Seuraa 
Viestejä45973

Morjens kaikki!

Aiheena olisi nelitahtimönkijän moottorin tärinänvaimennus.

Koska, tärinä hajoittaa tankin, jäähdyttimen ja mittariston.

Syy tähän tärinään on se, että kampiakseli tai jokin muu härpäke on jätetty kokonaan tasapainottomatta.

Eli ainut vaihtoehto taitaa olla moottorin "irroittaminen" rungosta.
Löytyy jo yksi suunnitelma, minkä tuossa itse suunnittelin, varmaan olisi parempiakin keinoja, mutta en googlella löytänyt.

Kone on siis suoraan pultattu rungon kiinnikkeisiin kiinni, niinkuin yleensä.

Sunnittelin sellaista, että poraan rungon 10mm kiinnitysreijät 16mm kokoisiksi, hitsaan reijän kohdalle 18mm sisähalkaisijalla olevat, 15mm pitkät putkenpätkät ulokkeeksi. Putken sisälle tulisi ulkohalkaisijalta 17mm ja sisähalkaisijalta 9mm paksu öljy/ilma kumiputkea, joka tulisi 5mm rautaputken yli, ja viimeiseksi 10mm pultti, jossa olisi korinalusprikka.

Ja näitä virityksiä tulisi 10kpl, eli 5kpl aina moottorin yhdelle puolelle. Kiinnikkeitä on 5kpl. Pultit tulevat aina moottorin läpi ja mitta on noin 10-15 cm.

Pulttia/mutteria ei kiristettäisi aivan kireälle, ettei moottorin kiinnikkeet painuisi moottoriin kiinni sivulta päin. Pultin kiristys painaisi kumiletkun kiinni rautaputkeen, jossa on 1mm rako. Korinalusprikka ei ottaisi kiinni 15mm rautaputken pätkään, koska putken sisällä oleva kumiletku olisi puolisenttiä pidempi kuin putki.

Kysymys kuuluu, voiko tämä toimia pidemmän päälle, onko parantamista jossain tai onko parempia ehdotuksia vaimennukseen(varmasti on )?

Klikkaa kuvaa suurentaaksesi

Sivut

Kommentit (66)

Parempia, joskin toteuttamiskelvottomia vaihtoehtoja voisi olla tasapainotusakseli, tai moottorin massan kasvattaminen.

Akseli ehkä voisi mönkijään mahtua, mutta miten sen saa mitoitettua oikein...

9000-mallin 2.3-litrasessa SAABissa näitä tasapainotusakseleita oli muistaakseni kaksin kappalein ja kävihän se nelipyttyinen motti aika tasaisesti.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5127

Kumityynyvaimennus on osoittautunut toimivaksi ainakin H-D ja Norton moottoripyörissä joissa kaksisylinterisen isokuutioisen koneen vaimennus on onnistunut hienosti.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ilesoft
Parempia, joskin toteuttamiskelvottomia vaihtoehtoja voisi olla tasapainotusakseli, tai moottorin massan kasvattaminen.

Akseli ehkä voisi mönkijään mahtua, mutta miten sen saa mitoitettua oikein...

9000-mallin 2.3-litrasessa SAABissa näitä tasapainotusakseleita oli muistaakseni kaksin kappalein ja kävihän se nelipyttyinen motti aika tasaisesti.




Meinasitko että tuo akseli pitäisi koneen sisälle mahtua? En ole ennen moisesta kuullutkaan...

Massaa ei kannata lisätä, koska moottori on vain noin 15hp.

Ongelmaksi voi muodostua ajokin valmistajan oikeudet vaatia lupaa rakennemuutoksiin jota katsastus valvoo. Muuten kumieristinen teko ei ole suuri ongelma. Kartio tai V-muoto on useimmiten paras. Kumityynyjä valmistaa suomessakin joitain firmoja.

kompu
Morjens kaikki!



Olisiko rungossa jotain ilmeisen velttoa kohtaa jonka vahvistamalla tai kolmioimalla rungon resonanssia (Niin että olisi vähemmän ruoska) olisi mahdollista pienentää?

-

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Kannattaa ottaa varmaan huomioon ainakin ajatuksena, että sopivasti joustava moottorin tuenta voi peräti resonoida ikävästi joillain kierroksilla, mikälis kumipusla/moottori-yhdistelmän ominaisvärähtelytaajuus sattuu hankalalle alueelle.

Riäpäle
Olen tomivana nähnyt tuon MZ moottoripyörässä.



Ahaa, sen on kerennyt sitten joku muu keksiä ensin, yllättäin ei muuta kuin puikko tulille huomenna!

ROOSTER
Kumityynyvaimennus on osoittautunut toimivaksi ainakin H-D ja Norton moottoripyörissä joissa kaksisylinterisen isokuutioisen koneen vaimennus on onnistunut hienosti.



En tiedä miten tämä kumityynyvaimennus tapahtuu, mutta epäilisin että joutuisin siirtämään koneen kiinnityskorvakkoja, jota en mielelläni alkaisi tekemään..

tietää
Ongelmaksi voi muodostua ajokin valmistajan oikeudet vaatia lupaa rakennemuutoksiin jota katsastus valvoo. Muuten kumieristinen teko ei ole suuri ongelma. Kartio tai V-muoto on useimmiten paras. Kumityynyjä valmistaa suomessakin joitain firmoja.



Katsastuksesta ei tarvitse huolehtia, tämä menee mökkimönkijäksi kun katsastus tulee vuonna 2011 vastaan.

Pergolaattori
kompu
Morjens kaikki!



Olisiko rungossa jotain ilmeisen velttoa kohtaa jonka vahvistamalla tai kolmioimalla rungon resonanssia (Niin että olisi vähemmän ruoska) olisi mahdollista pienentää?

-




hmm.. enpäs osaa näin silmämääräisesti sanoa löytyykö heikkoja kohtia.

kompu

Kysymys kuuluu, voiko tämä toimia pidemmän päälle, onko parantamista jossain tai onko parempia ehdotuksia vaimennukseen(varmasti on )?



Tapausta tuntematta epäilen että ei toimi pitemmän päälle. Moottoria riepottaa melkoiset voiman ja kotikonstein on vaikea tehdä sekä lujaa että joustavaa kiinnitystä. Kanttaisi katsoa rompparilta tai Motonetistä autojen moottorien kiinnitysrautoja. Niissä on vastaava systeemi kuin kuvassa.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Ei kannata keksiä lisää ruutia, vaan käyttää eristiminä jo olemassa olevia ratkaisuja kuten Liningin tai K-K:n komponentteja. Niiden kumiseokset ovat tarkoitukseen sopivia ja lisäksi eristimet on helppo mitoittaa juuri tietylle taajuusalueelle sopiviksi. Mitoitusohjeita on Liningin esitteessä.

Lisäksi tärinäneristyksessä tulee ottaa huomioon, että kaikissa johdoissa, letkuissa, vaijereissa ja ketjuissa on sen verran löysää, että moottori pääsee värähtelemään eristimissään. Tosin ketjuvedossa saattaa tulla ongelmaksi, että vastaisuudessa ketjun värähtelyt ovat haitallisimmat. Tosin siihenkin on omat vaimentimensa...

Kumisia värähtelyneristimiä on markkinoilla useita muitakin merkkejä ja niitä kannattaa kysellä teknisen kumin myymälöistä, joista saa myös eri eristintyyppien mitoitusohjeet.

Vanha jäärä

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5127

Sen jälkeen kun olet saanut kiinnikkeet järjestettyä ja valitset vaimennuskumeja alkaa vaikeus.
Aikoinani Volvostani hajosi moottorin vaimennintyynyt ja alkuperäiset olivat mielestäni hävyttömän hintaiset. Ostin siis kumikaupasta "vastaavat". Täysin samannäköiset mutta ilmeisen kovalla kumilla. Pakko luovuttaa ja ostaa alkuperäiset, ilmeni koko koria heiluttavaa värinää.
Joku ammattitaitoisempi olisi varmaan löytänyt oikean helposti, amatöörillä ainoa tapa on kokeilu.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

tietää
Kuplan kone on värinätön niin ettei siinä koskaan ole ollut kumieristimiä. Yksi seli myös sen lentokonelaatuiseen luotettavuuteen.



Niinpä, koneessa ei ole, mutta vaihteistossa on ja kone on kiinni korissa roikkumalla pelkästään vaihteiston perässä.

Mutta tuohon alkuperäiseen asiaan. Yksinkertaisempi ratkaisu (vähemmän muokattavaa) voisi olla isompi reikä runkoon ja kartionmalliset kumit reiän kahta puolta ja prikat niiden ulkopuolelle. Riippuen vähän miten tilaa on ja minkä suuntaisia voimia ko. pisteisiin tulee.

Eli järjestys pultilla ulkopäin jotakuinkin näin:
mutteri - iso aluslevy - kumi - runko - kumi - iso aluselvy - jne.

Kun tuon kiristää sopivasti tiukkaan, niin kumit puristuvat yhteen rungossa olevan reiän läpi. Tällaista ratkaisua on käytetty mm. auton alustoissa.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
ROOSTER
Sen jälkeen kun olet saanut kiinnikkeet järjestettyä ja valitset vaimennuskumeja alkaa vaikeus.
Aikoinani Volvostani hajosi moottorin vaimennintyynyt ja alkuperäiset olivat mielestäni hävyttömän hintaiset. Ostin siis kumikaupasta "vastaavat". Täysin samannäköiset mutta ilmeisen kovalla kumilla. Pakko luovuttaa ja ostaa alkuperäiset, ilmeni koko koria heiluttavaa värinää.
Joku ammattitaitoisempi olisi varmaan löytänyt oikean helposti, amatöörillä ainoa tapa on kokeilu.

Avainkysymys vaimentimen mittojen lisäksi on juuri kumin kovuus. Tämän saa selville kotikonstein mittaamalla vaimentimen painuma, kun sitä kuormitetaan tietyllä vakiovoimalla. Jos painumat ovat samat, niin vaimentimien staattiset jousivakiot ovat samat ja ne toimivat samalla tavalla.

Dynaamisissa - värähtelynaikaisissa - jousivakioissa voi silti olla eroa, mutta erot ovat yleensä kohtalaisen vähäisiä, eivätkä juuri vaikuta vaimentimen toimintaan.

Lisäksi on otettava huomioon, että kumivaimentimella on yleensä oma jousivakionsa kaikissa kolmessa suunnassa, ja näin painuma mitattava kaikissa näissä suunnissa.

Vielä voisin kertoa, että vaikka puhutaan vaimentimista, on kyse jousista, joiden vaimennuskykyä, eli energian absorptiokykyä, tarvitaan vain systeemin resonanssikohdissa. Niiden yläpuolella vaimennuskyvystä on pelkkää haittaa. Parhaat dynaamiset vaimentimet ovat täten löysät teräsjouset, jos vaimennettava kone voi täristä laajallakin amplitudilla ja kone voidaan kiihdyttää nopeasti resonanssikohtien yli.

Vanha jäärä

Eristimiä voi olla kahta kovuutta niin että pehmeämpi on mitoitettu resonanssien vaimentamiseen ja kovempi ottaa vastaan voimat jotka ylittävät pehmeän kantokyvyn vaikkapa moottorin väännön tai ulkoisen iskujen tuottamat.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat