Seuraa 
Viestejä11

Mikäli tulevaisuus, jossa lapset yhä jaetaan uskonnoissa eri ryhmiin heidän vanhempiensa uskontojen perusteella, ei houkuta, on syytä kannattaa tätä kansalaisaloitetta ja pyytää muita tekemään samoin.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1438

Kannattaa tutustua tuohon kansalaisaloitteeseen.

Ratkaisisi tulevaisuudessa useita ongelmia, joita muuten syntyy monikulttuurisuuden lisääntyessä, jos ihmiset eivät ymmärrä toisten maailmankatsomusta.

Sivut

Kommentit (35)

asdf
Seuraa 
Viestejä11906

Aloite on epämääräinen.

Tarkoituksena on ilmeisesti korvata kaikkien uskontojen opetus kaikille oppilaille tarkoitetulla "katsomusaineella". Vähän ihmetyttää, että miksi tätä ei sanota suoraan jo "Aloitteen sisältö" -kohdassa, vaan se tulee ilmi vasta perusteluiden neloskohdassa.

Vähän (aika paljon) paremmin valmisteltuna ja selvemmin esitettynä tuossa voisi olla jotain sovellettavissa olevaa.

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11

Tuo on aivan totta.
Mielestäni tuo aloite on silti tärkeä ja olisi hyvä saada äänet kasaan, jotta asia saataisiin eduskuntaan ja saataisiin selvennettyä sitä kautta.

Tällä hetkellähän meillä on todella keskiaikainen uskonopetus, joka tulee vain erottelemaan uskontojen perusteella, eikä tunneta niin hyvin muita maailmalla olevia uskomuksia. Samalla vielä lapset erotellaan jo koulussa omiin piireihinsä, vain sen perusteella että vanhemmat sattuvat uskomaan mihin lie uskomukseen, joka heidän synnyinseuduillaan on ollut vallalla.

Ilman että lapset saadaan objektiivisesti tutkimaan yhdessä eri uskomuksia emme tule mielestäni pääsemään irti uskontojen ja kulttuurien vastakkainasettelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
asdf

Aloite on epämääräinen.

Tarkoituksena on ilmeisesti korvata kaikkien uskontojen opetus kaikille oppilaille tarkoitetulla "katsomusaineella". Vähän ihmetyttää, että miksi tätä ei sanota suoraan jo "Aloitteen sisältö" -kohdassa, vaan se tulee ilmi vasta perusteluiden neloskohdassa.

Vähän (aika paljon) paremmin valmisteltuna ja selvemmin esitettynä tuossa voisi olla jotain sovellettavissa olevaa.

Jos aloite tuntuu tärkeältä ja uskot, että sulla olisi annettavaa sille, kannattaa ottaa järjestäjiin yhteyttä. Varmasti kaikki arvokas kontribuutio otetaan vastaan!

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kaikille yhteisen katsomusaineet voi suoraan siirtää muiden r-päisyyksien, j-jumalointien ja k-ristittyjen kanssa tuonne maailman huonoimmat vitsit-palstalle.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

z
Seuraa 
Viestejä2918

Ihan kannatettava idea, mutta ei tule ainakaan lähivuosina toteutumaan, kun vallankahvasta löytyy pesunkestäviä lestoja ja kaikkea viimeisen 500 vuoden aikana tapahtunutta kehitystä vastustavia paavin kätyreitä.

zz

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11

o_turunen
Mielestäni mikään uskomus ei kuulu kouluhin muuta kuin yleissivistävästi ja objektiivisesti opiskeltuna. Maailmassa on ollut tuhansia eri uskomuksia ja tuhansia eri jumalia ja opetamme verovaroin kouluissamme yhtä tälläistä tällä hetkellä.

Suomi on omituisen jälkijunassa tuossa asiassa, kun muut pohjoismaat on jo pitkään tajunneet asian.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6315

Itsestäänselvää on, ettei sekulaarin sivistysvaltion julkisissa kouluissa opeteta mitään "omaa uskontoa". Se kun ei yksinkertaisesti sinne kuulu. Ergo, Suomea ei ainakaan vielä voi luonnehtia sekulaariksi sivistysvaltioksi. Mutta ehkäpä aika alkaa pikku hiljaa olla siihenkin kypsä.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11

Vomies niinhän se on, mutta peruskoulun jälkeen alkaa jo olemaankin, kun koko ajan tuputettu uskontoa oppitunneilla ja sitten vielä rippikoulua kauapan päälle.

Mikäli noita alettaisiin aikuisiällä opettamaan, ei kovinkaan moni enää lähtisi uskomaan niitä.
Lapsen mieli on todella altis auktoriteettien antamille ohjeille, kuten opettajien jne.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888
Sneaky

Vomies niinhän se on, mutta peruskoulun jälkeen alkaa jo olemaankin, kun koko ajan tuputettu uskontoa oppitunneilla ja sitten vielä rippikoulua kauapan päälle.

Mikäli noita alettaisiin aikuisiällä opettamaan, ei kovinkaan moni enää lähtisi uskomaan niitä.
Lapsen mieli on todella altis auktoriteettien antamille ohjeille, kuten opettajien jne.

Lisään siihen minun viestiin, että en myöskään, nyt, olisi ihan uskonnon opetuksen kannalla. Joskus olen voinut ajatella, että kristinusko on hyvä uskonto, mutta nyt koen senkin ristiriitaisena.  Mutta uskonnot ovat kehittyneet aikojen kuluessa, ehkä syystä ja tarpeeseen. Olisiko tiede meidän uusi uskonto? Mutta tieteessäkin on minun mielestäni yksi asia, mitä tiede ei pysty selittämään tai jos pystyy, niin kertokaa se minulle heti. Siis tämä: mistä jokin materiaali on syntynyt alkuräjähdykseen? Voiko materiaali ilmestyä vain tyhjästä?

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11

Vomies tieteen hyvä puoli on juuri se ettei se väitäkkään tietävän kaikkea, mutta haluaa saada kaiken selville.

Se miten materia ilmestyi tyhjästä ei ole vielä saanut kunnon vastausta.
Fyysikko Lawrence Kraus esittää yhden teorian tähän.

Video aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg

Tietoa hänen kirjastaan, jossa käsitellään aihetta.

"A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather than Nothing is a book by physicist Lawrence M. Krauss, first published in 2012, discussing modern cosmogony and its implications for the debate about the existence of God. This is the Krauss's nineth non-fiction book."

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Universe_from_Nothing

Mikäli on vaikea selittää miten jotakin voi tulla tyhjyydestä, niin miten vaikeaa on selittää että jokin todella monimutkainen oli jo olemassa tyhjyydessä ja loi universumin. Mistä tämä todella monimutkainen "jumala" sitten olisi tullut ellei myös olisi ilmestynyt tyhjästä?

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888
Sneaky

Vomies tieteen hyvä puoli on juuri se ettei se väitäkkään tietävän kaikkea, mutta haluaa saada kaiken selville.

Se miten materia ilmestyi tyhjästä ei ole vielä saanut kunnon vastausta.
Fyysikko Lawrence Kraus esittää yhden teorian tähän.

Video aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg

Tietoa hänen kirjastaan, jossa käsitellään aihetta.

"A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather than Nothing is a book by physicist Lawrence M. Krauss, first published in 2012, discussing modern cosmogony and its implications for the debate about the existence of God. This is the Krauss's nineth non-fiction book."

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Universe_from_Nothing

Mikäli on vaikea selittää miten jotakin voi tulla tyhjyydestä, niin miten vaikeaa on selittää että jokin todella monimutkainen oli jo olemassa tyhjyydessä ja loi universumin. Mistä tämä todella monimutkainen "jumala" sitten olisi tullut ellei myös olisi ilmestynyt tyhjästä?

Vastaan vain tuohon suomenkieliseen osuuteesi, koska en nyt (jaksa) perehtyä tuohon linkkiin. Katson sen myöhemmin. Olen "hylännyt" jumalan noin 20 vuotta sitten, elämänkokemusteni takia ja kautta. Mutta aina olen vastaanottavainen minulle uudelle tiedolle. Nyt tällä hetkellä en usko jumalaan. Eli tarkoitan, että en ymmärrä, että miten jokin materia voi tulla tyhjästä, mutta en myöskään usko jumalaan.

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11
Vomies

Vastaan vain tuohon suomenkieliseen osuuteesi, koska en nyt (jaksa) perehtyä tuohon linkkiin. Katson sen myöhemmin. Olen "hylännyt" jumalan noin 20 vuotta sitten, elämänkokemusteni takia ja kautta. Mutta aina olen vastaanottavainen minulle uudelle tiedolle. Nyt tällä hetkellä en usko jumalaan. Eli tarkoitan, että en ymmärrä, että miten jokin materia voi tulla tyhjästä, mutta en myöskään usko jumalaan.

Lyhyesti mitä muistan tuosta Lawrencen teoriasta on se että kvanttifysiikka mahdollistaa energian syntymisen tyhjästä.

Kvanttitasolla näin ilmeisesti tapahtuu kokoajan. Hiukkaset ilmestyvät ja katoavat uudestaan ja uudestaan kokoajan ja siihen havaintoon perustuen olisi selitettävissä, että alkuräjähdyksen energia olisi syntynyt ns. "tyhjästä".

Kannattaa jossakin välissä tutustua tuohon hänen teoriaansa. Nopea tapa saada jonkin näköinen kuva siitä on katsoa hänen pitämä luento asiasta esim. youtube videon kautta.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888
Sneaky
Vomies

Lyhyesti mitä muistan tuosta Lawrencen teoriasta on se että kvanttifysiikka mahdollistaa energian syntymisen tyhjästä.

Kvanttitasolla näin ilmeisesti tapahtuu kokoajan. Hiukkaset ilmestyvät ja katoavat uudestaan ja uudestaan kokoajan ja siihen havaintoon perustuen olisi selitettävissä, että alkuräjähdyksen energia olisi syntynyt ns. "tyhjästä".

Kannattaa jossakin välissä tutustua tuohon hänen teoriaansa. Nopea tapa saada jonkin näköinen kuva siitä on katsoa hänen pitämä luento asiasta esim. youtube videon kautta.

Kiitos vain tiedosta, siis aivan oikeasti, arvostan kaikkea tietoa. Katson Youtuben , myöhemmin, ehkä huomenna, kiitos. Olisin kyllä erittäin kiitollinen, jos joku selittäisi sen minulle suomenkielellä, myös. Siis alkuräjähdyksen materiaalin synnyn. "Kvanttitasolla näin ILMEISESTI?????  tapahtuu koko ajan".

Sneaky
Seuraa 
Viestejä11
Vomies

Kiitos vain tiedosta, siis aivan oikeasti, arvostan kaikkea tietoa. Katson Youtuben , myöhemmin, ehkä huomenna, kiitos. Olisin kyllä erittäin kiitollinen, jos joku selittäisi sen minulle suomenkielellä, myös. Siis alkuräjähdyksen materiaalin synnyn. "Kvanttitasolla näin ILMEISESTI?????  tapahtuu koko ajan".

Kävin tuota läpi hiukan uudestaan ja muistin teorian nimen väärin.
Tuo antamani Universe out of nothing on vain Kraussin kirja, mutta teoria johon se perustuu on Nollaenergiauniversumi.

Siitä on hyvin näköjään kirjoitettu suomen Wikipediaan

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nollaenergiauniversumi

Siitä hiukkasten ilmestymisestä ja katoamisesta tyhjästä on tuolla tiivistetty seuraavasti.

"Kvanttihäilyväisyys

Kvanttimekaniikan epätarkkuusperiaatteesta johtuen energiahäilyväisyydet, kuten elektroni ja sen antihiukkanen, positroni, voivat spontaanisti ilmestyä tyhjiöavaruudesta, mutta niiden pitää myös hävitä nopeasti. Mitä pienempi on hiukkasen energia, sitä pidempää se voi olla olemassa. Gravitaatiokentällä on negatiivinen energia. Materialla on taas positiivinen energia. Mikäli nämä kaksi arvo mitätöivät toisensa, se edellyttäen Universumin täydellistä litteyttä (ei lainkaan kaarevuutta). Tässä tapauksessa Universumilla on nollaenergiatilassa ja voi teorettisesti kestää ikuisuuden.[7][8]"

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat