"penkki"

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

http://naurunappula.com/302751

kuinkas tuollainen tehdään? puhuivat että poliisit on maksaneet 10 000 euroa. näyttää aika halvalta ratkaisulta.

edit: hinta oli jäänyt pois

toisen polven pilkkuvirhe

Kommentit (10)

Vierailija

sjk, olisko vaikka ollu puhe tuosta nopeusmittarista, a.k.a. testipenkki?

Kyllähän tuonkin helposti tekee, ei tartte kuin kaks laakeroitua rullaa, pikku mikroprosessori (Atmel, PIC) ja näyttö.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ei ne rullat ja mikroprosessorit semmosenaan mitään tee, pitäs vielä jotenkin mitata sitä tehoa...

Rullaan vois ehkä laittaa jonku levyjarrun tjs, jonka jarrusatulaan kohdistuvaa voimaa mitattaisiin sopivalla anturoinnilla. Voimasta voitaisiin sitten laskea vääntömomentti, ja jos samalla mitattaisiin rullan pyörimisnopeus, voitaisiin laskea teho niiden tulona. Yksinkertaisimmillaan voisi olla joku käsin kierrettävä ruuvi, josta jarrua kiristettäisiin mutu-tuntumalla.

(edit: empäs kattonu että se onkin vaan nopeusmittari; luulin että se on perinteinen tehopenkki.)

Vierailija

Nopeusmittarihan se tosiaan

Jos dynometrin haluaa, niin iso rulla jonka hitausmomentti tunnetaan ja mittaa siitä sitten tarpeellisella tarkkuudella pyörimisnopeutta ja kiihtyvyyttä, näistä tiedoista saa selville tehon/väännön

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

juu kyseessä tämä poliisien nopeuspenkki mopoille. sitä vain ihmettelin että hintaa on aika roimasti tuollaiseksi "tellingiksi". luulisi että samalla laitteella voisi tehotkin mitata?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Ja tarviihan tuossakin jokin kuorma olla, että näyttää todellisen nopeuden.
Vanhemmissa mopoissa missä ei kierroksenrajoitinta ole ottavat ilman kuormaa huomattavasti enemmän kierroksia, kuin kuorman (mm. ilmanvastus) kanssa jolloin tuo mittarin näyttämä nopeus on isompi.
Vanhemmissa mopoissa se nopeus rajoittui käytännössä siihen, että ei tehot enää riittänyt nopeampaan vauhtiin.
Uudemmissa on sitten nopeus rajoitettu moottorin kierroksia rajoittamalla, kun välityssuhde on vakio.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Poliisi on maksanut hiukan ylihintaa. Tuollainen maksaa moottoripyöräliikkeessä 19,95. Rullia käytetään ketjujen rasvauksen helpottamiseen.

sinnipirtti
http://naurunappula.com/302751

kuinkas tuollainen tehdään? puhuivat että poliisit on maksaneet 10 000 euroa. näyttää aika halvalta ratkaisulta.

edit: hinta oli jäänyt pois

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Typpi
Ja tarviihan tuossakin jokin kuorma olla, että näyttää todellisen nopeuden.
Vanhemmissa mopoissa missä ei kierroksenrajoitinta ole ottavat ilman kuormaa huomattavasti enemmän kierroksia, kuin kuorman (mm. ilmanvastus) kanssa jolloin tuo mittarin näyttämä nopeus on isompi.
Vanhemmissa mopoissa se nopeus rajoittui käytännössä siihen, että ei tehot enää riittänyt nopeampaan vauhtiin.
Uudemmissa on sitten nopeus rajoitettu moottorin kierroksia rajoittamalla, kun välityssuhde on vakio.



niin ja myös ilmanvastus lienee jäänyt ottamatta huomioon.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Porukka ei ilmeisesti hirveästi ajattele. Poliisi tuolla helposti testaa paikoillaan mahdollisia kandidaatteja, eli jos lukema nousee yli jonkin sopivan lukeman, eli esim. 50 km/h, testataan ko. mopo silloin ihan normaalisti ajamalla että vieläkö se menee liian lujaa.

Helpottaa/nopeuttaa poliisin työtä, kun kaikki voidaan pikatestata ja sitten oikeasti ajaa vain niitä, jotka voisivat mahdollisesti kulkea yli sallitun.

Tehonmittauksella ei oikein mitään tee tuossa käyttötarkoituksessa, kun harvemmin tulee muita kuin ottomoottoreita vastaan. Lain mukaan kun mopon teho saa olla 4 kW (muistaakseni) jos on jokin muu kuin ottomoottori.

Uusimmat

Suosituimmat