Maailman ainoo kurmettiruaka, jota saa syärä pipa päässä.

Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Arvon Manselaiset palstalalaiset voisivat valistaa minua palstamiittiin tarvittavista eväistä.

Mistä mustaa makkaraa? Aikoinani mutustin Teivon lihan tuotteita, mutta kauhukseni minulle on selvinnyt firman menneen konkurssiin jo aikoja sitten. Tosin olen kuullut jonkun jatkaneen sittemmin kyseisen firman tuotteiden valmistusta. Pitääkö paikkansa?

Jos unohdamme Tapolan, ainakin savupojat valmistavat tätä maailman luokan herkkua, joka on jokaiselle turistille ehdoton must.

Mielestäni kunnon mustanmakkaran ryynien pitää olla sopivasti al dente. Hieman pitää rouskua hampaissa, eikä olla vain jotain epämääräistä tahnaa.

Mikä on mielestänne paras mustamakkara? Onko puolukkasurvos välttämätöntä? Entä kylmä piimä krapula-aamuna?

Entä mistä teette hankintanne? Nyt Tamperelaiset valistusta kehiin!

Kommentit (3)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Finlandes
Arvon Manselaiset palstalalaiset voisivat valistaa minua palstamiittiin tarvittavista eväistä.

Mistä mustaa makkaraa? Aikoinani mutustin Teivon lihan tuotteita, mutta kauhukseni minulle on selvinnyt firman menneen konkurssiin jo aikoja sitten. Tosin olen kuullut jonkun jatkaneen sittemmin kyseisen firman tuotteiden valmistusta. Pitääkö paikkansa?

Jos unohdamme Tapolan, ainakin savupojat valmistavat tätä maailman luokan herkkua, joka on jokaiselle turistille ehdoton must.

Mielestäni kunnon mustanmakkaran ryynien pitää olla sopivasti al dente. Hieman pitää rouskua hampaissa, eikä olla vain jotain epämääräistä tahnaa.

Mikä on mielestänne paras mustamakkara? Onko puolukkasurvos välttämätöntä? Entä kylmä piimä krapula-aamuna?

Mene Lielahteen Tapolan myymälään tai Laukontorille tai Tammelantorin kioskiin.

Myös kaupan lihatiskillä voi olla tuoretta mustaamakkaraa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Mielenkiintoinen löytö netistä:

[size=150:2r39zq7l]Keliaakikko voi nyt herkutella mustalla[/size:2r39zq7l]

Tamperelaisilla keliaakikoilla on pian aihetta juhlaan - ja asiointiin marketin lihatiskillä. Keliakia ei enää estä mustanmakkaran syömistä.

Edun Herkkukeidas Oy on alkanut valmistaa gluteenitonta mustaamakkaraa. Ensimmäinen kokeiluerä syntyi Raholan tehtaassa viime viikolla.

Kun tavalliseen mustaanmakkaraan käytetään ruisrouhetta ja -jauhoja, gluteeniton tehdään perunajauhoista ja täysjyväriisistä.

- Mustamakkara on meidän tamperelaisten perusherkkua. Moni harmittelee, että tekisi niin mieli, mutta kun on keliakia. Tuotteelle on siis tilausta, Edu Teamin tehtaanjohtaja Jorma Tönning perustelee.

- Keliakia lisääntyy koko ajan, joten tämä on tulevaisuuden tuote. Kaikki ruokamme ovat jo nyt vähälaktoosisia, toimitusjohtaja Saku Sandberg lisää.

Gluteenitonta mustaa on jo tarjottu lounaaksi Edun Herkkukeitaassa Tullinaukiolla, ja se on saanut hyvän vastaanoton.

- Ketkä ovat maistaneet, ovat kehuneet, Tönning sanoo.

Teivon Liha ehti ennen konkurssiaan tehdä gluteenitonta mustaamakkaraa jonkin aikaa.

Edun Herkkukeidas ei aio haastaa Tapolaa tai Savupoikia tavallisella mustallamakkaralla. Gluteenitonta on kuitenkin tarkoitus viedä myös kauppojen palvelutiskeille.

- Sitä alkaa saada pian. Perusohje on, että kysy kauppiaaltasi, Tönning neuvoo.

Lähde.
Täytyypä miettiä, josko uskaltaisin kokeilla. Tuntuu aika eksoottiselta. Mutta täällä Tammerfestillä tulee varmaan tehtyä hullumpiakin asioita...

Vierailija
Finlandes

Taidat olla sekoittanut ohramakkaraan, jota saa myös nykyään samoista myyntipisteistä ainakin Tampereella kuin mustaakin. Se on väriltään valeampaa, punertavaa, ja jsut sellaista, että ryynyt vähän poksahtelee hampaissa. Se muistuttaa enemmän vanhaa kotitekoista, jollaista minäkin olen joskus pikkupoikana ollut tekemässäkin, kuin Tapola. Ihan maku asia, kuka mistäkin tykkää. Varsinkin Tapola vaati puolukkaa. Ja mielummin maitoa kuin piimää.

Uusimmat

Suosituimmat