Romanikulttuuri Suomessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomessa romaneilla on kansanryhmänä surkean huono maine. Työ- ja elinkeinoministeriön kyselyn (2008) mukaan puolet työnantajista ei palkkaisi romania. Kansalaisten mielestä romanikulttuurin ikävimmät puolet ovat rikollisuus ja huonot käytöstavat. Suomen romaneista 40-50% on työttöminä. 25% lapsista jättää peruskoulun kesken. Monet aikuisista romaneista ovat lukutaidottomia. Ammatillinen koulutus on romanien keskuudessa harvinaista.

Käytännön kokemukset romaneista ja toisaalta romanikulttuurista käytävä julkinen keskustelu ovat ristiriidassa keskenään. Romaneista puhutaan julkisesti positiiviseen ja suvaitsevaiseen sävyyn, mutta arkielämässä ennakkoluulot ja romanikulttuuriin kohdistuva viha on yleistä.

Innokkaimmat romanikulttuurin puolestapuhujat ovat usein sellaisissa ammateissa, joissa ei itse tarvitse olla tekemisissä vähemmistöjen kanssa arkielämän tasolla. Näitä ovat mm. toimittajat ja poliitikot.

Kun romanikulttuuria pääsevät arvioimaan esimerkiksi virkavallan edustajat, kaupan alan esimiehet tai sosiaalityöntekijät, ei palaute ole kaunista. Poliisia työllistävät varsinkin romanien tekemät myymälävarkaudet, häiriköinti ja omaisuusvarkaudet.

Kaupan kassoilla kuulee synkimmät mielipiteet: romanit ovat varkaita ja huijareita, jotka häiriköivät, käyttäytyvät ylimielisesti ja aiheuttavat ongelmia. Lehdistössä taas romanit kuvataan väärinymmärrettynä vähemmistönä, joiden kulttuurissa tärkeässä asemassa ovat hyvät tavat ja vanhempien kunnioitus, ja jotka kärsivät yhteiskunnan negatiivisista ennakkoasenteista.

Näyttäisi siltä, että lopullista totuutta romanikulttuurin ongelmista ei ole. Joko ikäviä tosiasioita romaneista ei tunnusteta ja sanota ääneen, tai sitten suomalainen ei ennakkoluuloiltaan näe mustalaishameen takana olevaa ihmistä. Niin tai näin, tuloksena on sosiaalinen kierre, jonka seurauksena romanit eivät ole sopeutuneet yhteiskuntaan.

Vai onko vika sittenkin romaneissa itsessään?

Sivut

Kommentit (109)

Vierailija

Kauppojen kassoilla, liikkeissä ja huoltoasemilla mustalaisia kohdellaan usein täysin erillisenä ryhmänä. Heihin suhtaudutaan eri tavalla kuin muihin asiakkaisiin, heidät nähdään mahdollisina häiriön aiheuttajina ja heitä tarkkaillaan. Usein tällaisen toiminnan taustalla on esimiehiltä tullut käsky tai käytännön kautta muodostunut toimintatapa.

Kaupoissa monet romanit ovat tunnettuja toistuvista myymälävarkauksista. Huoltoasemilla tietyt tutut romaniasiakkaat varastavat polttoainetta kuukausittain ja saavat porttikieltoja. Kassoilla monet romanit yrittävät ostaa velaksi, pyrkivät huijaamaan rahaa ja tukkivat jonoja. Useilla romaneilla on varastettuja pankkikortteja ja väärennettyjä henkilöpapereita. Asuinalueilla romanit aiheuttavat häiriöitä yöaikaan ja uhkailevat ohikulkijoita.

Ihmisiltä kuulee myös juttuja ”kunnollisista mustalaisista”. Itsekin tunnen sellaisia henkilökohtaisesti. Monet heistä auttavat poliisia toisten romanien tekemien rikosten selvittämisessä. Jotkut ovat suhteellisen varakkaita ja työssäkäyviä. Osa on mukana paikallispolitiikassa.

Ongelmatapaukset näyttävät keskittyvän tiettyihin perheisiin ja sukuihin.

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009

Eipä tolle oikeen mitään mahda. Ennakkoluulot ovat kierre, jotka lisäävät syrjääntymistä yhteiskunnasta, ja siten lisäävät ennakkoluuloja. Romanin tai muun "erikoisen" kulttuurin edustajan palkkaaminen on kynnys mm. tästä syystä:

Isoimmaksi ongelmaksi muodostui se, etten kulttuurini takia voinut mennä yläkertaan, jos alakerrassa oli iäkkäämpiä henkilöitä. Romaneilla on vahva kunnioitus vanhempia henkilöitä kohtaan, ja minulle se asia on pyhä. Työpaikkani oli alakerrassa, eikä minun olisi tarvinnut yläkertaan mennä, mutta tästä saatiin hyvä tekosyy, millä minua pystyttiin painostamaan, Lundberg selvittää.
Tuusulanjärven Viikkouutiset 12.7.09

Toinen syy on romanien pukeutumissäännöt. Firman vaatteitta ei mielellään pueta, vaikka ne olisivat hygienia/turvallisuusvaatimus.
On paljon tapoja mitä ei tiedä, eikä kaikista viitsi ottaa selvää. Kyllä työntekijän pitää mennä firman pelisäännöillä.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
fmiles

Innokkaimmat romanikulttuurin puolestapuhujat ovat usein sellaisissa ammateissa, joissa ei itse tarvitse olla tekemisissä vähemmistöjen kanssa arkielämän tasolla. Näitä ovat mm. toimittajat ja poliitikot.

Hyvä pointti. Pitäähän sitä ylläpitää länsimaisen sivistysvaltion arvoja, ollaan suvaitsevaisia jne.

Yks mun sukulainen tokaisi sukututkimusta tekevälle toiselle sukulaiselle että: "Lopeta jo ennen kuin tulee svartseja vastaan." Tämä kertonee paljon.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole juurikaan negatiivisia kokemuksia romaneista, mitä nyt yksi romanikerjäläinen tuli kaupittelemaan sormusta Viitasaarella huoltoasemalla, kun olin juuri lähdössä tankilta. Hän ikään kuin juoksi autoni kiinni ja hoitoalan ihmisenä tietysti pysähdyin kun ajattelin että joku on saanut sairaskohtauksen. Mutta ei ollutkaan kun kaupittelusta kyse, jäi ostamatta kun ei hän myynyt kahdella eurolla.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Kyllä se aika hoitaa tuonkin ongelman pois. Kolmisenkymmentä vuotta sitten asuin alueella, jossa oli paljonkin romaneja. Muutamiin tutustuinkin, ja yleisesti ottaen ihan normaaleja ihmisiä olivat. Sen aikaisista lapsista enää harva laittoi kansallispuvun päälleen, ja luulen että heidän lapsistaan vielä harvempi sen tekee. Niistä muista on tullut aika samanlaisia tossunkuluttajia kuin meistä muistakin. Toiset ovat pärjänneet työurallaan hyvinkin, johtuen varmaan siitä että ovat joutuneet todistamaan olevansa ainakin yhtä hyviä kuin valtaväestön edustajatkin.

Väittäisinpä, ettei meillä ole kahdenkymmenen vuoden kuluttua juurikaan mitään ongelmaa romanivähemmistön kanssa.

Same shit, different day...

Vierailija
fmiles

Vai onko vika sittenkin romaneissa itsessään?

tiiä sitten kenen syy...
mutta romanit ovat itse syyllisiä
siihen miten heitä kohdellaan...
kuten vodkaturistit ovat syyllisiä siihen
että suomalaisilla on jurrisen urpon maine
virossa...

kiinnostaa mitkä romanisuvut ovat
niitä hyviä sukuja...
edes keskivertoja tilastollisesti...

Vierailija
IsoJussi
Sen aikaisista lapsista enää harva laittoi kansallispuvun päälleen, ja luulen että heidän lapsistaan vielä harvempi sen tekee.

öö...
eipä jistossakaan kakarat käyttäny manne releitä...
kunnes sitten 13v-15v kakarat muuttui mustalaisiksi...
eli suorathousut ja koulunkäynnin lopetus osuu
samaan hetkeen...

minä tunnen yhden mannen joka on käynyt peruskoulun..
ja kymmeniä jotka ei käynyt...

IsoJussi
Väittäisinpä, ettei meillä ole kahdenkymmenen vuoden kuluttua juurikaan mitään ongelmaa romanivähemmistön kanssa.

en missään ole nähnyt mitään
tätä tukevaa käytöstä...
kiba ja raineri on vuosi yrittänyt herättää
romaniyhteisöä mutta turhaan...

Vierailija
fmiles
Suomen romaneista 40-50% on työttöminä. 25% lapsista jättää peruskoulun kesken. Monet aikuisista romaneista ovat lukutaidottomia. Ammatillinen koulutus on romanien keskuudessa harvinaista.
Mistäköhän nämä tiedot on saatu? Tämän mukaan romaneista 50-60% on töissä. Romanius ei ole väestörekisteritieto ja tuskinpa työvoimaviranomainenkaan julkeaa rekistereihinsä korvamerkitä romaneja erotukseksi muista eli romanien työttömyysprosentin täytyy olla mututietoa.

Kun työttömyysprosentti lasketaan työttömien osuutena työvoimasta, luku voi silti olla lähellä oikeaa. Romaneista kuuluu työvoimaan selkeästi pienempi osuus kuin valtaväestöstä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Viimeisen viikon sisään sattui kaksi erillistä tapausta, joissa sivustaseuraajana pääsin tutustumaan romanien ja valtakulttuurin yhteentörmäykseen eri tavoin. Korostan, että näin vain hetkellisesti sivusta mitä tapahtui, enkä tunne taustoja enkä siten voi tehdä pidemmälle meneviä päätelmiä. Kuitenkin, nähdäkseni näissä ilmenee sekä rasismiksi luokiteltavissa olevaa ennakkoasenteellisuutta romaneita kohtaan, että sitä että tällaista yleistä asenneilmastoa käytetään myös helposti hyväksi ns. rasismikortin muodossa ongelmien ilmaantuessa.

Ensimmäinen tapaus oli, kun romaniperhe oli asioimassa marketissa. Itse olin viereisen kassan jonossa josta huomasin tapahtuman. Kassaneiti oli erittäin epäluuloinen asiakkaita kohtaan; pyysi näyttämään laukut yms, sekä kävi vieläpä itse tarkistamassa itsepalvelupunnittujen tuotteiden punnituksen, mitä lie vihanneksia pussissa olikaan. Ilmeisesti vilppiä ei paljastunut, mutta on ilmeistä että epäluulot kohdistuivat vain ja ainoastaan asiakkaiden ilmeiseen etnisiteettiin.

Toinen tapaus oli eräässä valtion virastossa, jossa romaniasiakkaalla oli epäselvyyksiä joitakin kiinteistöasioita koskien. Kun jotakin seikkaa ei saatu kuntoon, vetosi asiakas siihen, että syy on vain se, että hän on romani eikä hänelle haluta tarjota samoja oikeuksia ja palveluita kuin muille. Virkailija koetti vedota tietojärjestelmiin ja siihen, että kaikkia kyllä kohdellaan samoin, mutta se ei tuntunut auttavan.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Ihmisiähän tässä vaan ollaan. Kun on todettu että paksuhameinen varastii, niin siitä oppii olemaan epäluuloinen näitä kohtaan.

Se on ihan romanien itsensä asia millaisen imagon haluavat. Sitä kohtelua saavat mitä itsekin antavat.

Itse käyn aika ahkeraa kauppaa Huuto.netissä. Ja koittakaapa arvata minkä ryhmän jäsenten kanssa ainoat ongelmat ovat syntyneet! Ei ole hoonosoumi aliffit niitä.

Vierailija
Lepakko
fmiles
Suomen romaneista 40-50% on työttöminä. 25% lapsista jättää peruskoulun kesken. Monet aikuisista romaneista ovat lukutaidottomia. Ammatillinen koulutus on romanien keskuudessa harvinaista.
Mistäköhän nämä tiedot on saatu? Tämän mukaan romaneista 50-60% on töissä. Romanius ei ole väestörekisteritieto ja tuskinpa työvoimaviranomainenkaan julkeaa rekistereihinsä korvamerkitä romaneja erotukseksi muista eli romanien työttömyysprosentin täytyy olla mututietoa.

Kun työttömyysprosentti lasketaan työttömien osuutena työvoimasta, luku voi silti olla lähellä oikeaa. Romaneista kuuluu työvoimaan selkeästi pienempi osuus kuin valtaväestöstä.

Tuo noin 50 % työttömyys on tietääkseni todettu varta vasten tehdyllä selvityksellä. Se tulee vastaan usein artikkeleissa, joissa pohditaan romanien työllisyyden parantamista. (Esim. tässä : http://tinyurl.com/2q3ogs ). Työttömyys lasketaan tosiaan vain työvoimaan kuuluvista. En ole koskaan nähnyt tietoa siitä, kuinka suuri on työvoimaan kuuluvien osuus romaniväestössä, mutta olettaisin ns taloudellisen huoltosuhteen olevan varsin heikko väestöryhmän keskuudessa suuremman perhekoon ja monien muiden syiden takia. Toisin sanoen työvoimaan kuuluvia lienee suhteellisesti aika lailla vähemmän kuin valtaväestössä.

Olen jonkin verran seurannut romaniväestön keskuudessa käytyä keskustelua. Näyttää siltä, että vastakkain ovat perinteisiin tukeutuvat "fundamentalistit" kuten Miranda Vuolasranta ja toisaalta "reformistit", kuten Rainer Friman, kuvataiteilija ja kirjailijanakin tutuksi tullut Kiba Lumberg ja hänen serkkunsa (poliisi) Riku Lumberg. Myös tunnettu rikosasianajaja Heikki Lampela kuuluu näihin uudistajiin, joskaan hän ei ole viime aikoina ollut keskusteluissa aktiivinen. Uudistajat ovat arvostelleet romanikulttuurin pimeitä puolia verikostosta aina jäykistyneeseen tapakulttuuriin, joka ei ainakaan auta romaniväestöä sopeutumaan moderniin yhteiskuntaan. Yllättävää minusta on se, että lähestulkoon kaikki jonkinlaisessa virallisessa tai puolivirallisessa asemassa olevat romaniyhteisöä edustavat ovat näitä fundamentalisteja. Miranda Vuolasranta on hyvä esimerkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Miranda_Vuolasranta
Kyseessä taitaa olla pitkälle sama ilmiö kuin siinä, että muslimien ääneksi valikoituu joku Khodr Chehab. Kyse ei siis ole välttämättä omien yhteisöjen tuesta mainituille henkilöille, vaan jonkinlaisesta monikulttuurisesta sokeudesta. Eniten ääntä pitävien katsotaan edustavan ryhmiään. Joskus kannattaisi kuunnella myös toisinajattelijoita.

Tunnen romaneja kouluajoiltani, tosin vuosikymmenten mittaan yhteydet ovat katkenneet. Synnyinpaikkakunnallani oli pari romaniperhettä, jotka olivat todella hyvin sopeutuneet yhteiskuntaan ja menestyneet myös taloudellisesti. Veljesten menestys perustui siihen, että he jo silloin 60-luvulla onnistuivat tekemään romanien perinteisestä hevosharrastuksesta elinkeinon. He mm toivat ravihevosia maahan, perustivat ratsastustallin (ratsastus alkoi niihin aikoihin tulla suosituksi harrastukseksi varsinkin tytöille) ja olivat muutenkin aktiivisesti mukana paikkakunnan asioissa. He myös kouluttivat lapsensa, lukiossakin luokallani oli kaksi romania, tyttö ja poika. Molemmista leivottiin ylioppilaat. Näihin perheisiin muuten suhtauduttiin kuin keneen tahansa, rasismista ei ollut tietoakaan. Tosin noissa perheissä ei esimerkiksi käytetty romanipukuja ja muutenkin perheet elivät hyvin tavanomaisesta, tosin molemmat olivat erittäin aktiivisia helluntaiseurakunnassa.

Joskus 90-luvulla olin ainoan kerran mukana luokkakokouksessa. Siellä oli myös tuo romanityttö, oli kouluttautunut ekonomiksi, aviossa "valkolaisen" kanssa ja toimi kirjanpitopäällikkönä.

Vierailija
Kosh
Kuitenkin, nähdäkseni näissä ilmenee sekä rasismiksi luokiteltavissa olevaa ennakkoasenteellisuutta romaneita kohtaan...

Kosh
Kassaneiti oli erittäin epäluuloinen asiakkaita kohtaan; pyysi näyttämään laukut yms, sekä kävi vieläpä itse tarkistamassa itsepalvelupunnittujen tuotteiden punnituksen, mitä lie vihanneksia pussissa olikaan...

Syynä on se, että et ole koskaan itse ollut kaupan kassalla töissä.

Laukkujen tarkistukset, maksukorttien varmennustoimenpiteet, alkoholin pois ottaminen päihtyneeltä ym. ovat mainitsemallesi ”kassaneidille” melko vastenmielisiä toimituksia.

Tässä heijastuu juuri se parempaan yläluokkaan mielestään kuuluvan akateemikon sivistynyt närkästys, kun ei saa kaupoissa ”hyvää palvelua”. Syy heitetään ”kassaneidin” niskoille, joka toimittaa velvollisuuksiaan. Kyseessä on kassatyöntekijöiden suurin ongelma työssään eli lievästi ilmaistuna ”vaativat asiakkaat”; tässä tapauksessa sivustatarkkailijat, jotka kritisoivat työntekijän toimintatapoja.

Tuollainen työläs laukkutarkastus kielii siitä, että kyseessä on esimiesten käsky. Itse yli kahden vuoden kaupan alan työkokemuksella voin myös sanoa, että tuollaista kohtelua eivät saa kuin ennestään tutut vakavat ongelma-asiakkaat.

Aika hauskaa, että syytät kassatyöntekijää rasismista. Tuo yksistään jo todistaa sen, että sinulla ei ole äänioikeutta asiassa.
Lääkkeeksi ehdotan muutaman viikon työharjoittelua kaupan alalla.

Kosh
Kun jotakin seikkaa ei saatu kuntoon, vetosi asiakas siihen, että syy on vain se, että hän on romani eikä hänelle haluta tarjota samoja oikeuksia ja palveluita kuin muille.

Tätä en voi kommentoida. On tutkimusten kautta tiedossa, että romanit kyllä kokevat perusteetonta etnistä syrjintää Suomessa. Aina tämän perusteettomuuden raja ei kuitenkaan ole selvä.

Romanituttuni on kyllä joskus sanonut, että mustalaiset käyttävät helposti hyväkseen huonoa mainettaan ja syyttävät yhteiskuntaa syrjinnästä. Syrjinnästä valittaminen on usein yhteydessä romanien muutenkin kiivaaseen mentaliteettiin, jossa tunteita näytetään häpeilemättä ja äänekkäästi. Oletko esimerkiksi sattunut kuulemaan romaninaisen puhelinkeskustelua?

Vierailija
Olli V

Se on ihan romanien itsensä asia millaisen imagon haluavat. Sitä kohtelua saavat mitä itsekin antavat.

niinpä...

jos 100 kertaa on yrittänyt vihree tukkanen
kusettaa sua...
niin tottahan sitä hieman tarkkailee
tarkemmin vihree tukkasten ehdotuksia...

Vierailija

Henkilökohtaiset kokemukset:

Eräällä työpaikallani oli romaninainen päiväkodinjohtajana, pukeutui kuin valkolainen ja "kuului" porukkaan.

Punttisalilla aikanaan kanssaharjoittelijoina oli muutamia romanimiehiä. Puhuivat paljon keskinäisistä nahinoistaan ja esimerkiksi appiukkonsa puukottamisesta; varsinaisia unelmavävyjä siis. Vankilassa oli osa viettänyt aikaansa arvatenkin.

Ei-henkilökohtaiset kokemukset:

Työtoverini oli työskennellyt ennen opintojaan kaupan kassalla, jossa oli tapana antaa mustalaishälytys. Syynä oli varastelu, jota harjoittivat usein ensin aiheuttamalla kalabaliikkia kassalla, jonka turvin nuorempi polvi sitten tyhjensi hyllyjä sekaannuksen turvin.

Tutussa liikkeessä romaneilla oli erikoinen tapa ruokailla buffet-pöydässä: yksi maksoi ja haki ruoat, vähitellen oli "koko suku" kerääntynyt pöydän ympärille napostelemaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat