Iki-kiuas

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisi hankkia uusi puukiuas ja tuli tutun kautta puheeksi tuo ikikiuas. http://www.ikikiuas.com/

En ole mokomaan härveliin ehtinyt tutustua mutta tuolla sivuilla sanottiin

Arinaa ja tuhkaluukkua ei IKI-kiukaissa tarvita lainkaan, sillä palamistulos on puhdas. Tulipesä vetää hyvin ja puunkulutus pysyy vähäisenä.

Jotenkin olen sisäistäny että kunnon veto = nopea, raju palaminen = paljon lämpöä = paljon puuta..
Ja tarkoittaako tuo ettei tarvitse keräillä tuhkaa pois vaan kaikki menee hormista ulos kun ei luukkua tarvita? (luulisi olevan hankalaa keräillä tuhkat ympyrän mallisesta tulipesästä)

Wikipedia antoi tietoina että on 6mm levyä

Eli onkos kellään kokemuksia kyseisestä kiukaasta tai osaako arvioida mutulla kestääkö mokoma värkki 2x pidempään kuin peruskiuas (hinta ~tupla) vai onko niin paljon parempi että kannattaa hankkia? Jotenkin tuo arinan puute epäilyttää kovasti. Eikös arina ole alunalkaen keksitty koska tulipesä palaa pohjasta puhki jos hiillos lepää tulipesän pohjilla?

Edit: jos kyseistä kuikaasta on aihe niin jos joku olisi ystävällinen ja laittaisi linkin, en itse löytänyt aihetta tästä mutta olen aina ollut huono etsijä...

Kommentit (5)

Vierailija
Lusicca

Ja tarkoittaako tuo ettei tarvitse keräillä tuhkaa pois vaan kaikki menee hormista ulos kun ei luukkua tarvita? (luulisi olevan hankalaa keräillä tuhkat ympyrän mallisesta tulipesästä)

Firman mökillä oli tuommoinen. Itse asiassa siitä oli helppo kerätä tuhat, koska mukana oli tällainen tuhkarauta, jossa oli kaareva "tela". Ei myöskään ole hankalia nurkkia mitä tarvisi tonkia.

Vierailija
Lusicca

Edit: jos kyseistä kuikaasta on aihe

"kuikaassa" palaa liekkien yläpuolella oleva levy ensin puhki, osta kiuas, missä se on riittävän paksu.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Velipojalla on tommottinen kiuas.

Itse suhtautuisin vähän skeptisesti kyseisen kiukaan aivan erityisestä erinomaisuudesta, eiköhän net jutut ole ihan vaan normi markkinointilätinää.

Lätinöistä huolimatta iki-kiuas on kyllä esteettis-sisustuksellisesti hauskan ja persoonallisen näköinen, ja siitä tulee pehmeät löylyt. Kiuas vieläpä hymyilee.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Arinaa ja tuhkaluukkua ei IKI-kiukaissa tarvita lainkaan, sillä palamistulos on puhdas. Tulipesä vetää hyvin ja puunkulutus pysyy vähäisenä.

Pelkkä koriste. Luukku voi olla joko kiinni tai auki. Auki ollessaan vetoa riittää, mutta luukku kiinni palaa kitumalla ja ainoastaan nokeaa hormit, koska arinan kautta ei tule palamiseen tarvittavaa ilmaa. Luukku selällään poltettaessa palaa puhki parissa vuodessa ja jos ei halua kekäleitä ympäri saunaa, pitää käyttää ainoastaan koivupuuta tai vastaavaa "räiskymätöntä".
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta hyvinkin läheistä toisen käden tietoa.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Uusimmat

Suosituimmat