Seuraa 
Viestejä6

Kuvitellaanpa, että voisimme jotenkin estää kappaleita vuorovaikuttamasta Higgsin kentän kanssa, jolloin kappaleen massa häviäisi. Tällöin olisi mahdollista kiihdyttää kappale valonnopeuteen.

Mitä jos tämän tekisi ihmiselle / avaruusalukselle, jonka sisällä on ihminen.

Valonnopeudessa aika pysähtyy ja pituus kutistuu nollaan. Valonnopeutta liikkuva ihminen olisi siis kaikkialla samaan aikaan. Mitä tämä käytännössä tarkoittaisi? Miten tämä henkilön sen kokisi? Huomaisiko hän mitään eroa, vai pysähtyisikö aika konkreettisesti siten, että tietoisuuskin lakkaisi...? Meillehän se näyttäisi vain valonnopeudella etenevältä kappaleelta.

Kommentit (9)

Phyysikko
Seuraa 
Viestejä6

Öö, nyt en tajua mitä selität. Se voi tietysti olla, ettei kappaleita tai hiukkasia voi todellisuudessa mitenkään estää vuorovaikuttamasta Higgsin kentän kanssa, mutta kuvitelkaamme nyt hetken että voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
offmind
Seuraa 
Viestejä16785
Phyysikko

Öö, nyt en tajua mitä selität. Se voi tietysti olla, ettei kappaleita tai hiukkasia voi todellisuudessa mitenkään estää vuorovaikuttamasta Higgsin kentän kanssa, mutta kuvitelkaamme nyt hetken että voi.

Ehkä kyse on siitä, että esität mahdottoman ongelman eli kovin mielekästä vastausta ei ehkä ole olemassakaan.

Tuo idea välittömästi valonnopeuteen kiihdyttävästä avaruusaluksesta oli Ken MacLeodin trilogiassa "Engines of Light". Kun aluksen moottori käynnistettiin niin alus muuttui "fotoniksi".

Ongelma oli siinä, että jos matkustajalle matka-aika mihin tahansa on aina nolla, niin miten moottori voidaan pysäyttää oikeassa määränpäässä. Pitääkö se sammuttaa jo ennen käynnistystä, tai jotain 

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

JPI
Seuraa 
Viestejä26805
offmind
Phyysikko

Ehkä kyse on siitä, että esität mahdottoman ongelman eli kovin mielekästä vastausta ei ehkä ole olemassakaan.

Tuo idea välittömästi valonnopeuteen kiihdyttävästä avaruusaluksesta oli Ken MacLeodin trilogiassa "Engines of Light". Kun aluksen moottori käynnistettiin niin alus muuttui "fotoniksi".

Ongelma oli siinä, että jos matkustajalle matka-aika mihin tahansa on aina nolla, niin miten moottori voidaan pysäyttää oikeassa määränpäässä. Pitääkö se sammuttaa jo ennen käynnistystä, tai jotain 

Mutta jos sammuttas sen moottorin hirveen nopeesti, silleen niinku ylivalonnopeudella?

3³+4³+5³=6³

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1609

Itse mietin joskus aikanaan, mitä tapahtuisi jos ajaisin avaruusaluksella mustaan aukkoon. Painovoima tietenkin repisi aluksen ja minut kappaleiksi, mutta jos minulla olisi superalienialus joka kestäisi ehjänä tapahtumahorisontin läpi, aika lakkaisi olemasta.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12464

Cryosat

Itse mietin joskus aikanaan, mitä tapahtuisi jos ajaisin avaruusaluksella mustaan aukkoon. Painovoima tietenkin repisi aluksen ja minut kappaleiksi, mutta jos minulla olisi superalienialus joka kestäisi ehjänä tapahtumahorisontin läpi, aika lakkaisi olemasta.

Mietippäs mitä tapahtuisi jos ajaisit aluksesi toruksen muotoisen mustan läpi.

Muuten, kyllä te ootta höhliä, nopeus on vain suhteellista, sammutushetkellä pitää vain vaihtaa kohdetta johon nopeutta verrataan...

Minun mielestä noin.

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1609

Mistäs tiiät onko se hillomunkin näköinen, kerro lisää... Höhlä kyllä olen :) Olen valkoisen aukon vankka kannattaja,känninen  heteromies :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12464
Cryosat

Mistäs tiiät onko se hillomunkin näköinen, kerro lisää... Höhlä kyllä olen :) Olen valkoisen aukon vankka kannattaja,känninen  heteromies :)

En minä sinua tarkoittanut, ei, enkä sinuakaan, ihan sitä toista vaan...

Jaa niin torus, no miksi ei, jos kaksi samanmassaista mustaa lähestyy toisiaan, niiden kiertonopeus kasvaa niin suureksi että ne voivat muodostaa "donitsin", ehkä jopa muodostaa sellaisen todella. Joku Jaappanilainen fyysikko siitä vuosia sitten raapusti jotakin paperille. Siittä kun sujauttaa raketilla, se on oksat pois..

Minun mielestä noin.

JPI
Seuraa 
Viestejä26805
Goswell
Cryosat

En minä sinua tarkoittanut, ei, enkä sinuakaan, ihan sitä toista vaan...

Jaa niin torus, no miksi ei, jos kaksi samanmassaista mustaa lähestyy toisiaan, niiden kiertonopeus kasvaa niin suureksi että ne voivat muodostaa "donitsin", ehkä jopa muodostaa sellaisen todella. Joku Jaappanilainen fyysikko siitä vuosia sitten raapusti jotakin paperille. Siittä kun sujauttaa raketilla, se on oksat pois..

No ehkäpä siitä keskireiästä , siitä mikä donitsissa jätetään syömättä, pääsee tuhoutumatta läpi.

P.S. oliko se jaappanilainen se sama mies, joka vahingossa pyyhki väitöskirjalaan perseensä?

3³+4³+5³=6³

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat