Voiko sivistyä jos seurustelee vain 'omiensa' kanssa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mites ajattelet sinä?

Minä olen sitä mieltä loogisesti ajatellen että pitää olla rohkea ja tutustua kaikenlaiseen outoon ja jopa sellaiseen mikä vaikuttaa vastenmieliseltä ja ehkä pelottavaltakin. Joku roti tietenkin. Ei tarvitse olla hullun uhkarohkea, se on tyhmyyttä. No.. saivartelut sikseen.

Kommentit (11)

Vierailija
Pönni
Mites ajattelet sinä?

Minä olen sitä mieltä loogisesti ajatellen että pitää olla rohkea ja tutustua kaikenlaiseen outoon ja jopa sellaiseen mikä vaikuttaa vastenmieliseltä ja ehkä pelottavaltakin. Joku roti tietenkin. Ei tarvitse olla hullun uhkarohkea, se on tyhmyyttä. No.. saivartelut sikseen.

Ajattelen, että ei voi.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Uskon Pönniä. Kunnon muutos ja oppiminen piilee juuri siellä, mitä eniten välttelee.

Ongelma on siinä, että ihminen harvoin uskaltaa rikkoa omia rajoja. Ajatellaan vaikka niinkin "neutraaleita" asioita kuin poliittinen ja uskonnollinen vakaumus. Puhumattakaan asenteista.

"Kosmopoliitat" ovat oikeasti vähissä, mutta ehkä kasvamaan päin?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija
Pönni
Minä olen sitä mieltä loogisesti ajatellen että pitää olla rohkea ja tutustua kaikenlaiseen outoon ja jopa sellaiseen mikä vaikuttaa vastenmieliseltä ja ehkä pelottavaltakin. Joku roti tietenkin.

jokaisella on varmasti omat tapansa ja tottumuksensa arkipäivässä, joita ei tohdi eikä muista kyseenalaistaa. Pitäisi kuitenkin yrittää, sillä...

...voin kasvaa ihmisenä siksi, mikä todella olen vain tarttumalla kysymysmerkkeihin.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Olen usein ajatellut, että ihmisen pitäisi elää päivä vihaamansa kaltaisena ihmisenä. Nykyään olen alkanut tajuamaan, että ihmisen viha on vain epämääräistä pelkoa jotain tuntematonta asiaa kohtaan. Viha itseasiassa on ihan sama asia kuin pelko, sillä erotuksella että ensimmäinen ilmenee hyökkäävänä ja toinen välttelevänä käytöksellä. Valtettavasti ihmisen luonteeseen ei kuulu objektiivisuus ja tasa-arvo, vaan aina kaikki haluavat vetää edut kotiinpäin. Joku voisi ajatella tässä tärkeysjärjestyksessä: maailma, maapallo, eliöstö, eläimet, nisäkkäät, kädelliset, ihminen, eurooppalaiset, pohjois-eurooppalaiset, suomalaiset, kaverit, perhe ja tärkeimpänä itse. Jostain syystä ihmisellä on kuitenkin halu näyttää ajattelevansa rationaalisesti ja kaikkien edunmukaisesti, vaikka harva käytännössä toimii niin.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi vaikkapa erilaisen maailmankuvan tai poliittisen näkemyksen takia pitäisi vältellä toisia ihmisiä. Fundamentalisteja lukuunottamatta voi hyvin tulla toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa, kunhan osataan kunnioittaa toisen arvoja.

Hiukan aiheeseen liittyen. Pate Mustajärveltä kysyttiin kerran, onko hän harrastanut fyysistä rakkauden työtä mustan naisen kanssa. Pate vastasi, etten ole, mutta vihreän olen, muttei se ole enää eduskunnassa.

Varmuuden vuoksi selvennettäköön ja taivutettakoon ratakiskosta, että tuo äskeinen oli huumoria, jossa henkilö osoittaa komiikan keinoin, että ihmisen ihon väri on osa identiteettiä, mutta kuitenkin esimerkiksi rakkaussuhteessa samalla tavalla merkityksetöntä kuin poliittinen näkemys (Pate ei ole vihreä).

Vierailija
Tuppu L 2.0
Olen usein ajatellut, että ihmisen pitäisi elää päivä vihaamansa kaltaisena ihmisenä. Nykyään olen alkanut tajuamaan, että ihmisen viha on vain epämääräistä pelkoa jotain tuntematonta asiaa kohtaan. Viha itseasiassa on ihan sama asia kuin pelko, sillä erotuksella että ensimmäinen ilmenee hyökkäävänä ja toinen välttelevänä käytöksellä. Valtettavasti ihmisen luonteeseen ei kuulu objektiivisuus ja tasa-arvo, vaan aina kaikki haluavat vetää edut kotiinpäin. Joku voisi ajatella tässä tärkeysjärjestyksessä: maailma, maapallo, eliöstö, eläimet, nisäkkäät, kädelliset, ihminen, eurooppalaiset, pohjois-eurooppalaiset, suomalaiset, kaverit, perhe ja tärkeimpänä itse. Jostain syystä ihmisellä on kuitenkin halu näyttää ajattelevansa rationaalisesti ja kaikkien edunmukaisesti, vaikka harva käytännössä toimii niin.

Kertokaa mitä voin oppia deekulta, lapsensilpojamummolta, naisen kasvoille happoa heittävältä mieheltä tai tyttärelleen "lento-opetusta" antavalta mieheltä?

No se deeku ei ihan kuulu samaan sarjaan. Höyhensarjalainen kun on.

Vierailija

Itse teatterin harrastajana voin suositella teattereita, ihmiset kyllä koostuu ihan jokapäiväsistä ihmisistä kun nyt harrastajateatterista puhutaan mutta erona on että teatterissa jutellaan aika paljon asioista, itse ainaki oppinu ihmisistä ja elämästä paljon ko kuunnellu vanhusten tarinoita.

Mutta ite vastaukseen, tuskin voi. "Omien" on täytyny nähdä paljon maailmaa että voisi sivistää muitaki porukassa mut näkökulmat voi jäähä aika kaitasiksi.

Vierailija
Qadesha
Kertokaa mitä voin oppia deekulta, lapsensilpojamummolta, naisen kasvoille happoa heittävältä mieheltä tai tyttärelleen "lento-opetusta" antavalta mieheltä?

Voit oppia ymmärtämään syitä käyttäytymiselle jota et missään nimessä hyväksy ja jota sinun ei missään nimess pidäkkään hyväksyä.
Toki meillä ihmisinä aina on rajallisuutemme. Kun joku inhottaa niin että vilunväreet vavisuttaa selkäpiitä ja laatta lentää pelkästä kohtaamisesta.. siinähän on kyse primitiivireaktiosta missä elimistö, sen autonominen hermosto valmistaa kehon joko pakenemaan tai hyökkäämään..
Silloin tietenkin on järkevää selvittää itsensä kanssa että onko viisasta ihan kaikkeen tutustua omakohtaisesti tai ennekuin se inho on ohi.

Minä en esmes pysty kohtaamaan ihan kaikkia hurjimpia ihmisiä, etenkin jos on kyseessä vankimielisairaalatyypit vapaalla jalalla. Ihan niin hullu en sentään oo. Toki sitten kun joku on jo ohjautunut hoitoon ja on hoidossa, se on eri juttu, joskin se mielisairaalan suljettu ei ollut mun unelmaduuni eikä edes parhaasata päästä työpaikoista. Siks lähdin pois kun alkoi ittee ahdistaa niin että multa olis ehkä otettu avaimet pois jne.

Opin kuitenkin mielestäni paljon sielläkin.

Teorioita voi opiskella hurumykket mutta mihin niitä vertaa jos ei tunne eikä tiedä musta kuin itsestään?

Vierailija
Pönni
Qadesha

Voit oppia ymmärtämään syitä käyttäytymiselle jota et missään nimessä hyväksy ja jota sinun ei missään nimess pidäkkään hyväksyä.
Toki meillä ihmisinä aina on rajallisuutemme. Kun joku inhottaa niin että vilunväreet vavisuttaa selkäpiitä ja laatta lentää pelkästä kohtaamisesta.. siinähän on kyse primitiivireaktiosta missä elimistö, sen autonominen hermosto valmistaa kehon joko pakenemaan tai hyökkäämään..
Silloin tietenkin on järkevää selvittää itsensä kanssa että onko viisasta ihan kaikkeen tutustua omakohtaisesti tai ennekuin se inho on ohi.

Minä en esmes pysty kohtaamaan ihan kaikkia hurjimpia ihmisiä, etenkin jos on kyseessä vankimielisairaalatyypit vapaalla jalalla. Ihan niin hullu en sentään oo. Toki sitten kun joku on jo ohjautunut hoitoon ja on hoidossa, se on eri juttu, joskin se mielisairaalan suljettu ei ollut mun unelmaduuni eikä edes parhaasata päästä työpaikoista. Siks lähdin pois kun alkoi ittee ahdistaa niin että multa olis ehkä otettu avaimet pois jne.

Opin kuitenkin mielestäni paljon sielläkin.

Teorioita voi opiskella hurumykket mutta mihin niitä vertaa jos ei tunne eikä tiedä musta kuin itsestään?

Tietty tuo esimerkkini oli äärimmäinen. Mutta joskus sitä tykkää olla hankala ja heittää hatusta jotain vaikeaa kun uhkaa mennä kovin vaaleanpunaiseksi fiilistelyksi. Yhteen aikaan sain niin tarpeekseni kun joka palstalla ihmiset mökelsivät että deekut ovat jotain salaviisaita joiden juttuja kannattaa kuunnella... Höh!

Mutta mitä sitä tietty väkisin hakeutumaan ihan vaikeimpien seuraan. Riittää sellaiset puolivaikeat, kivasti haasteelliset joilla on pikkaisen eri mielipiteitä kuin itsellä. Kuten esmes vaikka tällä foorumilla.

Uusimmat

Suosituimmat