Seuraa 
Viestejä2644

Olen alkanut sammuttamaan kaikki laitteet öisin kun menen nukkumatille. Tietokoneen ja muitten laitteitten valmiusvalot jne. Ainoa päällä oleva laite on öisin jääkaappi. Pystyin kolmessa kk sääsätämään 15 euroa. Jos kaikki ihmiset maailmassa tekisi samoin, syntyisi huikeat wattimäärät säästöä.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (5)

Tikke
Seuraa 
Viestejä15

Suomessa säästö ei ole kesäkuukausia lukuunottamatta noin iso koska sen mitä valmiusvaloissa yms. häviää, sen vastaavasti (suunnilleen) lämmityskuluissa voittaa

"Kuumissa" maissa säästö on kaksinkertainen: ensiksikin säästää tuon 15eur ja sitten vielä toinen 15eur säästö kämpän jäähdytyskuluissa

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44854
deepndark

Olen alkanut sammuttamaan kaikki laitteet öisin kun menen nukkumatille. Tietokoneen ja muitten laitteitten valmiusvalot jne. Ainoa päällä oleva laite on öisin jääkaappi. Pystyin kolmessa kk sääsätämään 15 euroa. Jos kaikki ihmiset maailmassa tekisi samoin, syntyisi huikeat wattimäärät säästöä.

Laitako laskelmat siitä mistä syntyi tämä 5 euroa kk?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
jussipussi
deepndark

Laitako laskelmat siitä mistä syntyi tämä 5 euroa kk?

Ei mulla ole enää sitä laskua. Mutta voin kertoa mitkä laitteet on ollut pois päältä: ulkoinen äänikortti, näytön valo, modeemi. Enää en ole myöskään jättänyt tietokonetta auki, enkä kaiuttimia, midi-koskettimia ja digiboxia.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Yoken Suru
Seuraa 
Viestejä426

Vaihtoehtoisista uusiutuvista energiantuotantomuodoista keskustellessa on tullut selvästi esiin, että monien mielestä sähköverkko ei kestä tuollaisia heilahteluja tuotannon tai kulutuksen suhteen. Se kaatuu ja kaikki pysähtyy.

Kulutuksen ja tuotannon heilahtelut pitää minimoida ts. ajetaan vaan kaikkia tasakuormalla koko ajan jotta homma pysyy hanskassa.

/sargasm

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä982

Ero päivän maksimikulutuksen ja yön minimikulutuksen välillä on Suomessa noin 2000 MW. Jos miljoonassa kodissa Suomessa purettaisiin varaustilat yöksi, tulisi siitä ehkä parinkymmenen MW kulutuksen lisävähennys. Eli ei se sähköverkon vakautta hetkauttaisi.

Verkossa on hyvä olla tasateholla ajettavaa tuotantoa, ns. perusvoimaa, suunnilleen 50 % maksimikulutuksesta. Loppu on nopeammin ja hitaammin säädettävää tai käyttöönotettavaa tuotantoa. Vaihtelevatehoinen uusiutuva energia lisää tuon säätövoiman/varavoiman/korvaavan voiman tarvetta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat