Seuraa 
Viestejä10

D-vitamiinin saaminen auringosta heikkenee näin syksyn saapuessa. Syksyllä ei tule enää käytettyä aurinkorasvoja, joten kaikki ulkoa saatava d-vitamiini tulee hyödynnettyä maksimaalisesti. Mutta miten kannattaa kesällä tehdä: onko aurinkorasvojen käyttö hyödyllistä, kun ottaa huomioon niiden sisältämät aineet? Useissa tutkimuksissa varoitellaan aurinkorasvojen sisällöistä. Esimerkiksi a-vitamiinin käyttö aurinkovoiteissa on yleistä ja on saatu viitteitä, että a-vitamiini vaurioittaa ihoa altistuessaan auringonvalolle.

D-vitamiinin saanti on ainakin heikompaa käytettäessä aurinkorasvoja. Auringossa on oltava pidempään, jotta saa saman määrän d-vitamiinia kuin ilman rasvoja. Onko lyhyempi aika auringossa ilman rasvoja terveellisempää kuin pidempi aika aurinkorasvan kanssa? Tuoko aurinkorasva turhaa turvallisuuden tuntua olla pidempään auringossa? Itse ainakin huomaan, että tulee huomanneeksi vain ihon punoituksen, mutta ei ota huomioon mahdollisesti niitä näkymättömiä ihovaurioita, joita auringolle altistuminen/aurinkovoiteiden käyttö voi aiheuttaa.

Suositteko d-vitamiinien syöntiä kesäsisin lisäravinteena vai hyödynnättekö auringosta saatavaa d-vitamiinia? Itse olen painottanut kesällä auringosta saatavaan d-vitamiiniin ja käyttänyt d-vitamiinia lisäravinteena lähinnä syksystä kevääseen. Lisäravinne on tietenkin tutkitusti turvallista käyttää, joten ehkä tulisi painottaa ympäri vuoden monipuoliseen ravintoon ja lisäravinteisiin. Lisäravinteista lisää löytyy esimerkiksi sivustolta: www.d-vitamiinit.com

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat