Rokotusjälki kankussa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miks niin monella on kankun kyljessä ruma rokotusarpi? Onko se joku hyväksyntä kansalaiseksi vai mikä...

Kommentit (13)

Vierailija

Mikähän ihme tässä nyt oikein on kun toinen toistaan pöljempiä avauksia tippuu tuohon vasemmalle oikein urakalla???

Ei perhana, kyllä tässä nyt täytyy olla kyseessä joku lomabuumi ja palstalaisten joukkokännäysviikko tms.

Vierailija
MarsMan
Mikähän ihme tässä nyt oikein on kun toinen toistaan pöljempiä avauksia tippuu tuohon vasemmalle oikein urakalla???

Ei perhana, kyllä tässä nyt täytyy olla kyseessä joku lomabuumi ja palstalaisten joukkokännäysviikko tms.

mhithen nihin? nhzyt mhä en ymhrärä mitä zä tarkoitsa? ei vaan, kännisten kirjoitus on mielenkiintoista. Se on vähän niin kuin lasten juttuja kuuntelisi. Ja jos Olli vielä ei ole zhammunu ni zhe on khai pholiorhokothemerkki miztä zäää kysyith.

Vierailija
iileskotti
MarsMan

mhithen nihin? nhzyt mhä en ymhrärä mitä zä tarkoitsa? ei vaan, kännisten kirjoitus on mielenkiintoista. Se on vähän niin kuin lasten juttuja kuuntelisi. Ja jos Olli vielä ei ole zhammunu ni zhe on khai pholiorhokothemerkki miztä zäää kysyith.

Kippis teemalla PC:t olalle

Vierailija

Kiitos mielenkiinnosta. Totani, miks se arpi on niin iso?

Onko se siks varten sellanen, että jos arpi puuttuu kuvasta, on valokuva photoshopattu?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Se arpi on todennäkösesti poliorokotusarpi ja joo, se oli eräänlainen merkki että on hyväksytty kansalaiseksi. Eikö ookkin semmonen niinkuin olisi iho vetäytynyt sinne keskelle silleen jännästi kurttuun? Semmonen euron kolikon kokoinen?

EDIT: Saattaa se muuten olla BCG-rokotteenkin arpi...

Hämmentää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Tuberkuloosirokotus se on (taisi siinä olla jotain muitakin seassa, ja joku hieno kirjainyhdistelmä, ehkäpä juuri tuo BCG). Muistaakseni se annetaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Sitä en tiedä miksi se jättää niin näkyvän arven, toisin kuin muut rokotukset.

Vierailija
Neutroni
Tuberkuloosirokotus se on (taisi siinä olla jotain muitakin seassa, ja joku hieno kirjainyhdistelmä, ehkäpä juuri tuo BCG). Muistaakseni se annetaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Sitä en tiedä miksi se jättää niin näkyvän arven, toisin kuin muut rokotukset.

Vuoteen 1980 asti rokotettiin lapset myös isorokkoa vastaan. Itsellä siitä on muistona pyöreä arpi, ei kylläkään kankussa vaan käsivarressa.

Rokotus tehdään painelemalla ihoa neulalla näin:
http://www.ktl.fi/publications/media/isorokko.mpg

Vierailija

Minunkin käsittääkseni kyseessä on isorokon rokotusarpi. Voisiko siis ajatella että se kolo (joka itselläni muistaakseni reidessä) on yksi yksittäinen rokonarpi?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Qadesha
Minunkin käsittääkseni kyseessä on isorokon rokotusarpi. Voisiko siis ajatella että se kolo (joka itselläni muistaakseni reidessä) on yksi yksittäinen rokonarpi?

Mullakin on arpi reidessä, mutta olen liian nuori mitä tulee isorokkorokotukseen. Joten se on jokin muu rokotus.

Neutroni: Tuo BCG-rokotus on juurikin tuperkkelirokotus.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Qadesha

Mullakin on arpi reidessä, mutta olen liian nuori mitä tulee isorokkorokotukseen. Joten se on jokin muu rokotus.

Neutroni: Tuo BCG-rokotus on juurikin tuperkkelirokotus.

Joitain rokotteita laitetaan kai monta kerralla, joten en ihmettelisi vaikka kyseinen reikä olisi muodostunut useammankin eri rokotteen vaikutuksesta. Isorokko siitä sitten tosiaankin on myöhemmin otettu pois, itse vm. -69 tapauksena olen sen vielä saanut.

( )

Vierailija

Mulla on sellainen. Olen kansalainen!
Tarkemmin se on aika keskilinjalla sivusta katsottuna reiden ja kankun välimaastossa. Sain sen noin vuonna 1983. Muistaakseni se tuli tuberkuloosirokotteesta, joka kaikille (?) ikäisilleni annettiin silloin. Ainakin kaikille (no ainakin monille) meidän koulussa. Pyörryin rokotuksen jälkeen ja mulla se vuoti ja märki kuukauden. Muistan.

Vierailija
Moses Leone
parantunut
Mulla on sellainen.

Se ei sitten parantunut.

Lääkärin mielestä parantui erittäin hyvin, vaikkakin poikkeuksellisen hitaasti. Toisilla jäi iso jälki (kuten mulla) ja toisilla pienempi riippuen, miten siihen reagoi. Aika monella siihen tuli jonkinlainen märkivä haava ja siksi jäi isompi jälki? Sen sanottiin olevan normaalia. Monella oli rokotuksen jälkeisinä parina viikkona verta housuissa, kun side ei ollut pitänyt. Mulla se vuoto kesti 3-4 viikkoa. Tai se alkoi vasta reilu viikon rokotuksen jälkeen ja kesti pari viikkoa.

Jälki siis jäi, kuten kaikilla muillakin, kai?
Myöhemmin se kai annettiin olkavarteen, kun joillakin itseäni hiukan nuoremmilla näkyy siinä olevan samanlainen jälki.

Uusimmat

Suosituimmat