Villin luonnon ravintoaarreaitta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kävin tänään keräämässä aarteita:

Mesiangervo:

_ _ _

Nokkosia, joista teen huomenna jotain kivaa sapuskaa.

Mäkikuismaa, joka on vaikutukseltaan rentouttava yrttijuomana.

Siankärsämöitä, jotka puolestaan vaikuttaa sisäeritystoimintaan ja tuo hoivaa erityisesti maksaa.

Mesiangervoja, joita en ole ikinä aiemmin uskaltanut kokeilla kun oon ollut välillä alipainoinen ja sillä sanotaan olevan selluliittiä poistava vaikutus. Vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Nyt kun mulla on vaihdevuodet ja hormonitoimnnan muutoksesta johtuen aineenvaihdunta on hidastunut ja selluliittia alkaa kertyä niin aattelin että kokeilempas.

Arvokas lasti siis keittiössäni ja huomenna kun oon saanut nokkosvoimaa niin aattelin että taidan fillaroida vähän pidemmälle ja etsiskellä muuta kivaa.

On mulla kesykasvejakin tulollaan:

- Lehtikaalit on lähteneet kivasti tulemaan.
- Mustajuuri, sekin on jo taimella.
- Avomaakurkku on lähtenyt komeesti.
- Parsakaalissakin on jo alkuja mutta varsisparsa ei ole vielä näyttäytynyt.
- Tilli
- Salattia
- Punajuurta
- Hillosipuli
- Valkosipuli
- Kesäkurpitsa, siemenistä laitettu ja taimilla on
- Silpoydinherne ja sit kylvän kohta tavallista niin riittä tuoretta..
- Minitomaatit pitäis siirtää maahan
- Basilika myös

Porkkanat ei jostakin syystä itäneen ja Persilja ei o vielä näyttäytynyt.

Kukkia kans oon laittanut. Kehäkukkaa jota pakastan kun sitä voi hyödyntää ja sit on sekakukkia ja Malvaa. Niitä voin ihailla pellolla ja valokuvata talven varalle ja viedä ystäville ja tuoda kotiin. Mä oon se "kukkamurhaaja" heh..

Täytyy nyt tunnustaa etten muista onko mun maalla jotain muutakin vielä jonka oisin unohtanut listasta..

Tämä kasvimaasta, huomenna voin palata taas villin luonnon aarreaittaan.
Hitsi jos löytäisin Lehtovirmajuurta! Siitä saa Valeriaanaa.
Ootteko muut innostuneet keräämän villistä luonnosta hyötykasveja?

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Viime ja tänä kesänä ei mitään ...
Mutta yleensä olen kerännyt villistä luonnosta pakastimeen paitsi marjoja ja sieniä, myös yrttejä sen mukaan miten milloinkin sattuu kiinnostamaan. Nokkosia olen kuivannut ja murentanut niitä lasipurkkeihin.

Suolaheinää ja ketunleipää olen syönyt sellaisenaankin, mustikan ja vatunlehtiä käytän salaatin lisukkeina, nokkosen lehtiä silppuan kalakeittoon, jonka liemessä on paljon tomaattimurskaa ja purjoa, vahvempana mausteena kajennea tai muuta "polttavaa".

Metsissä ja peltojen laitamilla liikkuminen sinänsä puhdistaa mielen ja on jo puoli ruokaa. Ja mustikat alkavat kohta olla kypsiä

Vierailija

Joko alkaa mustikat kypsyä..
Ollaan juniorin kanssa suunniteltu että mennään tekeen muutama vihta kun hän tulee kuskaamaan mutsia autolla ja päästään kauas pois. Pitää ottaa eväät ja kori mukaan niin saa ainakin piirakkamarjat. Ihanaa! Tuoreita mustikoita Talkkunaan!

Mulla kun on niitä avomaankurkkuja tulollaan, jos tulee niin mustaherukan lehdet on kans ihan ulottuvilla ja itteltä sitten tillit. Upeeta! Valkosipuliakin mulla on kasvamassa niin voin niitäkin laittaa kurkkuihin. Njam!

Katajanmarjojakin vois kattella vihtareissulla.
Aikoinaan yhden kodin liepeillä oli.
Siellä oli luonto ihan liki mutta eipä sit muuta ollutkaan..
Tämä nykyinen paikka on hyvä kun on hiinäjahiinä kaupunkia ja mettä lähellä..

Vierailija
Pönni

Torilla oli jo ensimmäinen erä, mutta harvassa paikassa ne ovat vielä kypsiä. Ehkä viikon kuluttua ...

Vierailija

Marjatuomipihlajaa olen miettinyt, että minkähänlaisia sen marjat olisivat syödä. Taitaa se kasvaa Suomessakin se laji?
Pähkinäpensastakin miettinyt, että kasvatetaanko niitä Suomessa?

Kasvimaalla on ainakin mustaajuurta ja jotain salaatin tapaista mangoldia myös. Luin, että olisivat ravinteikkaita ja vähän tuollaisia oudompia halusin kokeilla.

Luonnonkasveja en ole kyllä ikinä juurikaan kerännyt. Kai niitäkin voisi opiskelumielessä silti siis ainakin opetella ja ehkä syödäkin vähäsen.

Vierailija
pinklin
Pönni

Torilla oli jo ensimmäinen erä, mutta harvassa paikassa ne ovat vielä kypsiä. Ehkä viikon kuluttua ...

Huomenna mennään mustikkaan, mustikkaan, mustikkaan.

Mustikat on aivoravintoa! Kun syö mustikkaa, tulee viisaaks, hirmu viisaaks! Etenkin itsepoimituista äly varttuu ihan räjähtämällä.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Pönni
pinklin
Pönni

Mustikat on aivoravintoa! Kun syö mustikkaa, tulee viisaaks, hirmu viisaaks! Etenkin itsepoimituista äly varttuu ihan räjähtämällä.

Minäkin syön runsaasti mustikoita ympäri vuoden, mutta miksi minusta ei ole tullut yhtä älykästä kuin sinusta?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
kairamo
[size=50:2cmb6p43]
Pönni
pinklin

[/size:2cmb6p43]
Minäkin syön runsaasti mustikoita ympäri vuoden, mutta miksi minusta ei ole tullut yhtä älykästä kuin sinusta?

No jaapajaapa.. tuollaiseen ei taida kannattaa sanoa mitään. Ookkonää tai oonkomää.. ei kannata jatkaa.
Mun epätasainen kykyprofiilini johtuu ymmärtääkseni autistisuudesta, joka kulkee mun perimässä eikä siihen vaikuta mustikat. Tyhmyyskin sisältyy joka iikkaan ja äärimmäisyyksien ihmiset voi olla sitten tyhmyydessään lähellä idiotismia. Tasaisemmat ihmiset on.. tasaisempia.
Omega-3, aamulla lusikallinen kalanmaksaöljyä. Ookko muistanut ottaa?

Mutta mustikat on ihan oikeesti tervellisiä monella tavalla.
Karhut.. isot mesikämmenet, Otsot, metsän kuninkaat ja kuningattaret elää pääosin, tai paljolti myös marjoilla. Toki ne syö muurahaispesistä munat, lahoista kannoista toukat, pienriistaa, mutta ans olla kun mustikat kypsyy niin nallet popsii niitä huulet sinisinä.
Petojen pitää olla aika viisaita kun niitten ravinto on usein liikekannalla. Tarvitaan strategiakykyä, struktuuria, jne.

Mustikkametsästykseen ei kuitenkaan tarvita mensatestiä!

ps.
En mä täältä mihinkään mustikkaan tänään pääse kun nukuin taas myöhään ja vartoon mekkokaankaan tuojaa..
Huomenna?

Vierailija
Pönni

- Hillosipuli

Minä kun luulin, että hillosipuli on hillosipuli vasta kun se on hillottu, eli mausteliemessään maustunut ja pehmennyt. -Lajikkeesta riippumatta.

.....sori, oli pakko....

Vierailija
odyseus
Pönni

- Hillosipuli

Minä kun luulin, että hillosipuli on hillosipuli vasta kun se on hillottu, eli mausteliemessään maustunut ja pehmennyt. -Lajikkeesta riippumatta.

.....sori, oli pakko....

Niinq ihan pakko.. Pussin kyljessä luki..

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

"Villit" marjatuomipihlajan marjat ovat hyviä, ehkä joskus hieman mauttomia. Itse syön suoraan pensaasta ja hyvin maistuu. Vielä parempia ovat marjantuotantoon jalostetut/valikoidut lajikkeet, jotka tuottavat suurempia + maukkaampia marjoja. Pensas menestyy erittäin hyvin lähes koko Suomessa.
Pähkinäpensas kasvaa hyvin ja tuottaa satoa Etelä-Suomessa, pohjoisin luonnonvarainen esiintymä on Korpilahdella, eli nykyisin Jyväskylässä. En tosin tiedä, että pähkinöiden tuotannon vuoksi niitä missään päin Suomea kasvatettaisiin. Eräs ongelma sen kanssa on se, että yleensä oravat varastavat koko sadon. Tosin sekin on pitkän päälle positiivinen seikka, koska otukset levittävät pensaita ympäristöön.

taleni kosumyn
Marjatuomipihlajaa olen miettinyt, että minkähänlaisia sen marjat olisivat syödä. Taitaa se kasvaa Suomessakin se laji?
Pähkinäpensastakin miettinyt, että kasvatetaanko niitä Suomessa?
Vierailija

Olen kotoisin Hämeenlinnasta, Hattelamalan kylästä ja Hattelamalan harjun tyypillisin puulaji tai olla pähkinäpuu. Niitä tuli pentuna syötyä valtavat määrät. Ei niitä mitkään oravat ehtiny kaikkia nyysiä, niitä oli siellä niin paljon, koko harjun kuve täynnä n.½km. matkalta

Pähkinöistä oli maininta ettei saa keräillä ilman maanomitajan lupaa. *nyyh*

Kuvamateriaalia harjunkupeesta nyt..

Kuvassa näkyy pähkinäpensaita mutta myös pari pahinta luonnontuhoajan poikasta, jotain janipettereitä survomassa herkkää harjumaastoa pilalle.
Harju kuuluu naturaohjelmaan mutta eipä näytä kiinnostavan noitakaan tuholaisia.

Meillä lapsuudessa -60-luvulla tehtiin saunavihdat pähkinäpuun oksista. Silloin ei tajunnu luonnonsuojelusta aikuisetkaan. Sitä en tiedä vahingoittaako oksiminen puustoa? Monet puut ja pensaat tykkää kun niitä oksitaan. N. 1/3 saa karsia ilman että puu kärsii. Ne itsesasiassa vaan tykkää siitä kun niitä perataan.
Viime syksynä oksin muutamia marjapensaita ja nehän rehottaa nyt niin vallan mahottomasti ja marjaa notkuu oksat kukkupäin.

Vanhan herukka- tai karviaispensaan voi ihan surutta nysiä ihan matalaks jos on kuivia oksia paljon tai jos on joku änkeröinen päässyt valtaamaan. Toki ne saastuneet osat pitää huolellisesti ottaa talteen ja polttaa. Ei missään nimessä tietenkään kompostiin.
Sieltä se pensas sitten nousee entistä ehompana kun juuristo on reilassa.

Marjapensaasta saa uusia pistokkaita taivuttamalla osan maahan juurtumaan. Näppärä ja ilmainen tapa lisätä pensaistoa.

lis.
Kuvassa taitaakin olla aikuinen uros poikasineen. Ohhoh.
Olis nyt menneet ees sieltä toiselta puolelta missä kasvaa sekamettää. Mitä sitä nyt just tuonne pitää änkeä missä on kaikista harvinaisian kasvusto. Tai ylipäätään tupata natura-alueelle egoilemaan?! Stnan pölöjät!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat