Seuraa 
Viestejä88

 Microsoftilta jää taas vapaaksi runsaasti tietoteknistä osaamista. Olisiko tässä jotain uuttakin tekemistä, osa lienee jo olemassa:

Kuntostudioilla harjoitellaan virtuaaliohjaajan opastuksella. Lääkäreille kehitetään välineitä potilaiden tutkimiseen mobiilisti. Digitaalinen yhteydenpito voitaisiin toteuttaa yhä useammin analogisesti: 

Isovanhemmat leikkivät kaukana asuvan lapsenlapsen kanssa. Eläkerouvat rupattelevat ja pelaavat bridgeä oikeilla korteilla. Ikääntyvät yksinasujat ovat yhteydessä toisiinsa ja tekevät virikkeellisiä harjoituksia. Töistä käsin voi leikkiä kotona olevan lemmikin kanssa. Muusikot tai kuorolaulajat etäharjoittelevat yhdessä.

Uskoisin käsien käyttämisen ja pienen fyysisen toiminnan kuvapuhelun yhteydessä aktivoivan ja virkistävän aivan eri tavalla kuin pelkän kuvapuhelun tai virtuaalisen pelin, esim. nettipokerin pelaamisen. Olisi muutenkin vaihtelua toistuville kosketusnäytön pyyhkäisyille. Läsnäolon ja osallistumisen tunnekin voisi vahvistua. Kohderyhmänä erityisesti seniorit ja lapset.

1. Unilelu

Englannissa unilelun kanssa nukkuu aikuisista kolmannes? Lapset ainakin nukkuvat monessa maassa. Uninalleen voisi lisätä nykytekniikalla vuorovaikutteisuutta verkon kautta. Äidin ollessa matkalla lapsi kokisi äidin silti olevan läsnä. 

Uninallessa korostuu tunne järjen kustannuksella. Toimintojen on oltava aitoja. Äidin sydämen syke tietääkseni rauhoittaa lasta, joten lelun sydämen on lyötävä. Äidillä olisi ranneke, josta syke ja ehkä hengitysrytmikin välittyy leluun. Lelu oppisi äidin tyypillisen rytmin, joten se toimisi myös kun verkkoyhteydessä on katkos.

Toiminta voisi välittyä myös kahden uninallen välillä. Ne voisivat kiinnostaa myös pariskuntia, kun toinen on matkoilla. Tai toiminta välittyy kolmannelta osapuolelta, joskus yhteys voisi olla mummon rannekkeesta. 

2. Fyysinen pelialusta

Shakki olisi helppo toteuttaa jättäen verkko piiloon taustalle. Kuva- ja ääniyhteyttä käytettäisiin vain kommunikointiin. Peli pyörisi verkossa ja sovellus voisi haluttaessa valvoa siirtojen oikeellisuutta. Molemmilla pelaajilla olisi edessään täysi fyysinen lauta nappuloineen ja pelaaminen muistuttaisi kirjeshakkia. Omia nappuloita siirretään normaalisti. Vastapuolen siirto näkyisi laudalla, siirron alku- ja loppuruudut valaistaan. 

Voitaneen soveltaa myös kortti- ja lautapeleihin. Pitää valmistaa yksi avoin pelialusta, jonka elementit ovat fyysisiä. Jos analoginen toteutus ei onnistu, elementti toteutetaan digitaalisesti. Peli pyörii verkossa, pelilauta ja muut elementit ovat tyhmiä. Ihanne on peli, jossa on paljon oikeaa tekemistä. Mielellään niin, että pelaaja hoitaa vain omat siirtonsa ja peli huolehtii muusta.

Pelialustan tekninen kuvaus on avoin ja kaikkien pelintekijöiden käytettävissä. Tavoite on saada kaikki johtavien paperipelien valmistajat tekemään pelistään sovellus, joka toimii tällä alustalla. Kun markkinointi aloitetaan, pitää heti olla saatavana suosikkipelejä eri kieliversioina. Pitää tavoitella koko maailmaa, Suomi on liian pieni. Kun isot valmistajat on saatu mukaan, pienet seuraavat perässä. Oikeuksistakaan ei tarvitse neuvotella, jokainen valmistaja omistaa pelinsä itse.

3. Opetus, terapia ja toimintakyvyn säilyttäminen 

Ohjaaja voisi olla yhteydessä useaan henkilöön samanaikaisesti. Tavoite olisi vertaistoiminta, ihmiset harjoittelevat keskenään ja ohjaaja seuraa sivusta tullen mukaan kun tarvetta ilmenee. Harjoitteiden pukeminen pelin tai leikin muotoon toiminee parhaiten. Kohdan 2. pelialusta toimisi tässäkin, pelaaminen voisi olla opetusta tai terapiaa valepuvussa.

4. Sähköinen valkotaulu kotikäyttöön

Valkotaululla saanee käyttöön ison pinnan tavallista näyttöä edullisemmin. Siihen voisi kirjoittaa ja piirtää erivärisillä sähkökynillä. Kaksi tai useampia tauluja kommunikoi keskenään, kuvaa ja tekstiä voi täydentää jokaiselta taululta. Sivuja voi tallentaa muistiin. Pikanäppäimillä saa yhteyden tauluihin, joiden kanssa ollaan eniten yhteydessä. Liitännäisenä olisi haluttaessa näyttö, josta näkyisi henkilö joka puhuu tai täydentää taulua. Siinä olisi myös kamera, mikrofoni ja kautin.

Etätyötä tekevät voisivat olla yhteydessä toisiinsa ja toimistolle. Kotona taulu olisi yhteinen ilmoitustaulu. Siihen voisi lähettää puhelimella viestin tai lähettää kotoa ostoslistan ostoksilla olijan puhelimeen. Isovanhemmat ja lapsenlapset voisivat piirtää siihen yhdessä.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Kommentit (10)

optimistx
Seuraa 
Viestejä852

Teit jalon teon, kun julkaiset noita ideoita sen sijaan, että yrittäisit vain mahdollisimman salaa toteuttaa jotakuta niistä omassa firmassa tms.

Ehdotuksissasi on mielestäni periaatteessa tolkkua ihan riittävästi jatkomietintään.

Kokeilin itse teamviewer -nimistä ohjelmaa vanhan omaiseni kanssa. Kun oli tuollainen valmisohjelmisto pohjana, pääsi nopeasti protoilemaan ja testaamaan heti luulojaan.

Kuten tavallista uuden kehittelyssä, tuli lukuisia yllätyksiä suuntiin ja toisiin. Silloin lohdutti hurjasti, etten ollut lähtenyt koodaamaan asioita huolellisesti riviltä 1 eteenpäin kauniiksi mutta kelvottomaksi kokonaisuudeksi.

Esim. tässä yksinkertaisessa teamviewer-sovellutuksessa vanhus koki liian ahdistavaksi sen, että minä voin tarkkailla häntä kenties hänen huomaamattaan (oli punanen valo systeemissä, jos katsoin, mutta hän ei mielestään jaksanut aina tutkia oliko valo). Kun sitten hän keksi, että voisi pistää pyyhkeen kameratietokoneen päälle, niin hymy levisi kasvoillensa. "Joo, voidaan me sitä käyttää".

Muuten hyvin, mutta ei voitu. Hänen muistinsa ja tilansa oli niin huono, että pyyhe olisi koneen päällä juuri silloin, kun yrittäisin ottaa yhteyttä ja hän olisi kaatuneena pesuhuoneen lattialla pääsemättä ylös.

Jos saisin aloitta tuotekehittelyelämäni alusta, ottaisin vakavammin vuosikymmeniä sitten kuulemani kehotuksen(modifioituna näin):"Ennen kuin satsaat tuotteen kehittelyyn, apuraha-anomuksiin ja kaikkeen, rakenna mahdollismman yksinkertainen proto vaikka pahvista, teipistä, puusta, tietokoneesta, valmisohjelmista ja kokeile ideaasi KÄYTÄNNÖSSÄ lopullisten käyttäjien kanssa"

Kannattaa jatkaa ideointia!

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Olen jo vuosia sitten pohdiskellut etämanipuloinnin mahdollisuuksia. Antiteesit liittyivät tuolloin tiedonsiirron viiveeseen ja pätkimiseen ylipäätään. Jotain turvallisuusjuttujakin taisi olla.

Eli palautellaanpa. Eva Etiopiasta voisi istua mukavasti siellä kotomaassaan hämärässä majassa ja nostella suomalaisia vanhuksia joysticin kaltaisilla vivuilla stereokameran ja mikrofonin tuottamalla takaisinkytkennällä. Voisi jopa rupatella vanhukselle. Manipulaattori toistaisi tuon olennon liikeet herkästi ja varmasti.

Polttoprosessit ovat häilyviä. Niiden säätö vaatisi enemmän kuin on saatavana edes adaptiivisista säädöistä. Mittareita voisi seurata ja todella kriittisiä säätöjä tehdä tuon Evan puoliso samaisessa majassa. Poloiset saisivat asiallisen palkan todellisesta älystä.

Liikennevirtoja ohjataan kankeilla logiikoilla. Jos kriittisiä kohtia seurattaisiin todellisella ihmisälyllä, voisi asia muuttua radikaalisti. Hinta ja tiedon siirto ei ole enää este. Palkkakustannus on mitätön. Vielä.

Mahdollisuuksia on paljon soveltamiseen. Kaikki tekoälytutkimusten tulos on vielä aivan onnetonta siihen nähden, mihin nyt pystyttäisiin edullisesti aitoälyllä. Ihan vain välivaiheena kunnes tekoäly korvaa sen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3194

Itäinen naapurimme voisi ottaa Suomen ydinreaktorit kaukovalvontaan, pitäs vaan varmistaa ,ettei kiinalaiset pääsis väliin

Tietysti intialaiset voi voittaa kaukovalvonnan tarjouskilpailun, palkkataso saa hyvät pisteet, etiopialaisten tietotaso pisteytyy tarjouskilpailussa alhaiseksi, kiinalaisten reaktorit lienee vanhempien mallien kopioiden jatkokehitelmiä.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852

Paul M.:n ajatusta tutkisin kyllä ihan vakavasti.

Monet asiat on kokeiltu yllättävän kauan sitten. Hämärästi muistan ehkä 1980-luvulla Ateneumissa (?) pidetyn näyttelyn, jossa puettiin päälle jotain älyvaatteen tapaista, ja kaksi ihmistä eri tietokoneissa voi "kaukokosketella" toisiaan.

Lehtitietojen mukaan homma meni vähän pieleen, kun miespuoliset osallistujat yleisön joukosta pyrkivät kaukokoskettelmaan naispuolisia nk. "sopimattomasti".

Jos kehittää jotain, ehkä kannattaa pitää mielessä myös tuo hieman kyseenalainen netinkäyttöala. Urbaanien legendojen mukaan yli puolet nettiliikenteestä on sitä. Voisi tulla yllättäviä spin offeja vanhusten nostelun oheen.

---

Veli H.:n ei tarvitse olla lainkaan huolissaan, jos vaan käytetään Microsoftin Windowsia käyttöjärjestelmänä.  Ei siihen pääse väliin, ainakaan kovin moni. Tai no, ei ainakaan kaikki.

Tai jos pääsee, niin ei se paljoa haittaa. Olihan atomivoimala jo jonkin verran käytetty ja kirjanpitoarvoa jo pienennetty.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Tiedä jaloudesta, tuskainen on toteuttajan tie. Kunnon taidot ohjelmoinnista pitää olla, samoin protoilusta. Joskus jopa pelkään keksiväni jotain loistavaa. Haluan pitää asuntoni. Jos joku pystyy kehittämään ajatuksiani pitemmälle ja sitten rikastuisi, en pistäisi pahakseni. Saapahan valtiokin verotuloja.

Ideoita maailmaan mahtuu. Dilbertissä oli joskus strippi Googlesta unelmien tappajana. Omalle loistokeksinnölle löytyy hakukoneella valmiita toteutuksia paremmin toteutettuna. Ja jos ei vielä toteutusta, sama idea muhii jo monen mielessä ympäri maailmaa. Kisan voittaa paras toteuttaja. Ei mitään uutta taivaan alla.

Vaikkapa Angry Birds on selitettynä huono idea. Taitava visualisointi ja toteutus tekivät siitä hitin. Toisaalta loistavakin idea voidaan toteuttaa huonosti tai tuote ei vaan kiinnosta yleisöä.

Vuosi sitten tuli mieleen harrastusväline kotikäyttöön. Helppokäyttöisempi ja halvempi valmistaa kuin markkinoilla olevat, ei löytynyt myöskään patenttikannoista. Tutut pitivät tuotetta hyvänä. Otin yhteyttä alan yritykseen. Kuinka ollakaan, heillä oli jo vastaavalle menetelmälle patentti. Aika oli kuitenkin ajanut ideasta ohi ja tuotteen kannattavuus olisi kyseenalainen.

Vähän huolettaa innovoinnin tulevaisuus. Pahimmillaan siitä tulee isojen yritysten kuten Google monopoli. Suomessa on niukasti tapoja edetä. Avainklubi on parannettu versio niksipirkasta. ThinkSuomi on jo parempi kanava, ei vaan näytä lähtevän lentoon sekään. Tekes ja Tuoteväylä ovat yrityksille tai yritystä perustaville.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Uolevi Kattun

 ...

Ideoita maailmaan mahtuu. Dilbertissä oli joskus strippi Googlesta unelmien tappajana. Omalle loistokeksinnölle löytyy hakukoneella valmiita toteutuksia paremmin toteutettuna. Ja jos ei vielä toteutusta, sama idea muhii jo monen mielessä ympäri maailmaa. Kisan voittaa paras toteuttaja. Ei mitään uutta taivaan alla.

...

Joo, saman olen huomannut. Toisaalta, kun on löytänyt oman ideansa jo johtaneen muualla jatkokehittelyyn, niin ilahtuu: "Sehän oli sitten hyvä idea!". Tämä tietysti lohduttaa vain, jos tavoitteena ei ole rahan ansaitseminen.

Aika harva firma aloittaa todella uudesta mullistavasta keksinnöstä, vaikka julkisuudessa muuta hehkutetaankin. Tehdään asiallisesti hyödyllisiä juttuja, vähintään yhtä hyvin kuin kilpailijat, niin on mahdollisuus onnistua. Varsinkin, jos pääsee liikkeelle ennenkuin kilpailijoita on.

Ai niin, täältä rannalta on aurinkotuolista hyvä huudella neuvoja, kun merellä myrskyssä kisaillaan...

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Tuossa on varmasti perää. Parhaat jutut tehdään hiljaa väsyttämällä. Hypejuttuja hehkutetaan vuolaasti, sitten rakennetaan kuin Iisakin kirkkoa ja saadaan aikaiseksi kissalle tuluskukkaro.

 

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Täydennän tätäkin jälkikäteen

Isovanhemmat asuvat yhä useammin etäällä lapsenlapsistaan. Pieniin lapsiin haluttaisiin varmaan olla enemmän yhteydessä. Ennen oli, ehkä on nytkin, pikkulapsille pahvisia kirjoja joissa oli esiin ponnahtavia näkymiä tai hahmoja. Voihan lasta saduttaa etäältä tabletinkin avulla. Se on kuitenkin tylsä lahna sellaisenaan. Lapsi ei kauaa jaksa siihen keskittyä, varsinkin jos muutenkin katselee siitä piirrettyjä yksin ollessaan. Pitäisi olla verkon yli toimiva liitännäinen, jossa on vaikka soittokello, valaistuja erivärisiä näppäimiä, kuulapeli tms. äänteleviä ja liikutettavia osia.

Sitten ovat lemmikit, niihinkin haluttaisiin varmaan olla yhteydessä kun ei olla kotona. Olen nähnyt leikittävän kissan kanssa tabletilla. En ole nähnyt kissoille varta vasten tehtyjä kosketusnäyttöjä. Siinä voisi liikkua virtuaalinen ötökkä, jota kissa voisi tökkiä. Pitkästä pelistä näyttö pudottaisi lokerosta makupalan. Kissan peliä voisi seurata etänä älypuhelimesta.

Pohdin aikanaan myös eräänlaista vihivaunua, etäohjattavaa laitetta jolla voisi ajaa asunnon läpi ja tarkistaa kaikki huoneet kun on pitempään poissa. Niitä näyttää olevan yksinkertaisina versioina, ainakin verkkokauppa.com mainosti jo viime kesänä.

 

 

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Uolevi Kattun

...

Nuo kaikki luettelemasi tuntuvat teknisesti realistisilta, jopa periaatteissa helpoilta. Enempi on kysymys siitä, miten ihmiset tunteineen sitten suhtautuvat niihin käytännössä.

Esim. tuo kissan leikkikalun proto syntyisi varmaan osista, jossa on pohjana radio-ohjattava lelu, ja sen ohjaimen kiinnitys pc:hen vaikkapa Arduinolla.

Teknisesti nämä ovat olleet mahdollisia jo monta vuotta, ja olisi kummallista, jos niitä ei olisi jo käytössä runsaasti jossain. Jos ei ole, niin silloin kannattaisi selvittää syytä. Esim. harrastajilla on tee-se-itse-robotteja, joihin on rakennusohjesivustoja ja jopa kirjoja. Rakentelijoita veikkaisin olevan kymmenin- ellei sadointuhansin. Hinnatkaan eivät ole este, kun katsoo dx.com, alibaba.com etc Kiinasta.

Pelottaa kuitenkin puolestasi, jos olisi pakko saada markkinoille joku tuote noista määräajassa. Se, että on harrastanut ohjelmointia, elektroniikan rakentelua ja työskennellyt teknisessa firmassa, auttaa kyllä pienentämään riskejä.

En asemassasi panttaisi asuntoa tuotekehittelyä varten. Ei tuote juuri koskaan ole avioliiton, vaimon, lasten, itsetunnon menetyksen arvoinen. Vaikka aluksi näyttäisi kuinka hyvältä, ei sittenkään. Kun menestys on arvaamattomista seikoistakin kiinni. Esim. luonteenlaadustansa, jota ei itse pääse näkemään asiakkaiden silmin. (surullista kohtaloa sivusta seuranneena kerron).

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

optimistx   

Liittynyt: 14.1.2008
Viestit: 379

Lähetetty 23.7.2015 klo 12:23 Viesti 10/10

En asemassasi panttaisi asuntoa tuotekehittelyä varten. Ei tuote juuri koskaan ole avioliiton, vaimon, lasten, itsetunnon menetyksen arvoinen. Vaikka aluksi näyttäisi kuinka hyvältä, ei sittenkään. Kun menestys on arvaamattomista seikoistakin kiinni. Esim. luonteenlaadustansa, jota ei itse pääse näkemään asiakkaiden silmin. (surullista kohtaloa sivusta seuranneena kerron).

. . .

Samantyyppisen jutun olen nähnyt itsekin. Parilla kaverilla oli kaiketi ihan pätevä konetekninen laite. Suurin syy homman kaatumiseen oli teknisen osaajan joustamattomuus ja jämähtäminen omaan konseptiinsa. Vaikka olisi omasta mielestä kuinka hyvä tuote, ei auta jos asiakas ei sellaista halua.

Kyllä toteuttaminen on aina oma lukunsa ja sitä on harkittava kunnolla. Peliteollisuudellakin lienee korkea sekuliprosentti, useimmat pelit eivät myy vaikka miten hyvältä aluksi tuntuvat ja koekäyttäjät kilvan kehuvat. Homma toimii jos yksi peli välillä pärjää ja käy kaupaksi. Yksinyrittäjä menettää pahimmillaan aikaa, mutta rahaa ei sentään pala. Hyvä esimerkki on Hill Climb Racing. Reilu kuukausi työtä ja tuli hitti. Paljonko on muita, jotka yrittivät samaa mutta eivät onnistuneet. Heitä lienee melkoisesti.

Yksi iso muna korissa on huono konsepti. Viisaammin tekee kun mielestään hyvän innovaation keksittyään ottaa yhteyttä  alan yritykseen. Riski menettää keksintö on aina olemassa, mutta ainakin on yrittänyt.

 

 

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat