Seuraa 
Viestejä1112

Mikähän olisi minulle sellaista järkevää tekemistä, josta olisi oikeasti hyötyä jollekin? Olen miettinyt maantieteen opiskelua, mutta eivät ne opinnot minulta onnistuneet avoimessa yliopistossa nettikurssilla. Lisäksi olen melko arka ja ujo, joten esim. esitelmien pito on lähes mahdotonta minulle.

Mikä olisi tosissaan järkevää työtä tai opiskelua minulle? Minulla on myös skitsofrenia, että en tiedä miten selviäisin esim. työmatkoista, kun on niiin kovia pelkoja minulla. Autolla en saa ajaa.

Kosmologiakin tai astrobiologia kiinnostaa myös.

Jokin yksinkertainen tuotantotyö voisi olla. Mutta vaarana se, että kyllästyn jonkin ajan kuluttua. Mitä maailma tarvitsee tällä hetkellä? Minkä alan opiskelijoista on pulaa?

Sivut

Kommentit (22)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Tässä hesarin artikkeli:

Ryhdy puheterapeutiksi, älä sihteeriksi – Näillä aloilla riittää töitä tulevaisuudessa

Jos olet tekemässä uravalintaa tai vaihtamassa ammattia, tässä muutama vinkki:

Opiskele suuhygienistiksi tai puheterapeutiksi, niin saat varmasti töitä. Sama koskee lastentarhanopettajia ja hammaslääkäreitä.

Hyvin työllistyvät lääkärit, sairaanhoitajat ja ensihoitajat. Kasvatusalalla pulaa on etenkin erityisopettajista.

Työ- ja elinkeinotoimistojen tuoreimman ammattibarometrin mukaan myös vartijoille, siivoojille ja keittiöpäälliköille riittää töitä.

Melko hyvin työllistyvät muun muassa palomiehet, optikot ja farmaseutit.

Varmimmin säilyviin ammatteihin kuuluvat Etlan arvion mukaan muun muassa opinto-ohjaaja, ravitsemusasiantuntija, puheterapeutti, psykologi, opettaja, sovellusarkkitehti ja henkilöstön kehittämisen asiantuntija.

Sitran teemajohtaja Timo Lindholm sanoo, että tulevaisuuden aloja ovat kaikki luovuutta ja intuitiota vaativat työt.

Näitä ominaisuuksia vaaditaan akateemisten asiantuntija- ja johtamistöiden lisäksi myös monessa fyysisessä palveluammatissa: parturi-kampaajien, hierojien ja valmentajien työssä.

"Uskoisin, että hyvinvointialalla on paljon työtä, oli se sitten terveyden kohentamista, valmennusta tai henkilökohtaiseen hyvinvointiin liittyvää", Lindholm sanoo.

Perusammattitaidon lisäksi useimmissa töissä tarvitaan neuvottelun, viestinnän ja markkinoinnin taitoja.

"Työelämä muuttuu niin nopeasti, että koulutustarpeiden ennakointi menee vaikeammaksi. Jatkossa työ ei ole yhtä ammatti- ja tutkintosidonnaista kuin nyt, vaan jokainen työ pitää opetella tekemällä."

Eniten mainintoja tulevaisuuden osaajista keräsivät silti ne perinteiset: lääkärit ja hoitajat, opettajat ja palveluammattilaiset. It-alalla arvioitiin tarvittavan muun muassa kyberturvallisuuden ja big datan asiantuntijoita.

Hietanen luettelee tulevaisuuden uramahdollisuuksia. Terveys-, hyvinvointi- ja elämyspalveluiden tarve kasvaa. Kun teknologia monimutkaistuu, uusia tehtäviä syntyy turvallisuus-, pankki-, finanssi-, vakuutus- ja lakialalle. Biomateriaalien hyödyntäminen synnyttää tulevaisuudessa valtavasti uutta työtä.

---

Noista voisin kuvitella, että sairaanhoitajan ja lääkärin työ voisi olla liian kuormittavaa, ja ehkei soveltuisi skitsofreniaa sairastavalle, mutta miten olisi suuhygienistin hommat? Se olisi vähän teknisempää.

Tuo Hesarin artikkeli löytyi hakusanoilla varmat tulevaisuuden alat. Tässä lisää, esim.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/62860-tulevaisuuden-ammatit-nailla-taidoilla-riittaa-kysyntaa-suomessa

Haulla tulevaisuuden ammatteja voi myös löytyä jotain kiinnostavaa.

Pääasia on, että hakeutuu semmoiseen työhön, minkä itse kokee mielekkääksi, vaikka toki ei kannata kouluttautua semmoisille aloille, joissa työvoiman kysyntä tulee olemaan vähenemään päin.

----

Jos et pysty tai jaksa opiskella ammattia tai käydä kokopäivätöissä, niin voisitko ajatella ryhtyväsi esimerkiksi Punaisen ristin "ystäväksi" jollekin yksinäiselle tai vanhukselle? Siitä taatusti olisi iloa. Tai jokin muu vapaaehtoistyö.

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
BCK

Tässä hesarin artikkeli:

Ryhdy puheterapeutiksi, älä sihteeriksi – Näillä aloilla riittää töitä tulevaisuudessa

Jos olet tekemässä uravalintaa tai vaihtamassa ammattia, tässä muutama vinkki:

Opiskele suuhygienistiksi tai puheterapeutiksi, niin saat varmasti töitä. Sama koskee lastentarhanopettajia ja hammaslääkäreitä.

Hyvin työllistyvät lääkärit, sairaanhoitajat ja ensihoitajat. Kasvatusalalla pulaa on etenkin erityisopettajista.

Työ- ja elinkeinotoimistojen tuoreimman ammattibarometrin mukaan myös vartijoille, siivoojille ja keittiöpäälliköille riittää töitä.

Melko hyvin työllistyvät muun muassa palomiehet, optikot ja farmaseutit.

Varmimmin säilyviin ammatteihin kuuluvat Etlan arvion mukaan muun muassa opinto-ohjaaja, ravitsemusasiantuntija, puheterapeutti, psykologi, opettaja, sovellusarkkitehti ja henkilöstön kehittämisen asiantuntija.

Sitran teemajohtaja Timo Lindholm sanoo, että tulevaisuuden aloja ovat kaikki luovuutta ja intuitiota vaativat työt.

Näitä ominaisuuksia vaaditaan akateemisten asiantuntija- ja johtamistöiden lisäksi myös monessa fyysisessä palveluammatissa: parturi-kampaajien, hierojien ja valmentajien työssä.

"Uskoisin, että hyvinvointialalla on paljon työtä, oli se sitten terveyden kohentamista, valmennusta tai henkilökohtaiseen hyvinvointiin liittyvää", Lindholm sanoo.

Perusammattitaidon lisäksi useimmissa töissä tarvitaan neuvottelun, viestinnän ja markkinoinnin taitoja.

"Työelämä muuttuu niin nopeasti, että koulutustarpeiden ennakointi menee vaikeammaksi. Jatkossa työ ei ole yhtä ammatti- ja tutkintosidonnaista kuin nyt, vaan jokainen työ pitää opetella tekemällä."

Eniten mainintoja tulevaisuuden osaajista keräsivät silti ne perinteiset: lääkärit ja hoitajat, opettajat ja palveluammattilaiset. It-alalla arvioitiin tarvittavan muun muassa kyberturvallisuuden ja big datan asiantuntijoita.

Hietanen luettelee tulevaisuuden uramahdollisuuksia. Terveys-, hyvinvointi- ja elämyspalveluiden tarve kasvaa. Kun teknologia monimutkaistuu, uusia tehtäviä syntyy turvallisuus-, pankki-, finanssi-, vakuutus- ja lakialalle. Biomateriaalien hyödyntäminen synnyttää tulevaisuudessa valtavasti uutta työtä.

---

Noista voisin kuvitella, että sairaanhoitajan ja lääkärin työ voisi olla liian kuormittavaa, ja ehkei soveltuisi skitsofreniaa sairastavalle, mutta miten olisi suuhygienistin hommat? Se olisi vähän teknisempää.

Tuo Hesarin artikkeli löytyi hakusanoilla varmat tulevaisuuden alat. Tässä lisää, esim.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/62860-tulevaisuuden-ammatit-nailla-taidoilla-riittaa-kysyntaa-suomessa

Haulla tulevaisuuden ammatteja voi myös löytyä jotain kiinnostavaa.

Pääasia on, että hakeutuu semmoiseen työhön, minkä itse kokee mielekkääksi, vaikka toki ei kannata kouluttautua semmoisille aloille, joissa työvoiman kysyntä tulee olemaan vähenemään päin.

----

Jos et pysty tai jaksa opiskella ammattia tai käydä kokopäivätöissä, niin voisitko ajatella ryhtyväsi esimerkiksi Punaisen ristin "ystäväksi" jollekin yksinäiselle tai vanhukselle? Siitä taatusti olisi iloa. Tai jokin muu vapaaehtoistyö.

Tuo siivooja voisi tulla kysymykseen. Ja tuo tuntui kiinnostavalta tuo punaisen ristin homma. Olen joskus jotain liikuntarajoitteista miestä autellutkin tai ainakin pitänyt seuraa hänelle. En tiedä onko henkilökohataisen avustajan työ liian hankalaa, riippuu tietysti tapauksesta. Tutkija haluasin kovasti olla. JOtan maantieteeseen tai tähtitieteeseen liittyvää. Värisokeus kai rajoittaa näilläkin aloilla jonkun verran työnsaantimahdollisuuksia? Ja tosiaan se opiskelu on ujouteni takia hyvin hankalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
karahka
Seuraa 
Viestejä1112

Toisaalta itse olen vähän sellaisessa tilassa, että saattaisin tarvita tukihenkilöä itselleni... Mutta sitä voisi silti kokeilla tai sitten jonkinlainen muu työkokeilu.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Ainahan sinä voit ekana pyytää itsellesi tukihenkilön/ystävän, niin saat jonkun käsityksen, millaista se voisi olla vastaanottavan osapuolen osalta - tai no, ehkä siinä on molemmat sekä saavina että antavina osapuolina. Kyllä sille ystävällekin tulee nimittäin varmaan hyvä mieli auttamisesta, eli voit tavallaan tehdä hyvän työn ottamalla vastaan apua. 

Tässä lisää tuosta: https://rednet.punainenristi.fi/ystavatoiminta

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
BCK

Ainahan sinä voit ekana pyytää itsellesi tukihenkilön/ystävän, niin saat jonkun käsityksen, millaista se voisi olla vastaanottavan osapuolen osalta - tai no, ehkä siinä on molemmat sekä saavina että antavina osapuolina. Kyllä sille ystävällekin tulee nimittäin varmaan hyvä mieli auttamisesta, eli voit tavallaan tehdä hyvän työn ottamalla vastaan apua. 

Tässä lisää tuosta: https://rednet.punainenristi.fi/ystavatoiminta

kiitos

karahka
Seuraa 
Viestejä1112

Mitähän työnantaja tuumii siitä, että minulla on skitsofrenia. Riippuu paljon ihmisestä tietysti. Voinko enää ikinä saada mitään töitä mistään?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
karahka
JOtan maantieteeseen tai tähtitieteeseen liittyvää. Värisokeus kai rajoittaa näilläkin aloilla jonkun verran työnsaantimahdollisuuksia? Ja tosiaan se opiskelu on ujouteni takia hyvin hankalaa.

Tähtitiedettä opiskellessa pitää ensin kai lukea aika paljon (pari vuotta täysipäiväisesti?) matematiikkaa ja fysiikkaa yliopistossa. Minulla on sellainen käsitys (en tiedä kuinka oikeaanosuva), että fysiikkaa pääsee helposti lukemaan, mutta matematiikka on työlästä, sitä kun joutuu lukemaan todella paljon. Mitä tulee värisokeuteen, voinee kysyä opintoneuvojalta, onko se este: esim Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella: Opintoneuvoja Mika Juvela ks. http://www.physics.helsinki.fi/opetus/oppiaineet/tahtitiede.html

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
karahka

Mitähän työnantaja tuumii siitä, että minulla on skitsofrenia. Riippuu paljon ihmisestä tietysti. Voinko enää ikinä saada mitään töitä mistään?

Skitsofrenia voi pelottaa joitakin ihmisiä, varsinkin paranoidi skitsofrenia.  Jos on harhoja jatkuvasti, ja isoja pelkoja, kyllähän se heikentää toimintakykyä, jos ei esim. uskalla matkustaa bussilla työpaikalle. Toisaalta, jos sairaus on hyvässä hoitotasapainossa, luulisi ettei se olisi este?

Olisikohan joitakin työpaikkoja, joissa oltaisiin vähemmän ennakkoluuloisia mielenterveyskuntoutujia kohtaan? Esimerkiksi kunnallisissa hommissa, siellä ehkä lisäksi olisi muutenkin vähän leppoisampaa kuin yksityisissä firmoissa?

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
BCK
karahka
JOtan maantieteeseen tai tähtitieteeseen liittyvää. Värisokeus kai rajoittaa näilläkin aloilla jonkun verran työnsaantimahdollisuuksia? Ja tosiaan se opiskelu on ujouteni takia hyvin hankalaa.

Tähtitiedettä opiskellessa pitää ensin kai lukea aika paljon (pari vuotta täysipäiväisesti?) matematiikkaa ja fysiikkaa yliopistossa. Minulla on sellainen käsitys (en tiedä kuinka oikeaanosuva), että fysiikkaa pääsee helposti lukemaan, mutta matematiikka on työlästä, sitä kun joutuu lukemaan todella paljon. Mitä tulee värisokeuteen, voinee kysyä opintoneuvojalta, onko se este: esim Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella: Opintoneuvoja Mika Juvela ks. http://www.physics.helsinki.fi/opetus/oppiaineet/tahtitiede.html

kiitos vastauksesta.

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
BCK
karahka

Skitsofrenia voi pelottaa joitakin ihmisiä, varsinkin paranoidi skitsofrenia.  Jos on harhoja jatkuvasti, ja isoja pelkoja, kyllähän se heikentää toimintakykyä, jos ei esim. uskalla matkustaa bussilla työpaikalle. Toisaalta, jos sairaus on hyvässä hoitotasapainossa, luulisi ettei se olisi este?

Olisikohan joitakin työpaikkoja, joissa oltaisiin vähemmän ennakkoluuloisia mielenterveyskuntoutujia kohtaan? Esimerkiksi kunnallisissa hommissa, siellä ehkä lisäksi olisi muutenkin vähän leppoisampaa kuin yksityisissä firmoissa?

Täytyypä pistää mietintään, kiitos vain.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Skitsofrenian ennusteesta:

http://www.skitsofreniainfo.fi/oireet/Skitsofrenian_kulku_ja_ennuste_yksilollisia

Täydellinen parantuminen eli palautuminen oireettomaksi on harvinaista mutta mahdollista. Noin 3 prosenttia potilaista toipuu täydellisesti sairaudestaan. Sairastuneista 40–70 prosenttia on elämäänsä tyytyväisiä ja kärsii vain lievistä oireista. Huomattava osa vakavastikin sairastuneista kykenee säilyttämään työkykynsä.

Skitsofrenian edetessä henkilö yleensä sopeutuu yhä paremmin sairauteensa. Ajan kuluessa skitsofrenian aiheuttama haitta ja kärsimys saattavat merkittävästi vähentyä.
Skitsofrenia kroonistuu helpommin silloin, kun sairausjaksot alkavat vähitellen. Tällöin pahenemiseen ei kiinnitetä huomiota eikä merkittäviin hoitotoimenpiteisiin ryhdytä ajoissa. Erityisen paljon skitsofrenian kulkuun ja ennusteeseen vaikuttavat hoidon, etenkin lääkehoidon, keskeytyminen.

Ennuste

Skitsofrenian tarkkaa ennustetta on hyvin vaikea arvioida etukäteen. Ennuste on riippuvainen monista tekijöistä, kuten sairauden vaikeusasteesta, elinolosuhteista sekä hoitomyöntyvyydestä eli siitä miten hyvin noudattaa lääkärin määräämää lääkitystä.

Skitsofrenian ennuste on selvästi parantunut parin viime vuosikymmenen aikana. Tähän on vaikuttanut hoidon tehostuminen, tehokkaammat lääkkeet sekä yhä varhaisempi hoitoon hakeutuminen. Uusien tutkimusten mukaan skitsofrenian taudinkuva ja oireet usein helpottuvat iän myötä. Huomattava osa vaikeistakin potilaista oppii tulemaan toimeen herkkyytensä ja oireidensa kanssa ja pystyy nauttimaan elämästään.

karahka
Seuraa 
Viestejä1112

Juu, ei se mikään helppo sairaus ole, mutta tosiaan olen jo itsessänikin huomannut, että kaikki häiritsevät ajatukset eivät enään häiritse niin pahasti kuin sairauteni alkuaikoina.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kirjoitit toisessa keskustelussa:

karahka

Millaisissa ammatteissa, asiasta kolmanteen, voi työskennellä, jos lukee maantiedettä yliopistossa. En minä sinne kyllä ikinä pääse, pääsykokeet pitävät huolen siitä. Kerran yritin, mutta ei tullut mitään. Lisäksi opsikelu ei ole kovin mieleistä, kun olen niin ujo, että luennollakin oleminenkin olisi yhtä tuskaa ja ahdistusta.

Tuohon voisi kaivaa ehkä vastauksen jonkun yliopiston esim Helsingin tai Turun maantieteen laitoksen sivuilta, tai opinto-ohjaajalta. esim http://www.helsinki.fi/geo/opiskelu/index.html

Jos ammattivalintaa pohtii, niin TE-toimiston kuntoutusneuvojalta voisi saada vinkkejä, ja tästä TE-toimiston sivulta on tietoa eri ammateista ja koulutuksista: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/ammattia_koulutusta_valitsemassa/index.html

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat