eRepublik - Yhteiskuntasimulaattori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pohdin tovin jos toisekin, sopisiko tämä aihe ollenkaan tälle foorumille, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että tämänkaltaisesta pelistä voisi kenties löytyä keskustelunaihetta tällä foorumilla.

Simulaattoreita on tehty ties millaisista aiheista. On ajosimulaattoreita, lentosimulaattoreita ja jopa farmisimulaattoreita. Itse törmäsin netissä mielenkiintoiseen selainpohjaiseen yhteiskuntasimulaattoriin nimeltä eRepublik. Pelin ideana on siis mallintaa yhteiskuntaa: mukana on tällä hetkellä 60 maailman valtiota. Peliin on sisälletty monia yhteiskunnan osa-alueita. Talousmalli on erinomainen ja toimii sulavasti, kun pelaajat työskentelevät joko toisten pelaajien omistamissa yhtiössä ja ostavat näiden tuotteita - tai omistavat itse yrityksiä vaikka ympäri maailman. Monet harrastavat myös pörssikeinottelua. Kuitenkin pelin kannalta antoisimmat osa-alueet ovat politikointi ja sotiminen. Voit pyrkiä eduskuntaan, puolueen puheenjohtajaksi tai jopa maan presidentiksi. Presidentti sitten nimittää itselleen hallituksen, joka toimii hyvin pitkälti kuin oikeassakin elämässä.

Pelissä eletään täysin omavaraisesti - pelaajien luotsaama valtio päättää esim. rahan painamisesta ja eduskunta tekee lakiesityksiä. Pelillä on aktiivinen pelaajayhteisö, joka kokoontuu vilkkaasti ircissä ja foorumilla. Suurin osa pelaamisesta tapahtuukin itse pelin ulkopuolella. Foorumilla keskustellaan uusista lakialoitteista, valtion toimintasuunnitelmista ja strategioista esim. maanpuolustuksen suhteen. Kaikki tämä vaatii paljon huolellista työtä, joten eRepublik ei ole mikään läpihuutojuttu. Monissa Itä-Euroopan maissa peli on noussut niinkin kuuluisaksi, että maan tapahtumia pelissä seurataan aktiivisesti niin sanomalehdissä kuin televisiossakin.

Suomi on pelissä pienehkö, mutta varteenotettava maa. Sotajoukot ovat hyvät ja tehokkaat ja maa on noussut monesti pelin uutisotsikoihin. Viimeisin uutistulva syntyi toissa sunnuntaina presidentinvaalien aikaan kun presidentinvaaleissa vieras valta yritti vallankaappausta. Lähes varmalta tuholta vältyttiin kuitenkin ympäri maailmaa olevien liittolaisten avulla. Suomi sai säilyttää itsenäisyytensä ainakin seuraaviin vaaleihin asti, mutta vaara ei kuitenkaan vaikuta olevan ohitse, sillä ainakin kolmella ulkovallalla on suunnitelmia maan suhteen ja nämä suunnitelmat eivät suinkaan ole valoisia.

Omasta mielestäni peli on hyvin mielenkiintoinen ja vaikka onkin kyseessä vain peli, on politiikassa toimiminen siitäkin huolimatta hyvin antoisaa ja monipuolista. On mielenkiintoista seurata, millä tavalla politiikka ja talous pelissä elävät omaa elämäänsä ja noudattavat silti tosielämän lainalaisuuksia. Suosittelen lämpimästi ainakin kokeilua.

Linkki peliin
Linkki foorumille

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Olen pelaillut jo jonkin aikaa ja olen itse tykännyt. Politiikasta, taloudesta tai muusta yhteiskunnan osa-alueesta kiinnostuneilla on suht' hyvät mahdollisuudet päästä toteuttamaan itseään.

Ja tosiaan, jos ei aio alkaa presidentiksi asti pyrkimään niin parhaimmillaan peli ei vie omaa aikaa kuin muutaman minuutin. Jos taas haluaa, niin pelistä löytyy tekemistä toviksi jos toiseksikin...

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Kiinnostuin myös, tämähän on hieno peli! Aika vähän vaan tekemistä ainakin näin aluksi, menee varmaan hetki että pääsee pelin historiaan ja politiikkaan sisälle. Muutenkin saattaa tuo poliittinen osallistuminen jäädä vähän puolitiehen, kun en ole irkkaaja...

Ovatko nuo luonnonvarat muuten tuossa pelissä jotenkin paikallisia, vai voiko esim. öljyä pumppailla yhtä paljon niin Suomesta, kuin Saudi-Arabiasta?

Vierailija

Pelissä on eri regioneissa erilaiset resurssit. Esim. Suomessa on mm. medium wood resurssi muistaakseni parissa regionissa. Tästä onkin valitettu pitkään admineille, sillä on epäreilua antaa Suomen kaltaiselle metsävaltiolle vain medium resurssit kun ansaitsisimme ainakin pari high resurssia. Ja nämä resurssithan siis vaikuttavat tuottavuuteen, joten ne ovat hyvin tärkeitä.

Hienoa, että tämä aihe herättää edes jotain kiinnostusta. Uudet pelaajat ovat aina tervetulleita. Kysykää vain rohkeasti täällä, foorumilla tai irkissä niin kyllä neuvoja tulee.

Vierailija

Nyt kun olen pelaillut tätä peliä niin totean, että tämähän on yksi parhaimmista Yhteiskuntasimulaattoripeleistä
Muuten , millä alalla saa parasta palkkaa Suomessa?
E: Ja kannattaako olla monella alalla hyvä?

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Itse oon kattellu et noista pullafirmoista sais parasta palkkaa tällä hetkellä(Kartal Food Q5: palkka 19,50). Toisaalta ne on Q5 ruokaa, jonka vääntäminen mun mielestä kuluttaa enemmän, eli saa olla oma talo ja syödä kallista ruokaa, ettei tuu burn outtia. Sitten jonkun Patria Servicen palkka on 1,50 pienempi, mutta se tuottaakin Q3 pyssyjä, joiden tekeminen ei ole yhtä raskasta työtä, jolloin rahaa menee elämiseen vähemmän. Näin oon ihte ymmärtänyt.

Ton skill level 7:n eteen täytyy vissin tehdä aika pirskatin kauan töitä, että sitten saa sitä parasta palkkaa. Ehkä sekatyömiehenä löytäisi vähän paremmin hommia, mutta mitään kovaa palkkaa ei tulisi.

Mutta korjatkaa heti vaan, kun en ole itsekään mikään konkari tässä pelissä

Vierailija

eteenpäin jo sanoikin, että manufactoryssa tienaa Suomessa parhaiten. Constructionissa voi tienata oikeastaan vain talofirmoissa, eivätkä nekään hirveästi kannata. Landissa taas puuttuu high resource, joten palkat eivät voi kivuta korkealle. Kahta tai kolma alaa ei kannata treenata vaan ehdottomasti kannattaa keskittyä yhteen alaan. Ite sain tuon Skill 7:n noin seitsemässä kuukaudessa landissa.

Vierailija
Urokhtor
Pohdin tovin jos toisekin, sopisiko tämä aihe ollenkaan tälle foorumille, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että tämänkaltaisesta pelistä voisi kenties löytyä keskustelunaihetta tällä foorumilla.

Simulaattoreita on tehty ties millaisista aiheista. On ajosimulaattoreita, lentosimulaattoreita ja jopa farmisimulaattoreita. Itse törmäsin netissä mielenkiintoiseen selainpohjaiseen yhteiskuntasimulaattoriin nimeltä eRepublik. Pelin ideana on siis mallintaa yhteiskuntaa: mukana on tällä hetkellä 60 maailman valtiota. Peliin on sisälletty monia yhteiskunnan osa-alueita. Talousmalli on erinomainen ja toimii sulavasti, kun pelaajat työskentelevät joko toisten pelaajien omistamissa yhtiössä ja ostavat näiden tuotteita - tai omistavat itse yrityksiä vaikka ympäri maailman. Monet harrastavat myös pörssikeinottelua. Kuitenkin pelin kannalta antoisimmat osa-alueet ovat politikointi ja sotiminen. Voit pyrkiä eduskuntaan, puolueen puheenjohtajaksi tai jopa maan presidentiksi. Presidentti sitten nimittää itselleen hallituksen, joka toimii hyvin pitkälti kuin oikeassakin elämässä.

Pelissä eletään täysin omavaraisesti - pelaajien luotsaama valtio päättää esim. rahan painamisesta ja eduskunta tekee lakiesityksiä. Pelillä on aktiivinen pelaajayhteisö, joka kokoontuu vilkkaasti ircissä ja foorumilla. Suurin osa pelaamisesta tapahtuukin itse pelin ulkopuolella. Foorumilla keskustellaan uusista lakialoitteista, valtion toimintasuunnitelmista ja strategioista esim. maanpuolustuksen suhteen. Kaikki tämä vaatii paljon huolellista työtä, joten eRepublik ei ole mikään läpihuutojuttu. Monissa Itä-Euroopan maissa peli on noussut niinkin kuuluisaksi, että maan tapahtumia pelissä seurataan aktiivisesti niin sanomalehdissä kuin televisiossakin.

Suomi on pelissä pienehkö, mutta varteenotettava maa. Sotajoukot ovat hyvät ja tehokkaat ja maa on noussut monesti pelin uutisotsikoihin. Viimeisin uutistulva syntyi toissa sunnuntaina presidentinvaalien aikaan kun presidentinvaaleissa vieras valta yritti vallankaappausta. Lähes varmalta tuholta vältyttiin kuitenkin ympäri maailmaa olevien liittolaisten avulla. Suomi sai säilyttää itsenäisyytensä ainakin seuraaviin vaaleihin asti, mutta vaara ei kuitenkaan vaikuta olevan ohitse, sillä ainakin kolmella ulkovallalla on suunnitelmia maan suhteen ja nämä suunnitelmat eivät suinkaan ole valoisia.

Omasta mielestäni peli on hyvin mielenkiintoinen ja vaikka onkin kyseessä vain peli, on politiikassa toimiminen siitäkin huolimatta hyvin antoisaa ja monipuolista. On mielenkiintoista seurata, millä tavalla politiikka ja talous pelissä elävät omaa elämäänsä ja noudattavat silti tosielämän lainalaisuuksia. Suosittelen lämpimästi ainakin kokeilua.

Linkki peliin
Linkki foorumille

---------

Kivaa kun kerroit tästäkin. Lisää tämmöistä kansalle. Pitääpä heti kokeilla....

Vierailija

eSuomi on muuten sodassa parast'aikaa. TAistelemme venäläisiä orjuuttajia vastaan Pohjois-Norjassa.

Mannerheimi sano että nyt sitä lähtään, silmien välliin ryssiä tähtään...

Vierailija
Akseli_Koskela
eSuomi on muuten sodassa parast'aikaa. TAistelemme venäläisiä orjuuttajia vastaan Pohjois-Norjassa.

Mannerheimi sano että nyt sitä lähtään, silmien välliin ryssiä tähtään...

On muuten loistava peli. Kaikki joukolla pelastamaan eSuomea!

Vierailija
Kursk
On muuten loistava peli. Kaikki joukolla pelastamaan eSuomea!

Kun kaikki pelastavat eSuomea, niin kuka pelastaa IRL Suomen?

Vierailija

My places -> Army -> Show active wars list. Sieltä sitten etsit maatasi koskevat aktiiviset taistelut. Taistelun jälkeen on tärkeää käydä sairaalassa, sillä yksi taistelu kuluttaa 10 wellnessiä. Sairaalan quality taas vaikuttaa siihen paljon saat wellnessiä takaisin. Esim. Q2-sairaala antaa 20 wellnessiä takasiin ja Q5 taas antaa 50 wellnessiä. Huomioi, että voit käyttää sairaalaa vain kerran päivässä. Sairaalaan pääset esim: Info -> Social stats ja alhaalta etsit oman regionisi ja klikkaat details. Kannattaa ehdottomasti muuttaa alueelle jossa on Q5-sairaala.

Aseiden vaikutus riippuu paljon omasta tasostasi. Strength ja sotilasarvo vaikuttavat niitten tekemään vahinkoon eniten, mutta esim. myös wellnessisi vaikuttaa siihen. Itse teen normaalisti noin 25 vahinkoa nyrkeillä, mutta Q1-aseella isken jo 62. Q2-ase ei vaikuta näin paljon, sillä pystyisin iskemään sillä "vain" 72 vahinkoa. Kannattaakin iskeä kiltisti noilla Q1-aseilla ellet satu oleman rikas tai halua kipeästi nostaa sotilasrankkiasi.

Vierailija

Kuuluuko eSuomi johonkin sotilasliittoon? Ja onko mahdollista, että eVenäläiset (Jotka ovat voitolla tällä hetkellä Pohjois-Amerikassa) rynnivät eSuomeen ja ottavat meidän alueet haltuun, vai olemmeko "turvassa"?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat