Seuraa 
Viestejä16

Olen kuopus ja parhaiten opinnoissa edennyt meitin perheessä!

Kommentit (13)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Katsoisin olevani jotakuinkin yhtä älykäs sisarukseni kanssa. Meillä tosin on ikäeroa ja hän sai lapsena parempaa ravintoa kuin minä, kun talous perheessämme koheni (kuten se kaikilla muillakin taisi siihen aikaan tehdä). Itse olin nuorena eräässä vaiheessa milteipä anorektinen. Voi kysyä mitä se tekee aivojen kehitykselle.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Meidän perheessä on kolme lasta (minä olen esikoinen) ja hienosti tulee esiin ne eri älykkyyden lajit meidän penskoissa. En voi sanoa, että olisin älykkäin vaikka olen pisimmälle koulutettu ja harrastan tiedettä ja lukemista. Ehkä voi sanoa, että olen kirjaviisain. Mutta Tollo ja Vähemmän Tollo kyllä pesevät minut mennen tullen ja palatessa mm. musiikillisessa älykkyydessä molemmat, toinen on verbaliikassa tasoissa, toinen sos. älykkyydessä ihan omaa luokkaansa, toien käytännöllisessä tekemisessä jne. Meillä on kaikilla eri vahvuudet.

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Yoken Suru
Seuraa 
Viestejä426

Esikoisena syntyvät tytöt ovat aikuisena usein lihavampia kuin myöhemmin syntyvät sisarukset. Sama on aiemmin havaittu myös miehillä.

Tiedot käyvät ilmi ruotsalaistutkimuksesta, jossa tarkasteltiin kaikkiaan 13 000 aikuisen sisarparin pituus- ja painotietoja.

http://www.uusisuomi.fi/terveys/108399-tutkimus-syntymajarjestys-voi-vaikuttaa-naisen-painoon

Tämäkään tuskin pitää paikkaansa. Ja vaikka pitäisikin, mitä sitten. Jonkun on oltava eka.

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Vatkain

Meidän perheessä on kolme lasta (minä olen esikoinen) ja hienosti tulee esiin ne eri älykkyyden lajit meidän penskoissa. En voi sanoa, että olisin älykkäin vaikka olen pisimmälle koulutettu ja harrastan tiedettä ja lukemista. Ehkä voi sanoa, että olen kirjaviisain. Mutta Tollo ja Vähemmän Tollo kyllä pesevät minut mennen tullen ja palatessa mm. musiikillisessa älykkyydessä molemmat, toinen on verbaliikassa tasoissa, toinen sos. älykkyydessä ihan omaa luokkaansa, toien käytännöllisessä tekemisessä jne. Meillä on kaikilla eri vahvuudet.

Olet oikeassa kirja viisaus eli opittu ei ole varsinaisesti viisautta ollenkaan.

Ongelmien ratkaisukyky osoittaa jonkinlaista viisautta!

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Maldorado
Vatkain

Olet oikeassa kirja viisaus eli opittu ei ole varsinaisesti viisautta ollenkaan.

Näinhä ne tyhmät aina sanoo.

Minusta kirjaviisauskin kuitenkin on viisautta, koska siinä ihmisellä on kyky työstää suuriakin massoja erilaisia tekstejä ja kiteyttää niistä se oleellisin ja tähdellisin. Kirjaviisaalla myös on hyvä muisti.

Knopeilla brassailijat sitten on vielä erikseen ja minustakaan ne ei ole kovin viisaita, koska knopit on vaan irrallisia pikkujuttuja ilman varsinaista kykyä hahmottaa kokonaisuuksia.

Hämmentää.

käyttäjä-3468
Seuraa 
Viestejä4

Onko kysymyksessä äitinsä vai isänsä esikoinen? Nykyään uusprheiden aikakaudella ja aikaisemmin suuremman nuorena kuolleisuuden johdosta perheen lapsissa on useampia eskoisia ja kuopuksia. Itse olen äitini esikoinen ja isäni kuopus. Olisi kiinnostavaa tietää, kumman esikoisuus edesauttaa lapsen älykkyyttä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535
Vatkain
Maldorado
Vatkain

Näinhä ne tyhmät aina sanoo.

Minusta kirjaviisauskin kuitenkin on viisautta, koska siinä ihmisellä on kyky työstää suuriakin massoja erilaisia tekstejä ja kiteyttää niistä se oleellisin ja tähdellisin. Kirjaviisaalla myös on hyvä muisti.

Knopeilla brassailijat sitten on vielä erikseen ja minustakaan ne ei ole kovin viisaita, koska knopit on vaan irrallisia pikkujuttuja ilman varsinaista kykyä hahmottaa kokonaisuuksia.

Nämä menee aina sellaiseen sanojen merkitysten kanssa jankkaamiseen. Minun sanavarastossani älykäs on eri asia kuin viisas ja näistä on vielä erillään asioita tietävä/osaava. Optimi tietysti on olla kaikkea noita.

Sanonta "älykäs selviää älyllään ongelmatilanteista, joihin viisas ei edes joudu" kuvaa jollain lailla minun ajatustani noista ominaisuuksista. Viisaalla ja/tai älykkäällä tietomäärä on sitten esimerkkipankki ja työkalu ongelmien ratkaisussa, pelkkä knoppitiedolla ilman kykyäö ymmärtää ja soveltaa ei ole kuin viihdearvo.

Lisäksi minusta älykkyys on enimmäkseen synnynnäistä, mutta viisaus vain osin. Tietoa tietysti karttuu sen mukaan, miten asioista ottaa selvää (ja muistaa ne)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

JPI
Seuraa 
Viestejä26804

"Olet oikeassa kirja viisaus eli opittu ei ole varsinaisesti viisautta ollenkaan." No ei tunnu olevan jos ei edes tiedä, että kirjaviisaus on yhdyssana, heh heh.

3³+4³+5³=6³

syytinki
Seuraa 
Viestejä9381

Nuorempana pelasin joskus shakkia nuoremman veljen kanssa. Esikoisena ja siis älykkäämpänä älysin lopettaa sen pelailun. Kun se nuorempi ja siis tyhmempi aina voitti.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

No joo. En tedä, muusta kuin, että olen porukan poikkeuksellisin. Osaan kyllä ratkaista ongelmia  keinoin, jotka ovat... omalaatuisia, koska pyörittelevät nuppiaan, että mitä tuo taas hölmöilee ja ihmettelevät, kun lopputulos on bueno. Onhan ne nyt aika simmpeleitä. Kuinka käytät ilmalämpöpumppa kerman vatkaamiseen vatkautumattomalla säällä. Pitää vaan näyttää mallia...

Tosin se rutiinisuorittaminen on kovin takkuisaa johtuen osittain huonosta lihasmuistista tms.

Neljän porukasta olen toiseksi laiskin. Kuvitelkaapa sitä laiskinta. 

Ja olen muuten synnnynnäisesti raskaimmin rakennettu. Onkohan äideillä taipumus syöttää esikoisiiaan innokkaammin? Saaatta jollain tavalla linkittyä tuohon ketjun aiheesenkin.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
SamBody

No täähän on aivan sallittua spekulointia älykkyydellä. Päinvastain kuin moni muu.

R.I.P. Tatu Vanhanen

Olisiko, jos erot olisivat niin massiivisia, kuin muissa tapauksissa?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat