Sivut

Kommentit (16)

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195

Jotta gravitaatio toimisi havaitusti, tulee kappaleiden gravitaatiokentän seurata kappaleiden tasaisen liikkeen mukana ja seurata kentän ulkoista gravitaatiota samoin kuin aine. Kentän sisällä tapahtuvista gravitoivien massojen sijaintisuhteista ainoastaan tarvitsee silloin rajanopeudella c levitä kaikkiin tilasuuntiin gravitaatiomuutoksista tietoa.

Mitä jos kaksi galaksia törmää toisiinsa? Niiden gravitaatiokentät jatkavat toistensa läpi ja alkavat korjaantua rajanopeuden c viiveellä törmäyskohdasta.Siten esim. halkaisijaltaan 200 000 valovuotta olevien galaksien törmätessä niiden uloimmat osat jatkavat liikettään 100 000 vuotta. Efektiivinen gravitaatiokenttä ulottuu paljon kauemmas. Esim. 2% valonnopeudella törmäävien galaksien gravitaatiokenttien 1 milj. valovuoden etäisyydellä vaikuttava kentän osa alkaa korjaantua vasta kuljettuaan "väärin" ainakin 20 000 valovuotta (ilman relativistisia ja mahdollisia kertautuvia vaikutuksia). Tuollainen näkyy jo gravitaatiolinssissä.

Gravitaatiomuutoksia siirtäviä aaltoja voidaan kutsua gravitaatioaalloiksi ja niiden mahdollisia kvantteja gravitoneiksi. Tosin, eipä ole esitetty poissulkevaa syytä, miksei jokin jo ainakin osin tunnettu energiailmiö voisi olla kysymyksessä, esim. sama kantoaallokko, jossa säilöytyy neutriinot. Myös sähkömagneettisten säteilykvanttien sovittuminen samaan aaltokenttään on mahdollisuuksien rajoissa. Tutkimukselle riittää työtä.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

QS
Seuraa 
Viestejä5056

Jotkut säieteoriat selittävät gravitaatiovoiman pienuuden (verrattuna muihin perusvuorovaikutuksiin) sillä, että säikeet, jotka gravitoinin muodostavat, etenevät myös korkeammissa ulottuvuuksissa kuin kolmessa. Näin 3-ulotteiseen maailmaamme jää vain pieni osa gravitaation vaikutuksesta. Jossain säieteoriassa esitetään myös, että gravitoneja voi olla useaa eri lajia.

On hiukan paradoksaalistakin, että jonkin lajin gravitonilla voisi olla myös massa. Massa tosin olisi todellinen vain gravitonin kulkiessa korkeammissa ulottuvuuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Goswell
Seuraa 
Viestejä12468
Quantum State

Jotkut säieteoriat selittävät gravitaatiovoiman pienuuden (verrattuna muihin perusvuorovaikutuksiin) sillä, että säikeet, jotka gravitoinin muodostavat, etenevät myös korkeammissa ulottuvuuksissa kuin kolmessa. Näin 3-ulotteiseen maailmaamme jää vain pieni osa gravitaation vaikutuksesta. Jossain säieteoriassa esitetään myös, että gravitoneja voi olla useaa eri lajia.

On hiukan paradoksaalistakin, että jonkin lajin gravitonilla voisi olla myös massa. Massa tosin olisi todellinen vain gravitonin kulkiessa korkeammissa ulottuvuuksissa.

Voi luoja, armahda meitä noilta korkeammissa ulottuvuuksissa viilettäviltä tutkijoilta, aamen.

Minun mielestä noin.

QS
Seuraa 
Viestejä5056

Goswell: Enkä armahda, vaan suorastaan kidutan! .

No joo, halusin vain lyhyesti kommentoida, että on tutkijoita jotka pyörivät syvemmällä kuin Einsteinin stress-energy tensorin ympärillä.

Enkä väitä että pystyisin edes puolia heidän laskelmistaan visualisoimaan mielessäni, mutta sanoinpahan vain.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195
Quantum State

Kyllähän nuo "korkeammat ulottuvuudet" ovat aika epätoivoisia yrityksiä saada teoriaa täsmäämään havaintoihin. Jos jollekin muutosilmiölle voidaan osoittaa oma riippumaton funktionaalinen vapausasteensa, esim. keinussa lapsi nuolaisee jäätelöä ja mallinetaan kielen liikettä suhteessa ympäristöön, on tuo muutosfunktio yleensä osoitettavissa emergentiksi postulaattivapausasteista. Siksi useampiulotteisissa teorioissa tulee olla vedenpitävät postulaatit ulottuvuuksien määrille, eikä sellainen ole hyvin näköpiirissä, mikäli tilaulottuvuuksien, 3 kpl, määrällekään ei ole teoreettista kunnollista postulointia.

Esim. itse olen postuloinut 3 vähimmäistilaulottuvuutta häiriöttömien yhteyksien edellytykseksi.

QS
Seuraa 
Viestejä5056

Totta, että säieteoriat ovat keskeneräisiä. 26 ulottuvuutta kuitenkin perustuu matematiikkaan, vanhassa bosonisten säikeiden teoriassa säikeen värähtelyn tulee tapahtua 24 ylimmäräisessä ulottuvuudessa (+ avoimen säikeen edestakainen ulottuvuus + aika = 26) jotta teorian laskelmat pysyvät kasassa.

Säieteorioissa ulottuvuudet sinänsä eivät ole postulaatteja. Postulaatti on ennemminkin, että todellisuus koostuu säikeistä, joka taas johtaa erikoisiin lopputuloksiin.....

Goswell
Seuraa 
Viestejä12468

Usein käytetty vertaus muurahainen putkessa, sisäpinta on muurahaisen ulottuvuudet, ulkopinta ylimääräiset ulottuvuudet. Eihän se noin mene, ei ulottuvuus katkea siihen että murkku ei pääse.  Tai joku säie on käpertynyt, kaikki tuo tapahtuu kolmessa ulottuvuudessa. Vaikka miten monimuotoinen pintaviritelmä, kolme ulottuvuutta riittää. Kolme siis riittää ja vähempää taas ei voi olla, poista yksikin kolmesta poistat kaikki.

Minun mielestä noin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195

Gossu, sun argumentaatio perustuu selvästi näennäisille nisäkäshavainnoille, subjektiivisille. Tieteessä on esitettävä objektiivisia päättelyketjuja. Voit heitellä sloganeitasi, mutta ilman logiikkaa ja/tai matematiikkaa ne ovat turhaa palstantäytettä.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3199
Eusa

Gossu, sun argumentaatio perustuu selvästi näennäisille nisäkäshavainnoille, subjektiivisille. Tieteessä on esitettävä objektiivisia päättelyketjuja. Voit heitellä sloganeitasi, mutta ilman logiikkaa ja/tai matematiikkaa ne ovat turhaa palstantäytettä.

Mutta onhan Gossu nähnyt omin silmin gravinoneja, miten hän niihin muuten uskoisi?

Goswell
Seuraa 
Viestejä12468
Eusa

Jaa, kuinka niin, tuo murkkujuttu ei ollut minun sepustus vaan taisi olla Brian Greene joka sen esitti.

Matematiikkaa, Luoja, anna mun kaikki kestää..Matematiikalla on kuule väännetty 67,5% fysiikasta tunnistamattomaksi. Matematiikka on hyvä renki mutta huono isäntä, sanoi joku viisas täällä joskus, ei e,i se en ollut minä..

Veli H.

Mutta onhan Gossu nähnyt omin silmin gravinoneja, miten hän niihin muuten uskoisi?

Jaa, missähän tuo tapahtui, on päässyt unohtumaan. Tämäkin asia on hassun hauska juttu, jos ei ole mitään mikä kertoo kappaleen massasta kaukovaikutuksella, ei aika-avaruus kaareudu mihinkään, eli kappale ei kerro aika-avaruudelle miten kaareutua, jos ei kerro, aika-avaruus ei kerro kappaleelle miten liikkua. Jos taas jotakin on (gravitoni) mikä kertoo aika-avaruudelle miten kaareutua, ei muuta enään tarvita kappaleen liiketilan muuttamiseen..

Voi kumpa ihmiset oppisivat ajattelemaan omilla pikku ajatteluelimillään, edes vähän..

Minun mielestä noin.

QS
Seuraa 
Viestejä5056

Gossun kanssa yhdessä asiassa voisin lähteä samalla raiteelle (mutta vain nousuhumalassa, ja kerran vuodessa). Eli ksymys siitä, onko ihmisen matematiikka oikea työväline kuvaamaan todellisuutta. Vai onko todellisuus meidän ulottuvuuksiemme ulkopuolella sellaista, että matematiikka ei edes toimi....

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195
Goswell

Voi kumpa ihmiset oppisivat ajattelemaan omilla pikku ajatteluelimillään, edes vähän..

Toteuta toiveesi yhdelle ihmisille, johon voit vaikuttaa. Opiskele ja kehitä ajatteluasi.

(Kunpa kirjoitetaan n:llä)

käyttäjä-3758
Seuraa 
Viestejä81
Veli H.

Gossu uskoo kaikkeen mitä eteen työnnetään. Ja uskon voimallahan siirretään vaikka vuoria, saatikka sitten kevyempiä gravitoneja. Mä odotan että joku lähettää mulle pullollisen gravitoneja ja pari Higgsin hiukkasta, ne on kuulemma jo löydetty ja löytö varmistettu. Mä maksan postikulut.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12468
Astronomy .

Gossu uskoo kaikkeen mitä eteen työnnetään. Ja uskon voimallahan siirretään vaikka vuoria, saatikka sitten kevyempiä gravitoneja. Mä odotan että joku lähettää mulle pullollisen gravitoneja ja pari Higgsin hiukkasta, ne on kuulemma jo löydetty ja löytö varmistettu. Mä maksan postikulut.

Ai sinäkin olet vielä tolpillasi, kiva kiva, ei olekkaan aikoihin näkynyt.

Eikun kysymyshän on juuri siitä että minä EN usko ihan kaikkea mitä eteen työnnetään, mokomasta pikku jutusta seuraa hiukan hankausta muiden palstalaisten kanssa.

Minun mielestä noin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat