Ruoan käsittelyn vaikutus ruoan terveellisyyteen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Melkein kaikki ruoka-aineet kannattaa olla kypsentämättöminä ja käsittelemättöminä mieluiten luomuna tai villimuodossa mahdollisimman suurien terveysvaikutusten kannalta.
Muita ruoka-aineen käsittely on murskaaminen.. siitä esimerkit:

Pellavansiemen

Pellavasiemenen rouhinta mahdollistaa siinä olevien rasvojen härksiintymisen, joten siemenet kannattaa rouhia itse ja syödä rouhinnan jälkeen mahdollisimman pian. (ei ole lähdettä ts. ulkomuistista)

Hampunsiemen

Tietääkö kukaan meneekö sama kehoitus hampunsiemeniin

Valkosipuli

Valkosipuli tulee pilkkomisen jälkeen syödä raakana 15 min. kuluessa saadakseen valkosipulista terveysvaikutukset.

Näitä voisi lisätä reippaasti.. tällä hetkellä minua kiinostaa hampunsiemeniin kohdistuvan käsittelyn (rouhinta) vaikutus. Voimme lisätä listaa esimerkiksi fermentoimisen vaikutuksesta mm. kaakaoon ja teehen.. Mutta aloitetaan jostakin, hampusta.

Vielä yksi vakio neuvo:

Kaseiini

Maidon kaseiini kiinnittyy flavonoidien molekyylirakenteeseen siten, että flavonoidien terveysvaikutukset kumoutuvat. Myös kuumennus ja hapen + auringon vaikutus voi olla merkittävä flavonoiden toimintaan.
Maitotuotteita ei kannata nauttia vihannesten, teen tai kaakaon kanssa!

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Rasvojen trans- eli teollisista rasvoista on kova poru. Transseja saa erityisesti leipomo- ja valmistuotteista, erilliskäsittelemättömistä margariineista ja kaikista kovetetuista rasvatuotteista, erityismainintana mm. KFC-kanat. Transrasvat ovat korkeassa paineessa ja lämmössä käsiteltyjä rasvamolekyylejä, jotka muodostavat ketjuja ja ovat erityisen haitallisia elimistölle. Transrasvat ovat suhteellisen halpa ja tehokas tapa tuottaa teollisuusrasvaa miljoonia tonneja ja sekoitettuna pulliin ja puusteihin maku - tai sen puute - hukkuu. EU on laskenut että transrasvat tappavat joka ainoa vuosi 500 000 ihmistä.

Säilykeruokien ravintoköyhyyteen en taas jaksa millään uskoa. Kama on mätetty purkkiin tehtaalla, sinetöity, lämpökäsitelty, etiketöity ja pakattu lavoille. Ravinteet pääsevät tölkistä ulos vasta kun se korkataan, ja periaatteessahan säilykeruoissa pitäisi itse asiassa olla enemmän ravintoarvoja koska mitään ei ole päässyt haihtumaan.

Vierailija

Voisin lyhyesti kerrata, miksi raakaruoka on ehdottomasti parempi terveyden kannalta kuin kypsennetty.

Kuumennus

Entsyymit

Ruuan kuumennus tuhoaa entsyymit.. eli aminohapot muuttuvat proteiineiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että proteiinit tulee pilkkoa suolistossa takaisin aminohapoiksi, mutta niistä voidaan enää hyödyntää noin 30 %.

Samaten tuhoutuneet enstyymit eivät ole apuna ruoansulatuksessa vaan kehon pitää erikseen ne rakentaa.

Sitäpaitsi kuumennettu ns. kuollut ruoka mädäntyy suolistossa, mikä aiheuttaa vatsaoireita.. kuten ilmavaivoja. Toisin sanoen kuumennetusta ruuasta ei saa ravintoaineita yhtä hyvin.

Kivennäisaineet

Kivennäisaineet tuhoutuvat reippaasti kuumennuksessa.

Vitamiinit

Ainakin C-vitamiini ja kaikki rasvaliukoiset vitamiinien molekyylirakenne tuhoutuu..siten että kuumennetussa ruuassa ei ole yhtään C-vitamiinia.

Rasvahapot

Rasvahappojen (muun muassa rasvaliukoisten vitamiinien kuten D-vitamiini) terveysvaikutukset jäävät nihkeiksi kuumennuksen myötä. Esimerkiksi kala tulisi syödä raakana (ja luomuna!). Kaloissa mahdollisesti asustavat lapamadot ilmeisesti tuhoutuvat suolauksessa eli kun kalasta tehdään graavikalaa.

Flavonoidit

Huikeiden terveysvaikutuksiltaan tunnetut flavonoidit tuhoutuvat kuumennuksessa.
Esimerkiksi kaupasta ostettu mustikkakeitto vastaa todella vähän raakojen villimustikoiden terveysvaikuksia.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tomaatista ei vapaudu miehillä eturauhassyöpää ehkäisevää lykopeenia ilman kypsennystä. Tuoreessa tomaatissa ei ole juuri lainkaan, ketsupissa, näin tieteellistä termiä käyttäen, ihan homona. Lähde: muutaman vuoden takainen Tiede-lehden pikku-uutinen.

Hämmentää.

Vierailija
Mielipelaaja

Kivennäisaineet

Kivennäisaineet tuhoutuvat reippaasti kuumennuksessa.




Ydinreaktorissako sinä ruokas kuumennat?
Kivennäisaineet ovat alkuaineita. Ei ne tuhoudu.

Vierailija
Mielipelaaja
Voisin lyhyesti kerrata, miksi raakaruoka on ehdottomasti parempi terveyden kannalta kuin kypsennetty.

Jotenkin nämä sinun juttusi eivät kuullosta kovin oikeilta, eivätkä edes uskottavilta. Ehkä se on vain minun fiilikseni.

Mielipelaaja

Entsyymit

Ruuan kuumennus tuhoaa entsyymit.. eli aminohapot muuttuvat proteiineiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että proteiinit tulee pilkkoa suolistossa takaisin aminohapoiksi, mutta niistä voidaan enää hyödyntää noin 30 %.

Tiedätköhän sinä nyt oikeasti mitä nuo sanat entsyymi, aminohappo ja proteiini oikein oikeasti tarkoittavat? On jotenkin vahva tunne, että et. Samoin elimistön valkuaisaineiden hyödyntäminen ei liene täysin oikein valjennut sinulle. Jos kuumennus muuttaisi valkuaisaineet jotenkin elimistölle vaikeiksi käsitellä, niin eiköhän se olisi jo aiheuttanut pahoja haittavaikutuksia ihmisille jo kauan sitten. Mitäpä me ihmiset olemme syöneet kypsennettyä lihaa ja kalaa vasta muutaman miljoona vuotta.

Mielipelaaja
Sitäpaitsi kuumennettu ns. kuollut ruoka mädäntyy suolistossa, mikä aiheuttaa vatsaoireita.. kuten ilmavaivoja. Toisin sanoen kuumennetusta ruuasta ei saa ravintoaineita yhtä hyvin.
Luuletko sinä, että raaka kala on syötäessä vielä elossa? Tai no, voihan se olla jos sillä tapaa syö, mutta ei se kala enää elävää ole, kun se vatsalaukkuun päätyy. Ei se pilkottu valkosipuli ole enää elävää yhtään sen enempää kuin pilkottu kalakaan. Kaikki ruoka-aineet mädäntyy siis jos on mädäntyäkseen, oli sitten kypsänä tai raakana syötyä.

Mielipelaaja
Vitamiinit

Ainakin C-vitamiini ja kaikki rasvaliukoiset vitamiinien molekyylirakenne tuhoutuu..siten että kuumennetussa ruuassa ei ole yhtään C-vitamiinia.

C-vitamiiniin tuo kuumennus kai pätee, mutta tuskinpa rasvaliukoisiin. Toki, jos sinulla on parempaa tietoa, niin todistetta peliin. Tuskinpa on kypsennetyssä maksassa yhtään sen vähenpää A-vitamiinia kuin ennen kypsennystä.

Mielipelaaja
Rasvahapot

Rasvahappojen (muun muassa rasvaliukoisten vitamiinien kuten D-vitamiini) terveysvaikutukset jäävät nihkeiksi kuumennuksen myötä. Esimerkiksi kala tulisi syödä raakana (ja luomuna!). Kaloissa mahdollisesti asustavat lapamadot ilmeisesti tuhoutuvat suolauksessa eli kun kalasta tehdään graavikalaa.

Minkälaista on ei-luomu kala? Kasvatetaanko niitä häkkikalaloissa, vai miten. Enpä lähtisi suolaukseen luottamaan loisten tappamisessa, kun voi pakastaa tai kypsentääkkin. Ai niin, mutta kun se tuhoaa ne kalan entsyymit vaimitkänenytoli.

Mielipelaaja
Flavonoidit

Huikeiden terveysvaikutuksiltaan tunnetut flavonoidit tuhoutuvat kuumennuksessa.
Esimerkiksi kaupasta ostettu mustikkakeitto vastaa todella vähän raakojen villimustikoiden terveysvaikuksia.


Niitä huikeita terveysvaikutuksia aikoinaan liioiteltiin aika lailla ja nykyään niitä ei enää ihan niin huikeina pidetäkkään.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
iileskotti
Kaloissa mahdollisesti asustavat lapamadot ilmeisesti tuhoutuvat suolauksessa eli kun kalasta tehdään graavikalaa.

"Ilmeisesti" eivät tuhoudu. Ei kalassa se lapamato paha ole vaan sen toukat, joihin tepsii vain kuumennus tai vähintään vuorokauden pakastaminen -18°C.

Hämmentää.

Vierailija

Eläinproteiini on parasta ja myös hieman terveellisempää melko raakana. Liha, Kala, äyriäiset jne. Toki noista voi raakana sitten saada salmonellan tai paskalla säkällä jotain pahempaa, jos ei ole varma alkuperästä. järkeä saa käyttää, mutta esim. tuossa jokunen kuukausi sitten New Yorkissa käydessäni hyvissä ravintoloissa syötiin lähes kaikkea hyvinkin raakana.

Kunhan ei kanaa tai makeanveden kaloja syö raakana, niin eipä tuossa juuri ole mitään vaaroja. Vaikka yleiset suositukset esim. sianlihan osalta vielä nykyäänkin kehottaa lämmittämään läpikypsäksi, on trikiini käytännössä hävitetty teollisesta sianlihasta kokonaan.

Vierailija

Olen ollut siinä käsityksessä, että soseuttaminen ja muussaaminen heikentää lähes aina ruoan ravitsemuksellista arvoa. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä asiasta? Olen siis luullut, että esimerkiksi jos syö kasviksia tai hedelmiä soseutettuna, on se ravitsemuksellisesti huonompi vaihtoehto kuin ei-soseutettuna syöminen, nimenomaan mikroravintoaineiden osalta. Ekassa viestissä olikin jotain, mutta ajattelin, että tuo murskaamisen/soseuttamisen vaikutus pätisi ihan yleisesti.

Vierailija
iileskotti
Mielipelaaja
Voisin lyhyesti kerrata, miksi raakaruoka on ehdottomasti parempi terveyden kannalta kuin kypsennetty.

Jotenkin nämä sinun juttusi eivät kuullosta kovin oikeilta, eivätkä edes uskottavilta. Ehkä se on vain minun fiilikseni.



Ei ole vain sinun fiiliksesi

Annan virtuaalisen palkinnon sille joka pystyy näyttämään tieteellisen tutkimuksen jossa on osoitettu, että kaikkien kasvisten syöminen raakana on jollain tavalla hyväksi terveydelle verrattuna samojen kasvisten syöntiin kevyesti kokattuna, esim. höyrytettynä.

Tai no, koska koko tämä ketju on tähän mennessä ollut pelkkää mutua, ihan mikä tahansa aiheeseen liittyvä tutkimus kiinnostaisi.

Vierailija
Mielipelaaja
Ruuan kuumennus tuhoaa entsyymit.. eli aminohapot muuttuvat proteiineiksi.



Entsyymit ovat proteiineja, eivät vapaita aminohappoja. Kaikki proteiinit koostuvat aminohapoista. Kuumennus tuhoaa proteiinit denaturoimalla ne, eli avaamalla niiden tertiäärisen rakenteen. Ne denaturoituisivat muutenkin mahan suolahapossa.

Mielipelaaja
Samaten tuhoutuneet enstyymit eivät ole apuna ruoansulatuksessa vaan kehon pitää erikseen ne rakentaa.



Miksi jonkin satunnaisen eliön entsyymit olisivat muutenkaan apuna ihmisen ruuansulatuksessa?

Vierailija

Nutritiondata -sivuilta löytyy todella hyvin ravintotietoa eri elintarvikeista. Alla lainaan tekstiä ruuan käsittelyn vaikutuksesta ruuan ravintoarvoihin.

Lähde: http://www.nutritiondata.com/topics/processing :

"Freezing, Drying, Cooking, and Reheating

Nearly every food preparation process reduces the amount of nutrients in food. In particular, processes that expose foods to high levels of heat, light, and/or oxygen cause the greatest nutrient loss. Nutrients can also be "washed out" of foods by fluids that are introduced during a cooking process. For example, boiling a potato can cause much of the potato's B and C vitamins to migrate to the boiling water. You'll still benefit from those nutrients if you consume the liquid (i.e. if the potato and water are being turned into potato soup), but not if you throw away the liquid. Similar losses also occur when you broil, roast, or fry in oil, and then drain off the drippings.

The table below compares the typical maximum nutrient losses for common food processing methods. This table is included as a general guide only. Actual losses will depend on many different factors, including type of food and cooking time and temperature. For additional data on specific preparation methods, please see the USDA Table of Nutrient Retention Factors (2003)."

Taulukko kannattaa katsoa kokonaisuudessaan (eri ruuan käsittelyjen mukaan) yllä mainitsemasta sivusta.

Poimintoja:

Kuumennuksessa vähenevät monet vitamiinit. A vitamiini vähenee kuumennuksessa 25 %, B6-vitamiini 50 %, foolihappo 70 % jne.

Kuumennuksessa vähenevät myös mineraalit. Magnesium ja sinkki vähenevät 25 %, rauta 40 % jne.

Lainasin samalta sivulta raakaruuan valistuksesta:

"Consuming Raw Foods

The amount of nutrient loss caused by cooking has encouraged some health-conscious consumers to eat more raw foods. In general, this is a positive step. However, cooking is also beneficial, because it kills potentially harmful microorganisms that are present in the food supply. In particular, poultry and ground meats (e.g. hamburger) should always be thoroughly cooked, and the surface of all fruits and vegetables should be carefully washed before eating."

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Ehdottomasti silkkaa asiaa tuo:
Lähde: http://www.nutritiondata.com/topics/processing.

Lainaus:
"Kuumennuksessa vähenevät myös mineraalit. Magnesium ja sinkki vähenevät 25 %, rauta 40 % jne."

Rauta palaa polttoleikkauksessa, ja siirtyy roiskeina seinille ja lattialle, ja silloin materiaalin massa vähenee. Sinkki ja magnesium nousevat valkoisena savuna taivaalle. Ja raudan osuus myös pienenee, jos materiaali muuten koostuu esimerkiksi kvartsista tai asbestista, jotka eivät poltossa muutu miksikään.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Mielipelaaja
Kuumennuksessa vähenevät myös mineraalit. Magnesium ja sinkki vähenevät 25 %, rauta 40 % jne.



Ahaa, mitenkäs alkuaineet voivat tuhoutua kuumennuksessa, ydinreaktioilla vai? Miksi vääristelet tahallasi asiaa, vai etkö osannut lukea omaa linkkiäsi? Ionit vesiliukoisna vähenevät vain, jos ruuanvalmistuksessa/-säilytyksessä käytetty vesi heitetään pois. Kuumennus EI VAIKUTA niiden pitoisuuksiin.

Vierailija

Viime viikolla tuli JIM-dokumentti maissista. Pari kaverusta viljeli eekkerin pläntillä maissia USAssa ja ne tutki mihin se sato menee.
Selvisi monia asioita:
1) Maissinviljelijät eivät itse syö maissejaan, koska ne ei ole ihmisen ruokaa.
2) Maissi on jalostettu sellaiseksi, että se antaa hyvän sadon, mutta ravintoa se ei enää ole.
3) Maissi menee limonadeihin ja karjanrehuksi.
4) Karja syö maissia ja lihoo, mutta sairastelee.
5) Ihmiset juo limua ja lihoo ja sairastelee

Meillä on usein salaateissa keltiasta maissia. Yksi Etelä-Amerikkalainen ihmetteli, että miksi syömme täällä Suomessa sikojen ruokaa (=keltainen maissi)?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
iileskotti
Minkälaista on ei-luomu kala? Kasvatetaanko niitä häkkikalaloissa, vai miten.

Häkkikalala! Päivän paras!

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat