Sähköautot vain siirtävät päästöt toisaanne

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

http://capoliticalnews.com/blog_post/show/2600

Sähköautot vain siirtävät hiilidioksidin päästöt toisaanne. Jos sähkö tulee hiilivoimaloista, kuten nykyisin useimmiten,vähentää sähköauto vain 4 - 5% CO2-päästöjä ja sekin säästö menee hukkaan, koska "saasteettomilla" sähköautoilla helposti ajetaan ainakin tuon verran enemmän. Jos sähköautot yleistyvät, niiden akuissa käytetyn litiumin tarve lisääntyy räjähdysmäisesti. Puolet maailman litiumvaroista sijaitsee vasemmistohallituksen johtamassa Boliviassa.

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Aika pitkälle voitaisiin ladata öisin niitä autoja, jolloin ne olisivat käytännössä päästöttömiä. Ja voidaan toki siirtyä hiilivoimasta ydinvoimaan/uusiutuviin pikkuhiljaa.

Vierailija
Known worldwide copper resources are estimated at nearly 5.8 trillion pounds of which only about 0.7 trillion pounds (12%) have been mined throughout history... and nearly all of that is still in circulation, because copper’s recycling rate is higher than that of any other engineering metal.

http://www.copper.org/environment/g_recycl.html

http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/ ... imcs06.pdf
Onneksi bolivia ei dominoi resurssia.

Vierailija

Vaikka bolivialla on litiumia eniten on sitä myös muilla mailla, kuten chilellä ja kiinalla. Lisäksi erilaisia akkutekniikkoja voidaan käyttää, ainakin niiden kehitykseen panostetaan paljon rahaa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
babun
Aika pitkälle voitaisiin ladata öisin niitä autoja, jolloin ne olisivat käytännössä päästöttömiä. Ja voidaan toki siirtyä hiilivoimasta ydinvoimaan/uusiutuviin pikkuhiljaa.



Miten niin ? Jos yöllä otetaan enemmän energiaa hiilivoimalasta, hiiltä palaa enemmän ja hiilidioksidia syntyy
enemmän. Hyöysuhde suuressa voimalassa on toki korkeahko,
lähes 40% ja sähköauton sinänsä, mutta sähkön siirtokulut
lataus-purkaus-häviöt syövät hyödyn muutamaan prosenttiin.
Jo nykyisillä huippuunsa kehitetyillä polttomoottoreilla, huomioiden sähkönsiirron n. 10% häviöt, on jotakuinkin edullisempaa polttaa se öljy auton moottorissa kuin voimalaitoksessa ja ajaa sitten sähköautolla. Toki sähköautolla on muitakin etuja, mutta tässä nyt lasketaan vain CO2-päästöjen kannalta. Litiumin huimasti lisääntyvä hyödyntäminen, kaivostoiminta ja jalostus tuottaa CO2-päästöjä ja ympäristöongelmia. Selityksenä mainittakoon, että en ole sähköautojen vastustaja, uskon niiden siirtävän ottomoottorin museoon varsin piankin. Ja kävinhän minä Losissa koeajamassa Teslan (full-plug-in) ja kirjoitin TM:aan aiheesta.

T.O.P
Seuraa 
Viestejä503
Liittynyt11.6.2008
babun
Aika pitkälle voitaisiin ladata öisin niitä autoja, jolloin ne olisivat käytännössä päästöttömiä. Ja voidaan toki siirtyä hiilivoimasta ydinvoimaan/uusiutuviin pikkuhiljaa.



Kyllähän fiksulla latausmenettelyllä sähköautoja voitaisiin ladata juuri silloin, kun sähkön tarve on muutoin vähäistä ja näin saataisiin tasattua voimaloiden kuormitusta. Toisaalta olosuhteiden sen salliessa auton lataamista varten voi myös käyttää esim. pienoistuulivoimalaa, jolloin päästöjä ei synny.
Eli paljon riippuu siitä, miten toimitaan, mutta öljynjalosteita polttoaineena käyttävään autoon verrattuna sähköauto antaa enemmän vaihtoehtoja.

Onhan myös esitetty sellaista, että jos sähköautoja olisi laajalti käytössä, niiden akkuja voitaisiin käyttää valtakunnallisena sähkön puskurivarastona...

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Vierailija
Hannu Tanskanen
babun
Aika pitkälle voitaisiin ladata öisin niitä autoja, jolloin ne olisivat käytännössä päästöttömiä. Ja voidaan toki siirtyä hiilivoimasta ydinvoimaan/uusiutuviin pikkuhiljaa.



Miten niin ? Jos yöllä otetaan enemmän energiaa hiilivoimalasta, hiiltä palaa enemmän ja hiilidioksidia syntyy
enemmän.



Olen ymmärtänyt ettei niitä voimaloita sammuteta juurikaan. Öisin ja muina aikoina kun sähköä ei kuluteta on siis ylituotantoa. Öisin olisi todennäköisimmin käytännöllisintä ladata autoja, jolloin myös hinnoittelupolitiikka toimisi.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, ei varmaankaan sammuteta, tuollaisen laitoksen käynnistys vie aikaa, mutta kun ajetaan yöllä pienemmällä kuormalla, kuluu vähemmän hiiltä. Hyötysuhde saattanee vajaalla kuormalla huonota, joten on siinä jotain ideaa. On ne
hulppeita laitoksia, olin nuorena miehenä kesän harjoittelijana silloisen Imatran Voiman (Fortum) voimalaitoksella Naantalissa.
Toinen vaihe oli rakenteilla ja kun ei paljoa ollut tekemistä, kiertelin aikani kuluksi kolmisen kuukautta kattilan kylkeä. Käynnistyksessä, kun puhallettiin puhdistukseksi yli 400 asteista höyryä ulos tonnikaupalla, jylinä kuului Turkuun asti !

Vierailija

Ei sitä yösähköä hukkaankaan heitetä, vaan se myydään toisaalle ja pistetään patoon talteen se mitä ei myydä.

Sähköautojen demonisointi hiili ja öljyvoiman takia on aika järjetöntä, koska bensiinin ja dieselin jalostamisessa ja kuljetuksessa menee se sama 10...20% energiasta hukkaan mikä sähköauton infrastruktuuriinkin uppoaa, eikä mikään auto käy suoraan hiilellä.

No, häkäpönttöauto käy, mutta kuka sellaisella viitsii ajaa? (Ja kaasutuksessa katoaa 21% energiasta)

Se on kyllä aivan totta, että hiilienergia tuottaa öljyyn nähden enemmän juuri hiilidioksidipäästöjä, koska hiilivedyissä osa energiasta tulee siitä vedystä eikä hiilestä, mutta pointti on joka tapauksessa siirtyä pois hiilidioksidia tuottavasta sähköntuotannosta jolloin koko päästöargumentti on aivan turha. Sähköautoja ei ole tarkoitettukaan ajettavaksi hiilisähköllä, koska tulevaisuudessa mikään muukaan ei ole tarkoitus pyöriä fossiilisten polttoaineiden varassa.

Toisin sanoen, sähkön tuotantotapa ei ole sähköauton ongelma, vaan sen ongelma joka sitä sähköä ostaa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Totta tietenkin. Meillä Suomessa on kaikki palikat omavaraiseen energiaan, kun rakennetaan runsaasti ydinvoimaa. Maassa on uraania vaikka vientiin, rikastus tuohon voimalan 2-3 % U235:n suhteen vaatii käynnin suurvalloissa.
Siispä ydinvoimaan ja sähköautoihin kipinkapin ja pian myymme
sähköä ja uraania ulos, olemme maailman "uraani ja energiasheikkejä" . Muitakin metalleja ja mineraaleja on maaperässämme harvinaisen runsaasti ja kaivosta ei voida viedä Kiinaan. Toistemme paitoja pesemällä ja liito-oravan papanoita tuijottamalla on edessä vain köyhyys ja kurjuus, järki käteen, Suomi !

Vierailija

Meidän omakotitalo käyttää yösähköä. Joskus yösähkö on ollut edullista käyttää mutta nykyisin voimaloiden säädöillä on saatu tasattua vuorokautiset kulutuksen hyvinkin pieniksi niin ettei se enää edes hintaan juuri vaikuta.

Kaavoitus olisi viisain energiansäästömuoto.

On tosi pönttömäistä rakentaa kaupat ja toimistot ja asunnnot ja urheilut ja huvitukset ja.... peninkulmien päähän toisistaan...

Eikä auto liene oikea sana kehittyneelle henkilökujettimelle. On harhaista yrittää hirttäytyä kehityksen tähän muotoon että iskä ajaa 7h tila-autolla töihin ja äiskä kuskaa perheen pienimpiä hoitoon ja isompia pianotunneille ja balettiin ja jääkiekoon .... jollain pienemmällä autolla ja sitten viikonloppuisin pakkaudutaan kaikki siihen iskän tilaihmeeseen että päästään käymään koko troikka muumimaailmassa ja mummolassa...Ei voi enää oikein onnistua kauaa ainakaan.

Vierailija
Hannu Tanskanen

Jo nykyisillä huippuunsa kehitetyillä polttomoottoreilla,



Olen samaa mieltä että nykyaikaisen auton moottori edustaa polttomoottoritekniikan ehdotonta kärkeä.
Autoissa on vain se vika että niiden moottorit on mitoitettu sen mukaan miten niitä käytetään ehkä alle 1% ajoajasta. Tämän takia niiden päästöt ja polttoaineen kulutus ja näin ollen energiatehokkuus on aika kehnolla tolalla.

Viisainta on toistaiseksi polttaa se polttoaine autossa mutta systeemistä pitäisi tehdä sarjahybridi, tällöin päästäisiin jo alle puoleen siitä kulutuksesta mitä tämän päivän piheimmät autot kuluttavat, mutta sitten tulevat luultavasti jo fysiikan rajat vastaan.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Maksimitehoa tarvitsee kiihdytyksissä / ohituksissa, enimmillään noin 10-20 s ajan. Mikä tahansa järjestelmä, joka varaa tuon verran energiaa, riittäisi (paineakku, vauhtipyörä, sähköakku tms).
Eräs vaihtoehto olisi tietysti syöttää tarvittaessa ilokaasua koneeseen. Useimmat moottorit kestävät juuri tuon alle 20s ennen kuin jotain sulaa. Sitä voisi myös itse imppailla, jos roadrage uhkaa.
Ei tuo osakaasukäyttö tai käyttö matalilla kierroksilla ole enää nykyään mikään iso ongelma, ainakaan turbodieseleissä. Jotain PSA:n 1.6 hdi:ä käytetään jatkuvasti normaaliajossa maksimivääntömomentin ja suurimman tehon välisellä kierrosalueella, ei tosin aivan kaasu pohjassa. Tässä suhteessa kone on mitoitettu melko hyvin keskimääräistä käyttöä vastaavaksi. Kulutus painuu maantiellä helposti 3.5l tuntumaan, eikä yhdistetty lukemakaan ole kuin 4.4. Tämä on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi 2-tahtisella 125-kuutioisella moottoripyörällä (joillain nelitahtisilla kevareilla pääsee parhaimmillaan kakkosella alkaviin lukemiin). Jos tuota lukua haluaa täysin vastaavalla autolla oleellisesti parantaa, saa melko hyvä hybridi olla. Itse vaihtaisin polttoaineen mieluummin munkkirasvaan.

JAN1
Hannu Tanskanen

Jo nykyisillä huippuunsa kehitetyillä polttomoottoreilla,



Olen samaa mieltä että nykyaikaisen auton moottori edustaa polttomoottoritekniikan ehdotonta kärkeä.
Autoissa on vain se vika että niiden moottorit on mitoitettu sen mukaan miten niitä käytetään ehkä alle 1% ajoajasta. Tämän takia niiden päästöt ja polttoaineen kulutus ja näin ollen energiatehokkuus on aika kehnolla tolalla.

Viisainta on toistaiseksi polttaa se polttoaine autossa mutta systeemistä pitäisi tehdä sarjahybridi, tällöin päästäisiin jo alle puoleen siitä kulutuksesta mitä tämän päivän piheimmät autot kuluttavat, mutta sitten tulevat luultavasti jo fysiikan rajat vastaan.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Hannu Tanskanen
http://capoliticalnews.com/blog_post/show/2600

.... Jos sähkö tulee hiilivoimaloista, kuten nykyisin useimmiten,vähentää sähköauto vain 4 - 5% CO2-päästöjä....




Siinä on tuo jos.. voisiko mitenkään ehdottaa, että siirrytään sähköautoihin JA vähempipäästöisiin sähköntuottomenetelmiin? Lisäksi suomen olosuhteissa tuo 'useimmiten' ei taida pitää paikkaansa?

Eli mielestäsi sähkäauto, jota on esitetty osaratkaisuna CO2 päästöjen vähenemiseen, on sinun mielestäsi ongelma. Olisiko sinulla parempia ratkaisuvaihtoehtoja pelkästään uusien (olemattomien?) ongelmien esittämisen sijasta?

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

T.O.P
Seuraa 
Viestejä503
Liittynyt11.6.2008
JAN1
...Olen samaa mieltä että nykyaikaisen auton moottori edustaa polttomoottoritekniikan ehdotonta kärkeä.
Autoissa on vain se vika että niiden moottorit on mitoitettu sen mukaan miten niitä käytetään ehkä alle 1% ajoajasta. Tämän takia niiden päästöt ja polttoaineen kulutus ja näin ollen energiatehokkuus on aika kehnolla tolalla...



Tässä energiatehokkuus- ja päästökeskustelussa pitää kyllä ottaa huomioon koko polttoaineenjalostusketju. Eli ennen kuin päästään tankkamaan bensaa auton tankkiin, niin täytyy:
1. porata ja pumpata raakaöljy maasta
2. kuljettaa raakaöljy öljynjalostamoon
3. jalostaa öljy
4. kuljettaa bensa huoltoaseman säiliöön

Paljonkohan jo tähän mennessä on kulunut energiaa ja syntynyt päästöjä?

Sitten tankataan se bensa sinne auton tankkiin ja muunnetaan sen sisältämä energia auton liikkeeksi polttomoottorilla, jonka hyötysuhde on optimiolosuhteissakin alle 50% - tosin talviolosuhteissa osa tuosta hukasta voidaan käyttää lämmitykseen, mutta kesällä kun käytetään ilmastointia, niin hyötysuhde laskee vielä huonommaksi. Lisäksi polttomoottori vaatii säännölliset öljynvaihdot ja muutakin huoltoa.

Jos ajattelee tälle vaihtoehtona sitä, että lataa sähköautoa paikallistuulivoimalan "ylituotannolla", niin onhan se aika paljon yksinkertaisempi systeemi, vaikka akkujen kanssa vielä ongelmia olisikin.

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat