Seuraa 
Viestejä201

Nerokas keksintö, hurraa!

 

Uuden Toyota Avensiksen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) käyttää kameraa tunnistaakseen nopeusrajoitukset ja ohitusta koskevat liikennemerkit sekä antamaan näistä tiedon kuljettajalle mittariston värilliseltä monitoiminäytöllä.

Järjestelmä pitää huolen siitä, että kuljettajalla on varmasti paras mahdollinen informaatio käytössään vaikka jokin liikennemerkki olisikin jäänyt epähuomiossa näkemättä. Järjestelmä tunnistaa muun muassa nopeusrajoitukset, ohituskiellot, tien kunnosta varoittavat liikennemerkit sekä moottoritiemerkinnät.

 

Toyota

Vaihdokas kirjoitti: Höh anteeksi. Yläpeukutin vahingossa Max Hunterin kommenttia. Ei olisi ollut aihetta. Sori.

Sivut

Kommentit (17)

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14309
Max Hunter

Nerokas keksintö, hurraa!

Uuden Toyota Avensiksen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) käyttää kameraa tunnistaakseen nopeusrajoitukset ja ohitusta koskevat liikennemerkit sekä antamaan näistä tiedon kuljettajalle mittariston värilliseltä monitoiminäytöllä.

Järjestelmä pitää huolen siitä, että kuljettajalla on varmasti paras mahdollinen informaatio käytössään vaikka jokin liikennemerkki olisikin jäänyt epähuomiossa näkemättä. Järjestelmä tunnistaa muun muassa nopeusrajoitukset, ohituskiellot, tien kunnosta varoittavat liikennemerkit sekä moottoritiemerkinnät.

Toyota

Mersulla on ollut vastaava järjestelmä jo ainakin muutaman vuoden.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134

Ihmiset, joilta jää huomaamatta liikennemerkkejä ja kaistaviivoja ovat yksinkertaisesti liian vanhoja jo ohjastamaan moottoriajoneuvoja. Ihmiset, joilta liikennemerkit ja kaistaviivat jäävät huomaamatta oman navan räpellyksen vuoksi taas ovat liian välinpitämättömiä ajamaan moottoriajoneuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Tannu Hanskanen

Ihmiset, joilta jää huomaamatta liikennemerkkejä ja kaistaviivoja ovat yksinkertaisesti liian vanhoja jo ohjastamaan moottoriajoneuvoja. Ihmiset, joilta liikennemerkit ja kaistaviivat jäävät huomaamatta oman navan räpellyksen vuoksi taas ovat liian välinpitämättömiä ajamaan moottoriajoneuvoa.

Joten?

Jos on yhden kerran per 5 tuntia jäänyt nopeusrajoitusmerkki huomaamatta, niin tunnollisena kansalaisena kiikutan ajokorttini takaisin viranomaisille?

Jolta ei koskaan ole jäänyt yksikään liikennemerkki huomaamatta, kirjoittakoon ensimmäisen kivilauseen.

---

Tuollainen lisälaite liikennemerkkien tarkkailuun saattaisi syntyä joltakin nyt työttömältä nokialaiselta aika nopsaan. Kojelaudan yläpuolelle kamera hieman etuviistoon oikealle napsimaan kuvia jonoon, ja ohjelman toinen aktiviteetti (prosessi) tutkimaan hahmoja siitä. Ensin vaikka prototyyppi kännykkäkameralla. Tai itse asiassa, "lopullinen" ratkaisukin saattaisi olla kännykkä sopivine telineineen ja ohjelma onkin kännykässä.

Ja kun tässä napsutellessa miettii, niin eiköhän tuokin sovellutus ole jo tehty jollekin Android-kännykälle ...

Sovellutuksen ei tarvitse olla idioottivarma, kun voi epäselvät tapaukset näyttää kuskille tulkittavaksi.  Yksi versio voisi olla jopa sellainen, että se vain näyttää viimeksi havaitsemansa liikennemerkin.

Se voisi äkkiä myös ansaita hintansa, jos säästää ylinopeussakkoja.

Minimissään tuotteen hinta on sopivan telineen hinta. Mutta sitten voisi olla yhä fiksumpia versioita, hinnoiteltuna massamarkkinoita varten. Jos teline olisi Kiinassa teetettynä vaikkapa 10 euroa ja sovellutusohjelma 10 euroa, niin eiköhän niitä menisi maaimalle niin paljon kuin ehtii tehdä.

Varottava lupaamasta liikoja. Lehtihaastatteluissa heittäydyttävä inhorealistiseksi.

Kilpailevana ratkaisuna olisi avoimen lähdekoodin ja avoimen hardwaren periaatteilla netissä tehty ratkaisu. Sehän voisi alkaa vaikka tästä säikeestä. NYT!

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033

Entäpä auto, joka valvoo että kuljettaja ei nukahda rattiin tai jos kuljettaja puuhailee muuta niin auto varottaa siitä että ollaan ajautumassa pois kaistalta.

http://www.iltasanomat.fi/auton-aktiiviset-turvallisuusvarusteet/art-1288976219394.html

Onko se liikenneturvallisuuden kannalta hyvä vai huono asia? Ehdottomasti huono asia, koska se suorastaan kannustaa lähtemään väsyneenä liikenteeseen "kyllä auto huolehtii siitä että en nukahda rattiin" tai ikään kuin sallii kännykän räpläämisen ajon aikana "kyllä auto varottaa jos en pysy kaistalla". Moiset "turvalaitteet" ovat hengenvaarallisia sekä itse kuljettajalle, matkustajille ja ennen kaikkea muille tielläliikkujille.

 

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Simplex

...

Onko se liikenneturvallisuuden kannalta hyvä vai huono asia? Ehdottomasti huono asia, koska se suorastaan kannustaa lähtemään väsyneenä liikenteeseen "kyllä auto huolehtii siitä että en nukahda rattiin" tai ikään kuin sallii kännykän räpläämisen ajon aikana "kyllä auto varottaa jos en pysy kaistalla". Moiset "turvalaitteet" ovat hengenvaarallisia sekä itse kuljettajalle, matkustajille ja ennen kaikkea muille tielläliikkujille.

 

Ehdottomasti? Esitit kyllä varteenotettavan näkökohdan, mutta olisikohan päätös sittenkään noin yksipiippuinen?

Destia pistää tärinäkuoppia asfalttiin esim. pientaretta rajoittamaan. Eikö siis Destia menettele täysin turvallisuutta huonontaen, kun autoilijat ajattelevat, että kyllä tärinä sitten havahduttaa?

 

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
optimistx
Simplex

...

Onko se liikenneturvallisuuden kannalta hyvä vai huono asia? Ehdottomasti huono asia, koska se suorastaan kannustaa lähtemään väsyneenä liikenteeseen "kyllä auto huolehtii siitä että en nukahda rattiin" tai ikään kuin sallii kännykän räpläämisen ajon aikana "kyllä auto varottaa jos en pysy kaistalla". Moiset "turvalaitteet" ovat hengenvaarallisia sekä itse kuljettajalle, matkustajille ja ennen kaikkea muille tielläliikkujille.

Ehdottomasti? Esitit kyllä varteenotettavan näkökohdan, mutta olisikohan päätös sittenkään noin yksipiippuinen?

Destia pistää tärinäkuoppia asfalttiin esim. pientaretta rajoittamaan. Eikö siis Destia menettele täysin turvallisuutta huonontaen, kun autoilijat ajattelevat, että kyllä tärinä sitten havahduttaa?

Tiessä olevat tärinäkuopat ovat passiivinen varoitusjärjestelmä. Kun taas tuossa Toyotan tapauksessa järjestelmää markkinoidaan nimenomaan aktiivisena turvajärjestelmänä joka valvoo kuljettajaa ja huolehtii turvallisuudesta tyyliin "voit ajaa väsyneenä tai räplätä kännykkää, kyllä Toyota huolehtii sinusta". Välittämättä todellisuudessa kuljettajan, matkustajien tai muiden tielläliikkuvien turvallisuudesta.

Jännä turvallisuusvekotin joka lisää väsyneenä ajamista ja kännykän näpräämistä ajon aikana. Auton nopeus tulisi todellisuudessa rajoittaa 10km/h, laittaa auton hätävilkut päälle ja tööttäillä muutaman sekunnin välein jos se havaitsee kuljettajan olevan liian väsynyt tai keskittymiskyvytön ajamaan autoa. Tällöin ainakin muut tielläliikkujat huomaavat väsyneen tai keskittymiskyvyttömän kuljettajan ja osaavat varoa tätä.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Simplex

Tiessä olevat tärinäkuopat ovat passiivinen varoitusjärjestelmä. Kun taas tuossa Toyotan tapauksessa järjestelmää markkinoidaan nimenomaan aktiivisena turvajärjestelmänä joka valvoo kuljettajaa ja huolehtii turvallisuudesta tyyliin "voit ajaa väsyneenä tai räplätä kännykkää, kyllä Toyota huolehtii sinusta".

...

Hämmästyttävää, jos noin todella yrittävät myydä. Olisiko sinulla antaa linkkiä tuommoisiin mainoksiin?

En oikein ymmärrä sanan "passiivinen" merkitystä tässä. Voihan kuka tahansa mainostaa "Riihimäen - Lahden välillä on tosi syvät tärinäraidat, voit ajaa siellä väsyneenä tai räpläta kännykkää, kyllä se hirveä murina ja tärinä herättää ".

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
optimistx
Simplex

Tiessä olevat tärinäkuopat ovat passiivinen varoitusjärjestelmä. Kun taas tuossa Toyotan tapauksessa järjestelmää markkinoidaan nimenomaan aktiivisena turvajärjestelmänä joka valvoo kuljettajaa ja huolehtii turvallisuudesta tyyliin "voit ajaa väsyneenä tai räplätä kännykkää, kyllä Toyota huolehtii sinusta".

...

Hämmästyttävää, jos noin todella yrittävät myydä. Olisiko sinulla antaa linkkiä tuommoisiin mainoksiin?

En oikein ymmärrä sanan "passiivinen" merkitystä tässä. Voihan kuka tahansa mainostaa "Riihimäen - Lahden välillä on tosi syvät tärinäraidat, voit ajaa siellä väsyneenä tai räpläta kännykkää, kyllä se hirveä murina ja tärinä herättää ".

Toyotan iltasanomien ilmoituksen otsikkoteksti:

Pelkäätkö nukahtamista rattiin? - Kaistavahti varoittaa ajautumisesta pois kaistalta

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44903
Tannu Hanskanen

Ihmiset, joilta jää huomaamatta liikennemerkkejä ja kaistaviivoja ovat yksinkertaisesti liian vanhoja jo ohjastamaan moottoriajoneuvoja. Ihmiset, joilta liikennemerkit ja kaistaviivat jäävät huomaamatta oman navan räpellyksen vuoksi taas ovat liian välinpitämättömiä ajamaan moottoriajoneuvoa.

Eli olet molempia näitä.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Simplex

...

Toyotan iltasanomien ilmoituksen otsikkoteksti:

Pelkäätkö nukahtamista rattiin? - Kaistavahti varoittaa ajautumisesta pois kaistalta

Kiitos, löytyi ja katselin videonkin.

En saanut käsitystä, että mainoksessa rohkaistaisiin lähtemään väsyneenä rattiin.

Jos tahtoo mitä tahansa turvallisuuteen vaikuttavaa ratkaisua kritisoida, niin voi kyllä kritisoida aika uskottavasti. Vaikkapa törmäyksessä räjähtäen pullahtavaa turvatyynyä: "Ai jaa, voinkin sitten hurjastella rohkeammin kuin ennen, kun tyyny pelastaa". Tai sama turvavöille. Jne. Voipa joku niin käytännössä ajatellakin, vaikka en oikein uskoisi noiden poikkeusten mitätöivän vastuullisemmille ihmisille tulevaa hyötyä.

---

Liikennemerkin havaitsevaa kännykkäratkaisua tuli mietittyä hieman ennen nukahtamista. Jos siitä oikeasti tahtoisi laajalle leviävän ratkaisun, niin ehkä kannattaisi myös ylläpitää palvelinta, johon kännykästä lähetetään vähitellen Suomen kaikkien liikennemerkkien paikat sitä mukaa kuin niitä löydetään. Nythän on jo ainakin valvontakameroiden paikat sillä tavoin tietokannoissa. Tietöiden yms tilapäistenkin liikennemerkkien paikat olisivat näin melkein ajan tasalla.

Vaikeuksia, joita ei tullut aivan aluksi mieleeni:

Esim. Hgin keskustassa saattaa yhdessä näkymässä olla yli kymmenen liikennemerkkiä ja muuta opastetta, eivätkä ne suinkaan ole pelkästään etuviistoon oikealla.

Talvella, sumussa tai pimeässä merkki ei välttämättä näy ollenkaan (meneekö kuski putsaamaan lumikerroksen merkin päältä? Ei mene, vaikka laki vaatii merkin sisällön huomioonottamista). Tietokanta avuksi.

Hitaille kännyköille riittävän nopea kuvan prosessointi voi olla vaativa ohjelmointiprojekti. Ovelille kuvankäsittelyalgoritmeille voisi olla käyttöä. (Kivaa ...!). Tein kokeeksi vanhaan Nokia E72-1 -kännykkääni kuvaakäsittelyohjelmia, ja yllättävän nopeasti ne toimivat. Modernit kännykät varmaan pystyvät 10-100-kertaisiin nopeuksiin.

Muuta vaikeutta, mitä?

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

^Jos sovellus olettaa, että käyttäjä ottaa kännykän käteensä ja tiirailee viimeksi nähtyä liikennemerkkiä/merkkejä, niin se itsessään voi olla liikenneturvaa varantava asia. Ei ajaessa pitäisi katsella kännykkää ollenkaan.

Jos jokin varoituslaite onkin, sen pitäisi viestiä äänellä(kin).

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Tannu Hanskanen

Ihmiset, joilta jää huomaamatta liikennemerkkejä ja kaistaviivoja ovat yksinkertaisesti liian vanhoja jo ohjastamaan moottoriajoneuvoja. Ihmiset, joilta liikennemerkit ja kaistaviivat jäävät huomaamatta oman navan räpellyksen vuoksi taas ovat liian välinpitämättömiä ajamaan moottoriajoneuvoa.

Itse kerran noin 35-vuotiaana (ja ilman navan räpellystä, meikkaamista, kännykänkäyttöä) meinasin epähuomiossa ajaa yksisuuntaista vastaan, onneksi hitaalla nopeudella. Olisin todella hämästynyt, jos löytyisi yksikin ihminen, joka huomaa 100% kaikista liikennemerkeistä, jalankulkijoista, pyöräilijöistä, moottoripyöräilijöistä ja kanssa-autoilijoista. Uskoisin, että semmoinen poikkeusihminen päätyisi jokaikiseen havaintopsykologian oppikirjaan. 

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
BCK

^Jos sovellus olettaa, että käyttäjä ottaa kännykän käteensä ja tiirailee viimeksi nähtyä liikennemerkkiä/merkkejä, niin se itsessään voi olla liikenneturvaa varantava asia. Ei ajaessa pitäisi katsella kännykkää ollenkaan.

Jos jokin varoituslaite onkin, sen pitäisi viestiä äänellä(kin).

Joo, hyvä huomautus. Ääni on sangen helppo lisätä kännykkäsovellutukseen. Nokia E72-1:ssä riittää kirjoittaa ohjelmaan yksi rivi:

say "Nopeusrajoitus kuusikymppiä"

Oman kännykkäni gps puhelee kaikenlaista kivaa. Kerran Haukilahden K-kaupan sisällä se kailotti banaanilaatikoiden vieressä "Käänny vasemmalle ja olet perillä". Keski-ikäinen elegantisti pukeutunut naishenkilö vilkaisi minuun paljonpuhuvalla katseella, mutta ei (onneksi?) sanonut mitään.

Kännykkänäytön kuvittelin olevan kojelaudalla telineessä  niinkuin nykyiset autonavigaattorit. Vanhoissa kännyköissä näyttö on ehkä liian pieni siltä etäisyydeltä katsottavaksi. Semmoisissa tapauksessa voisi piirtää näytölle vaikkapa vain pari kolme maksimikokoista merkkiä , esim. 60 (näytönkokoisia)

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14309
BCK

^Jos sovellus olettaa, että käyttäjä ottaa kännykän käteensä ja tiirailee viimeksi nähtyä liikennemerkkiä/merkkejä, niin se itsessään voi olla liikenneturvaa varantava asia. Ei ajaessa pitäisi katsella kännykkää ollenkaan.

Jos jokin varoituslaite onkin, sen pitäisi viestiä äänellä(kin).

Mersun järjestelmässä liikennemerkki tulee näkyviin mittariston keskelle. Ei tällaisia järjestelmiä tietenkään kännykän näytöltä tiirailla. Moderneissa autoissa on jo mahdollisuus ladata eri appseja auton omaan järjestelmään ja ne pyörivät sitten siellä viestittäen kuljettajan kanssa mittariston tai monitoiminäyttöjen kautta. (Mersulla on myös kahvitauko-sovellus, joka muutaman sadan kilometrin välein huomauttelee että voisi olla tauon paikka. Ärsyttävä systeemi...)

Liikennemerkin tunnistusjärjestelmä olisi helppoa liittää esim. vakionopeudensäätimeen ja näin pakottaa auto aina ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Varmaan tällaisiakin sovelluksia on jo olemassa.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

^ Kommenttini koski tuota optimistx:n kännykkäsovellusta.

Noista monitoiminäytöistä kyllä semmoinen kommentti, että luulisi semmoistenkin tuijottelun heikentävän liikenneturvallisuutta, siinä missä kännyköiden ja navigaattorienkin tuijottelun?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat