Seuraa 
Viestejä6917

Joissain uutisissa on ollut lähiaikoina tapauksia, että opiskelija sammuu suihkuun alkoholipitoisen illan jälkeen,  tukkii lattiaviemärin ja aiheuttaa vesivahingon. Voisiko joku asiantuntija kertoa, miten paljon alkoholia pitää nauttia sammuakseen? Tunnen kyllä sellaisia ihmisiä, jotka nukahtavat melkein heti, kun ovat asettuneet sänkyyn makaamaan. Mulla on aina ollut päinvastoin nukahtamisvaikeuksia ja saatan pyöriä sängyssä pitkälle aamutunneille. Alkoholia en pysty enempää ottamaan, kun siihen tulee stoppi jossain vaiheessa, vaikka sitä on jäljellä.

Kommentit (4)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261

Your mileage may vary.

Sellainen parikymmentä annosta illan mittaan alkaa väsyttää pikkutunneilla. Ei se ole edes oikeaa väsymystä, vaan jotain kemiallista tajuttomuutta. En ainakaan minä nuku kunnolla. Aamulla sitten väsyttää ja vituttaa. Mutta se vaihtelee syistä, joita en tiedä. Joskus 15 riittää ja joskus saa imeä viinaa kuin sieni ja maailma hymyilee. En minä kyllä siinä tilassa menisi suihkuun. Ei se taju niin äkkiä lähde, etteikö jotain järkevää lepopaikkaa löydy.

Muistin menettäminen on vielä yksilöllisempää. Joilakin muisti menee ihan kohtuullisessa seurusteluhumalassa. Yleensä muisti on vahvasti kytköksissä harkintakykyyn.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772

Moni ihminenhän ei koskaan oikeasti koe sitä sammumista. Sammuminenhan on siis tajunnan menetys, ja se iskee kyllä varoittamatta. Pelkkä kaljan kittaamisesta seuraava väsymys ja sen jälkeinen nukahtaminen sänkyyn ei tietenkään ole sammumista.

Sammuminen tuskin on edes mahdollista amatöörille, siis vähän juovalle. Oma veikkaukseni on, että vaatii ainakin parin vuorokauden jatkuvan dokaamisen että sammuminen mahdollistuu. Ja sellainenkaan ei onnistu ihan harjoittelematta.

Kyseessä on vähän sama ilmiö kuin siinä kun välillä joku ajaa autolla ratsiaan, ja häneltä mitataan vaikkapa viiden promillen känni. Vaatii harjoittelua ja omistautumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261

Patologisilla alkoholisteilla on omat metkunsa, mutta nuo arkikielen sammumiset tapahtuvat ihan normaaleille ihmisille kohtuullisissa juomingeissa. Ilmeisesti alkoholi sulkee eri ihmisiltä aivotoimintoja eri järjestyksessä. Ainakin minä olen iloinen, että toimintakyky lähtee ennen kuin harkintakyky. Ne joilla käy toisinpäin ajavat itsensä usein kuseen tai morkkiksiin.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, todellinen sammuminen on eri asia kuin nukahtaminen, jota ainakin itsellä aina silloin tällöin tapahtuu kun on tissutellut illalla (ja tämä ei välttämättä aina tarkoita kovinkaan montaa juomaa riippuen väsymyksestä ja siitä kuinka tyhjä vatsa on, oikeastaan väsymys vertautuu sitten pitempään tissutteluun vaikkapa joskus viikonloppuisin), ja väsyneenä sohvalla makoillessa katselee telkkarista jotakin konserttia, peliä tai leffaa yömyöhään ja sitten aamuyöstä havahtuu telkkarin suhinaan, tätä tosin käy kyllä ihan selvinkin päin joskin varsin harvoin, molemmissa tapauksissa nykyään hyvin harvinaista. 

Opiskelijoiden sammahtelu suihkuun liittynee ns nuoruuden kokemattomuuteen ja oman kestävyyden yliarviointiin alkoholin kanssa läträtessä, muistelen että reilut 20v sitten semmoista myös tuppasi tapahtumaan tekun kekkereissä varsin monille.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat