Propaganda tekstille tarvetta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensi viikolla olen apuohjaajana prometheus-leirillä ja minun olisi tarkoitus lukea iltasatu yhteiskuntaa käsittelevänä päivänä. Ajattelin lukea jonkinsortin yhteiskunnallisen propaganda tekstin, mutta tunnin tuloksettomaton etsinnän jälkeen päätin kääntyä teidän puoleen.

Eli nyt olisi tarvetta propaganda puhe/tekstille, joka on käännetty suomeksi. Mielessä pyöri jonkinlainen entisen neuvostoliiton taikka pohjois-korean teksti, myös kylmänsodan aikainen jenkki propaganda kävisi. teksti voi olla myös jotain ihan muuta kuin edellä mainitut. Propaganda saa todellakin haista tekstistä läpi.

Arvostaisin myös kirja suosituksia jos ei ole hyvää propagandaa juuri käsillä.

Kommentit (4)

Vierailija
Mummo
Trolli

wenlisman

Ne on aina uroksia kai?
Tuokin ikäänkuin hyvä kristitty? Melkoinen ristiriita esiintyä uskonnottomuutta pilkkaavana ja itte sekoilee kuin piru merrassa. Kuvitellut olleensa nokkela.

Vierailija

Mm. suomalaistenkin hallituspuolueiden viimeisimmät vaalipuheet ja -lupaukset ovat oivaa esimerkkiä nykyajan mediapropagandasta. Myös Yhdysvalloissa, etenkin republikaanien keskuudessa puhutaan ruusuisia ja toimitaan silmiä räpäyttämättä täysin puheista päinvastaisella tavalla.
Jos haluaa nykyaikaisen propagandan ääri-ilmiöitä tutkia, kannattaa sukeltaa mainosten ja niiden vääristelevien lupausten sekä psykologisen suggestoinnin maailmaan!
Nykypäivänä alati tapahtuvasta manipuloinnista kannattaisi puhua nuorille historianopetuksen lisäksi.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
wenlisman
Ensi viikolla olen apuohjaajana prometheus-leirillä ja minun olisi tarkoitus lukea iltasatu yhteiskuntaa käsittelevänä päivänä. Ajattelin lukea jonkinsortin yhteiskunnallisen propaganda tekstin, mutta tunnin tuloksettomaton etsinnän jälkeen päätin kääntyä teidän puoleen.

Eli nyt olisi tarvetta propaganda puhe/tekstille, joka on käännetty suomeksi. Mielessä pyöri jonkinlainen entisen neuvostoliiton taikka pohjois-korean teksti, myös kylmänsodan aikainen jenkki propaganda kävisi. teksti voi olla myös jotain ihan muuta kuin edellä mainitut. Propaganda saa todellakin haista tekstistä läpi.

Arvostaisin myös kirja suosituksia jos ei ole hyvää propagandaa juuri käsillä.

Tämä on kohtuu hyvä kirja:

Keskittyy lähinnä mainontaan kognitiivisen psykologian näkökulmasta.

Jos Age of... kiinnostaa, kannattaa tutustua myös tähän klassikkoon:
Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Amos Tversky; Daniel Kahneman.

(Huom! Ovat kyllä vähän vanhoja, mutta itse olen molemmat lukenut ja hyviksi havainnut.)

YouTubesta löytyy hakusanalla "propaganda" mieletön määrä videomateriaalia. Kannattaa tarkentaa, esim. "world war", "religious" tms.

Mummo: millä perusteella trolli?

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Uusimmat

Suosituimmat