Ideointia avaruussukkulapeliin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli mieleen et ois siistiä tehdä peli jossa ohjataan avaruussukkulaa maatakiertävällä radalla. Tarkoituksena olisi vaikkapa poimia esineitä hyvin rajoitetulla polttoainemäärällä, jolloin saisi tosissaan miettiä kuinka ohjaus kannattaa suorittaa (se on nimittäin yllättävän monimutkaista). Toisaalta jos suostuu tinkimään realismista vähän enemmän niin voisi tehdä myös monimutkaisempia ja muuttuvia gravitaatiokenttiä, vaikkapa mittasuhteiltaan ja aikaskaalaltaan vääristyneen aurinkokunnan muodossa.

Mutta siis nyt aloin tosiaan tuota vääntämään. Taidot ei kovin kummoiset ole enkä tiedä missä kohtaa inspis lopahtaa, mutta ideoita saa heitellä vapaasti.

Eka kysymys olisi että onko työntövoima suoraan verrannollinen rakettimoottorin energiankulutukseen. Luultavasti ei, eli mites se toimii? Onko esim hyvin pienellä teholla ajettaessa paljon huonompi hyötysuhde? Mitä muita juttuja tulee mieleen mitä kannattaisi ottaa huomioon?

-EDIT-
kysymys 2: Kuinka suuri osa sukkulan massasta on polttoainetta täydellä tankilla. Sen väheneminenhän pitää toki ottaa huomioon.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Hmm, ei suoraan liity tähän, mutta joskus 80-luvun alussa "pelattiin" (varmaan yhtä maailman ensimmäistä) "tietokonepeliä", muistaakseni Digital PDP 10/30:llä. Koneessa ei ollut näyttöä, vaan printterikonsoli ja siihen pystyi antamaan komentoja miten rakettia ohjataan kuuhun. Huhujen mukaan softa oli samalta pohjalta millä Apollot pelasivat!
Eli siis annetiin koordinaatteja ja suuntia ja sitten kuuta lähestyessä homma joko onnistui tai sitten printteri tulosti sanan "Crash!" Eipä ollut pahemmin grafiikkaa, ei edes sen kuuluisan "tennispelin" verran!

Ko. koneessa, joka oli jääkaappipakastimen kokoinen, oli muistia huimat 128KB ja kaksi isoa lerppuasemaa. Virtaa se söi "yhden imatran voiman verran". K&R C-kääntäjä sopi juuri ja juuri muistiin, mutta kun editoi koodia, niin piti erikseen ajaa koneelle editori kääntäjän tilalle ja sitten tallentaa työ ja sitten ladata se kääntäjä koneelle, kääntää ja sitten todeta virhe ja ladata editori ja sit ja sit.. .. .. ..
HUH!

Vierailija
Joza

-EDIT-
kysymys 2: Kuinka suuri osa sukkulan massasta on polttoainetta täydellä tankilla. Sen väheneminenhän pitää toki ottaa huomioon.



Sukkula + ulkoinen polttoainetankki täyteen tankattuna painavat noin 870 tonnia josta polttoainetta noin 730 tonnia. (=84%)

Vierailija
Jukka_S
Joza

-EDIT-
kysymys 2: Kuinka suuri osa sukkulan massasta on polttoainetta täydellä tankilla. Sen väheneminenhän pitää toki ottaa huomioon.



Sukkula + ulkoinen polttoainetankki täyteen tankattuna painavat noin 870 tonnia josta polttoainetta noin 730 tonnia. (=84%)

Thanks. Ib

Edit:
Ei kun hmm.. Tarkoititko ulkoisella polttoainetankilla sitä minkä avulla päästään avaruuteen? Ohjaukseen tarkoitettu polttoainemäärä lienee paljon pienempi. Hmm.. No eipä tuo niin tarkkaa kun ei realismista pysty muutenkaan joka kohdassa pitämään kiinni. Sovitaan että se on sitten 50% niin on tuo efekti sitten ainakin huomattava.

Vierailija

Täähän edistyy yllättävän nopeasti. Nyt jo näkyy kuvaruudulla pieni pallo kiertämässä isompaa fysiikan lakien mukaan ja ohjauskin jopa onnistuu. Lienee tosin syytä tehdä maasta hieman solidimpi, tällä hetkellä se kun toimii enemmänkin mustanaukon tapaisesti..

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Matka kuuhun tai marssiin voisi olla pelissä yksi kenttä. Tai cassini luotaimen matka saturnuksen renkaitten lävitse.

Pelissä voisi olla mallinnettuna aurinkokuntien planeettoja ja kuita joihin voisi laskeutua, asettaa satelliitteja, tiputtaa luotaimia tai jäädä kiertämään. Auringon valo osuu aina tietyllä tavalla planeettaan luoden sen kivistä ja vuorista varjoja. Kun katot netistä vaikka planeettojen kuvia ja karttoja ja muutat ne karttamuotoon ja laitat monia päällekkäin niin nämä auringon valot ja varjot voi luoda kolmiuloitteisen kuvan tehtyä. Sitten vielä opiskelet sen verran että saataisiin aidonoloiset ympäristöt tehtyä...

Planeetoilta saisi laskeutujilla kerättyä polttoaineita ja muuta arvokasta materiaalia kuten jalokaasuja tai metalleja.

Peli voisi perustua kaukaiseen tulevaisuuteen kuin ihminen on jo asettunut toisille aurinkokunnille asumaan kunnes sivilisaatio maaplaneetalla on mystisesti tuhoutunut sinä aikana kuin avaruusalus on ollut matkalla. Sitten pitäisi etsiä norjan vuorilta kasvien siemenpankkeja tai kaliforniasta sitä tukikohtaa missä on syväjäädytettyjä ihmisiä. Kuutukikohdasta saataisiin eläinlajeja kloonattua sitten massasukupuuton kohdanneeseen planeettaan.

Samalla siinä voisi oppia kaikenlaista kätevää tietoa biologiasta, luonnonsuojelusta ja vaikka mistä.

Vierailija

Hmm.. Ihan mielenkiintoisia ideoita barbaarilta. Itse ajattelin ensin huomattavasti yksinkertaisempaa peliä, mutta voisihan sitä tuollaiseenkin suuntaan lähteä viemään. Eihän sitä tosiaan kentän tarvitsekaan mahtua kerralla näytölle vaan voihan sitä näkymää skrollata sukkulan mukana jolloin saa paljon pidempiä matkoja toteutettavaksi eikä vain pieniä "esteratoja".

Hitto taas mä ajan itseni projektiin mikä tuottaa miljoona harmaata hiusta ja satoja työtunteja.. No, onneksi kesää on vielä jäljellä ja tästähän voi yrittää vääntää vaikka gradun jos laskennalliseen fysiikkaan meinasin erikoistua.

EDITTIÄ:
Kyllähän tähän keksis vaikka mitä jos tinkii realistisuudesta ja lähtee scifilinjalle. Esim niiltä planeetoilta kerätyillä raaka-aineilla mitä mainitsit vois rakentaa kevyemmän ja tehokkaamman aluksen. Sit planeetoilla vois olla vaikka muita elämän muotoja joilta vois kaupata teknologiaa, ehkä suorittaa jotain niiden antamia tehtäviä ja voishan siellä olla vihamielisiäkin ufoja joita sais paeta avaruuden halki. Ja vaikka aseeton avaruuspeli olisi sinänsä jossain määrin omaperäinen ratkaisu, niin olisihan sekin nyt vaan hauskaa jos alusta voisi myöhemmässä vaiheessa varustaa aseilla ja kurittaa ufoja. Joudun vaan kyllä opiskelemaan koodausta ihan hirveesti lisää jos aion toteuttaa puoliakaan tästä..

Vierailija

Entäs jos mentäisiin takasin vuoteen 1960, ja suurvaltojen väliseen avaruuskilpailuun. Voittaja on se joka ensimmäsenä löytää oikean komposition avaruusmatkailulle.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Tuli mieleen et ois siistiä tehdä peli jossa ohjataan avaruussukkulaa maatakiertävällä radalla. Tarkoituksena olisi vaikkapa poimia esineitä...



Mää koodasin aikanaan juurikin samoilla argumenteilla OpenGL-pohjaisen 2D-avaruuslentosimulaattorin, jossa ajatuksena oli juurikin esineiden poimiminen, lentely (paikalleen naulatuiden) planeettojen kiertoradoilla ja planeettojen välillä, yms. yms. Planeetat oli pyöreitä möllyköitä, joissa oli sopivasti ryppyjä. Sillä oli hauska leikkiä, nousta kiertoradalle ja laskeutua y.m.s.

Onkohan sorsat vielä jossain tallella, hmm...

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Joza
Hmm.. Ihan mielenkiintoisia ideoita barbaarilta.



Mulla on ideoita. Harmi vain että ei ole ikuisuus aikaa tehdä kaikkea valmiiksi.

Itse ajattelin ensin huomattavasti yksinkertaisempaa peliä, mutta voisihan sitä tuollaiseenkin suuntaan lähteä viemään. Eihän sitä tosiaan kentän tarvitsekaan mahtua kerralla näytölle vaan voihan sitä näkymää skrollata sukkulan mukana jolloin saa paljon pidempiä matkoja toteutettavaksi eikä vain pieniä "esteratoja".



Jos sellaista yksinkertaista projektia suunnittelit niin siinä vois olla sellainen komeetan räjäyttämistehtävä joka voisi olla visuaalisesti todella upea tehtävä.

Hitto taas mä ajan itseni projektiin mikä tuottaa miljoona harmaata hiusta ja satoja työtunteja.. No, onneksi kesää on vielä jäljellä ja tästähän voi yrittää vääntää vaikka gradun jos laskennalliseen fysiikkaan meinasin erikoistua.



Sellaistahan se on.

Voin ymmärtää sua. Yksin on työlästä saada aikaseksi.


EDITTIÄ:
Kyllähän tähän keksis vaikka mitä jos tinkii realistisuudesta ja lähtee scifilinjalle. Esim niiltä planeetoilta kerätyillä raaka-aineilla mitä mainitsit vois rakentaa kevyemmän ja tehokkaamman aluksen. Sit planeetoilla vois olla vaikka muita elämän muotoja joilta vois kaupata teknologiaa, ehkä suorittaa jotain niiden antamia tehtäviä ja voishan siellä olla vihamielisiäkin ufoja joita sais paeta avaruuden halki. Ja vaikka aseeton avaruuspeli olisi sinänsä jossain määrin omaperäinen ratkaisu, niin olisihan sekin nyt vaan hauskaa jos alusta voisi myöhemmässä vaiheessa varustaa aseilla ja kurittaa ufoja. Joudun vaan kyllä opiskelemaan koodausta ihan hirveesti lisää jos aion toteuttaa puoliakaan tästä..



Ajattelin sellaista realistista scifiä. Aurinkokunnassa pitäisi selvittää ihmiskunnan kohtalonhetket. Toisilta planeetoilta voisi löytää merkkejä ihmissivilisaation siirtokunnista josta saattaisi löytää vinkkejä miten tuhoutunut vaikka ilmastonmuutokseen. Ehkä välttämättä ufoja tai "yliluonnollista" ei kannata sotkea asiaan jos aikoo saada realistista aikaan.

Vierailija
Heksu
Tuli mieleen et ois siistiä tehdä peli jossa ohjataan avaruussukkulaa maatakiertävällä radalla. Tarkoituksena olisi vaikkapa poimia esineitä...



Mää koodasin aikanaan juurikin samoilla argumenteilla OpenGL-pohjaisen 2D-avaruuslentosimulaattorin, jossa ajatuksena oli juurikin esineiden poimiminen, lentely (paikalleen naulatuiden) planeettojen kiertoradoilla ja planeettojen välillä, yms. yms. Planeetat oli pyöreitä möllyköitä, joissa oli sopivasti ryppyjä. Sillä oli hauska leikkiä, nousta kiertoradalle ja laskeutua y.m.s.

Onkohan sorsat vielä jossain tallella, hmm...


No höh, tuo on sitten jo tehty. Se on pakko sit yrittää itse jotain vaikeampaa. Tällä hetkellä peli on juurikin tuossa vaiheessa, vaikka en oo vielä testannut kahta planeettaa laittaa. Toisaalta johan sekin olisi askel eteenpäin että planeetat kiertäisivät toisiaan. Gamemaker sinänsä suoriutuisi jotenkuten 3D:stäkin, mutta minä varmastikaan en, joten 2D:ksi tämäkin jää. 3D peli olisi aika hankala jo pelaajan hahmottaakaan.

Vierailija
Barbaari
Ajattelin sellaista realistista scifiä. Aurinkokunnassa pitäisi selvittää ihmiskunnan kohtalonhetket. Toisilta planeetoilta voisi löytää merkkejä ihmissivilisaation siirtokunnista josta saattaisi löytää vinkkejä miten tuhoutunut vaikka ilmastonmuutokseen. Ehkä välttämättä ufoja tai "yliluonnollista" ei kannata sotkea asiaan jos aikoo saada realistista aikaan.

Juu ymmärsin. Realistisuus vaan rajoittaa paljon. Saa nyt nähdä mille linjalle tässä lähtee. Aloittaa vaikka siitä aurinkokunnasta kun se on varmaan kaikista helpoin tehdä. Katsoo sitten jaksaako laajentaa peliä pidemmälle. Ja realistisuus on sellai kaks piippuinen juttu et toisaalta joutuu ottamaan siinä paljon asioista selvää, mikä on työlästä, mutta toisaalta uran kannalta hyödyllistä ja ehkä kiehtovaakin.

Tosin ongelma on se, että jos pelistä haluaisi täysin realistisen niin marssiin matkaamisesta pitäisi tehdä pelin lopullinen vastus, mikä olisi aika tylsää. =P Eli realistisuudesta joutuu joltain osin väkisin tinkimään, pitäis vaan päättää et minkä verran.

Ja voisihan siitä kohtuu realistisen saada ufojen ja muiden kummallisuuksien kanssakin, jos tekisi sen joidenkin scifi sarjojen tyyliin ja panostaisi taustatarinaan pyrkien lieventämään epärealistisuuksia. (Mainittakoon tosin etten ole ikinä katsonut / lukenut scifiä muutamaa tuntia enempää. No, eipähän ainakaan tule kopioitua suoraan niistä. )

-UPDATE 21:22-
No niin, nyt pystyy jo laskeutumaankin maan kamaralle tai vaihtoehtoisesti hajottamaan sukkulan jos nopeus on liian suuri.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Joza
No höh, tuo on sitten jo tehty. Se on pakko sit yrittää itse jotain vaikeampaa.



Äläs nyt, teet vaan paremman! 2D on ihan hyvä juttu, siitä saa ihan hauskan eikä tarvi tehdä liian vaikeeta speliä.

Harmittaa kun aikanaan noita koodailin niin en tiennyt tuon taivaallista mistään versionhallintajärjestelmistä, ja moni hauska juttu on kadonnut olemattomiin. Monasti tuli nimittäin koodattua inkrementaalisesti ominaisuuksia lisäten, ja joskus kötöstelyistä kyhäytyi aikaa myöten jotain ihan muuta kuin mitä se oli alunperin, eikä väliversoita tietenkään jäänyt mihinkään jemmaan.

Nykyään kun koodaan työkseni, olisi luonnollisesti paljon paremmat työkalut käytössä ja syvempi ja laaja-alaisempi ymmärrys monesta muustakin asiasta. Mutta eipä sitä sitten enää oikeen jaksa vääntää mitään vapaa-ajalla, tulee vaan mietittyä että olispa hauska kun jaksais tehdä semmosta ja tämmöstä...

Sinänsä olis kyllä hauska jos olis joku tämmöttinen projekti, jotai vois sitten tehdä kimpassa, tehdä jotain pieniä palasia sinne ja tänne, suunnitella vähän arkkitehtuuria ja semmottis. Mutta eipä semmosetkaan ihan tyhjästä synny...

Vierailija
Joza

Edit:
Ei kun hmm.. Tarkoititko ulkoisella polttoainetankilla sitä minkä avulla päästään avaruuteen? Ohjaukseen tarkoitettu polttoainemäärä lienee paljon pienempi. Hmm.. No eipä tuo niin tarkkaa kun ei realismista pysty muutenkaan joka kohdassa pitämään kiinni. Sovitaan että se on sitten 50% niin on tuo efekti sitten ainakin huomattava.




Joo nimenomaan tarkoitin sitä nestemäisen vedyn ja hapen määrää joka tankataan sukkulan ulkoiseen polttoainetankkiin sen ollessa laukaisualustalla.

Ohjausrakettijärjestelmän tankit sijaitsevat edessä ja perässä, kummassakin päässä on tankit erikseen polttoaineelle ja hapettimelle.

Polttoainetta täyteen tankattuna on 419 kg per tankki ja hapetinta 664 kg per tankki. Etupään tankkien kuivapaino on 32 kg ja takapään 35 kg.

poorstudent
Seuraa 
Viestejä98
Liittynyt26.3.2008
Joza
Tuli mieleen et ois siistiä tehdä peli jossa ohjataan avaruussukkulaa maatakiertävällä radalla. Tarkoituksena olisi vaikkapa poimia esineitä hyvin rajoitetulla polttoainemäärällä, jolloin saisi tosissaan miettiä kuinka ohjaus kannattaa suorittaa (se on nimittäin yllättävän monimutkaista). Toisaalta jos suostuu tinkimään realismista vähän enemmän niin voisi tehdä myös monimutkaisempia ja muuttuvia gravitaatiokenttiä, vaikkapa mittasuhteiltaan ja aikaskaalaltaan vääristyneen aurinkokunnan muodossa.

Mutta siis nyt aloin tosiaan tuota vääntämään. Taidot ei kovin kummoiset ole enkä tiedä missä kohtaa inspis lopahtaa, mutta ideoita saa heitellä vapaasti.

Eka kysymys olisi että onko työntövoima suoraan verrannollinen rakettimoottorin energiankulutukseen. Luultavasti ei, eli mites se toimii? Onko esim hyvin pienellä teholla ajettaessa paljon huonompi hyötysuhde? Mitä muita juttuja tulee mieleen mitä kannattaisi ottaa huomioon?

-EDIT-
kysymys 2: Kuinka suuri osa sukkulan massasta on polttoainetta täydellä tankilla. Sen väheneminenhän pitää toki ottaa huomioon.





Hyvä idea, mutta miksi tekisit uuden kun sellainen ja hyvä simulaattori on jo olemassa.

http://orbit.medphys.ucl.ac.uk/

Forumin linkki: http://orbiter-forum.com/

Ja vielä modit : http://orbithangar.com/index.php

Esim. Kaikki Apollo lennot saa modeina tähän, modin nimi: AMSO.

PS: Simu on ilmainen..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat