Seuraa 
Viestejä852

Ohoh, 10% myisi väärennöksen aitona edelleen (kun 20 vastannut)

Onko siis tiede-lehden lukijoista 10 % rikollisia tai sellaiseksi aikovia?

Vertaisin tuota semmoiseen, että jos joku varasti minulta 10 000 euroa eikä varasta löydetty, niin katson oikeuteuksi varastaa joltakin 10 000 euroa.

Olenkos silloin moraalisesti asiallisesti käyttäytyvä?

Lainkuuliainen? (jos sinun tappioksesi joku joskus lakia rikkonut, niin saat rikkoa lakia vähintään samalla mitalla jonkun toisen tappioksi )

Tätä 10% lukua voisi verrata kokeisiin, jossa tahallaan on jätetty rahaa sisältävä lompakko julkiselle paikalle löydettäväksi. Lompakossa omistajan osoite.

Kuinkahan se olikaan Suomessa:  joka kolmas palautti rahat kokonaisuudessaan lompakon omistajalle tai löytötavaratoimistoon, vai oliko niin että kolmannes EI palauttanut tai pihisti vähintään osan rahoista? (n. 10-15 vuotta sitten luin hs:n tekemästä testistä, ja mieleeni painoin vain "1/3". Veikkaisin niin päin, että 1/3 oli epärehellisiä).

---

googlaamalla löytyi mm. tämmöinen suomalaisia imarteleva tulos linjassa tämän kyselyn kanssa (alussa):

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288602375858.html

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Sivut

Kommentit (19)

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Kirpputoriohjelmia katsoessa on tullut mieleen miten myyjä saattaisi vedättää puoliammattimaista ostohaukkaa, siis henkilöä joka pyrkii ostamaan harvinaisuuden krääsänä halpaan hintaan. Väärennetty maalaus sopii hyvin esimerkiksi. Myydään taulu rakkaan tädin jäämistönä, se on varmaan torilta ostettu mutta hinta pidetään korkeana tunnearvon vuoksi. Jopa kiistetään että se on nimekkään taiteilijan tuotoksia. Ostohaukalle tulee hikiset paikat. Tässä olisi arvotaulu käsillä ja muhkeat voitot. Jos jätän, joku muu voi sen pian ostaa. Jos ostaa taulun ja se osoittauttuu arvottomaksi, ei voi syyttää myyjää. Sehän myytiin rihkamana.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Uolevi Kattun

Kirpputoriohjelmia katsoessa on tullut mieleen miten myyjä saattaisi vedättää puoliammattimaista ostohaukkaa, siis henkilöä joka pyrkii ostamaan harvinaisuuden krääsänä halpaan hintaan. Väärennetty maalaus sopii hyvin esimerkiksi. Myydään taulu rakkaan tädin jäämistönä, se on varmaan torilta ostettu mutta hinta pidetään korkeana tunnearvon vuoksi. Jopa kiistetään että se on nimekkään taiteilijan tuotoksia. Ostohaukalle tulee hikiset paikat. Tässä olisi arvotaulu käsillä ja muhkeat voitot. Jos jätän, joku muu voi sen pian ostaa. Jos ostaa taulun ja se osoittauttuu arvottomaksi, ei voi syyttää myyjää. Sehän myytiin rihkamana.

Olipa ovela temppu. Ensin ajattelin että 10 % leimaaminen epärehellisiksi olisi ollut virheellistä, jos tuolla tavalla he yrittäisivät päästä väärennöksestä eroon. Mutta kysymyksessä oli sittenkin muotoilu "myisit aitona", joten eip tuo sittenkään pelasta heidän kasvojaan.

Hyvä kuin kerroit. Näin ne väärennetyt taulut saattavat kiertää useastikin.

4. Valmis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Jos joku maalaa taulun tai näpertää veistoksen, niin sitten hän on maalannut taulun tai näpertänyt veistoksen. Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka sen taulun on maalannut.

Minä ymmärtäisin, jos talulle annettaisiin takuu ja luvattaisiin korjata se, jos se menee epäkuntoon. Silloin voisi olla jotain merkitystä sillä, kuka taulun on tehnyt.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

wisti
Seuraa 
Viestejä13770

Muistaakseni 80 prosenttia suomalaisista "palautti kukkaron". Ymmärsin niin, että ei se tarkoittanut sitä, että varasti kuitenkin rahat.

Asiaan liittyy huvittavia piirteitä. Jos joku saa hukkaamansa rahat takaisin, hän on luonnollisesti ikionnellinen ja siunailee, kuinka löytyy rehellisiäkin ihmisiä. Se siis ei ole sattumaa ja olemme keskimäärin sellaisia. Oviin tarvitaan lukot vain pienen vähemmistön takia.

Sitten on päinvastainenkin esimerkki. Joku kertoi keskustelupalstalla, että kaikkihan ainakin joskus nostamme itsepalveluvaakaa kaupassa hedelmiä punnitessamme. Siihen tuli tietenkin kuivakkaita vastauksia, etten minä ainakaan varastele kaupoista.

Alkuperäinen esimerkki oli kyllä hiukan monimutkaisempi. Ajatellaan, että saisin Prismasta 20 € setelin, jonka huomaisin väärennetyksi. Olisiko minulla oikeus yrittää ostaa sillä samasta kaupasta? Ei nyt takerruta siihen, että kaupat pyrkivät tarkistamaan setelit. 

Eusa
Seuraa 
Viestejä16191
wisti

Ajatellaan, että saisin Prismasta 20 € setelin, jonka huomaisin väärennetyksi. Olisiko minulla oikeus yrittää ostaa sillä samasta kaupasta? Ei nyt takerruta siihen, että kaupat pyrkivät tarkistamaan setelit. 

Eiköhän ole oikeus viedä seteli Prismaan takaisin ja vaatia aitoa tuotetta väärennetyn tilalle.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

wisti
Seuraa 
Viestejä13770
Eusa
wisti

Ajatellaan, että saisin Prismasta 20 € setelin, jonka huomaisin väärennetyksi. Olisiko minulla oikeus yrittää ostaa sillä samasta kaupasta? Ei nyt takerruta siihen, että kaupat pyrkivät tarkistamaan setelit. 

Eiköhän ole oikeus viedä seteli Prismaan takaisin ja vaatia aitoa tuotetta väärennetyn tilalle.

Periaatteessa juuri noin, mutta uskoisivatko he?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
wisti
Eusa
wisti

Periaatteessa juuri ei noin. Väärennetyt rahat pitää toimittaa poliisille. Jos toimitat ne jonnekin muualle, saat samankokoisen pallon jalkaan kuin muutkin väärän rahan levittäjät.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3608

Vastuu on aina katsojalla, kuulijalla, lukijalla jne...

Jos ei kerran oikeaa väärästä erota, niin omapahan on vikansa.

Eli pitäisin esillä entiseen malliin.

Muut todistakoot omat versionsa oikeiksi.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16191
o_turunen
wisti
Eusa
wisti

Periaatteessa juuri ei noin. Väärennetyt rahat pitää toimittaa poliisille. Jos toimitat ne jonnekin muualle, saat samankokoisen pallon jalkaan kuin muutkin väärän rahan levittäjät.

Itse asiassa kaupoilla on auktorisoidut tunnistuslaitteet ja ohjeistus poliisille ilmoittamiseksi väärennystapauksissa. Jos setelin saamisesta on niin vähän aikaa, että sen voi kohdistaa Prismasta saaduksi, on paras mennä tekemään ilmoitus poliisille Prisman esimieshenkilön kanssa.

Niin, ja aitoa seteliä voi vaatia tilalle tietysti - todennäköisesti saa myös palkkion, kun poikkeus tunnistusjärjestelmässä saadaan ilmi.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
o_turunen

Jos joku maalaa taulun tai näpertää veistoksen, niin sitten hän on maalannut taulun tai näpertänyt veistoksen. Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka sen taulun on maalannut.

Minä ymmärtäisin, jos talulle annettaisiin takuu ja luvattaisiin korjata se, jos se menee epäkuntoon. Silloin voisi olla jotain merkitystä sillä, kuka taulun on tehnyt.

Sanos muuta. Ihmiset ovat outoja, oudompia ovat vain toiset ihmiset.

Jospa vaikka on "uskottavasti aito Mannerheimin koko sodan ajan käyttämä ruokalusikka" ,  joku ostaa sen huutokaupassa 10 000 eurolla , pistää kotona vahingossa keittiön lusikkalaatikkoon ja huomaa, että se sekoittui 10 prikulleen samanlaisen lusikan joukkoon, niin mitä tehdä? Myydä kukin 1/11 aitona Mannerheimin lusikkana?

Kristuksen ristin puunpalasia lienee pyhäinjäännöksinä laivalasteittain. Arvokkaita kaikki.

4. Valmis!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
Eusa

Itse asiassa kaupoilla on auktorisoidut tunnistuslaitteet ja ohjeistus poliisille ilmoittamiseksi väärennystapauksissa. Jos setelin saamisesta on niin vähän aikaa, että sen voi kohdistaa Prismasta saaduksi, on paras mennä tekemään ilmoitus poliisille Prisman esimieshenkilön kanssa.

Niin, ja aitoa seteliä voi vaatia tilalle tietysti - todennäköisesti saa myös palkkion, kun poikkeus tunnistusjärjestelmässä saadaan ilmi.

Itse asiassa on aivan turhaa mennä tarkastuttamaan väärennetyksi epäilemäänsä seteliä edes pankkiin. Pallo tulee jalkaan. Oikea osoite ihan oikeasti on poliisi. Heti ensimmäiseksi.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3608

Taiteesta maksetaan aina kuviteltuja hintoja, sijoitusarvoja.

Eihän jokin väreillä läiskitty kangas voi sinällään olla kovinkaan arvokas.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
Reifengas

Taiteesta maksetaan aina kuviteltuja hintoja, sijoitusarvoja.

Eihän jokin väreillä läiskitty kangas voi sinällään olla kovinkaan arvokas.

Voihan aito riepu olla huikean arvokas, jos siihen on joku mennyt jossain Torinossa tai Torniossa 1300-luvulla aidon hikisen naamansa pyyhkimään. Minä tuotan 2000-luvulla tuommoisia aitoja riepuja joka päivä monen miljoonan euron edestä.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16191
o_turunen
Eusa

Itse asiassa on aivan turhaa mennä tarkastuttamaan väärennetyksi epäilemäänsä seteliä edes pankkiin. Pallo tulee jalkaan. Oikea osoite ihan oikeasti on poliisi. Heti ensimmäiseksi.

Onko tämä kauppojen ohjeistus väärä?

Väärennetyn setelin löytyminen keskellä maksamista aiheuttaa hankalia tilanteita kaupassa. Periaatteessa myyjä voi vaatia seteliä jäämään kauppaan, ja epäillyn voi ottaa kiinni verekseltään. Käytännössä myyjät ohjeistetaan neuvomaan asiakasta viemään seteli pankkiin. Vain törkeissä väärennösyrityksissä seteli jää kauppaan.

http://yle.fi/uutiset/vaarennetty_seteli_on_myyjalle_pulmallinen_juttu/7...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat