Tärkein aisti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on sinulle tärkein aisti?
Miksi?

Itse pidän näköä ehdottomasti tärkeimpänä, kauas/tarkasti näkeminen on minulle tärkeää.

Sivut

Kommentit (22)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Näköhän se. Olisi kova paikka jos sen menettäisi tai se edes merkittävästi huonontuisi. Tasapainoaisti on myös ihan mukava olla olemassa.

Vierailija

Aikapaljon painottelin äsken kuulon ja näön välillä, valiten näön. Valitsin näön koska sen puuttuminen rajottaa elämää todella paljon, musiikkia paljon kuuntelevana kuulokin on ihan kiva

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Tuppu L 2.0
Tuntoaistin puutteessa olisi täysin toimintakyvytön. Vielä kun olisi samalla sokea, niin voisi olla varsin erikoinen maailmankuva.

Niin lihasaisti taitaa näistä vaihtoehdoista mennä tuntoaistin lokeroon — ilman lie vaikeaa liikkua. Meneekö tasapainoaistikin vai laitetaanko "laitteiston" perusteella kuulon kanssa samaan nippuun? Se/ne aistit, mitkä mahdollistavat liikkumisen, ovat tärkeimmät.

Vierailija

Näköaistihan se. Saan elämästä ja maailmasta eniten irti nimenomaan pällistelemällä.

Kuuloaistia en aina edes kaipaisikaan, koska rumat, kovat ja kimeät äänet riipivät päätä. Tuntoaistikin voisi joutaa mennä koska inhoan kaikenlaista puristusta ja kiristystä kehollani, kuumaa ja kylmää (paitsi saunassa & uidessa). Makuaistia ilmankin kai pystyy elämään, hajuaistin puuttuminenkin voisi joskus olla vain plussaa.

Vierailija

Joo, näköaisti ilman muuta.

Kuuloaistia ei suurimmalla osalla nykymusiikin tekijöistä/kuuntelijoista ole muutenkaan joten sen on jo evoluutio (näköjään) poistanut.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
petsku
Niin lihasaisti taitaa näistä vaihtoehdoista mennä tuntoaistin lokeroon — ilman lie vaikeaa liikkua. Meneekö tasapainoaistikin vai laitetaanko "laitteiston" perusteella kuulon kanssa samaan nippuun? Se/ne aistit, mitkä mahdollistavat liikkumisen, ovat tärkeimmät.

Joo, ilman liike- ja tasapainoaistia voisi olla aika ikävää. Loppujen lopuksi kuuroilla, sokeilla jne. menee ainakin Suomessa ihan kohtuullisesti, koska apuvälineillä ja viestinnällä voidaan ainakin selvityminen turvata.

Ilman tuntoaistejakin (lämpötila, kipu ja sen sellaiset) voisi olla ainaisen tapaturmavaaran takia ikävää. Kun kipu ei varoita kuolemanvaarasta, niin...

Eli "muut" kategoriaan meni oma ääni.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Kyllä mä ton tuntoaistin valitsin. Sitä jos ei olis, niin kai noi muut vahvistuisi, mutta elämä ilman tuntoaistia olisi silti /ceestä.

Tunnustelemalla löytää pimeässäkin perille

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Minulla ei ole tärkeintä aistia. Kaikki aistini palvelevat eri tarpeita ja ne täydentää toisiaan. Jos kumminkin pitäis leikisti jostakin aistista luopua niin kai se olis kuulo?
Lukeminen, kirjoittaminen, liikkuminen, ravinnon valinta, miljoona muuta seikkaa puoltaa näön tärkeyttä. Sokeena olis ihan riippuvainen muiden avusta ja ainakin iällä, näkevänä syntyneenä ja kykynsä menettäneenä olis ihan avuton ja se olis kamalaa.

Surullista ja kurjaa olis menettää mitään aistiaan mutta kuulon menetys takais "ikuisen rauhan". Kaikki melusaaste katoaisi. Välillähän minä tekeydyn kuuroksi laittamalla kuulosuojaimet päähän että pääsen pakoon koneistetun elämän ikäviä ääniä ja melusaastetta.
Päätä siinä pitäis toki pyörittää vinhasti ja asentaa itseensä taustapeilit kun ei kuulis takaa tulijoita ja torvensoittoja mutta siinä olis ainoa käytännön haitta.
Musiikkia ei kyllä kuulis mutta jos olis kuurona syntynyt, sitä ei kaipais ja ainakin minä oon tainnut kuulla sitä jo niin paljon että muistellessani kaikkea kuulemaani voin toistaa sieluni korvin niitä tai säveltää itte lisää..

Vierailija

Kurrolla ei ole ikuista rauhaa. Ikuinen meteli sillä on. Tinnitys.

Pönni
Päätä siinä pitäis toki pyörittää vinhasti ja asentaa itseensä taustapeilit kun ei kuulis takaa tulijoita ja torvensoittoja mutta siinä olis ainoa käytännön haitta.

Saako kuuro ajaa autoa?

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
sjk
DedMoroz

Tunnustelemalla löytää pimeässäkin perille

Paitsi jos ei tiedä missä on

Ei sitä aina muutenkaan oo oikein kartalla, joten sou

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Algoritmi
Meta-aisti; aisti itseydestä kokemuksen ja kognition keskipisteenä.

Itsetunnottomuus.. paluu nisälle vaiko?
Tunnen yhden autisminkirjoisen kehitysvammaisen ihmisen, jolta puuttuu tyyten taju siitä mikä on hänen ja mikä muiden, mikä on hän ja mikä on muuta..
Hänet on pitänyt sijoittaa laitokseen kun elämästä ei kertakaikkiaan tule mitään ilman selkeää minuutta.
Se että ihminen omii muiden juttuja, ei tajua mitään muiden intiimin rajoista jne. se on aika rankkaa.
Onhan mulla omakohtaisestikin samaa jonkinverran.
Joskin.. vaikeaa määritellä itte paljonko? Rasittavaa.
[size=50:2q3odnaj](Ja Ei.. ei nyt sitten muilta mitään punnitusta ja mittaamista, ei kiitos! Tänään on Huono päivä siihen!)[/size:2q3odnaj]

Vierailija
sjk
Kurrolla ei ole ikuista rauhaa. Ikuinen meteli sillä on. Tinnitys.

Onko kaikilla kuuroilla?

Pönni

Saako kuuro ajaa autoa?

En tiä? En ajattele autollisuutta kun en aja. Mun as-oireistooni tai sit johonkin muuhun liittyy niin paha hahmotushäiriö etten pysty keskittymään moneen asiaan kerralla ja autoilu sujuu vain simppelissä ympäristössä ilman minkäänlaisia häiriötekijöitä ja tasapainoaistissanikin on hämminkiä. Kortti tuli nuorena ajettua mutta vähiin on jäänyt käyttö.

Kait kuuro periaatteessa kortin saa kun taustapeileistä näkee ja silmät on ajaessa "tärkeintä". Takanatulijahan ei saa ajaa päälle ja hälytysajoneuvot on ainoita mitä pitää väistää. Ohituksiakaan ei tehdä korvien vaan silmien varassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat