Lentokoneen "takavalot"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, miksi eräässä viikottain (ellei päivittäin), yöaikaan (n. 1:00 - 2:00) Helsingistä lähes suoraan etelään lentävässä lentokoneessa on takana kolme isoa spottia?

Siinä on myöskin kolme valkoista vilkkuvaa valoa rungossa muodostaen "janan" menosuuntaan, siivissä ei lainkaan valoja. Ja takana siis kolme suurta spottia, joten kone näyttää avaruusalukselle enemmänkin kuin lentokoneelle...

Maatunnusta ei voi nähdä spottien takia edes yökiikareilla.

Ei ole ainakaan tavallinen reittilento, koska esim. viime yönä sama kone laskeutui n. 0:30 Helsinki-Vantaalle, mutta reittilennoista sellaista ei löydy eiliseltä. Ehkä rahtikone, mutta eniten kiinnostaa omistajavaltion lisäksi syy spotteihin.

Suoraan etelästähän löytyy ainakin Tel Aviv, jos ei muuta mielenkiintoista...

Tietääkö joku mistä voi tiedustella mikä kone on kyseessä?

Sivut

Kommentit (16)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ettei nyt vaan olis erehdytty lentokoneen etenemissuunnasta... Lentokoneissa kun on laskeutumisvalot, jotka todellakin on isoissa koneissa tyyliin kolme isoa spottia. Lentokoneen ollessa kaukana horisontissa voi helposti erehtyä siintä, miten päin kone on ja mihin suuntaan se todellisuudessa etenee.

Klassinen illuusio syntyy kun kone lentää suoraan kohti, tällöin laskeutumisvalot voivat muodostaa taivaalle kirkkaan möllykän joka on pysyvinään ihan paikallaan ja vielä hirmu pitkään: näyttää siltä että joku uhvo leijuisi taivaalla. Kun sitten kone kaartaa johonkin suuntaan, valo lähteekin yht'äkkiä hurjaa vauhtia liikkeelle ja katoaa, kun valojen keila kääntyy toiseen suuntaan.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Armitage
Maatunnusta ei voi nähdä spottien takia edes yökiikareilla.

Ei ole ainakaan tavallinen reittilento, koska esim. viime yönä sama kone laskeutui n. 0:30 Helsinki-Vantaalle, mutta reittilennoista sellaista ei löydy eiliseltä. Ehkä rahtikone, mutta eniten kiinnostaa omistajavaltion lisäksi syy spotteihin.

Kuinka kaukaa tarkkailet konetta? Mistä tiedät koneen samaksi?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Etenemissuunnasta vielä; koneethan ei suinkaan aja ihan suoraan kentälle laskeutuessaan, vaan etenevät tulosuuntansa ja käytössä olevan kiitotien mukaisesti lennonjohdon antamaa tuloreittiä pitkin.

Ks. esim. tästä standardilähestymisreitit, kohdasta "Standard arrival charts" (RNAV STAR...), esim. kiitotielle 33 lähestyttäessä reiteillä ORM1W ja LAKUT1W koneet lentävät melkein suoraan etelään (jolloin kone todennäköisesti on jo laskuasussa telineet ulkona ja laskuvalonheittimet päällä) ja kääntyvät sitten meren yllä loppulähestymiseen.

Vierailija
Heksu
Ettei nyt vaan olis erehdytty lentokoneen etenemissuunnasta... Lentokoneissa kun on laskeutumisvalot, jotka todellakin on isoissa koneissa tyyliin kolme isoa spottia. Lentokoneen ollessa kaukana horisontissa voi helposti erehtyä siintä, miten päin kone on ja mihin suuntaan se todellisuudessa etenee.

Klassinen illuusio syntyy kun kone lentää suoraan kohti, tällöin laskeutumisvalot voivat muodostaa taivaalle kirkkaan möllykän joka on pysyvinään ihan paikallaan ja vielä hirmu pitkään: näyttää siltä että joku uhvo leijuisi taivaalla. Kun sitten kone kaartaa johonkin suuntaan, valo lähteekin yht'äkkiä hurjaa vauhtia liikkeelle ja katoaa, kun valojen keila kääntyy toiseen suuntaan.




Kone lentää ylitseni öisin, n. 500 metriä. Lentosuunnasta on aika vaikea erehtyä.

Olen nähnyt sen nyt n. 6 kertaa, eikä kyseessä ole hallusinaatio, sillä pari muutakin ihmistä on sen nähnyt kanssani.

Vierailija
Sepi
Armitage
Maatunnusta ei voi nähdä spottien takia edes yökiikareilla.

Ei ole ainakaan tavallinen reittilento, koska esim. viime yönä sama kone laskeutui n. 0:30 Helsinki-Vantaalle, mutta reittilennoista sellaista ei löydy eiliseltä. Ehkä rahtikone, mutta eniten kiinnostaa omistajavaltion lisäksi syy spotteihin.

Kuinka kaukaa tarkkailet konetta? Mistä tiedät koneen samaksi?



En tiedä onko sama, mutta en ole muita vastaavia koskaan nähnyt, ja tätä viimeiset kolmisen kuukautta, ehkä neljä. Päättelen samaksi lentoajan ja suunnan perusteella, sekä valojen muodostaman signaalin perusteella.

EDIT: Yritän napata videolle sen jossain vaiheessa, niin sittenpähän saatte ihmetellä... Pitää pitää kamera vaan valmiina iltaisin.

EDIT: Oma veikkaus on kuljetuskone jonka säännöllisen oloinen vierailu on valtiosalaisuus.

Vierailija

Katso www.hs.fi/saa -osoitteesta milloin olisi yöllä koillistuuli ja mene Katriinantielle katsomaan, minkälainen kone sieltä laskeutuu.

Malminkartanon huipulta saattaa myös nähdä minkä yhtiön kone laskeutuu, jos kone laskee 04-kiitoradoille.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Armitage
Niin, miksi eräässä viikottain (ellei päivittäin), yöaikaan (n. 1:00 - 2:00) Helsingistä lähes suoraan etelään lentävässä lentokoneessa on takana kolme isoa spottia?

Siinä on myöskin kolme valkoista vilkkuvaa valoa rungossa muodostaen "janan" menosuuntaan, siivissä ei lainkaan valoja. Ja takana siis kolme suurta spottia, joten kone näyttää avaruusalukselle enemmänkin kuin lentokoneelle...

Maatunnusta ei voi nähdä spottien takia edes yökiikareilla.

Ei ole ainakaan tavallinen reittilento, koska esim. viime yönä sama kone laskeutui n. 0:30 Helsinki-Vantaalle, mutta reittilennoista sellaista ei löydy eiliseltä. Ehkä rahtikone, mutta eniten kiinnostaa omistajavaltion lisäksi syy spotteihin.

Suoraan etelästähän löytyy ainakin Tel Aviv, jos ei muuta mielenkiintoista...

Tietääkö joku mistä voi tiedustella mikä kone on kyseessä?




Ettet tarkoita noilla "spoteilla" koneen sivuvakaajaa (ja yhtiön logoa) valaisevia valaisimia?

Yleensä niitä käytetään vain kentällä siirryttäessä pisteestä A pisteeseen B, sekä nousussa ja laskussa näkyvyyden (ja markkinoinnin?) parantamiseksi, mutta jotkut lentoyhtiöt pitävät ne öisin aina päällä.

Olen joskus itsekin ihmetellyt kummallisia Selkämeren yllä n. etelä-pohjoissuunnassa lentäviä "ufoja", mutta osoittautuivat SAS:n koneiden logovaloiksi.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Armitage
Niin, miksi eräässä viikottain (ellei päivittäin), yöaikaan (n. 1:00 - 2:00) Helsingistä lähes suoraan etelään lentävässä lentokoneessa on takana kolme isoa spottia?

Siinä on myöskin kolme valkoista vilkkuvaa valoa rungossa muodostaen "janan" menosuuntaan, siivissä ei lainkaan valoja. Ja takana siis kolme suurta spottia, joten kone näyttää avaruusalukselle enemmänkin kuin lentokoneelle...

Maatunnusta ei voi nähdä spottien takia edes yökiikareilla.

Ei ole ainakaan tavallinen reittilento, koska esim. viime yönä sama kone laskeutui n. 0:30 Helsinki-Vantaalle, mutta reittilennoista sellaista ei löydy eiliseltä. Ehkä rahtikone, mutta eniten kiinnostaa omistajavaltion lisäksi syy spotteihin.

Suoraan etelästähän löytyy ainakin Tel Aviv, jos ei muuta mielenkiintoista...

Tietääkö joku mistä voi tiedustella mikä kone on kyseessä?




Ettet tarkoita noilla "spoteilla" koneen sivuvakaajaa (ja yhtiön logoa) valaisevia valaisimia?



En tarkoita, sillä nuo kolme spottia osoittavat suoraan tulosuuntaan, ja itse asiassa peittävät koneen pyrstön valovoimallaan. Spottien halkaisijaksi arvioisin n. 50 cm, ja ne on asetettu siten että yksi on suoraan pyrstön alla, ja kaksi muuta V-muotoisesti takasiivekkeiden kohdalla tai "päällä".

Netistä en löydä mitään vastaavaa, mutta jatkan etsintöjä.
Aika ei riitä päivittäiseen tarkkailuun, kerran havaitsin sen laskeutuvan n. 1:30 yöllä Helsinki-Vantaan suuntaan, mikä oli sinänsä poikkeuksellista, kun yleensä menee siis toiseen suuntaan. Lentovektori oli suunnilleen sama kuitenkin.

EDIT: tässä wikipediasta navigointivaloista:

Aircraft navigation lights are placed in a way similar to that of marine vessels, with a red navigation light located on the left wingtip leading edge and a green light on the right wingtip leading edge. A white navigation light is as far aft as possible on the tail or each wing tip.[3] High-intensity strobe lights are located on the aircraft to aid in collision avoidance.[4]

Tuossa koneessa ei ollut punaista tai vihreää, vaan ainoastaan kolmesta neljään valkoista valoa lähettävää "stroboa", jotka siis sykkivät järjestyksessä menosuuntaan.

EDIT2: Voisivatko ne valot olla suihkumoottorista näkyvä "hehku". Jonkinlainen uusi turbiinityyppi, joka näkyisi edellämainitun kaltaisesti. Normaalistihan ei mitään näy paitsi noissa armeijan hävittäjissä...

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Armitage

Tietääkö joku mistä voi tiedustella mikä kone on kyseessä?




flightforum.fi - sieltä löytyy melko varmasti tietäjä. Samoin valoista.

EDIT2: Voisivatko ne valot olla suihkumoottorista näkyvä "hehku". Jonkinlainen uusi turbiinityyppi, joka näkyisi edellämainitun kaltaisesti. Normaalistihan ei mitään näy paitsi noissa armeijan hävittäjissä...[/quote]


Ei voi. Siviilikoneissa ei, eikä kuljetuskoneissa yleensäkään ole jälkipolttoa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Sinne pitää kirjautua omalla nimelläni eikä sellainen huvita. Rajoittaa sitä mitä tohtii sanoa. Mutta hyvältä vaikuttaa noin ilmailuaiheista kiinnostuneelle.

Vierailija
Armitage
Sinne pitää kirjautua omalla nimelläni eikä sellainen huvita. Rajoittaa sitä mitä tohtii sanoa. Mutta hyvältä vaikuttaa noin ilmailuaiheista kiinnostuneelle.

Ja mitenkähän sitä valvotaan, että se todellakin on sinun oikea nimesi? T: "Saara Kumpele"

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Armitage

Rajoittaa sitä mitä tohtii sanoa.




Se taitaa olla tarkoituskin (modet ovat aika tiukkoja).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Selvisi ilmankin, AY3939 Tallinnaan.

Ihme valot siinä vaan on. Sain tänään perseidejä katolta tiiratessani sen bongattua kiikareilla. On siinä punainen himmeä valo ja vihreä varmaan kans, mutta ne on niin kirkkaat ne kaikki muut valot että jäävät piiloon paljaalle silmälle.

Tämäkin "mysteeri" siis ratkesi onnellisen tylsästi...

EDIT: ATR-72, ilmankos oli niin oudon oloinen

http://fi.wikipedia.org/wiki/ATR-72

Vierailija
Heksu
Ja valot taisivat olla yllättäen koneen laskeutumisvalot... m.o.t.



Laskeutumisvalot päällä koneen noustessa? En asu Tallinnassa, tiedoksi vaan, eli kone lensi Helsingistä Tallinnaan. Eli nousi Helsinki-Vantaalta, ja takavalot kirkkaammat kuin normaalisti. Heksun mielestä koneet taitavat laskeutua pakittaen...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat