohmiin, saat vaivaiset 50 W 16 ohmiin, mutta 200 W 4 ohmiin. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat