Miten sietää sietämättömiä asioita ihmisiin liittyen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Erinäiset uskonnot ovat aina silloin tällöin helposti punainen vaate meikäläiskälle, koska niihin tuntuu liittyvän aimo tukku uskomatonta typeryyttä ja suoranaista epäinhimillisyyttä. Sille tielle en pysty lähtemään että sanotaan vaikka 5,9 miljardia ihmistä uskoessaan johonkin olisi oikeassa ja minä väärässä kun en usko kuten he, koska on asioita joissa ei pysty pokkuroimaan ja nuoleskelemaan toisia vaikka kuinka yrittäisi...

Mutta miten oppisi elämään lunkisti ja hyväksymään sen että suurin osa ihmiskuntaa jostain syystä haluaa pitää kiinni sellaisista asioista ja arvoista joita itse kammoan? Hulluksihan tässä maailmassa tulee jos kokoajan tuntuu asiat tulevan iholle asti. Mitä se minulle kuuluu mihin kukakin uskoo, enivei!

Ei tarvitse keskittyä pelkästään ideologioihin, on varmasti itsekullakin asioita joita ei voi sietää muissa ihmisissä. Miten taaplaatte päivästä päivään hermostumatta tuon tuostakin siihen että muiden kotkotukset vaikuttavat aivan päättömiltä?

En yhtään ihmettelisi vaikka moni opiskelisi psykologiaa taikka vaikka psykiatriksi asti (toki eri asia, olettaisin!) ihan vain oppiakseen neutralisoimaan omat henk.koht. angstinsa ja skismansa.

Kommentit (13)

Vierailija

Avain onneen on täydellinen välinpitämättömyys tarkoittamiesi typeryksien persoonia kohtaan. Mitä enemmän hakeudut kanssakäymiseen verenpainetta nostattavien kansanryhmien kanssa, sitä epätoivoisemmalta maailma näyttää ja mielenrauha karisee.

Tiede-palstastakin tuli kertaheitolla nautittavampi kun kaikki ns. idiootit pystyi karsinoimaan näkymättömiin.

Vierailija
Qadesha
Miten taaplaatte päivästä päivään hermostumatta tuon tuostakin siihen että muiden kotkotukset vaikuttavat aivan päättömiltä?

Selviän asian kanssa ajattelemalla elämän rajallisuutta. Aion katsella näitä tolloja vain koko elämäni, mutten yhtään pidempään.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Yleisin tapa sietää ympäristöä lienee se, että kaventaa näköpiiriään. Jos keskittyy enemmän omiin juttuihin, ei muu häiritse niin paljoa. Maailmassa riittää epäkohtia asioissa ja muissa. Kaventuminen voi olla järkevää, sillä emme mahda yksittäisenä ihmisenä paljoa suurille ja kaukaisille. (Myönnän, että tämä on kyyninen lähestymistapa)

Yksi hyvä keino sietää muiden asioita on ymmärtää se toinen. Kun tietää hänen logiikkansa, on se kuin luonnollinen selitys kaikelle. Toisin ei voisi olla tai jotain olisi vinossa. Tässä on se hyvä puoli, että maailma on sittenkin ristiriidatonta joiltain osin.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija

En tiedä olisiko se välttämättä kyyninen. Itse mietin ihan liikaa asioita joille en kuitenkaan mahda mitään, ja joskus suorastaan hävettää mihin kaikkeen olen nokkaani tunkemassa.

Eihän kaikesta voi olla vastuussa tässä maailmassa. Kun tekee omalta osaltaan parhaansa, niin turha heittäytyä ristille rääkymään...

Vierailija

Qadesha, ihminen voi kouluttaa itseään näissä "suhtautumisasioissa". Itse olen perustanut jo vuosia sitten aivojeni yhteen soppeen "mapin Ö", johon sijoitan kaikki sellaiset asiat, jotka toisaaalta minua ahdistavat tai ärsyttävät, mutta joihin toisaalta itse en voi vaikuttaa.
Aggressiot tai sietämättömyydet kuluttavat liikaa omaa energiaa ja haittaavat vain omaa elämää.
Aiheeseen ohuesti liittyen, nykyisin jo yli 80-vuotias Nobel-kirjailija Doris Lessing sanoi kerran jotenkin näin:
"Viisaat ihmiset eivät hyväksy tyhmyyttä; vahvat ihmiset eivät hyväksy heikkoutta."
Doris voi olla oikeassa, mutta minä annan tyhmien tai heikkojen olla rauhassa omilta ajatuksiltani, saatanpa jopa itse kuulua heihin...

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Jos on analysoiva ja pohtiva luonteenlaatu niin sen kanssa on joskus hankala elää. Tulee koko ajan niin paljon tavaraa mietittäväksi.
Rento henkilö näkee auton: kappas punainen auto

Analyytikko: punainen Lada vm -89, savuttaa-liekö moottori väljä, varmaan menossa Citymarkettiin olutostoksille kun on niin punanenäinen kuljettaja, onkohan se humalassa koska auto kiemurtelee pikkusen, eipäs-kuopissa pomppii noin-siis huonot iskunvaimentajat jne.

Kummankohan elämä on helpompaa?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Roosterilta tuossa edellä hauska ja erittäin ansiokas huomio kahdesta erilaisesta ihmisluonteesta, muutamalla lauseella pelkistettynä.
Itselläni on eräs lähisukulainen, joka "ottaa pulttia" kaikista mahdollisista asioista. Hänen seurassaan on usein varsin sietämätöntä olla ja kuunnella noita alituisia "Lada-analyysejä", mutta olosuhteista johtuen on välillä pakko. Se vaatii elämäntaitoa se!

Vierailija

Heh juu. Itse olen muutaman erittäin epäluuloisen ja hysteerisen (miehen) juttuja tullut tässä jokusen vuoden kuunnelleeksi ja kyllähän se välillä rasittaa. Ei kannata miettiä liian pitkälle. Kyhää sellaiset pilvilinnat tai pilvivankilat että oksat pois.

Se olisi nasta kyky että osaisi sietää typeriä ihmisiä vaikka ei periaatteessa sietäisi typeryyttä. Muistaisi että ovat ihmisiä, vaikka ärsyttävätkin. Eikä se aina heidän omaa syytänsä ole. Onhan näitä asioita jotka saavat ihmiset kasvavat kikkuralle ja ei kaikille sitä älliäkään ihan kauhalla jaeta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Millaisten tyhmyyksien kanssa olet viime päivinä joutunut kamppailemaan?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Pohtimalla asiaa järjellä. Jos tunne raivoa tai vihaa, pyrin mahdollisimman nopeasti ajattelemaan asiaa järjellä: mitä syytä minulla on raivostua? Tällöin laantuu tunne, mutta kantani ei toki muutu. Turha sitä on tunteelliseksi heittäytyä mokoman asian takia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Grendel
Pohtimalla asiaa järjellä. Jos tunne raivoa tai vihaa, pyrin mahdollisimman nopeasti ajattelemaan asiaa järjellä: mitä syytä minulla on raivostua? Tällöin laantuu tunne, mutta kantani ei toki muutu. Turha sitä on tunteelliseksi heittäytyä mokoman asian takia.

Hellekausina tunnen raivoa ja vihaa. Nimittäin kun astun läkähdyttävästä kuumuudesta kauppahuoneistoon, jossa on viileämpää kuin ulkona ja ovet ovat selällään. Mietin sitten mitä syytä on tuntea raivoa ja vihaa "kylmän" ulos laskemisesta. Siinähän vain keskivertoälyllä varustettu on päättänyt tehdä niin kuin muuallakin. Eli jos on kova helle, niin kaikki luukut auki. Niin on aina tehty ja tullaan aina tekemään.

No sama raivo iskee, kun ilmanvaihdon ammattilaiset tekevät ohjelmiansa. Helleajan ohjaukset tehdään niin, että lämmön talteenottovehkeet pysäytetään. Yötuuletusta rakennuksen luonnollisesti jäähdyttämiseksi ei tietenkään tajuta ensinkään, koska yöllä kuuluu pitää kaikki pienellä. Mutta tuo lämmön talteenottojuttu. Miten ei pieniin pörröisiin päihin mahdu, että myös "kylmää" voi ottaa talteen. Eli jos sisältä virtaa ulos viileämpää ilmaa kuin on tulossa helteisestä ulkoilmasta niin lämmönsiirrin tulee olla silloin pelissä mukana. Paitsi yötuuletuksessa.

Vihan ja raivon määrää joutuu säätelemään aivan liikaa. Tuosta säätelemisestä hermostuu liikaa jatkuvasti.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Ei tässä oikeastaan lähiaikoina kovin kummoisia raivotiloja ole ollut, jostain syystä vain paukahti tämä aihe päähän. Mutta toden totta, kyllä se minullakin on paljolti säistä kiinni. Oli aika huvittavaa muuten miten tässä pahimman hellejakson aikana tällä alueella tuntui olevan porukoilla pinna kireällä vähän itse kullakin, sitä saattoi mitata sillä miten paljon valituslappuja tämänkin talon yhteistilojen ilmoitustaululle kertyi... Osa ihan asiasta ja osa asian vierestä.

Itse säätelen jossain määrin v-tutuskäyrää pulikoimalla järvivesissä kuumimpina päivinä. Pakkomielteestäkin melkein voisi puhua, sillä vaikka minulla ei olisi varsinaisesti tirisevä hikikään, niin jos päivä on aurinkoinen ja lämmin ja en pääse järveen, minusta tuntuu että kohta napsahtaa päässä. Hirveä ahdistus ja tuska, "koko kesä on pilalla". En edes ole mikään erinomainen kroolaaja ja pelkään syviä vesiä, mutta niin vain on päästävä läträämään vesielementin kanssa.

Tässä talossa ei ole enää pariin vuoteen ollut minkäänlaista automaattituuletusta (oli alunperin, koska se ääni välillä kuului ja välillä ei ja nyt ei kuulu enää ollenkaan). Jonkinlaista puhallusta hormeissa tapahtuu kun pitää tuuletusräppänät auki, jos ne sulkee niin ilma ei kulje ja kylppärikään ei kuivu käytön jälkeen. Taannoisen helteen aikana ei kuitenkaan ilma liikkunut mihinkään enää räppänät aukikaan, ja naapuruston p-skan haju tunki meidän vessaan eikä lähtenyt pois vaikka parvekkeenkin ovi oli seposelällään. SE se oli jo silkkaa tuskaa eikä kaipaa moista kokemusta toiste.

Liittyykö se ihmisiin? Pakkohan väen on käydä asialla vessoissaan. Mutta talot joissa on tullut asuttua viime vuosina on suunnitellut totaalinen idiootti. Nykyisessäkin asunnossa esmes makuuhuoneen ovi aukeaa suoraan parvekkeen oven/oviaukon eteen. Äly hoi, miten tuuletat tällaisen sumppuhuoneen?! Ah noita 60-luvun innovaatioita.

Uusimmat

Suosituimmat