Ihminen on manipuloitu laumaeläin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ns. kasvatuksella on ihmisyksilöön lähes rajaton vaikutus. Itsemurhapommittajat ja kamikaze-lentäjät ovat ääriesimerkkejä siitä, mitä kaikkea kasvatuksella saadaan aikaan – jos halutaan. Hitler on puolestaan hyvä lähihistorian esimerkki siitä, miten taitava manipulointi voi ottaa valtaansa lähes koko kansakunnan ja saada ihmiset tekemään lähes mitä tahansa kauheuksia. Toisen maailmansodan jälkeen monet kansakunnat ovat saaneet aikaan toki yleviäkin tekoja.

Maapallon uskontokarttaa katsottaessa (jossa eri uskontokuntien alueet ovat omilla väreillään esitettynä) nähdään, mikä vaikutus syntymämaalla on ihmisen uskonnolliseen vakaumukseen; ihminen ei itse valitse uskontoaan, vaan sen tekee ympäristö, johon hän syntyy. Yksilötasolla on toki poikkeuksiakin.

Käsite ”tiedeuskovainen” on myös tavallaan perusteltu, koska manipuloitavissa oleva ihmisyksilö antaa usein näissä asioissa päätäntävallan arvostamalleen tiedemiehelle: ”Uskon häntä, koska hän on viisas ja oppinut mies, minun itseni ei tarvitse ymmärtää näitä asioita.” Ihminen siis tietää, ettei itse tiedä. Näillä perusteilla monet valitsevat uskontonsa, olipa se sitten islamia, kristinuskoa tai tiedettä.

Gaussin käyrän nojalla arvioiden ja tieteen alasta riippuen melko harvat yksilöt todella tietävät kaiken siitä, minkä olettavat tietävänsä. Darwinkin (jos eläisi) olisi kiltti kuunteluoppilas nykyajan mikrobiologian tunnilla, jossa selitetään evoluutioteorian nykytietämystä.

Käsi sydämellä kysyn: kuka palstalaisista uskoo itse luoneensa oman elämänkatsomuksensa ja kuka puolestaan olettaa olevansa ns. kasvatuksen ja yhteiskunnan tuote?

Sivut

Kommentit (30)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Minä en anna minkään tahon vaikuttaa omaan päätökseen ja olenkin varmaan jääräpäinen musta lammas joka uskaltaa erota standardeista ja olla diktaattoreiden ulottomissa.

Enkä voi käsittää että miten Hitler teki sen.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

deep´n´dark kirjoitti:
"Olenkin varmaan jääräpäinen musta lammas joka uskaltaa erota standardeista ja olla diktaattoreiden ulottomissa."

Hyvä, mutta käyttäydyt oletettavasti ympäröivän yhteiskunnan (eli ns. kasvatuksen) edellyttämällä tavalla, eiköstä vain?
Olisitko samanlainen jääräpäinen musta lammas, jos olisit syntynyt diktaattorin hallitsemaan valtioon?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Hans Lankar
deep´n´dark kirjoitti:
"Olenkin varmaan jääräpäinen musta lammas joka uskaltaa erota standardeista ja olla diktaattoreiden ulottomissa."

Hyvä, mutta käyttäydyt oletettavasti ympäröivän yhteiskunnan (eli ns. kasvatuksen) edellyttämällä tavalla, eiköstä vain?
Olisitko samanlainen jääräpäinen musta lammas, jos olisit syntynyt diktaattorin hallitsemaan valtioon?

Siihen en ossoo sannoo - luulen että mut oltais tapettu.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Ainaha kasvatus vaikuttaa, yhteiskunta ja muut ihmiset... Päätöksiin sunmuihin, en usko ihmistä joka sanoo tekevänsä kaikki päätökset ilman muiden ihmisten vaikutusta.

Oma elämänkatsomus eroaa muista, mutta kyllä senkin on yhteiskunta alottanut ja sitten omat kokemukset on vähän muokannut sitä.
Toisinsanoen en usko kenenkään tehneen omaa elämänkatsomusta. Tai toki tarkemmin ajateltuna pystyyhän asioihin näin arkena vaikuttamaan että ottaako tuon vittuilun nyt huumorina vai tosissaan, mut lieköhän seki temperamentista ja kokemuksista kiinni loppupeleissä.

Se miksi ihmiset antavat toisten vaikuttaa päätöksiinsä johtuu paristakin syystä, geenit (ihminen on vanha laumaeläin, on vieläkin mutta pyrkii kovasti pyristelemään siitä eroon) ja järjelläkin ajateltuna on kivempaa antaa välillä periksi asioissa niin yhteiselo sujuu.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Mitä tuohon Hitleriin tulee, niin tuollasen valtaanpääsy edellyttää laajaa kurjuutta kansan joukossa. Jos Hitler olis valinnu rauhan sotimisen sijasta, niin sitä varmaanki juhlittais kansallissankarina. Suuri persoona..

Per se

Vierailija
Hans Lankar
Käsi sydämellä kysyn: kuka palstalaisista uskoo itse luoneensa oman elämänkatsomuksensa ja kuka puolestaan olettaa olevansa ns. kasvatuksen ja yhteiskunnan tuote?

Olen luonut itse elämänkatsomukseni, mutta sen taustalla on aineistoa, jota olen tutkinut ja miettinyt vuosia ja taas vuosia. Olen etsinyt sen innoittamana ja vertaamalla sitä kaikkiin mahdollisiin vallalla oleviin käsityksiin vastauksia ylipäätään olemassaoloa ja varsinkin ihmiselämää ja ihmiskunnan yhteisöllistä elämää koskeviin kysymyksiin.
Koen olevani sinut elämänkatsomukseni kanssa.

Vierailija

Mandix kirjoitti:
"Oma elämänkatsomus eroaa muista, mutta kyllä senkin on yhteiskunta alottanut ja sitten omat kokemukset on vähän muokannut sitä."

Olen pitkälti samaa mieltä, ja vielä niin, että ns. "omat kokemukset" ja "omat muokkaukset" ovat vain hienosäätöä, ikäänkuin radion äänenvoimakkuuden muokkaamista.

Mitä Hitlerin lopulliseen voittoon tulee, hän suuruudenhulluna olisi vain halunnut alistaa maailman kaikki kansat oman määräysvaltansa alaiseksi. Miten se käytännössä olisi onnistunut, en tiedä. Ollaan vain onnellisia, että jenkit saivat ydinaseen valmiiksi ennen saksalaisia...

Vierailija
deep'n'dark
Ois muuten kivaa tietää että mitä Hitler olisi tehny jos olis saannu viedä asiat loppuun asti?

Hän olisi hävittänyt vasemmiston, mustat, juutalaiset, slaavilaiset, vammaiset, jehovan todistajat ja homot maan päältä. Jäljellä olisi vain ultrakova oikeisto.

Vierailija

Tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että Hitlerin voiton myötä Saksa olisi luhistunut omaan mahdottomuuteensa Neuvostoliiton tapaan.

Vierailija

kaksoispilari kirjoitti:
”Olen luonut itse elämänkatsomukseni, mutta sen taustalla on aineistoa, jota olen tutkinut ja miettinyt vuosia ja taas vuosia. Olen etsinyt sen innoittamana ja vertaamalla sitä kaikkiin mahdollisiin vallalla oleviin käsityksiin vastauksia ylipäätään olemassaoloa ja varsinkin ihmiselämää ja ihmiskunnan yhteisöllistä elämää koskeviin kysymyksiin.
Koen olevani sinut elämänkatsomukseni kanssa.”

Uskon kommenttisi rehellisyyteen ja näin itsekin olen pyrkinyt vertaamaan ja ajattelemaan. Silti tuo viimeinen lauseesi, mihin useimmat ihmiset pyrkivät, eli ”koen olevani sinut elämänkatsomukseni kanssa” pitää sisällään otsikkokysymyksen vastauksen; eli koen olevani sinut elämänkatsomukseni kanssa, mutta sillä edellytyksellä, että tuo elämänkatsomus on sopusoinnussa ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Kärjistäen: jos olisin elämänkatsomukseltani ympäristöaktiivi, mutta syntynyt eskimoyhteisöön, ja yrittäisin sikäläisissä olosuhteissa suojella hylkeitä, elämäni olisi varmaankin yhtä helvettiä! Voisinko siinä tilanteessa olla sinut elämänkatsomukseni kanssa, jos ympäröivä yhteisö hylkäisi minut?

Vierailija

En varmastikaan ole itse luonut omaa maailmankatsomustani muista ihmisistä riippumatta, mutta en myöskään nyt äkkiseltään keksi, mistä olisin sen oppinut. Maailmankatsomukseni on hyvin kaukana sekä vanhemmistani että kaikista muista sellaisista, jotka olen lapsena ja teininä tuntenut. Veikkaan, että se on enimmäkseen poimittu kirjoista.

Vierailija

Mei long kirjoitti: "Maailmankatsomukseni on hyvin kaukana sekä vanhemmistani että kaikista muista sellaisista, jotka olen lapsena ja teininä tuntenut. Veikkaan, että se on enimmäkseen poimittu kirjoista."

Mistä veikkaat oppineesi suomenkielen?

Vierailija

vilpittömään kysymykseen vilpitön vastaus:
elämänkatsomukseni on käsittääkseni yhteensulautuma lapsena oppimastani (lähinnä isältä, joka kasvatti minut) ja myöhemmin tietoisesti opiskelemastani luonnon- sekä huuhaatieteellisestä näkemyksestä.

tuohon väheksyvään sävyyn esittämääsi tieteilijäuskovaisuuteen sanoisin, että jos en itse ole syvällisesti paneutunut johonkin tieteen osa-alueeseen, on mielestäni perusteltua kuunnella heitä jotka ovat.
Usein tieteessä on niin, että ne 95 prosenttia jotka väittävät yhtä, ovat oikeammassa kuin ne 5 prosenttia, jotka väittävät toista.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Olen sitä mieltä, että otsikon väite on valitettavasti totta.

Mutta jos asian tiedostaa ja jos siitä yhtään välittää, ihmisen on mahdollista irroittautua suuresta osasta manipulointia. Siinä samalla tulee rahaakin säästäneeksi.

Jos se kaikista suurin ja tehokkain mainipulaattori on alkanut viime aikoina häiritä sinua erityisen paljon, kannattaa lukaista ohje täältä: historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/tv-lupamaksu-kapina-t39762-285.html

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat