Seuraa 
Viestejä2644

Onko palstalla eri kielien osaajia?

Minä osaan suomea, viroa ja englantia.

Jos musiikkia voi laskea kieleksi niin sekin on kyllä hallussa.

Sinä?

PS. Osaan pikkasen venäjää ja ruotsia, mutta sen verran vähän etten voi sanoa niitä osaavani.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (28)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Minä osaan suomea (äidinkieli), englantia hyvin ja ruotsia auttavasti. Lisäksi tulen toimeen slovakilla kadulla ja kaupoissa yms. ja voin käydä yksinkertaisia keskusteluja helpoista aiheista.

Olen ollut yllättynyt tuosta ruotsista että osaan sitä paremmin kui luulinkaan, vaikkakaan en mielestäni tarpeeksi hyvin. Mutta olen tänä kesänä yrittänyt kuunnella ruotsia ja lukea ruotsalaisia lehtijuttuja, niin hyvin olen tajunnut mistä puhutaan, vaikka en kaikkia kielen nyansseja handlaakaan.

Olen opiskellut lisäksi ranskaa ja venäjää, mutta ne on käytön puutteessa rapistuneet.

Hämmentää.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Suomi, englanti ja viro ja tässä järjestyksessä varsin hyvin sujuvat, huomattavan heikosti venäjä kuten myös rakastamani espanja, saksa oli joskus koulussakin vaan pahasti unohtunut, mutta parhaiten silti luistaa musiikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1609

Suomee, savvoo, hiljoo ja kovvoo. Stadin slangi. Enklantti ja yllätys yllätys en osaa juurikaan latinaa, mutta kiinnostaa opiskella. Se on vaan, niin kaunista Mare Tranquilska, liten svenska ja rakkauden kieli, ruumiinkieli. Uno dos tre :) eli, mitään en kunnolla... Rannikkohurrit alkaa aina laulamaan, kun ne saa viinaa päähän, ei silti mukavia heppuja.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2283

Suomi, englanti, ruotsi.

-- --- .-. ... . eli morse. Polttojuotettu aivoihin, eli en koskaan unohda, ainakaan täysin.

Saksaa pitäisi mutta melko ruosteessa.

Venäjää opettelin kirjasta 200 sanaa tai fraasia 3:ssa päivässä. Hyvin säily pitkään mutta nyt on aika lailla unohtunutta. Kyrillisiä kirjaimia/sanoja osaan kääntää "latinalaisiksi" sanoiksi/kirjaimiksi välttävästi.

Kontinkielestä en koskaan päässy kärrille kun kaveri yritti sillä.

Savvoo tietysti mutta en laske omaksi kieleksensä. Kaaheen aakee laakee, kone piäs piällä, mutta onko se sommoo hommoo ottoo ommoo lommoo.. nojaa ehkä  ihan kaekki suomalaesetkaa ee piäse kärrylle..

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

z
Seuraa 
Viestejä2918

C, C++, pascal, erilaiset assemblerit, shell skripit, awk, sed, python, scheme, emacs lisp, alkeet erlangista, (La)TeX, himppu PostScriptiä, matlab ja R.

Siinä taisivat olla tärkeimmät?

zz

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7007

Suomea, meänkieltä, Ruotsia (norjaa) ja englantia. Saksaakin opiskelin joskus. Bisayaakin (eräs Filippiinien kieli) rajoitetusti, niin ja pojoissaamea vähän.

Aikoinaan liittyessäni palstalle ja vähän muillakin suomalaisilla internettifoorumeilla suomenkielen taitoani "halveerattiin" Johtuen yhdestä kirjainkombinaattiosta, jääpi, mielellään, kirjoittaessanikin sanat vajaiksi. Tosin siihen löytyy apuvälineitä tietokoneesta.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7547

Suomi äidinkieli ja englanti erinomainen, vaikkei täydellinen olekaan. Ruotsia ymmärrän hyvin ja puhun kohtuullisesti, vaikka itse tuotettuina sanat on hukassa. Saksasta alkeet, joskus sitäkin osasi paremmin ja näköjään sekin palautuu muutamassa päivässä kohtuu hyvin, kun oleskelee saksankielisessä ympäristössä. Tanskaa luen hyvin, mutta ymmärrän aika huonosti ja puhun vielä huonommin. Latinaa opiskelin joskus pari vuotta kansalaisopistossa, mutta ei voi sanoa, että osaisin enää.

Saksaa ja ranskaa pitäisi osata paremmin. Ja venäjää edes vähän.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5972

Ilmeisesti Suomen kieli sujuu moitteettomasti (sen saavat toiset päättää). Englanti sekä puhuttuna (US lännen äksentti, kun aikoinaan siellä asuin) että kirjoitettuna lähes perfect, luen tieteitä (astronomia, fysiikka päivittäin). (Riikin)Ruotsi sujuvasti sekä puhuttuna että kirjoitettuna (työn puolesta käyttänyt 40 vuotta). No tietysti Norja, mutta ei ihan sellaisenaan, vaan sekakielenä ”skandinaviske” (Ruotsi/Norja), pitkäaikainen työkieli. Tanskahan on kirjoitettuna lähes kuin Ruotsi, mutta puhuminen/kuuntelu, nostan käteni ylös. Kuinka jotkut voivatkin totaalisesti pilata aivan selvän kielen käsittämättömällä möngerryksellä. Kaksi maailman ruminta puhuttua kieltä ovat Tanska ja Brittienglanti (siis kansan televisiosarjamääkintä, nöy ai riili döynt nöy).

Eestin kielen opettelin Eestin (uudelleen)itsenäistymisen aikoihin ja käytin sitä työssä päivittäin. Paitsi työ, niin minua opettivat Miki Hiir ja Donald Piilupart sekä Ahvide Tarzan (joita lueskelen aina silloin tällöin). Koulussa lyhyt Saksa. Työssä käytin vuosia sitten, mutta nyt käytön puutteessa ruosteessa (palautuisi nopeasti jos olisi pakko). Aikoinaan opettelin myös Venäjän alkeet ja pärjäsin sillä jotenkuten myös esim Sortavalassa.

Himottaisi opiskella (ainakin alkeet) Kiinasta tai Japanista. 

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772

Suomea osaan aika hyvin, kuin myös englantia. Ruotsia ymmärrän ja luen kohtalaisesti, mutta en kehtaa puhua. Thaikku on aika avutonta, laosiakin osaan vähän. Kyrillisiä kirjaimia osaan lukea sen verran että vaikkapa tiekyltit saan jotenkin luettua.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Suomea, ruotsia, englantia, vähän ranskaa, saksaa ja pikkuriikkisen vähän espanjaa. Norjaa ja tanskaa ehkä luetusta ymmärrän vähän ruotsin perusteella, ehkä puhuttua norjaa vähän, ja italiaa vähän ranskan ja espanjan perusteella.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Finnish fluently, English okay, Swedish poorly. German some, in Russian language remember alphabets and understand very little of speaken language and written too and  remember few words.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888
NieVei3a

C, C++, pascal, erilaiset assemblerit, shell skripit, awk, sed, python, scheme, emacs lisp, alkeet erlangista, (La)TeX, himppu PostScriptiä, matlab ja R.

Siinä taisivat olla tärkeimmät?

Nyt väännetään kättä.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888
deepndark

Onko palstalla eri kielien osaajia?

Minä osaan suomea, viroa ja englantia.

Jos musiikkia voi laskea kieleksi niin sekin on kyllä hallussa.

Sinä?

PS. Osaan pikkasen venäjää ja ruotsia, mutta sen verran vähän etten voi sanoa niitä osaavani.

Haluatko sinä muuta kuin tietää mitä kieliä muut puhuvat?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Kielet ovat lopulta melko redutantteja suuressa mittakaavassa, mutta toisaalta kielten hajaannus auttaa ymmärtämään monia asioita epäsuorasti.

Koulussa minua kielissä kiinnosti vain niiiden yhteys toisiinsa, eikä suinkaan niiden käyttäminen. Kielten tunnit lähinnä kulutin vertailemalla ajatuksissani englantia ja ruotsia keskenään. En oikeastaan halunnut oppia ilmaisemaan niillä mitään.

Englantia luen sujuvasti.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat