Seuraa 
Viestejä981

Auton vedenlämpö- ja kierroslukumittari

Ihmetyttää, kun tavallisissa henkilöautoissa on kierroslukumittari, mutta joistakin autoista puuttuu jäähdytyveden lämpömittari.

Jäähdytysveden lämpömittarin puute voi aiheuttaa koneen käymistä kylmänä, jos termostaatti jää auki, niinkuin sen tapana on tehdä vikaantuessaan. Siitä seuraa polttoaineen kulutuksen kasvua ja koneen liiallista kulumista. Talvella pakkasilla kyllä huomaa koneen kylmänä käymisen, kun lämmityslaitteesta ei tule lämpöä riittävästi, mutta kesällä ei huomaa mistään.

Kierrolukumittarin näyttämää minulla ei ainakan ole mitään tarvetta kytätä, kun vaihteen, tien kaltevuuden ja kuormauksen mukaan kierrokset osaa ilman mittariakin pitää oikeina. Ainoastaan joskus siitä voi sanoa olevan hyötyä, kun sattumalta sitä vilkaistuaan, huomaa ajelevansa pykälää pienemmällä vaihteella kuin luulee ajelevansa.

Lämpömittariakaan ei välttämättä tarvittaisi, jos vaikka keltanen valo palaisi aina veden lämpötilan ollessa esimerkiksi alle 85 astetta. Ylilämmöstähän varoitusvalo autoissa kyllä on, jos mittari puuttuu.

Voisihan kierrosmittari olla puolet pienempi tai digitaalinen tai valopatsas, jossa punainen väri ilmoittaisi yli- ja alikierroksista, niin lämpömittarikin mahtuisi hyvin kojetauluun.

Kommentit (3)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572

Molempi parempi. Ainakin omassa ajopelissäni on kumpikin, ja olen havainnut molemmat hyödylliseksi. On hyvä seurata,että moottorin lämpö kohoaa ajoon lähdettäessä normaalilukemaan. Pyörimisnopeusmittari on siinä hyvä, että siitä havaitsee automaatin ajavan tietyissä keleissä viitosella ja voi sitten huijata sen vaihtamaan kuutoselle, jolloin polttoainetta säästyy. Automaatin viritys ei ole oikein sopiva Suomen kahdeksankympin talvinopeuksille, sillä hiemankin raskas keli pitää vaihteen kahdeksassakympissä viitosella, vaikka kuutonenkin soveltuisi.

Vanha jäärä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kontra
Seuraa 
Viestejä981
o_turunen

Tuolta voisi ottaa mittariston mallia autoonkin:

https://www.youtube.com/watch?v=R5D1f_1XU8w

Ja hiukan muitakin käytäntöjä.

Paljonhan noita mittareita ”lentävässä linnoituksessa” oli, mutta luulisin kuitenkin, että suhteessa vähemmän tuhoja sattui täysin koulutetulle pilotille koneiden lentäessä vihollisen ulottumattomissa, kuin nykyaikaisessa liikennekoneessa. Niissä kun ei ollut automatiikkaa, niikuin nykyaikaisissa liikennekoneissa. Liikennekoneissa joskus sattuu pilotin sählätessä automatiikan ja mittareiden ristiriitaisten tulkintojen kanssa omien virheiden seurauksena, ja vielä perämiehen yleensä asiallisista varoituksista närkätyneenä, että päädytään katastrofiin, (vrt TV:n Lentoturmatutkinnat).

Minä ajelen 11 vuotta vanhalla Astralla ja ole ihmetellyt nykyisten autojen näyttöjä. Jos nyt vaikka kyttää polttoaineenkulutusta kovin tarkasti, siinähän voi ympäristö jäädä huomiotta, ja käydä hullusti. Mitä tuosta polttoainekulutustiedosta on edes hyötyä, kun muutenkin tietää, miten autolla pitää ajaa polttainetta säästääkseen. Senkin tiedon tilalla paljon tarkeämpää olisi juuri jäähdytysveden lämpötila.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat