Seuraa 
Viestejä8643

Miten käyttäytyy hyrräyhdistelmä, jos kiekot ovat lähekkäin ja pyörivät vastakkaisiin suuntiin? Häviääkö hyrrävaikutus?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (101)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

Hyrrävoimat vaikuttavat hyrrien välillä olevaan akseliin, jos sellainen oletetaan olevan, mutta muuten "hyrrävaikutus" katoaa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852

Arvaukseni on, että häviää.

Hitausmomentti1 * kulmanopeusvektori1+ Hitausmomentti2 *(kulmanopeusvektori2) = ...

ja lauseke on nollavektori, jos hitausmomentit  yhtä suuret ja kulmanopeusvektorit itseisarvoltaan yhtäsuuret mutta vastakkaissuuntaiset. Ja on se nolla muillakin sopivilla yhdistelmillä.

Hyrrävaikutusta voi ällistellä irroittamalla polkupyörän etukiekon ja pistämällä sen pyörimään käsissä siten että pitää kiinni akselin molemmilta puolen. Ällistyttävän vahva ilmiö.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Sepi

Jos polkupyörän etukiekkoja on kaksi samalla akselilla ja ne pyörivät vastakkaisiin suuntiin?

Jos ovat identtisiä kiekkoja ja sama nopeus, niin ymmärtääkseni "akselin vääntämisessä" ei tunnu mitään vastustusta. Tosin koetta varten pitäisi varmaan tehdä pitkä akseli ja olla apulainen pyörittämään kiekkoja yhtä suurilla nopeuksilla.

Yhtä kiekkoa pyörittäessä tuntuu melkein siltä että toisen käden voisi irrottaa ja kiekko jäisi ilmaan pyörimään samaan asentoon. Ei sentään kuitenkaan ihan niin, kyllä se siitä kääntyy kuitenkin.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Jakob

Mulla on vahva mutu että esimerkissä hyrrävaikutus tuplaantuu ja pyörimissuunnilla ei ole itse asiassa mitään merkitystä.

En ole näistä asioista varma, mutta muistelen, että polkupyörissä on kokeiltu hyrrävaikutuksen merkittävyyttä tasapainon ylläpitämisessä siten, että on rakennettu etupyörän yhteyteen takaperin pyörivä lisäkiekko, joka ei satu maahan. Kokeessa huomattiin, että hyrrävaikutuksella tai sen puuttumisella on kovin pieni merkitys.

Toiseksi, edelläkirjoittamani lauseke on vektorisuure, joissa suunnalla on merkitystä. Kaava muuttuisi kovin kummalliseksi, jos ei olisi. Tai sitten koko kaava on pätemätön tässä.

Nyt kaivattaisiin kyllä tietäväistä lukijaa kirjoittamaan jotain viisasta. Kiitos etukäteen.

 

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
Jakob

Mulla on vahva mutu että esimerkissä hyrrävaikutus tuplaantuu ja pyörimissuunnilla ei ole itse asiassa mitään merkitystä.

Pyörimissuunta on oleellinen. Vaikutus häviää jos pyorimissuunnat ovat vastakkaiset 

 

3³+4³+5³=6³

Jakob
Seuraa 
Viestejä1194
JPI

Pyörimissuunta on oleellinen. Vaikutus häviää jos pyorimissuunnat ovat vastakkaiset 

 

Esitän pienen ajatusleikin: Laitetaan pyörimään polkupyörän vanne. Asetetaan vanne vaakatasoon niin että se pyörii vastapäivään. Todetaan että vanne vastustaa kun sitä yrittää kallistaa koilliseen.Laitetaan edellisen yläpuolelle pyörimään toinen vanne vaakatasoon, nyt myötäpäivään. Todetaan että sekin vastustaa koilliseen kallistamista.

Kun nyt vanteiden yhä pyöriessä hitsataan akselit yhteen, minne katoaa koilliseen kallistamista vastustava voima? Onko toinen muuttanut mieltään vai miten?

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
Jakob
JPI

Pyörimissuunta on oleellinen. Vaikutus häviää jos pyorimissuunnat ovat vastakkaiset 

 

Esitän pienen ajatusleikin: Laitetaan pyörimään polkupyörän vanne. Asetetaan vanne vaakatasoon niin että se pyörii vastapäivään. Todetaan että vanne vastustaa kun sitä yrittää kallistaa koilliseen.Laitetaan edellisen yläpuolelle pyörimään toinen vanne vaakatasoon, nyt myötäpäivään. Todetaan että sekin vastustaa koilliseen kallistamista.

Kun nyt vanteiden yhä pyöriessä hitsataan akselit yhteen, minne katoaa koilliseen kallistamista vastustava voima? Onko toinen muuttanut mieltään vai miten?

Selvempää kuin tuo "koilliseen kallistaminen" on:

Laitetaan pyörä tangon päähän pyörimään kuten seuraavassa videossa:

https://www.youtube.com/watch?v=GeyDf4ooPdo

Kun pyörä, kuten videossa, laitetaan pyörimään myötäpäivaan ja tangon päästä pidetään kiinni, niin rengas tankoineen pyöriikin horisontin tasossa myötäpäivään. Tarkennuksena:tuo myötäpäivään siis kummassakin tapauksessa sen tankoa pitelevän tyypin mielestä, sillä vastakkaisesta suunnasta katsottuna myötäpäivään onkin vastapäivään ja päinvastoin. Nyt tietenkin jos se rengas laitetaankin aluksi pyörimään vastapäivään, niin tangon päästä pidettäessä se pyöriikin tasossa vastapäivään.

Eli jos kaksi pyörää laitetaan tangon päähän ja pyörimään vastakkaisiin suuntiin, niin ne pyrkivät tangon päästä pidettäessä pyörimään eri suuntiin. Tuosta siis seuraa, että tanko kahdella pyörällä ei pyri pyörimään tasossa kumpaankaan suuntaa eli siis hyrrävaikutus häviää.

M.O.T.

3³+4³+5³=6³

Jakob
Seuraa 
Viestejä1194

JPI: Prekessiovoimat varmaan kumoavatkin toisensa muttei kallistusta vastustavat (mitä ainakin minä kutsun maallikkona "hyrrävoimaksi").Edelleen odotan vastausta esimerkkiini. Vaakatasossa olevia vanteita voi kallistaa koillisen lisäksi myös esim. liiterin kulmaa kohti tai mihin suuntaan haluaa. Sehän ei asiaa muuta miksikään.

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
CE-hyväksytty

Ei kai se akselin kulman pyrkimys pysyä samana mihinkään katoa, vaikka kaksi tuollaista prekessiota toisensa kumoaisivatkin.

 

Kun kylmän viileesti lasketaan tuollaisen kaksoishyrrän impullimomentti, niin se on 0, jolloin se ei vaikuta mihinkään. Koska kuitenkin nimenomaan impulssimomentti on ainoa muuttuja mikä tangon päässä pyärivän hyrrän erottaa tangon päässä pyörimättömästä hyrrästä, niin pyrkimykset katoavat aivan sata varmasti. Kun tuollaisen kaksoishyrrän otat näppeihisi, niin se vastaa kahta pyörimätöntä hyrrää varren päässä.

3³+4³+5³=6³

Jakob
Seuraa 
Viestejä1194

Esitän toisen esimerkin, itse asiassa olennaisesti sama kuin ensimmäinen...

Laitetaan lattialle hyrrä jossa on hyvin laakeroitu akseli joka törröttää näkyvissä alta ja päältä. Pyöräytetään hyrrään 100000 rpm kierroksia myötäpäivään ja laitetaan se lattialle seisomaan akselinsa varassa (niinkuin... no hyrrä).
Otetaan sitten toinen identtinen hyrrä mutta siihen laitetaankin 100000 rpm vastapäivään. Asetetaan tämä toinen hyrrä seisomaan edellisen akselin päälle.

Siinä ne hyrrät sitten seisovat ja pyörivät päällekkäin. Nyt ei mielestäni ole merkitystä liitetänkö akselit yhteen syljellä liimaamalla, hitsaamalla tai ei millään. Hyrrät pysyvät joka tapauksessa pystyssä päällekkäin niin pitkään kuin jaksavat pyöriä.

Jos olet käynyt välillä toisessa huoneessa et itse asiassa tiedä onko akseleita edelleen kaksi päällekkäin vai onko tilalle sillä aikaa vaihdettu yksi akseli jossa on kaksi hyrrää.

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
Jakob

Esitän toisen esimerkin, itse asiassa olennaisesti sama kuin ensimmäinen...

Laitetaan lattialle hyrrä jossa on hyvin laakeroitu akseli joka törröttää näkyvissä alta ja päältä. Pyöräytetään hyrrään 100000 rpm kierroksia myötäpäivään ja laitetaan se lattialle seisomaan akselinsa varassa (niinkuin... no hyrrä).
Otetaan sitten toinen identtinen hyrrä mutta siihen laitetaankin 100000 rpm vastapäivään. Asetetaan tämä toinen hyrrä seisomaan edellisen akselin päälle.

Siinä ne hyrrät sitten seisovat ja pyörivät päällekkäin. Nyt ei mielestäni ole merkitystä liitetänkö akselit yhteen syljellä liimaamalla, hitsaamalla tai ei millään. Hyrrät pysyvät joka tapauksessa pystyssä päällekkäin niin pitkään kuin jaksavat pyöriä.

Jos olet käynyt välillä toisessa huoneessa et itse asiassa tiedä onko akseleita edelleen kaksi päällekkäin vai onko tilalle sillä aikaa vaihdettu yksi akseli jossa on kaksi hyrrää.

Kaksi eri hyrrää vastakkaisilla pyörimissuunnilla ei ole sama asia kuin yksi hyrrä, jossa on päällekkäin kaksi erisuuntiin pyorivää levyä, koska ensimmäisessä tapauksessa levyjen akseleihinsa niitä käännettäessä aiheuttamat vastakkaissuuntaiset vääntömomentit eivät vaikutakkaan yhteen kokonaisuuteen kuten jälkimmäisessä tapauksessa.

 

3³+4³+5³=6³

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat