Savoniusmylly

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kattelin tossa kaupungilla talojen kattojen savoniusgeneraattoreita, niin niitten alaosassa on sellanen toisenlainen siivikkö. Se on matalampi ja siinä on useampi siipi. Mikähän sen idea on? Vai näinkö väärin?

Kommentit (6)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
CE-hyväksytty
Kattelin tossa kaupungilla talojen kattojen savoniusgeneraattoreita, niin niitten alaosassa on sellanen toisenlainen siivikkö. Se on matalampi ja siinä on useampi siipi. Mikähän sen idea on? Vai näinkö väärin?

Et nähnyt väärin. Olen itse tehnyt saman näköhavainnon. Olisko se alempi siivikkö se n.s. huippuimuri eli puhallin ?
Siis se, joka puhaltaa sisäilmaa ulos rakennuksesta ?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8910
Liittynyt18.8.2008
Ertsu
CE-hyväksytty

Et nähnyt väärin. Olen itse tehnyt saman näköhavainnon. Olisko se alempi siivikkö se n.s. huippuimuri eli puhallin ?
Siis se, joka puhaltaa sisäilmaa ulos rakennuksesta ?

Ei kai ne mitään geniskoita. Taitavat liittyä ilmastointiin. Siks toisekseen voivat ne puhaltaakin sisään, ei vain imeä.

Taisi olla ennen - ellei vieläkin, konstihan on hyvä ja toimiva - olla rautatievaunujen katolla vastaavat pikku tuulettimet.

Vierailija

Kyllä ne syytinki imevät, eivät todellakaan puhalla. Ovat ns. keskipakotuulettimia, eli imee keskeltä ja puhaltaa sivuille.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Kyllä ne syytinki imevät, eivät todellakaan puhalla. Ovat ns. keskipakotuulettimia, eli imee keskeltä ja puhaltaa sivuille.

One simple principle.

Vierailija
syytinki

Taisi olla ennen - ellei vieläkin, konstihan on hyvä ja toimiva - olla rautatievaunujen katolla vastaavat pikku tuulettimet.

Tuskin enää rautatievaunuissa, mutta venetarvikeliikkeissä on saatavana tänäpäivänäkin pieniä savoniuksia, joilla saadaan hytistä ilmaa vaihdettua.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Wiljam Shakes beer
syytinki

Tuskin enää rautatievaunuissa, mutta venetarvikeliikkeissä on saatavana tänäpäivänäkin pieniä savoniuksia, joilla saadaan hytistä ilmaa vaihdettua.

Ja myös ulko-(kuiva-)käymälän tuuletustorveen, niin on hajuttomampi. Taitaa hinnat olla 100€ paikkeilla, mutta helppohan tuo on itsekin tehdä.

Keskipakopuhaltimen tilalle vois ajatella propellia, sellaista, kun ennen oli kynttilän yläpuolella pyörimässä. Eli pyöreään metallilevyyn tasaisin välein säteettäisiä leikkauksia ja taivuttaa sitten sektorit potkurin lavoiksi. Minusta kun Savoniuksen pyörintänopeus on keskipakopuhaltimelle melko pieni.

Uusimmat

Suosituimmat