Seuraa 
Viestejä16844

Teininä aloin aivastelemaan keväisin koivun ja lepän siitepölykaudella sekä yskimään viikkokaupalla syksyisin aina kun tuli viileää ja kosteaa. Söin aikuisena vuosikausia antihistamiinia keväällä, syksyllä en niitä ymmärtänyt ottaa kun luulin jokaikinen vuosi vilustuneeni. Yskänlääkkeet eivät kuitenkaan auttaneet millään tavalla.

Loppukesästä 2003 menin sellaiseen kuntoon että en meinannut päästä enää mäkeä ylös, kun en saanut henkeä, hikoilin ja sydän hakkasi. Sain rasitusastma-diagnoosin. (Olin tuolloin ollut juuri pari vuotta ilman kissoja, että tehtäköön heti tässä selväksi että kissoille en oireile.) Asunnossa jossa juuri silloin asuin oli kumma haju, ja olin saattanut altistua jo kahteen kertaan homeelle laitoksissa joissa opiskelin.

Sain Bricanyl-lääkityksen (avaava) ja syksy-yskät menivät jatkossa nopeammin ohi kun otin sitä aamuin illoin. Joku vuosi satuin sitten havaitsemaan että samaan aikaan kun syksy-yskäni alkoi, ilmestyi tekstitelevisioon allergiasivulle tiedote että homeitiöitä ilmatilassa. Cladosporium ja Alternaria, tai jotain tämmöisiä. Niitähän on useita eri lajeja.

Jonain yksittäisenä vuonna oli keväälläkin yskää, ja käytin kk ajan Pulmicortia. Koko sen ajan kuitenkin yskin, mutta kuurin päätyttyä yskä päättyi. Meni sitten useita vuosia, ja kävi niin että 2010 yskin ja olin aivan tukossa koko kevään, kesän ja kai syksynkin yhteen pötköön. Bricanyl ja Pulmicort eivät tuntuneet oikein missään. 2011 oli taas saman juttu, mutta aloin syömään antihistamiinia ja se on hivenen auttanut. Siitä lähtien olen syönyt sitä keväästä syksyyn.

2010 sain kortisonikuurinkin tabletteina, ja sinä aikana kun sitä söin, yskä ja hengenahdistus olivat pois, mutta jatkuivat heti kun kuuri loppui.

Vuodesta 2010 olen yskinyt jokaikinen kesä. Tänä vuonna kyllästyin ja kyselin oikeita astmalääkkeitä. Aloitin Montelukast-tabletin, ja ensialkuun tuntui kuin siitä olisi ollut hivenen apua, mutta parin viikon jälkeen oli taas paha olla ja nyt jo henkikin vinkui. Aloitin samalla reseptillä olleen Flixotide-lääkkeen jota hengitetään, ja sitä olen nyt viikon vetänyt. Eilen olin aivan törkeän tukossa. Kokoajan kutittaa keuhkoja, rintaankin pistää välillä, tuntuu etten saa happea ja keuhkot eivät anna periksikään hengittää kunnolla. Ja yskittää. Bricanylia kiskoin 2 x 3 (maksimiannos käsittääkseni 2 x 4, jos oikein muistan).

Miten voi olla että kun syön astmalääkettä, hengitän astmalääkettä ja otan avaavaa lääkitystä, olo on silti pahin mahdollinen? Mikseivät lääkkeet auta millään tavalla?

Erityisesti kosteus tuntuu pahentavan oloa.

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija

En tiedä, mutta kokeile pussiin hegittämistä ja hengen pidätystä muutaman päivän ajan. Eli hilidioksidin nostaminen keuhokissa. Jonkun terorian mukaan astma johtuu ylihengittämisestä ja keuhkot pistää hanttiin koska happea tulee liikaa. (On tastä ennekin puhuttu.)

Itsellä muuten tais vinkuva yskä kadota sen jälkeen kokonaan kun olin 10 päivää vesipaastolla. Sitä vaan ei enää ole. En nyt varmaksi voi sanoa että siinä oli syy. Mikään kuitenkaan ei ole elämäntavoissa muuttunut.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

No takuulla loppuu astma ja ihan kaikki muukin, jos pidätän henkeäni muutaman päivän ajan...

Olen itse kuullut (lukenut) teorian että astma johtuu oikeastaan alihengittämisestä, tai paremminkin vajaahengittämisestä. Eli että hengittää niin pinnallisesti etteivät keuhkot tuuletu kunnolla, kun ilmaa ei pääse kaikkiin mahdollisiin henkiputkiin asti. Tämän teorian esittäjä suositteli juoksemista niin paljon ja usein että läkähtyy, jotta alkaa keuhkot tuulettumaan.

Ihan näppäriähän nämä teoriat aina ovat sinänsä, mutta kun astma tuntuu alkavan eri yksilöillä hyvin eri ikäisinä, niin siinä mielessä nuo "väärin hengittämiset" eivät mielestäni oikein sovi selitykseksi. Tämä sen vuoksi että pikkulapset yleensä osaavat hengittää ns. palleahengitystä jossa vatsakin liikkuu, ja silti pikkulapsilla on astmaa. Toisaalta jos ihminen on saanut astman vasta aikuisena, niin voisi olettaa että hän nuorempana on osannut hengittää oikein koska ei ole sitä saanut, ja sitten yhtäkkiä hän sitten ei muka osaakaan?

Olen kyllä tuota hengityksen pidättämistä silti harjoittanut aina silloin tällöin kun oikein kyllästyn yskimiseen ja erityisesti jatkuvaan kutinaan hengitysteissä. Hetkeksi tulee niin tollo olo että yskä hellittää, mutta sitten se taas jatkuu.

Itse uskon että pääasiassa astma johtuu siitä että joillakin paskoilla yksilöillä on sitä ollut ja nämä menevät lisäntymään ja tekemään lisää paskoja yksilöitä. Suvussani on kummankin vanhempani puolella allergiaa ja astmaa. Olisi kai ollut ihme jos minusta olisi tullut terve. Keskeisenä tekijänä näyttää olevan että elimistö ylireagoi normaaleihin materiaaleihin, kuten nyt vaikkapa tuo siitepöly, tai homeet. Homeita on ollut iät ajat, kauemmin kuin ihmisiä, joten olisi niihin jo pitänyt tottua. Minulla tulee pahimpina allergisoivina kausina pientä kuumetta ihan kuin elimistöni luulisi kehoon tunkeutuneen taudinaiheuttajia.

Tässä vaiheessa sitten taas tulee mieleen nämä jutut että kipataan matoja suusta alas niin on elimistöllä normaaleita pöpöjä mitä vastaan taistella. Mutta minua nyt kumminkin kiinnostaisi että minkä hemmetin takia astmalääkkeet eivät pelitä. Kovalla rahalla niitä suunnitellaan ja pahimmillaan tuntuu kuin lumelääkettä käyttäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Jaaha. Eilenyöllä oli tekstitelevision allergiasivulla 418 merkintä Cladosporium-homeesta. Selittäisi sen minkä takia torstai oli niin kamala päivä. Viime kesänä sain elämäni ensimmäisen astmakohtauksen kun olin asunnossa jossa oli juuri pidetty ikkunoita auki ja sitten lyöty ne kaikki kiinni ja mentiin nukkumaan. Sieraimeni muurautuivat umpeen, pystyin puhumaan vain katkonaisesti ja henkeä haukkoen ja sydän hakkasi kuin mielipuoli. Seuraavana päivänä oli televisiossa maininta kyseistä homeesta.

Ilmeisesti maininnat homeesta tulevat aina niin jälkijunassa että minä olen ehtinyt jonkinlaisen alkushokkireaktion niiden ilmaantumisesta, ennen kuin niistä sitten tulee virallinen maininta minnekään.

Ehkä allergispohjaiseen astmaan ei pahemmin astmalääkkeet auta. Ehkä pitäisi hakea apteekista antihistamiinia. Lopetin sen käytön kun aloittamassani Montelukast-valmisteessa piti oleman jokin allergista reaktiota hillitsevä komponentti. Ei ilmeisesti riitä minulle.

Jonkin verran saan näemmä apua siitä että laitan ionisaattorin pihisemään, kuten tein viime yönä siksi ajaksi että täytin ristikkoa ennen nukkumaanmenoa. Selvästi hengittäminen oli helpompaa. Ionisaattorihan kehittää negatiivisia ioneja jotka kuulema tarraavat ilmatilassa positiivisiin ioneihin kiinni (jälkimmäisiä hiukkasia tulee mm. tupakansavusta, homeista yms.), jolloin hiukkasista tulee niin raskaita että ne tippuvat lattialle, eivätkä pilaa hengitysilmaa. Hommasin tämän ionisaattorin vuosia sitten kun naapuruston tupakointi aiheutti hajuhaittoja asunnossani.

Mitä tulee tähän ajatukseen että astma syntyy siitä kun ylihengittää, niin siinä taitaa mennä vähän syyt ja seuraukset sekaisin. Astma syntyy siitä että ei pysty hengittämään kunnolla, ja varmasti ihminen sitten alkaa haukkomaan happea kun ei siitä muuten tarpeeksi saa. Jos itsensä pakottaa hengittämään rauhallisesti, niin ehkä se jotenkin auttaa, mutta se ei poista sitä perusongelmaa että elimistö ei saa tarpeeksi happea. Itsekin olen ollut tuon tuostakin helvetin väsynyt jo vuosien ajan. Mutta milläs sen hapen sinne pakotat jos putket vain umpeutuvat turvotuksen ja limanmuodostuksenkin vuoksi. Jos ei edes lääkkeet saa tuota turvotusta hillittyä ja limaa irrotettua. (Aina ei kovin limaiselta kyllä tunnu, se vaihtelee paljon.)

Toivoin että olisi ollut muita astmaatikkoja joiden kanssa asiasta puhua, mutta taitaa kaikki olla kesälaitumella. Suomi24:ssä ei viitsi sanoa mitään kun siellä on kaikenlaisia tärähtäneitä puoskareita hillumassa. Tämmöistä tämä on. Kun on kesäastmainen, saa aina jäädä keskenään. Talvella hinkuville kyllä varmaan löytyy juttuseuraa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Rousseau

Miten voi olla että kun syön astmalääkettä, hengitän astmalääkettä ja otan avaavaa lääkitystä, olo on silti pahin mahdollinen? Mikseivät lääkkeet auta millään tavalla?

Erityisesti kosteus tuntuu pahentavan oloa.

Voisiko olla, että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille? Ehkä sinulle sopisi joku toinen lääke kuin nuo kokeilemasi? Tablettimuotoista kortisonia voi käyttää vain kuuriluontoisesti, koska pitkäaikaiskäytössä siitä olisi liikaa haittaa. Oletko kokeillut inhaloitavaa kortisonia? Jos käytät pitkävaikutteisia beeta2-agonisteja, niin niitä ei pitäisi käyttää yksinään. Oletko kokeillut inhaloitavaa pitkävaikutteista beeta2-agonistia, leukotrieenisalpaajaa, teofylliinia, tai tiotropiumia? Muun muassa nämä listataan Astman käypä hoito -suosituksissa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Olen vuosien varrella kuitenkin ehtinyt sitä sun tätä kokeilla, joten joudun aina miettimään pääni puhki että miten ne hommelit oikein menivätkään. Mihin ryhmään mikäkin lääke kuuluu on minulle aina silkkaa hepreaa.

Eli aloitin 2003 avaavalla lääkkeellä Bricanyl (terbutaliini, on näemmä mainittu beeta2-agonisti). Sitä käytän jos en tunnu saavan happea, en siis rutiininomaisesti muuten vaan. Joskus kokeilin Ventolinea vaihteen vuoksi, mutta siitä ei ollut mitään apua. Bricanylin vaikuttava ainesosa on terbutaliini.

Joku kevät yskitti ja joku lääkäri arveli että siitepölyallergiani ilmenee nyt yskänä, joten käytin Pulmicort-lääkettä kk ajan. Kuurin aikana en kokenut saavani apua, mutta kuurin loputtua olin ok ja sinä vuonna EN vielä joutunut kärsimään koko kesän tahi puoli vuotta kestävästä yskästä. En muista yhtään mikä vuosi oli kyseessä.

Joka syksy teinistä asti on yskittänyt, mutta 2000-luvulla Bricanylin avulla sain aiemmin kuukausia kestäneen yskän supistumaan pariin viikkoon. 2003 ilmaantuneet astmaoireetkin eli hengenahdistus jäivät sillä erää senkertaisiksi, eli vuosiin ei ollut varsinaista ahdistusta.

Vasta 2010 aloin yskimään keväälläkin, ja kyseisen vuoden toukokuussa vedin Pulmicortia ja Bricanylia, eikä kumpikaan vaikuttanut millään tavalla. 2010 kesällä söin kortisonitablettikuurin. Kuurin aikana sain apua, kuurin loputtua yskä alkoi jälleen. (Kokeilin amaa 2011 ja sama juttu.)

2011 kokeilin ekaa kertaa alkaa syömään antihistamiinia pelkkään yskään (nuorempana söin sitä keväisin kun nenä vuoti ja silmät ärtyivät), ja havaitsin jonkinlaista apua saavani. Mutta kesä toisensa perään kuitenkin on ollut ajoittain sellaista että tuntuu että läkähtyy kun lähtee ulos kävelemään, ja saattaa mennä pitkä aika että vaan yskin ja yskin, kunnes ehkä päivän mittaan se rauhoittuu. On kuin pelkkä liikkuminen ärsyttäisi keuhkoja (kuten se kai rasitusastmassa tekeekin, mutta ei kai käveleminen niin rasittavaa ole...)

On joku talvi saattanut olla jotain hengenahditusta jo, mutta varmuudella muistan talvikaudella käyttäneeni astmalääkettä on 2014 jolloin tammikuun ajan vedin lääkettä jonka nimestä en ole enää varma. Oletan että se oli nimeltään Budesonit. Yskin koko kuurin ajan, mutta se yskä tuntui ärsytysyskältä ja johtui mielestäni ko. lääkkeestä. Kun kk kuuri oli ohi, olin pari viikkoa yskimättä ja ilmeisesti ei ahdistanutkaan, mutta sitten yskä taas alkoi ja sinä vuonna kuulema tuli jo helmikuussa siitepölyä ulkomailta, joten allerginen yskä alkoi "heti kun se vaan pystyi".

Pääasiassa olen pärjäillyt antihistamiinin ja Bricanylin kanssa, semminkin kun mikään lääkekuuri ikinä ei näytä tuovan pitkäaikaista tulosta. Tänä kesänä kuitenkin kyllästyin tähän touhuun ja kyselin hoitavia astmalääkkeitä. Lopetin antihistamiinin kesäkuussa ja aloitin Montelukast-lääkkeen joka on näemmä tuollainen leukotrieenisalpaaja. Kuulema lasten astmaan ja lievään astmaan. Koska parin viikon jälkeen sain silti vinkuvan hengityksen, aloitin myös samalla reseptillä olevan Flixotide-lääkkeen jota hengitetään. Tässä käsittääkseni on kortisonia. Ja tämäkään ei siis ole tällä viikolla auttanut, kun on tuota hometta taas ilmassa.

Tänään on parempi päivä, mutta ei terve päivä, tekstitelevisiossa ei tänä aamuna ollut mainintaa homeesta.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kun kerran tunnut muistavan noin hyvin milloin ja millä tavalla mikäkin lääke on tai ei ole vaikuttanut, ehdotan, että tekisit eräänlaisen oirepäiväkirjan aikajanan muodossa, jonka yläpuolelle laitat vuosi+kuukausi ja lääke, ja alapuolelle oireet. Jos on niin, että jokin lääke on vähän auttanut, niin ehkä se liittyy vain kevääseen tai vain syksyyn. Ajattelin, että jos siiitä näkisi jotain säännönmukaista, ja ehkä sen, jos jokin hoitava lääke vaikuttaakin viiveellä (eli olet oireeton kuurin jälkeen). Voisiko esim olla mahdollista, että sinulla on kahdenlaista tai sitäkin useammanlaista astmaa, sekä siitepölystä että homeesta ja jostain muusta kuten pölypunkeista aiheutuvaa, ja voisiko olla, että näihin auttaa eri tropit? Tällaisen aikajanan voisit näyttää lääkärille. Oireet voisi vielä pisteyttää esim, +, ++, +++ (jossa +++ on vakavimmat oireet).

Oirepäiväkirjaan voisi laittaa myös muut vaikuttavat asiat, esimerkiksi teksti-tv:n tiedot tietyistä homeitiöistä, liikunta, jne.. Ja tietty PEF-mittaustulokset tai muut objektiiviset mittarit. PEF-mittaukset voisivat olla "y-akselilla" (x-akseli = aika).

Oirepäiväkirjan avulla ehkä voisi myös yrittää jäljittää, mitkä asiat laukaisevat astmakohtauksen tai pahentavat sitä, esimerkiksi kova stressi, infektiot, flunssa, kylmä ilma, vuorokaudenaika, jokin tietty huone, mieliala, ukkosenilma jne..

Tässä on jokin sähköinen oirepäiväkirja: https://www.terveyskartoitus.fi/calendar_astma/ (en viitsinyt tehdä tunnuksia tuohon, en pääse katsomaan millainen) Tuolla Hengitysliiton sivulla on myös keskustelupalsta: http://www.hengitysliitto.fi/fi/keskustelu/astma

Kun menet lääkäriin, voisit aikajanasi perusteella osoittaa, että se ja se lääke ei toiminut, tai niiden ja niiden lääkkeiden kominaatio toimi vähän paremmin jne..

Tässä on yhdenlainen oirepäiväkirja sivulla 12: http://www.tyosuojelu.fi/upload/20120927-Oikarinen.pdf

Tässä toisenlaisia: http://www.asthma-nz.org.nz/site/asthmaakl/files/Asthma%20Symptoms%20Dia...

http://www.on.lung.ca/page.aspx?pid=408

(Excelillä tms. taulukkolaskentaohjelmalla  voi saada aikaiseksi monipuolisia yhteenvetoja: https://sarahsasthmablog.wordpress.com/2010/06/25/geeking-out-with-my-as... )

Tässä vielä parempi: http://www.pedipress.com/images/ASD_MJones_large_sample.jpg (http://www.pedipress.com/dap_asd_eng.html)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Vaikea sanoa että kuinka "hienostunutta" astman hoito oikein on tai voi olla, mutta selkeää kaavamaisuutta kyllä olen jo havainnut näissä olotiloissani:

- keväällä siitepölyn levitessä alkaa yskä

- kesällä joko loppukesästä tai ihan milloin vaan jos sattuu kostea kesä tulee homeitiöiden myötä pahempaa yskää ja astmanoireetkin korostuvat

Kostea sää on selvästi ongelmallinen. Sen olen erityisesti pannut merkille koska olen kuullut väitteen että astmaatikot voivat sateella paremmin. Minä en. Kuiva ja lämmin, vaikka kuinka lämmin, ilma sopii minulle parhaiten.

Olen jo maininnut lääkärille noita kaikenlaisia seikkoja aiemminkin, mutta ei ole ainakaan sanonut että se vaikuttaisi lääkitykseen. Vähän hakuammunnalta se lääkkeiden määrääminen kyllä tuntuu. Ehkei niillä ole sen kummemmin allergispohjaiseen astmaan tarkoitettuja lääkkeitä. Tai mekaaniseen ärsytykseen, jos kohdallani vaikuttaa lämpötilan tai kosteuden vaihtelu niin että se saisi keuhkoputket supistelemaan ja limakalvot turpomaan??? Jos sitä voi "mekaaniseksi" kutsua. En tiedä parempaakaan sanaa.

Otin nyt tänään antihistamiinia ja katson että helpottaisiko olo sillä. En kauhean mielelläni olisi tähän palannut, kun minusta tuntuu että ne ärsyttävät vatsaani, mutta kun ei kaksi hoitavaa astmalääkettä ja yksi avaava lääke kerta saa oireilua täysin pois (jos ollenkaan), niin.

Vierailija

Suolistoloiset kuulemma auttaa myös astmaan. Kun elimistöön tulee joku "todellinen" vihollinen niin kroppa ei enää stressaa pikkuasioista.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Rousseau

- kesällä joko loppukesästä tai ihan milloin vaan jos sattuu kostea kesä tulee homeitiöiden myötä pahempaa yskää ja astmanoireetkin korostuvat

Kostea sää on selvästi ongelmallinen. Sen olen erityisesti pannut merkille koska olen kuullut väitteen että astmaatikot voivat sateella paremmin. Minä en. Kuiva ja lämmin, vaikka kuinka lämmin, ilma sopii minulle parhaiten.

... Ehkei niillä ole sen kummemmin allergispohjaiseen astmaan tarkoitettuja lääkkeitä. Tai mekaaniseen ärsytykseen, jos kohdallani vaikuttaa lämpötilan tai kosteuden vaihtelu niin että se saisi keuhkoputket supistelemaan ja limakalvot turpomaan??? Jos sitä voi "mekaaniseksi" kutsua. En tiedä parempaakaan sanaa.

Sinullahan oli teoria, että home voisi olla yksi allergeeni sinulle. Silloinhan kyse ei ehkä ole niinkään mekaanisesta ärsytyksestä, vaan ihan allergian aiheuttamasta ilmateiden turpoamisesta?

Monille astmaatikoille tosiaankin kostea ilma on hyväksi, mutta olettaisin, että heillä ei ole homeallergiaa. Tuleeko sinulla uimahallissa oireita? Eräs tuttu astmaatikko sanoi, että uimahallin ilma on hänelle helppo hengittää. Eräs toinen tuntemani astmaatikko sanoo sadekelillä olevan erityisen helppo hengittää, mutta ei taida hänkään olla homeallerginen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
SamikoKu

Suolistoloiset kuulemma auttaa myös astmaan. Kun elimistöön tulee joku "todellinen" vihollinen niin kroppa ei enää stressaa pikkuasioista.

Jos tuo pitäisi paikkansa, niin tuossa voi kuitenkin ongelma olla se, ettei se toistaiseksi ole käypää hoitoa (liekö kuinka hyvin todistettu toimivuus?), ja myös se, ettei Suomessa liene myynnissä sopivia eläviä loislajikkeita sopivissa annosmäärissä?

Jotkut loiset voivat olla hyvinkin ilkeitä, on esimerkiksi loisia, jotka syövät aivoja, ja toisaalta kaikkiin loisiin ei ole olemassa häätölääkettä. Joten umpimähkään minkä tahansa loisen hankkiminen voi olla hyvinkin kyseenalaista.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
SamikoKu

http://www.tiede.fi/keskustelu/6752/ketju/suolistoloiset_ovat_terveellisia/sivu/2

Aikasemminkin on ollut puhetta. Sian piiskamato taisi olla ja Hesarissa artikkelis siitä joskus.

Tässä hieman vastaevidenssiä tuo otsikon väitteeseen, että (kaikki) suolistoloiset muka olisivat terveellisiä:  http://www.tiede.fi/keskustelu/6752/ketju/suolistoloiset_ovat_terveellisia/viesti/24#24

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
SamikoKu

Se kai nyt on ilmanmuuta selvä, että kaikki suolistoloiset eivät ole terveellisiä. Osa kuitenkin on.

Totta, kaikki suolistoloiset eivät ole terveellisiä. Jotkut suolistoloiset voivat olla jopa epäterveellisiä, ne jopa lisäävät astman tai allergian riskiä, ne voivat mm. aiheuttaa allergisia reaktioita. 

Duodecim, 2013: Madot ja allergia

Madon vaikutus allergiaan on monimutkainen, ja siihen vaikuttavat laajasti laji, isäntäeliö ja ympäristötekijät. On myös mahdollista, että matoinfektiolla ja allergialla ei ole suoraa yhteyttä, vaan ne ovat toisistaan riippumatta kytköksissä muihin tekijöihin, jotka selittävät matoinfektioiden vähenemisen ja allergian lisääntymisen. Astmasta, allergisesta nuhasta ja ekseemasta on saatu tutkimustuloksia, joiden mukaan matoinfektiolla on joko suoja- tai riskivaikutuksia 

Ascariksella voi olla jopa atooppisuutta lisäävä vaikutus, jos infektion saa myöhemmällä iällä ja ympäristössä, jossa matoa ei esiinny paljon (Yazdanbakhsh ja Wahyuni 2005, Koskinen ym. 2011)

Varmaa näyttöä matoinfektioiden allergiariskiä vähentävästä vaikutuksesta ei ole saatuhttp://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo11007.pdf

(En usko, että kukaan vakikirjoittaja alkaa syödä multaa tai jättää vihannekset ja juurekset pesemättä tai alkaa laiminlyömään ruokahygieniaa siinä toivossa, että astma vähenisi, mutta kunhan mainitsen siltä varalta, että näitä juttuja lukee esimerkiksi alaikäiset.)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat