Kommentit (2)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6917

Olen tänä kesänä ihmetellyt, miten ehtymättömiä vesivarastoja pilvet oikeastaan ovat. Pitkin päivää sataa miljoona kertaa miljoona litraa vettä, mutta pilvet eivät tyhjene milloinkaan.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Ertsu

Olen tänä kesänä ihmetellyt, miten ehtymättömiä vesivarastoja pilvet oikeastaan ovat. Pitkin päivää sataa miljoona kertaa miljoona litraa vettä, mutta pilvet eivät tyhjene milloinkaan.

Minua hieman ihmetyttää nuo laskelmissa käytetyt luvut. Kuutiokilometri on esim. 1x1x1 km tai vaikkapa 2x2x0,25 km. Jos pilven korkeus on 1 km, jälkimmäinen peittäisi +/-45 asteen kulman zenitistä katsoen. Tuo kuutiokilometri haiskahtaa aika suurelta kumpupilveltä.

Toisaalta, jos pilven korkeus on 1 km, lämpötila putoaa n. 6 C verrattuna maanpinnan tasoon. Ainakin kesällä, tuossa korkeudessa ollaan reilusti plussalla, luokkaa +10 C, jolloin kyllästyskosteus on luokkaa 8 g/kg tai 7 g/m³.

Vesihöyry ja pilvipisara ovat tietysti eri asia, mutta minusta 0,5-2 g/m³ vaikuttaisi olevan vähän alakanttiin ainakin kesällä. Tuo miljoona litraa voi siten olla aika lähellä totuutta, kun nuo arviot kumovat osittain toisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat